Detta kan man ju klia sig i huvudet över länge.
Men gräver jag lite i mina yrkeskunskaper i digital konstruktion med tillhörande erfarenheter i EMC så ser jag en del man kan göra.
Likriktaren i apparaten kan beroende på dioderna generera lite skit som reflekteras tillbaka ut på nätkabeln. Finns digital elektronik i sagda apparat hittar man dessutom ofta spår av diverse kristallklockors frekvenser med tillhörande övertoner på nätkabeln.
Därför ser jag inget fel i att ha en skärm på en nätkabel från apparaten och ut långt nog för att ha passerat övrigt kablage i anläggningen. Skärmen jordas i apparatänden och lämnas lös i andra änden. Det skadar inte med en ferritring runt kabeln närmast apparaten.
Sedan är det snällt mot anläggningen om nätkablar korsar signaldito vinkelrätt och inte dras parallellt med dessa.
Men att ta i och använda 2.5 mm2 kabel av diverse speciella fabrikat är kraftigt överdrivet enligt min mening.
Vill man slippa skräp från nätet till apparaten lär det väl vara bäst med en offline UPS eller en fulltrafo med elektrostatisk skärm mellan lindningarna.
Bara ett par av mina mynt.