pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-27 13:24

Naqref skrev:
Richard skrev:1. Det är möjligt, och om jag förstått det rätt, så användes 3,3 ohms filtret i MuPPs, vid eran jämförelse.

2. Klangkaraktär är ju en sak, ljudtrycksförmåga, spridning, dist samt djupbasförmåga är ju en annan.

1. Nej det hade inget filter öht.

Mupps låter inte bra utan filtret, anser jag subjektivt.

2. Även där så var Mupps bättre än piM.

Man ska inte förvänta sig att Mupps presterar bättre än piP utan att den snarare ska jämföras med piM/piX.

Har inte hört piM/piX, -MuPPs kanske är bättre, vad vet jag.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 13:29

Tomas skrev:
petersteindl skrev:
Tomas skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nästa vecka kommer det mätas och trixas med filter. Testlådor byggda.

Kan vi inte få se en bild? Snälla snälla... :) <-mitt gulligaste leende...

Det här är vad jag kunde fixa fram testlådor :)

MvH
Peter

Ah meh! 8O

Visst är mupparna fina :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-27 13:48

Richard skrev:Nej- baffelns utseende och mått är exakt som originalet- men lådan är annorlunda på djupet pga att det inte finns någon vinkel.

Om lådan bara är annorlunda till djupet kan baffeln omöjligt ha samma mått.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-27 13:57

Kan inte Mupps diskuteras i specifik tråd för den högtalaren, då den näppeligen inte hör hemma i denna tråd.
Tack Richard m.fl.
Senast redigerad av Densen 2009-09-27 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-27 13:59

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-27 14:11

Densen skrev:Kan inte Mupps diskuteras i specifik tråd för denna högtalare, då den näppeligen inte hör hemma i denna tråd.
Tack Richard m.fl.

Har du blitt amatörmoderator ock?
Dessutom påstår du att Mupps hör hemma i denna tråd

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-27 14:18

Har du Dimitri blivit korrekturläsare?
Har nu justerat texten ovan, bra så?
Väck med Mupps diskussionen från denna tråd tycker jag är en bra idé, eller vad tycker du Dimitri.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-09-27 14:28

Densen skrev:Kan inte Mupps diskuteras i specifik tråd för den högtalaren, då den näppeligen inte hör hemma i denna tråd.
Tack Richard m.fl.

+1
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 16:00

Timpolanen skrev:Shitt vilket svårt val...! Är sugen på ett par piP, men nu dessa :?

Har igen tvivel på Nagref men läskigt att köpa olyssnade. piP har jag hört å är mer än nöjd...

Humm när är sista dagen för att bestämma sig?
Kan du inte bestämma dig så kör med piP - beprövad konstruktion som du alltså redan tycker om.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 16:02

Peter och Naq:

Kan jag få ett par frontplattor skickat till mig i Östergötaland så kan jag ordna prov på vattenskärning av dem till på onsdag.

Ring mig om det skulle vara aktuellt. Ni kan nummret ;)
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-27 17:45

MagnusÖstberg skrev:Peter och Naq:

Kan jag få ett par frontplattor skickat till mig i Östergötaland så kan jag ordna prov på vattenskärning av dem till på onsdag.

Kan inte jag med få ett par front plattor så jag kan skära ut dom med min vingliga sticksåg :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 18:03

boom skrev:

Kan inte jag med få ett par front plattor så jag kan skära ut dom med min vingliga sticksåg :D
Tror inte några är intresserade av att få sina frontplattor tillfixade av dig, men om vi kunde få ett bra pris på vattenskärning (som uppenbarliggen jag och AVR7000 kanske kan fixa) kunde det nog vara av allmänt intresse ;)

Det kunde ju vara kul att ha de frontbafflarna med vid mätning och lyssningsövningarna..
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-27 18:19

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Tror inte några är intresserade av att få sina frontplattor tillfixade av dig, men om vi kunde få ett bra pris på vattenskärning (som uppenbarliggen jag och AVR7000 kanske kan fixa) kunde det nog vara av allmänt intresse ;)

Det kunde ju vara kul att ha de frontbafflarna med vid mätning och lyssningsövningarna..

Vatten och mdf 8O

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 18:21

Nu är ju diskanternas frontplattor av plast :wink:

Men det går faktiskt utmärkt att vattenskära mdf....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 18:21

I brist på förhandsbilder på lådorna, jag har ett foto på sl i mobilen och jag vet inte hur man plockar in den i datorn, så tänke jag lägga in lite kurvor på DX25 såsom jag har använt dem. Då jag letade mellanregisterelement bland mina gamla papper så såg jag lite mätningar som jag gjort på DX25 i SMS systemet. Här är iof frontplattan borttagen och resten av diskanten är fastmonterad inifrån lådan på baffel där öppningen på baffeln ser lite annorlunda ut än på de normala fronterna. Ingvar kom med ett bra förslag på utformning.

Bild

Denna tonkurva är med i broschyr och katalog över SMS-systemet. Jag har i alla fall ingen anledning att klaga på DX25 i denna mätning 8) Mätningen är gjord i mitt vardagsrum. Den är starkt medelvärdesbildad och själv anser jag att det behövs om jag vill få ett hum om hur det låter i det stora hela. Detaljer göms ofta vid sådan medelvärdesbildning men det är inte mycket som i detta fall gömts ju högre upp i frekvens man tittar, vilket framgår av Ingvars mätning. Det är inte ofta man har full nivå vid 20 kHz då man medelvärdesbildar.

För att visa ickemedelvärdesbildat, så hittade jag även gamla tonkurvor som Ingvar mätt på SMS-systemet som jag lägger ut. Alla mina gamla mätningar fanns i min gamla bärbara där sedermera HDn kraschade och jag hade ingen backup på mina mätningar vad jag minns annars hade jag kunnat lägga in mina gamla kurvor också. De ser i princip ut som Ingvars men jag hade en hel uppsjö av mätningar. Sedan minns jag att jag på slutet höjde nivån 1 dB i filtret till DX-25. Det gjorde jag efter Ingvars mätningar och jag gjorde även om filtret runt delningen så att det blev ganska 8) rakt från 2 kHz och uppåt :)

Bild

Även här ser man att diskanten inte är så pjåkig upp till 20 kHz. Skillnaden på Ingvars "frontplatta" och original är runt 1 dB på vissa ställen över 8 kHz. Det lustiga var att skillnaderna mellan frontplattorna inte var konstant lika, utan det var beroende på exemplar av DX25. Jag gjorde egna varianter också och en mätning blev virtually ruler flat :) Det såg helt "knasigt" ut; ungefär som då man mäter på en förstärkare, men det gick inte att upprepa med andra exemplar av DX25. Jag pratar om området mellan 10-20 kHz och där varierar det 1,5 dB mellan olika exemplar inom samma batch. Det som olika utformningar av frontplattan rättade till hos diskanten var således DX25-exemplarsberoende. Olika fronter passade med olika exemplar av DX25. Då jag insåg exemplarberoendet avbröt jag allt mätande och valde Ingvars förslag till SMS systemet. Om jag uppfattar någon skillnad hörmässigt vet jag inte. Då, vid hastig lyssning, gjorde jag inte det, men rakt blev det :)

Nu har jag med hjälp av avr7000 fått in bilden, som alla undrar över, på min dator. Är ni redo? En sluten pippikompis :mrgreen:

Bild
Tack Stefan :)

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2009-09-27 18:27, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 18:25

Jag kommer att vattenskära alla delar till mina piP Killer-lådor... :wink:

"lådor", frontbaffel, hål, t o m "fanéret" :wink: :wink: inget av dessa ord betyder vad ni tror :)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-27 18:27

Här plockas det ihop högtalare på löpande band utan att någon har sagt ett piP om hur dessa ljuder? 8O

Är det ingen av er som hört en hel låt pressas igenom dessa än?

Om jag är otålig och nyfiken? Näääeeraaaaa... :P
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 18:32

screen skrev:Här plockas det ihop högtalare på löpande band utan att någon har sagt ett piP om hur dessa ljuder? 8O

Är det ingen av er som hört en hel låt pressas igenom dessa än?

Om jag är otålig och nyfiken? Näääeeraaaaa... :P

:lol: Ingen vet något. Screen, jag vet inte mer än du. Allt är än så länge utspritt bland utsocknes så att ingen vet något om ljudet eller filter eller har en samlad bild. Arbetet börjar i morgon eftermiddag/kväll då Naq kommer hit. Roligt skall det bli.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 18:36

Det är väl Peter, Naq och den som tagit fotot som har basar och diskanter, resten av basarna är ju här hos mig :twisted: ... Det måste alltså vara frågan om så kallad utsocknes "torrsågning" i så fall :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 18:38

avr7000 skrev:Jag kommer att vattenskära alla delar till mina piP Killer-lådor... :wink:

"lådor", frontbaffel, hål, t o m "fanéret" :wink: :wink: inget av dessa ord betyder vad ni tror :)

Stefan
Du skall alltså slå till med en pk i rostfritt :)
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-27 18:42

avr7000 skrev:Nu är ju diskanternas frontplattor av plast :wink:

Aha då är det bara att sätta upp dom i fräsen så man får ut rätt radie.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 18:43

boom skrev:Vatten och mdf 8O

Det är som sagt inte MDF som skall skäras, men om det vore det så är det ingen ovanlighet att man gör det.

Det är inte en vattenkran som används :)

Diskantplattorna är av plast, men det verkar inte finnas något intresse att ha dessa tillskurna till testerna, så jag får visa bilder på det senare - om inte AVR7000 hinner före ;) Han har ju diskanterna redan.

boom skrev:

Sant, men det är framförallt delen som sticker upp över baffeln man vill ha snygg. Den undre avskärningen täcks ju av baselementet iallafall... Lättare om man bara kan ytbehandla lådan direkt utan att behöva justera diskanten..
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-27 19:00

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:Vatten och mdf 8O

Det är som sagt inte MDF som skall skäras, men om det vore det så är det ingen ovanlighet att man gör det.

Det är inte en vattenkran som används :)

Diskantplattorna är av plast, men det verkar inte finnas något intresse att ha dessa tillskurna till testerna, så jag får visa bilder på det senare - om inte AVR7000 hinner före ;) Han har ju diskanterna redan.

boom skrev:

Sant, men det är framförallt delen som sticker upp över baffeln man vill ha snygg. Den undre avskärningen täcks ju av baselementet iallafall... Lättare om man bara kan ytbehandla lådan direkt utan att behöva justera diskanten..

Det borde vara enklare att hyvla av den uppstickande plasten och då kan man dra av lådans topp några hundra delar och få en snygg yta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-27 19:03

Här händer det saker ser jag!

Naqref skrev:Ni som har beställt satser här; varför köpte ni inte piP istället? D v s vad attraherade mer hos pK?

Har redan en liten samling med "småttingar" inkl. piP.

Bild

Kommer att göra en omfördelning av deras arbetsområden. piP med basmoduler får det bli i vardagsrummet. Canton återgår till sonens rum efter att ha använts till TVn. På ingångende är ett par minireceivrar.

Bild

Den får nog ta hand om MP MiniRing.

Bild

Den kan nog behöva ett par pk!

Då kommer denna anläggning att bli över… Den är bara för söt för att säljas.

Bild

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-09-27 19:34

Oj, här rullar det på...

Nu har jag bara skummat oerhört snabbt men ordet 'vik' glimtade förbi...
Siktar nu ändå på vik-kabinett. Eftersom det verkar vara flera som inte fått element, släpper jag ena paret.
Således 1 par elementsatser + viklåda (om just detta är 'det enkla och jämförelsevis billiga' alternativet?).
Ytbehandling, filter mm kan jag fixa själv.

Känner inte till alla valmöjligheter, - skulle man kunna lufta ur allt om vald design och valmöjligheter för lådor mm i en separat tråd, så att man återfår överblicken och att då hålla den uppdaterad? En kort sticky kanske, som hämtar info och inspiration från denna långa tråd?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-27 19:46

Känner att jag orkar göra en faq just nu men när vi vet mer om alla alternativen så lägger vi ut den informationen i samlad trupp i en ny tråd. Hoppas det är ok?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-27 19:49

Naqref skrev:Känner att jag orkar göra en faq just nu men när vi vet mer om alla alternativen så lägger vi ut den informationen i samlad trupp i en ny tråd. Hoppas det är ok?

mucho ok :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 20:04

Naqref skrev:Känner att jag inte orkar göra en faq just nu men när vi vet mer om alla alternativen så lägger vi ut den informationen i samlad trupp i en ny tråd. Hoppas det är ok?

Vad bra att du känner att du orkar :)

Fast jag tror att du glömde ordet "inte" 8) så jag la till det. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-27 20:12

petersteindl skrev:Fast jag tror att du glömde ordet "inte" 8) så jag la till det. :)

Aha var lite för trött för att se det. Tur att du är mer observant! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 20:22

Jag har tagit fram nuvärdet av det världsberömda excelarket :)

Nu kan ni passa på att upptäcka alla fel som jag gjort eller fylla i med vad ni önskar.

Bild

Bild
Bild

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum