pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-10-03 19:27

petersteindl skrev:
Rullake skrev:Peter, var har du gjiort av mig?!??! Har varit på säker plats och nu är jag inte med på listan :(

2 BR vita glans 30
1 Sl vit glans 30
Färdigmonterade.

Skulle ha allt som behövs för att få dom att fungera.

Önskar snabbt besked för nu blir jag alldeles nervös.

Hej Rullake

Du står med på listan och har stått med hela tiden. Titta en gång till.

Du står under The Master och ovanför mrGoofy.

MvH
Peter

:oops: När jag tittade förut (2 ggr tom) så fanns inte avsnittet mellan perstromgren och pairair med på dataskärmen. Misstänker att datorn inte hade laddat upp de delen. Nu kan jag sova lugnt inatt :D Tack för ditt svar och ditt engagemang som sekreterare.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-03 19:29

petersteindl skrev:
Richard skrev:Mycket snack och litet verkstad, här.... snip...

Hej Richard, är du säker på att det du säger stämmer med verkligheten? Vi jobbar nämligen för fullt.

Det betvivlar jag inte ett ögonblick på.

Om det inte finns verklighetsförankring i det du säger, så undrar jag varför du skriver på det sättet? Det du skriver ser lite konstigt ut tycker jag. Det är ju Naqs projekt och att det skulle vara kort utvecklingstid stämmer inte. Bremens mid/woofer har utvecklats under flera år och det är ett väldigt bra högtalarelement.

Är det du, eller någon annan som utvecklat elementet ?

Både Naq och jag har lång erfarenhet av högtalarkonstruktion. Det man har lärt sig tidigare tar man ju med sig i livets gång till nästkommande projekt.

Det betvivlar jag inte en sekund på.

Du kommer att få se mätningar. Jag tycker dock att ditt språk vittnar om att du inte har en aning om vad jag eller Naqref sysslar med och att uttala sig om saker som man inte har en aning om är ju kanske inte helt överlagt och kan vara förhastat och dessutom felaktigt. Vi håller på med en hel del mätningar och det kommer att publiceras. Jag vill nog rekommendera dig att särskilja detta projekt från Mupps. Jag vet inte ens varför det jämförs med mupps. Så vitt jag kan se är du den ende som drar in mupps i denna liga med piP eller pK.

Ok- anledningen till att jag nämnde just Mupps är ju att dessa burkar insinuerades, i vissa trådar, som om att de skulle låta lika bra som piP, och bättre än piM. Det är ju inte alls sant. De spelar inte ens på samma planhalva. Och jag vet- eftersom jag har båda. 8) Nu lämnar vi den överhypade MuPPs-högtalaren. Jag är bara rädd att denna konstruktion följer samma mönster som för MuPPs, dvs. uppskrivningen på forumet genererar 100-tals beställningar, för att sedan kanske resultera i besvikna byggare av projektet.

Nu kan det ju vara så att hypen är sann, angående högtalaren pk- detta får tiden utvisa. Den är ju inte ens färdigutvecklad än. Trots det har ju över hundra byggsatser sålts. Jag hoppas denna kritik tvärtom sporrar till ytterligare ansträngningar i att försöka komma i jämnhöjd med piP, även om det naturligtvis blir mycket svårt att komma så långt, på så kort tid.

MvH
Richard.
Senast redigerad av Richard 2009-10-03 19:32, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-03 19:30

Nu kommer det lite info med bilder.

Först så kommer delningsfiltret.

Bild
Diskantfiltret

Bild
Basfiltret

Lite mer komplicerat än piP men ändå rätt rättframt.

Så här ser frekvensgången för båda mätt på 50cm avstånd. Som synes så är piP en liten hängmattehögtalare och man kan väl säga att känsligheten för de båda är rätt snarlik. Möjligen någon fördel för pK.
Bild
Frekvensgång

Impedanserna ser ut som följer. piP har lite snällare impedans men pK har jämnare. Man ser även här att avstämningen för pK är något lägre. Att impedanstopparna är högre för pK beror på att motorn är starkare.
Bild
Impedansgång

Så här ser basområdet ut för de båda. Vit är pK och röd är piP. Mätningen är gjord med den mikrofonplacering som IÖ har visat.Nivåskillnaden är 1dB vid 40Hz och 3dB vid 30Hz till pKs fördel.
Bild
Basområdet

Nu kommer vi fram till något intressant. Disten. Den är faktiskt inte så olik mellan de båda. Gul kurva är pKs frekvensgång. Turkos är piP:s frekvensgång. Blå är piP:s andratonsdist. Röd är pKs andratonsdist. Man ser att pK har lägre dist mellan 100 och 600Hz men annars så växlar de mellan varandra att vara bäst.
Lila är piP:s tredjetonsdist. Grön är pKs tredjetonsdist. Även här är skillnaderna rätt små förutom att mellan 1kHz till 4kHz så ligger piP betydligt högre. Insignalen var ungefär 2.8Vrms och förhållandena vara identiska. Man ser också att pK har högre både andraton och tredjeton mellan 4k-7kHz.

Bild
Dist för de båda.

Det var det hele.

Sorry för de stora bilderna. :oops: Var inte medveten om att mätdatorn hade så hög upplösning på skärmen.
Senast redigerad av Naqref 2009-10-03 19:32, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-03 19:31

Richard, om du är ledsen för att du var för långsam att skriva upp dig så är det bättre att du säger det :wink:

Om du inte bara är ledsen och lite kinkig får du nog läsa om tråden från början för grövre missuppfattningar och svamligare inlägg än det du presterat här har du inte lyckats med på länge.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-03 19:36

Tack Naq för de fine bilderna!

Är skillnaderna sådana att pK kan uppfattas som ljusare eller försvinner det i "rummet"?
Senast redigerad av UrSv 2009-10-03 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-03 19:36

Richard skrev:[Är det du, eller någon annan som utvecklat elementet ?

Det har Peter gjort i samarbete med Tymphany.

Richard skrev:Den är ju inte ens färdigutvecklad än.

Där har du fel. Se ovan. ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-03 19:36

UrSv skrev:Richard, om du är ledsen för att du var för långsam att skriva upp dig så är det bättre att du säger det :wink:

Om du inte bara är ledsen och lite kinkig får du nog läsa om tråden från början för grövre missuppfattningar och svamligare inlägg än det du presterat här har du inte lyckats med på länge.

Du är litet trög i korken, eller hur ? 8)
Senast redigerad av Richard 2009-10-03 19:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-03 19:37

Nu tycker jag Peter får bjuda på en öl. :D

Edit: Han hade redan tagit fram ölen. :)
Senast redigerad av Naqref 2009-10-03 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-03 19:39

Richard skrev:
UrSv skrev:Richard, om du är ledsen för att du var för långsam att skriva upp dig så är det bättre att du säger det :wink:

Du är litet trög i korken, eller hur ? 8)

Jo, otvivelaktligen men vem vet du kanske piggnar till imorgon? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 19:41

Naqref skrev:Nu tycker jag Peter får bjuda på en öl. :D

Edit: Han hade redan tagit fram ölen. :)
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-03 19:42

Naqref skrev:
Richard skrev:[Är det du, eller någon annan som utvecklat elementet ?

Det har Peter gjort i samarbete med Tymphany.

Richard skrev:Den är ju inte ens färdigutvecklad än.

Där har du fel. Se ovan. ;)

Tack för mätningarna ! Hur är spridningen vertikalt, horisontalt- vilken höjd skall högtalaren stå på, samt är denna beroende på dämpning av bakväggen, dvs ingår dämpning av den bakre väggen för en adekvat "öppet fönster"-återgivning i själva slutkonstruktionen ? Eller är högtalaren konstruerad efter "livehärmning" ? ( odämpad bakre vägg ).
Hur är delningsfiltret placerat ( med avseende för stokastiska fasfel pga biwiringfenomenet )? Vilket internkablage används ? Används resonansfria kondingar ? Används skumplast ( som ju är kostsamt, men bra ) som dämpning av resonanser inuti lådan ?

Jag tror många undrar.

Och hur låter det ?
Senast redigerad av Richard 2009-10-03 19:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 19:46

Richard - jag skall starta en tråd till din ära. Välkommen dit.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-10-03 19:50

Är filtret preliminärt eller fortfarande på utvecklings stadiet

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-03 19:52

MagnusÖstberg skrev:Richard - jag skall starta en tråd till din ära. Välkommen dit.

Och då startar jag en om dig. Vill du det ?

Varför diskutera person, då man kan diskutera sakfrågorna ?

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-10-03 20:13

Super Anders!
Kan man när allt är färdigt få FR i lite olika riktningar + dist vid lite högre insignal?

OT:
Richard! Du har helt rätt i att det är bättre att inte ha för höga förväntningar och bli positivt överaskad, än tvärtom. Samt att det är upp till bevis, där jag hoppas på positiv överaskning.

Känner inte igen mig i din beskrivning av att folk skulle mena att Mupps är likvärdig med piP. Bara att de båda är prisvärda.
Mupps kontra piM; där skulle jag påstå att Mupps är mer prisvärd med ca faktor 5 ggr i prisskillnad, även om piM låter renare men svagare och basfattigare då jag jämförde. Men nu är vi rejält OT
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-03 20:13

Richard skrev:1. Tack för mätningarna ! Hur är spridningen vertikalt, horisontalt- vilken höjd skall högtalaren stå på, samt är denna beroende på dämpning av bakväggen,
2. dvs ingår dämpning av den bakre väggen för en adekvat "öppet fönster"-återgivning i själva slutkonstruktionen ?
3. Eller är högtalaren konstruerad efter "livehärmning" ?

4. Hur är delningsfiltret placerat ( med avseende för stokastiska fasfel pga biwiringfenomenet )?

5. Vilket internkablage används ?

6. Används resonansfria kondingar ?

7. Används skumplast ( som ju är kostsamt, men bra ) som dämpning av resonanser inuti lådan ?

8. Och hur låter det ?

1. Så lite så. Spridningen vertikalt är rätt ok. I horisontalled sprider piP något bättre men det gör den ju samtidigt mycket känsligare för hur omgivningen ser ut och speciellt då bristen på dämpning bakom högtalaren.

2. Lämpligen. 60x80cm 45mm tjock Roxull är lagom.

3. Det finns enligt mitt förmenande extremt få högtalare som är gjorde för "livehärmning". Den som tror att exempelvis dipoler är livehärmande har fått något verkligt om bakfoten. Dessa är m a o inte livehärmande utan snarare öppet fönster (ucap*) precis som IÖs kreationer.

4. Frågan är om du vet vad det där du skriver är för något. Man placerar lämpligen filtret på bakväggen i höjd med diskanten. Eftersom det är enkelkablar in så är längden av dessa inte avgörande för stokastiska fasfel. Och längden på kablarna efter är inte heller relevant får då har man ju delat upp signalen och de kontaminerar inte varandra.

5. Man använder lämpligen ett tillräckligt bra internkablage typ Ekua. Är man kabelfetishist så får man naturligtvis anända "bättre" kablar men det är på eget bevåg. Personligen så anser jag att man bör gå efter fysikaliska principer istället för psykflumlyssning i denna fråga. Men det är som allting annat något man bestämmer över själv.

6. Finns det resonansfria kondingar? Nej det finns inte men däremot finns det kondingar som är mer eller mindre påverkbara ljudmässigt av resonanser. Jag tycker nog man kan använda vanliga polyesterkondingar av den typ IÖ använder i piP men jag kommer att specificera i BOMen SCR MKP.

7. Nej det används inte skumplast av den anledning jag redan har förklarat för dig men som du uppenbarligen har missat att läsa. Skumplast kan vara bättre än mineralull men är det sällan i alla fall. I många fall så är mineralull bättre. Jag rekommenderar dig att läsa det IÖ har skrivit i ämnet. I piP så fyller skummet en funktion som strömningsmotstånd för basen. Vi har ett element som är bättre och inte behöver denna funktion. För dämpningen av resonanser internt i lådan så är skum ungefär jämförbart med mineralull. Man ska dock vara försiktig med skummaterial då de kan ge en betydligt högre ytreflektion. Men vad som är viktigare än valet av material är placeringen av detta precis så som vi har visat med mätningarna av vad som kommer ur respektive högtalares portar.

* http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 060#818060
Senast redigerad av Naqref 2009-10-03 20:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-03 20:14

boom skrev:Är filtret preliminärt eller fortfarande på utvecklings stadiet

Man kan säga att det är färdigutvecklat.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-03 20:16

Ser ju ut att bli en fantastiskt fin liten högtalare det där, nästan så att jag ångrar att jag inte satt upp mig på listan trots att jag inte har råd eller plats för fler högtalare just nu :D

Naqref skrev:Mätningen är gjord med den mikrofonplacering som IÖ har visat

Har du lust att redovisa hur ni gjort, jag tror flera av oss amatörer kan lära sig ju mer detaljerat ni beskriver tillvägagångssättet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-03 20:20

Bra jobbat! :)

Inknappat i Basta! Ser bra ut.
Nu vill man ha en framför sig och pilla på ..... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-03 20:20

Naqref skrev:
Richard skrev:1. Tack för mätningarna ! Hur är spridningen vertikalt, horisontalt- vilken höjd skall högtalaren stå på, samt är denna beroende på dämpning av bakväggen,
2. dvs ingår dämpning av den bakre väggen för en adekvat "öppet fönster"-återgivning i själva slutkonstruktionen ?
3. Eller är högtalaren konstruerad efter "livehärmning" ?

4. Hur är delningsfiltret placerat ( med avseende för stokastiska fasfel pga biwiringfenomenet )?

5. Vilket internkablage används ?

6. Används resonansfria kondingar ?

7. Används skumplast ( som ju är kostsamt, men bra ) som dämpning av resonanser inuti lådan ?

8. Och hur låter det ?

1. Så lite så. Spridningen vertikalt är rätt ok. I horisontalled sprider piP något bättre men det gör den ju samtidigt mycket känsligare för hur omgivningen ser ut och speciellt då bristen på dämpning bakom högtalaren.

2. Lämpligen. 60x80cm 45mm tjock Roxull är lagom.

3. Det finns enligt mitt förmenande extremt få högtalare som är gjorde för "livehärmning". Den som tror att exempelvis dipoler är livehärmande har fått något verkligt om bakfoten. Dessa är m a o inte livehärmande utan snarare öppet fönster (ucap*) precis som IÖs kreationer.

4. Frågan är om du vet vad det där du skriver är för något. Man placerar lämpligen filtret på bakväggen i höjd med diskanten. Eftersom det är enkelkablar in så är längden av dessa inte avgörande för stokastiska fasfel. Och längden på kablarna efter är inte heller relevant får då har man ju delat upp signalen och de kontaminerar inte varandra.

5. Man använder lämpligen ett tillräckligt bra internkablage typ Ekua. Är man kabelfetishist så får man naturligtvis anända "bättre" kablar men det är på eget bevåg. Personligen så anser jag att man bör gå efter fysikaliska principer istället för psykflumlyssning i denna fråga. Men det är som allting annat något man bestämmer över själv.

6. Finns det resonansfria kondingar? Nej det finns inte men däremot finns det kondingar som är mer eller mindre påverkbara ljudmässigt av resonanser. Jag tycker nog man kan använda vanliga polyesterkondingar av den typ IÖ använder i piP men jag kommer att specificera i BOMen SCR MKP.

7. Nej det används inte skumplast av den anledning jag redan har förklarat för dig men som du uppenbarligen har missat att läsa. Skumplast kan vara bättre än mineralull men är det sällan i alla fall. I många fall så är mineralull bättre. Jag rekommenderar dig att läsa det IÖ har skrivit i ämnet. I piP så fyller skummet en funktion som strömningsmotstånd för basen. Vi har ett element som är bättre och inte behöver denna funktion. För dämpningen av resonanser internt i lådan så är skum ungefär jämförbart med mineralull. Man ska dock vara försiktig med skummaterial då de kan ge en betydligt högre ytreflektion. Men vad som är viktigare än valet av material är placeringen av detta precis så som vi har visat med mätningarna av vad som kommer ur respektive högtalares portar.

Tack för denna info !
Det verkar ju lovande- och hoppas att mitt inlägg snarare sporrar er till att göra en bättre högtalare än en sämre. Att konstruera en bättre högtalare i samma storleksklass som piP innebär ju enligt min erfarenhet ( och jag har lyssnat på mycket ! ) att man måste konstruera helt i världsklass- och gärna en bit ovanför det.

Delfråga 4 kan man förvisso diskutera, och här kan vi tycka olika. Hursomhelts så är den hörbara effekten av olika belastningar i diskant och baskabel ( efter delningsfiltret ) mycket liten. Men den finns där.

V.h. Richard.
Senast redigerad av Richard 2009-10-03 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-03 20:21

Naqref skrev:

Va? Kommer ingen pK.1 eller pK.2? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 20:36

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Richard - jag skall starta en tråd till din ära. Välkommen dit.

Och då startar jag en om dig. Vill du det ?

Varför diskutera person, då man kan diskutera sakfrågorna ?

Inte om dig - till dig. Ta av dig spikskorna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 20:37

UrSv skrev:
Naqref skrev:

Va? Kommer ingen pK.1 eller pK.2? :wink:
Jo... men det måste gå tre dagar innan ;)

Naq: det ser ut som en truddelutt i översta oktaven. Hur upplevs den och skulle den kunna tas bort som en option till filtret?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-10-03 20:41

Jaha, här är man tydligen för sent ute :?: :cry:

Jag är dock intresserad av ett par, så upp med mig på väntelistan om det går.

Är intresserad av ett par med lådor, färdiga filter etc. (så klara som möjligt) Vart (vilken sida) hittar jag mer info om priser, lådtyper, färgval, etc, etc?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-03 20:48

Naqref skrev:man kan väl säga att känsligheten för de båda är rätt snarlik. Möjligen någon fördel för pK.

Som ett brev på posten! Tackar för detta Naqref, och för resten av mätningarna. Bra jobbat! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-03 20:57

Innan jag lämnar denna tråd- Naqref och Peter stendl: har det varit några problem att hitta harmoni i valen av element till pk?

Vill minnas att IÖ hade svårigheter att hitta ett diskantelement som fungerade i harmoni till 5´baselementet i piP. Där blev det tillslut ett diskantelement med liten diameter och god spridning, delad rätt högt. Har det varit helt problemfritt med erat val av en större diskant, till dessa basar ?*

* se inte detta som en insinuation, utan som en ärligt ställd fråga. Ska ni göra världens bästa stativhögtalare måste den ju ställas.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-03 21:05

Hurra Naqref :!:

Om du skulle drista dig till att ange frekvensomfång för denna pK-högtalare på samma sätt som det görs i manifestet till piP, hur ser detta ut då?

piP = Tonkurva -3dB/typ.linj: 34 - 21 000 Hz / ±2,5 dB

pK = :?:

Fan vad roligt att ni/du har fått till det så fint, det är som en saga hela utvecklingen av denna högtalare hittils. 8)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-03 21:06

Richard skrev:
Om det inte finns verklighetsförankring i det du säger, så undrar jag varför du skriver på det sättet? Det du skriver ser lite konstigt ut tycker jag. Det är ju Naqs projekt och att det skulle vara kort utvecklingstid stämmer inte. Bremens mid/woofer har utvecklats under flera år och det är ett väldigt bra högtalarelement.

Är det du, eller någon annan som utvecklat elementet ?

Richard, det är jag Peter Steindl personligen som gett samtliga, och utan undantag, samtliga parametrar till detta Bremens högtalarelement. Det finns en alldeles särskild historia bakom elementen, men den tar jag i Steindl-tråden. All input hur jag ville att elementet skulle byggas upp fick Tymphany/Vifa av mig efter det att det tidigare Bremenelementet var "färdigt" och godkänt av mig personligen. Då drämde jag till med att speca om allt i mid/woofern så som jag egentligen ville ha den. Efter ungefär 6 månader fick jag 5-6 högtalarelement, var och en med en och endast en av de respektive sakerna jag ville ha. Efter utvärdering av mig, Peter Steindl personligen, och ingen annan människa på denna planet, så analyserade jag personligen vad varje respektive förändring bidrog med och därefter specade jag personligen, och endast jag och ingen annan, upp samtliga parametrar vad gäller detta Bremens högtalarelement som är en 5 1/4" mid/woofer. Efter att ha gett Tymphany i Danmark samtliga specar, så monterade Tymphany i Danmark ihop 4 prototyper av denna Bremen mid/woofer enligt mina personliga krav. Efter någon månad fick jag dessa Bremens mid/woofers.

Richard, jag vet inte om jag har skrivit tillräckligt klart så att du förstår. Säg till, så kan jag vara lite tydligare ändå.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 21:12

screen skrev:Hurra Naqref :!:

Om du skulle drista dig till att ange frekvensomfång för denna pK-högtalare på samma sätt som det görs i manifestet till piP, hur ser detta ut då?

piP = Tonkurva -3dB/typ.linj: 34 - 21 000 Hz / ±2,5 dB

pK = :?:

Tittar du på kurvorna så ser du att pk har ungifär samma nivå vid 27hz som piP vid 34hz och att nivån vid 20Khz inte fallit av som hos piP, så det borde gå något högre där med. I övrigt samma ser det ut som.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-10-03 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2009-10-03 21:13

BR LM+L30 Vit
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum