I brist på förhandsbilder på lådorna, jag har ett foto på sl i mobilen och jag vet inte hur man plockar in den i datorn, så tänke jag lägga in lite kurvor på DX25 såsom jag har använt dem. Då jag letade mellanregisterelement bland mina gamla papper så såg jag lite mätningar som jag gjort på DX25 i SMS systemet. Här är iof frontplattan borttagen och resten av diskanten är fastmonterad inifrån lådan på baffel där öppningen på baffeln ser lite annorlunda ut än på de normala fronterna. Ingvar kom med ett bra förslag på utformning.
Denna tonkurva är med i broschyr och katalog över SMS-systemet. Jag har i alla fall ingen anledning att klaga på DX25 i denna mätning

Mätningen är gjord i mitt vardagsrum. Den är starkt medelvärdesbildad och själv anser jag att det behövs om jag vill få ett hum om hur det låter i det stora hela. Detaljer göms ofta vid sådan medelvärdesbildning men det är inte mycket som i detta fall gömts ju högre upp i frekvens man tittar, vilket framgår av Ingvars mätning. Det är inte ofta man har full nivå vid 20 kHz då man medelvärdesbildar.
För att visa ickemedelvärdesbildat, så hittade jag även gamla tonkurvor som Ingvar mätt på SMS-systemet som jag lägger ut. Alla mina gamla mätningar fanns i min gamla bärbara där sedermera HDn kraschade och jag hade ingen backup på mina mätningar vad jag minns annars hade jag kunnat lägga in mina gamla kurvor också. De ser i princip ut som Ingvars men jag hade en hel uppsjö av mätningar. Sedan minns jag att jag på slutet höjde nivån 1 dB i filtret till DX-25. Det gjorde jag efter Ingvars mätningar och jag gjorde även om filtret runt delningen så att det blev ganska

rakt från 2 kHz och uppåt
Även här ser man att diskanten inte är så pjåkig upp till 20 kHz. Skillnaden på Ingvars "frontplatta" och original är runt 1 dB på vissa ställen över 8 kHz. Det lustiga var att skillnaderna mellan frontplattorna inte var konstant lika, utan det var beroende på exemplar av DX25. Jag gjorde egna varianter också och en mätning blev virtually ruler flat

Det såg helt "knasigt" ut; ungefär som då man mäter på en förstärkare, men det gick inte att upprepa med andra exemplar av DX25. Jag pratar om området mellan 10-20 kHz och där varierar det 1,5 dB mellan olika exemplar inom samma batch. Det som olika utformningar av frontplattan rättade till hos diskanten var således DX25-exemplarsberoende. Olika fronter passade med olika exemplar av DX25. Då jag insåg exemplarberoendet avbröt jag allt mätande och valde Ingvars förslag till SMS systemet. Om jag uppfattar någon skillnad hörmässigt vet jag inte. Då, vid hastig lyssning, gjorde jag inte det, men rakt blev det
Nu har jag med hjälp av avr7000 fått in bilden, som alla undrar över, på min dator. Är ni redo? En sluten pippikompis
Tack Stefan
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.