pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-03 17:00

landa skrev:Vill ha svart 60glans, rör, terminaler och filterkomponenter. Gärna ett färdigt filter.

Antecknat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-10-03 17:01

Hej Peter / Naq!

Sätt upp mig på Låda inkl montering och svart eller vit lack i glans 30 (LM +L): 1300kr (650kr/st)

PLP går också, men sparar lite tid med det första.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-10-03 17:05

petersteindl skrev:
McFlippaFlaster skrev:stod inte jag på tur när diesel hoppade av??

Du får gärna ge dina synpunkter i vilken ordning du vill att jag skall boka av dig från reservplats till ordinarie.

MvH
Peter

aha, dumt av mig att tro något annat än att du har koll! :)

Det är inte en allt eller inget situation. Antalet avgör bara användningsområdet. Inte meningen att verka påstridig, jag misstänker bara att detta är ett gyllene tillfälle, så jag är lite angelägen. :)

För att summera, jag tar det jag får, dvs. ett par i taget.

Förresten är filterkomponenter intressant för min del till alla paren.
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2009-10-03 17:09

petersteindl skrev:
landa skrev:Vill ha svart 60glans, rör, terminaler och filterkomponenter. Gärna ett färdigt filter.

Antecknat.

Du har inte glömt bort mig på listan? :roll:

BR, färdigmonterad, svart glans 30 + alla andra komponenter man behöver som finns att tillgå.

PS. Tycker alla på listan ska få ett par i första hand, sedan om det blir över kan man få fler. 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-03 17:17

Maarten skrev:Hej Peter / Naq!

Sätt upp mig på Låda inkl montering och svart eller vit lack i glans 30 (LM +L): 1300kr (650kr/st)

PLP går också, men sparar lite tid med det första.

LM+L Done :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-03 17:18

Nu kommer jag sent in i matchen, avgörande läge...

Sätt gärna upp mig på ett färdigt lådpar, BR, vit 60-glans, filter, element och allt som behövs för ett färdigt högtalarpar. Rubbet kan tas omonterat (under förutsättning att någon kan tala om hur filtret ska sätta ihop).

Följer detta projekt med spänning!

Tack på förhand,
Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 17:19

Audix skrev:PS. Tycker alla på listan ska få ett par i första hand, sedan om det blir över kan man få fler. 8)

Kan du fetglömma :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-03 17:23

Audix skrev:
petersteindl skrev:

Antecknat.

Du har inte glömt bort mig på listan? :roll:

BR, färdigmonterad, svart glans 30 + alla andra komponenter man behöver som finns att tillgå.

PS. Tycker alla på listan ska få ett par i första hand, sedan om det blir över kan man få fler. 8)

Antecknat.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-10-03 17:24

Peter, var har du gjiort av mig?!??! Har varit på säker plats och nu är jag inte med på listan :(

2 BR vita glans 30
1 Sl vit glans 30
Färdigmonterade.

Skulle ha allt som behövs för att få dom att fungera.

Önskar snabbt besked för nu blir jag alldeles nervös.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-10-03 17:30

Peter, FYI!

Rullake skrev:Ok, jag skippar fanéren. Önskar följande:
2 st BR LM +L vit glans 30
1 st SL (ändrat från tid best BR eftersom detta blir bättre som centerhögtalare - anser jag) LM +L vit glans 30
och som tidigare BR rör, filter, terminaler, dämpmaterial dvs állt som jag behöver för att dom ska fungera som konstruktören tänkt. Kan också köpa SD fötter om det finns. Går det att få diskantplattan tillskuren så köper jag även den tjänsten.

Givetvis har jag jag lödpenna och tenn så det behöver inte köpas :?
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2009-10-03 17:38

MagnusÖstberg skrev:
Audix skrev:PS. Tycker alla på listan ska få ett par i första hand, sedan om det blir över kan man få fler. 8)

Hehe, tycker man ska premiera de som inte sitter dagligen på faktiskt... :wink:
Var ju borta och höll kurs en vecka och vips så dyker något sådant här kul upp. Nä max ett par per person skare'va seru! :lol:

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-03 17:44

Om det finns möjlighet till provlyssning medans de befinner sig i de "civiliserade" delarna av sverige säg gärna till via pm eller i denna tråd. Kan ta med mig kameran om det uppskattas...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 17:54

Audix skrev:Var ju borta och höll kurs en vecka och vips så dyker något sådant här kul upp. Nä max ett par per person skare'va seru! :lol:

Attans, men inga problem, vi gör ett byte. Du får ett par i valfri lack så få jag dina toppar du har till huvudstereon. Leverans ingår.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-03 17:57

Mycket snack och litet verkstad, här.
Är detta samma snömos som det var med Mupps, som ju i verkligheten låter ganska bra för dess låga pris, men inte på när så bra som den mycket dyrare piP ?
I början var ju också den konstruktionen ( MuPPs ) mycket uppskriven.
Kommer denna konstruktion följa samma mönster ? De som bygger blir besvikna om ljudet inte håller den klass som utlovats. Att ljudet skulle hålla ens i närheten av piP håller jag som mycket litet troligt, men jag kan förstås ha fel.
Jag fattar inte att ni som beställt i förhand, har gjort det utan att ens lyssna på konstruktionen. Själv lyssnade jag på piP mycket ingående i Umeå innan jag ens funderade på ett eventuellt köp.
En sådan enkel sak som att skumplastdämpmaterialet i piP, som är bättre än rockwool, men mycket dyrare, borde väl få en och annan att försiktigt börja fundera- kan man överhuvudtaget konstruera en högtalare som är bättre än pip på alla sätt, till ett lägre pris ?*

Därför säger jag:

Fram med mätningar och bilder på den färdiga högtalaren !

* Jag säger inte att det är omöjligt, snarare att det är otroligt. Kom ihåg att piP har många års utvecklingstid bakom sig.
Senast redigerad av Richard 2009-10-03 18:19, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-10-03 18:00

Ägge skrev : Jag kan i slutändan tänja på antalet.

Så ska det låta! :D

Och jag vill ju givetvis ha rör å filter å terminaler till mina talare :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 18:07

Richard skrev:Mycket snack och litet verkstad, här.
Är detta samma snömos som det var med Mupps, som ju i verkligheten låter ganska bra för dess låga pris, men inte på när så bra som den mycket dyrare piP ?
Kommer denna konstruktion följa samma mönster ? De som bygger blir besvikna om ljudet inte håller den klass som utlovats. Att ljudet skulle hålla ens i närheten av piP håller jag som mycket litet troligt, men jag kan förstås ha fel.
Jag fattar inte att ni som beställt i förhand, har gjort det utan att ens lyssna på konstruktionen. Själv lyssnade jag på piP mycket ingående i Umeå innan jag ens funderade på ett eventuellt köp.

Därför säger jag:

Lite verkstad? :lol: :lol:
Jag har aldrig sett ett projekt som gått så här fort. Från idé till snart klar högtalare med över 100 par förbetällda!

Du är ju rätt skogstokig som tror, eller ens föreslår (har aldrig sett någon annan som gjort det) att MUPPS skulle vara en produkt framtagen för att jämföra med piP. Sedan bygger du efter ett eget konsept och kritiserar MUPPS, för att sedan försöka sälja din högtalare benämd som MUPPS - med föresatsen att ditt bygge är en konstruktion av LTS 8O :lol: :lol: :roll:

Hur snabbt vill du ha bilderna? Räcker det om de las upp igår, eller skulle de lagts upp innan du var född?

Är det okej om det läggs upp mätningar efter de är gjorda, eller vill du att de skall läggas upp innan? Det kanske räcker med mätningen på porten som är klar?

Får filtret monteras innan slutmätningar görs, eller skall det mätas utan filter?

Är det okej att man har fyra dagar på sig att konstruera högtalaren, eller tycker du att vi skall vänta på det i 20 år så utvecklingstiden blir likvärdig med piP?

Egentligen är hela ditt inlägge en enda stor sunkig förolämpning, men det förstår jag att du inte förstår att det är.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-10-03 18:13, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-10-03 18:12

Audix skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Hehe, tycker man ska premiera de som inte sitter dagligen på faktiskt... :wink:
Var ju borta och höll kurs en vecka och vips så dyker något sådant här kul upp. Nä max ett par per person skare'va seru! :lol:

Skyll dig själv att det gled ur handen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-03 18:16

Rullake skrev:Peter, var har du gjiort av mig?!??! Har varit på säker plats och nu är jag inte med på listan :(

2 BR vita glans 30
1 Sl vit glans 30
Färdigmonterade.

Skulle ha allt som behövs för att få dom att fungera.

Önskar snabbt besked för nu blir jag alldeles nervös.

Hej Rullake

Du står med på listan och har stått med hela tiden. Titta en gång till.

Du står under The Master och ovanför mrGoofy.

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-03 18:17

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Mycket snack och litet verkstad, här.

Därför säger jag:

Lite verkstad? :lol: :lol:
Jag har aldrig sett ett projekt som gått så här fort. Från idé till snart klar högtalare med över 100 par förbetällda!

Detta borde få var och en förnuftig människa att fundera vad man verkligen köper. Är detta överhypat ?
Och förövrigt undrar jag vem som i verkligheten är skogstokig ? Varför vänder du alltid sakliga argument till personangrepp ?

Är det okej att man har fyra dagar på sig att konstruera högtalaren, eller tycker du att vi skall vänta på det i 20 år så utvecklingstiden blir likvärdig med piP?

[/quote]

Klart att det är ok med fyra dagars utvecklingstid till konstruktionen, men lika självklart är det att resultatet rimligen inte kommer att hålla samma klass som piP, som ju har flera års utveckling bakom sig. det säger ju sig självt. Jag tycker det är ärligare att säga: Det låter bra för dess pengar och dess pris. Då slipper PK-byggarna bli besvikna.
Senast redigerad av Richard 2009-10-03 18:18, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-03 18:17

landa skrev:Om det finns möjlighet till provlyssning medans de befinner sig i de "civiliserade" delarna av sverige säg gärna till via pm eller i denna tråd. Kan ta med mig kameran om det uppskattas...

Bor du i Stockholm?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 18:20

petersteindl skrev:
landa skrev:Om det finns möjlighet till provlyssning medans de befinner sig i de "civiliserade" delarna av sverige säg gärna till via pm eller i denna tråd. Kan ta med mig kameran om det uppskattas...

Bor du i Stockholm?
Japp, det gör han!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-03 18:42

Richard skrev:Mycket snack och litet verkstad, här.... snip...

Hej Richard, är du säker på att det du säger stämmer med verkligheten? Vi jobbar nämligen för fullt. Om det inte finns verklighetsförankring i det du säger, så undrar jag varför du skriver på det sättet? Det du skriver ser lite konstigt ut tycker jag. Det är ju Naqs projekt och att det skulle vara kort utvecklingstid stämmer inte. Bremens mid/woofer har utvecklats under flera år och det är ett väldigt bra högtalarelement. Både Naq och jag har lång erfarenhet av högtalarkonstruktion. Det man har lärt sig tidigare tar man ju med sig i livets gång till nästkommande projekt. Du kommer att få se mätningar. Jag tycker dock att ditt språk vittnar om att du inte har en aning om vad jag eller Naqref sysslar med och att uttala sig om saker som man inte har en aning om är ju kanske inte helt överlagt och kan vara förhastat och dessutom felaktigt. Vi håller på med en hel del mätningar och det kommer att publiceras. Jag vill nog rekommendera dig att särskilja detta projekt från Mupps. Jag vet inte ens varför det jämförs med mupps. Så vitt jag kan se är du den ende som drar in mupps i denna liga med piP eller pK.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-03 18:48

För ohugade spekulanter:

Man får mycket för pengarna här 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 18:54

Richard skrev:Detta borde få var och en förnuftig människa att fundera vad man verkligen köper. Är detta överhypat ?
Och förövrigt undrar jag vem som i verkligheten är skogstokig ? Varför vänder du alltid sakliga argument till personangrepp ?

Jag ser inga sakargument från dig. Bara rätt tråkiga spekulationer.

Richard skrev:Klart att det är ok med fyra dagars utvecklingstid till konstruktionen, men lika självklart är det att resultatet rimligen inte kommer att hålla samma klass som piP, som ju har flera års utveckling bakom sig. det säger ju sig självt. Jag tycker det är ärligare att säga: Det låter bra för dess pengar och dess pris. Då slipper PK-byggarna bli besvikna.
Det finns hittills ingenting i ditt inlägg som har relevans.

Jag håller tvärtom det för troligt att de här högtalarna utklassar piP. Och det säger jag fast jag älskar piP (men som du säger - "jag kan ju ha fel"). Det baserar jag på att de kan spela betydligt starkare, har betydligt bättre element (avsevärt mer kapabla och mer lågdistroerande än i piP) som utgångspunkt och en utmärkt konstruktör.

Hade dessa högtalare sålt med normalt påslag för utveckling - nu gör Naq detta på frivillig basis - hade vi fått lägga på minst ett par hundra arbetstimmar på priset. Innan den här helgen var både provlådor, förberedande mätningar och konfigurationer uttänkta). Säg en tusenlap per par extra bara i arbetskostnad inklusive Peter Steindl arbete med elementen. Ser vi sedan till elementen så hade baselementen ensamma kostat minst som hela kittpriset i den här volymen, så låt oss säga att vi lägger på 2000 kronor till. Lådorna till projektet görs i viklåda utan skarvar som på piP - och säljs billigare lackerade än lådorna till piP kostar i rå MDF - fast de dessutom är större. Låt oss lägga på en tusenlapp till.

Är det alltså 6000:- som är det priset de borde ha utan vinstpåslag. Låt oss lägga på det med, man vill nog ha en tusenlapp till. Så låt oss säga 7000:-. I handeln hade de allså kostad mer än piP, eller definitivt inte under 10.000:-

Helt plötsigt känns de inte ett dugg konstigt att folk är intresserade av det här gruppköpet.

Men var lugn. Ingen har betalt och ingen har förbundit sig. Jag tror dock inte att ditt utspel kommer göra några element tillgängliga för dig ;) Tyvärr. För jag hade gärna tagit två kitt till!

ps. Om du läser tillbaka har jag haft samma notering och bett folk besanna sig, men ditt sätt är direkt förolämpande. Även om du inte förstår det. Titta här!

pss. Just pga att Naq gör detta helt ideelt har jag beslutat, med glada påhopp från många, att samla in en liten gåva till honom när allt är klart. Känns rätt att ge honom en hundralapp per par. Frivilligt förståss. Men jag tror många kommer följa det exemplet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-03 19:08

Det kanske står nånstans i tråden, men jag har missat det: Vad blir det för känslighet på pK? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 19:11

Det står inte än, filtret måste ju bli klart först ;)

Jag tror dock att piP kommer vara något känsligare...
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-10-03 19:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-03 19:11

Tror du Richard att Nagref skulle ge sig på att utlova en högtalare i den klassen han nu gjort, om han inte har sett potentialen i elementen att det är möjligt?
Att IÖ har lång utvecklingstid på sina högtalare har vi ju sett prov på. Se på t.ex. Carlsson-högtalarna, vilken tid det tar med dessa. Jämför det med Nagrefs Larsen-högtalare. Så att Nagref tror sig kunna åstadkomma en riktigt kapabel högtalare - med ett element som Peter har lagt ned mer möda på än standardelementen som används i de flesta köpehögtalare -, på kort tid tycker jag är högst sannolikt.
Själv skulle jag inte tro att Nagref skulle riskera sitt renommé om han inte trodde på projektet.
Mitt förtroende har han i varje fall.
Att du sedan är en försiktig kund är väl inget fel i det. Undrar om du skulle köpa ett par högtalare av IÖ under samma förhållanden? Jag tror i varje fall att du skulle det. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 19:17

KarlXII skrev:För ohugade spekulanter:

Man får mycket för pengarna här 8)
Ja, man kan nog snart starta budgivning för sin plats i kön :D

(men det kommer iallafall inte jag göra ;) )
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-03 19:18

MagnusÖstberg skrev:Det står inte än, filtret måste ju bli klart först ;)

Aha, trodde det var mer eller mindre klart för grabbarna satt ju o lyssnade på dem liksom...

Men säg såhär då, vad är det för känslighet (och gärna effekttålighet) på Bremen-elementet? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 19:25

Jag tror vi får ge oss lite till tåls :D

T/S på elementen kommer inte ges ut, bara systeminformation.

Hur starkt och djupt man kan spela kan man ju fnula på från portmätningen 8)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum