Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:EKU eller EKUA är tillräckligt för 1-1.5 meter. Betydligt smidigare än EKK om inte annat. Tycker man det ser klent ut kan man dra dubbelt och fläta hela klabbet...
IngOehman skrev:200%
Det är bra om man gillar induktansLjudkrav skrev:Tack för svar.2x0,4 mm EKUA med isärdragna ledare
Eehmm... vaddå?
Isärdragna... varför och hur gör jag och hur jobbigt är det och hur kommer det att se ut?
Mvh Ljudkrav
Manifestet skrev:Jättekort kabel: ... (EKUA med isärdragna ledare)
---
Alla de ovanstående kabelexemplen ger i ideallängd en serieresistans om 0,1 ohm och en induktans om ungefär 2 μH, vilket är precis vad alla Ino Audio-högtalare (utom ambiens-modellerna) är konstruerade för.
Ljudkrav skrev:Eehmm... vaddå?
Isärdragna... (1)varför och (2)hur gör jag och (3)hur jobbigt är det och (4)hur kommer det att se ut?
Mvh Ljudkrav
Almen skrev:Om man har riktigt korta (och tunna) högtalarkablar så, eftersom Ino Audios högtalare är designade för en kabel med induktansen 2 μH, stämmer det att EKUA skall dras isär.
MagnusÖstberg skrev:Almen skrev:Om man har riktigt korta (och tunna) högtalarkablar så, eftersom Ino Audios högtalare är designade för en kabel med induktansen 2 μH, stämmer det att EKUA skall dras isär.
Jag anser inte att 1-1,5m är riktigt kort.
RogerGustavsson skrev:EKU eller EKUA är tillräckligt för 1-1.5 meter. Betydligt smidigare än EKK om inte annat. Tycker man det ser klent ut kan man dra dubbelt och fläta hela klabbet...
DVD-ai skrev:Garanterat enu mer OT, Men hur i hela... "lyckas ni mysslyckas" med att skala EKK...![]()
Det är väll bland det lättaste som finns, kan man ju göra med en rörtång, en glödlampa eller vad som helst![]()
Edit: kniv är ju det bästa sättet nästan, tycker jag...
Morello skrev:Hur definieras "isärdragna ledare" undrar vän av ordning (avseende induktans)?
MagnusÖstberg skrev:Jag anser ingenting, men jag tycker EKUA skall vara en internkabel. Men det är jag det. Det är näpperliggen min konstruktion och om ståltråd eller 20 kvadratig flertrådig kabel vore det bästa så skall man följa rekommendationen.
Rekommenderar Ino Audio isärdragen EKUA till sina högalare om man har 1,5m till slutsteget?
adzer skrev:RogerGustavsson skrev:EKU eller EKUA är tillräckligt för 1-1.5 meter. Betydligt smidigare än EKK om inte annat. Tycker man det ser klent ut kan man dra dubbelt och fläta hela klabbet...
Påverkar detta ljudet något att köra med 4flätade ledare?
Elfas kabelstrumpa e nämligen för min 4mm kabel så 2st ekua är lite väl klent. Kunde man köra med en 4fyrfläta så hade det varit mycket bättre imo.
Någon som vet om 4flätade ekua fungerar för 1m långa kablar?
IngOehman skrev:adzer skrev:RogerGustavsson skrev:EKU eller EKUA är tillräckligt för 1-1.5 meter. Betydligt smidigare än EKK om inte annat. Tycker man det ser klent ut kan man dra dubbelt och fläta hela klabbet...
Påverkar detta ljudet något att köra med 4flätade ledare?
Elfas kabelstrumpa e nämligen för min 4mm kabel så 2st ekua är lite väl klent. Kunde man köra med en 4fyrfläta så hade det varit mycket bättre imo.
Någon som vet om 4flätade ekua fungerar för 1m långa kablar?
Vet inte vad du menar med "fungerar", men ju grövre, kortare och
närmare varandra ledarna är, desto mindre resistans och induktans
hamnar mellan förstärkare och högtalare.
De flesta högtalare är konstruerade för att anslutas med en så "opå-
verkande" kabel som möjligt, och då är ju låg resistans och dito induk-
tans av goda.
Detta är dock om jag förstått det riktigt en Ino-tråd, och då gäller ju
kanske vad som passar Ino-högtalare? Är det så, så är isärdragna
ledare bäst, icke isärdragna är sämre och en fyrfläta är ännu sämre.
Men å andra sidan är kabelns totalpåverkan ändå välidgt liten, och
man kan diskutera på vilken sida om detektabiliteten som en sådan
förändring hamnar. Jag menar nog att det ungefär tangerar gränsen,
och därför kan betraktas som harmlöst.
Dock kan jag tycka att, om uppdraget bara är att "fylla en strumpa"
så finns det bättre saker att fylla den med än en massa onödig kabel
som bara gör kabelns anpassningen sämre.
Varför inte fylla den med lite rep istället om du gillar grova kablar?
Repet kan ju även tjäna nyttan att hålla isär ledarna i varje fall lite.
Vh, iö
IngOehman skrev:Om det är till ett par dynaudio de skall användas är du i fel tråd, i fel
avdelning.
Bättre då att du startar en ny tråd i rätt avdelning än att jag försöker
svara på det här. Frågan om vad som konstituerar "en optimal kabel"
har ju inget generellt svar, utan det beror på förutsättningarna.
Bäst vore förstås om du även skickar ett email till dynaudio - och ber
dem berätta vad som vore en så bra 1,5m-kabel som möjligt, för just
deras högtalare.
Då kan du ju även posta det svaret när det kommer, i din nystartade
tråd, till andra dynaudioägares glädje!
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster