Richard skrev:1. Tack för mätningarna ! Hur är spridningen vertikalt, horisontalt- vilken höjd skall högtalaren stå på, samt är denna beroende på dämpning av bakväggen,
2. dvs ingår dämpning av den bakre väggen för en adekvat "öppet fönster"-återgivning i själva slutkonstruktionen ?
3. Eller är högtalaren konstruerad efter "livehärmning" ?
4. Hur är delningsfiltret placerat ( med avseende för stokastiska fasfel pga biwiringfenomenet )?
5. Vilket internkablage används ?
6. Används resonansfria kondingar ?
7. Används skumplast ( som ju är kostsamt, men bra ) som dämpning av resonanser inuti lådan ?
8. Och hur låter det ?
1. Så lite så. Spridningen vertikalt är rätt ok. I horisontalled sprider piP något bättre men det gör den ju samtidigt mycket känsligare för hur omgivningen ser ut och speciellt då bristen på dämpning bakom högtalaren.
2. Lämpligen. 60x80cm 45mm tjock Roxull är lagom.
3. Det finns enligt mitt förmenande extremt få högtalare som är gjorde för "livehärmning". Den som tror att exempelvis dipoler är livehärmande har fått något verkligt om bakfoten. Dessa är m a o inte livehärmande utan snarare öppet fönster (ucap*) precis som IÖs kreationer.
4. Frågan är om du vet vad det där du skriver är för något. Man placerar lämpligen filtret på bakväggen i höjd med diskanten. Eftersom det är enkelkablar in så är längden av dessa inte avgörande för stokastiska fasfel. Och längden på kablarna efter är inte heller relevant får då har man ju delat upp signalen och de kontaminerar inte varandra.
5. Man använder lämpligen ett tillräckligt bra internkablage typ Ekua. Är man kabelfetishist så får man naturligtvis anända "bättre" kablar men det är på eget bevåg. Personligen så anser jag att man bör gå efter fysikaliska principer istället för psykflumlyssning i denna fråga. Men det är som allting annat något man bestämmer över själv.
6. Finns det resonansfria kondingar? Nej det finns inte men däremot finns det kondingar som är mer eller mindre påverkbara ljudmässigt av resonanser. Jag tycker nog man kan använda vanliga polyesterkondingar av den typ IÖ använder i piP men jag kommer att specificera i BOMen SCR MKP.
7. Nej det används inte skumplast av den anledning jag redan har förklarat för dig men som du uppenbarligen har missat att läsa. Skumplast kan vara bättre än mineralull men är det sällan i alla fall. I många fall så är mineralull bättre. Jag rekommenderar dig att läsa det IÖ har skrivit i ämnet. I piP så fyller skummet en funktion som strömningsmotstånd för basen. Vi har ett element som är bättre och inte behöver denna funktion. För dämpningen av resonanser internt i lådan så är skum ungefär jämförbart med mineralull. Man ska dock vara försiktig med skummaterial då de kan ge en betydligt högre ytreflektion. Men vad som är viktigare än valet av material är placeringen av detta precis så som vi har visat med mätningarna av vad som kommer ur respektive högtalares portar.
*
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 060#818060