profbd skrev:sådana intentioner det var på sida ett i tråden räknade jag med minst12db skillnad
Är utsträckningen i basen ett absolutmått på hur bra en högtalare är?
En "killerhögtalare" är för mig bra på det mesta!
/Anders
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Naqref skrev:Jag brukar inte uttala mig om ljudet i mina konstruktioner iförhållande till andras.
Hur står sig PK mot Larsen?
diesel skrev:Naqref skrev:Lite info om utrustningen vi har använt vid utvecklandet.
LspCad 6 pro
Clio fw 8.50 QC med tillhörande mätbox
ATB Precision komplett mätsystem.
Earthworks M30 mätmikrofon.
Det var ju bra att du postade detta........så känns min fråga inte lika mycket OT längre
Ang. LspCAD
Hur upplever du filteremulatorn jmf med ett riktigt (fysiskt) filter?
Låter (och mäter) det verkligen likadant eller finns det skillnader?
Frågar en som varit på g många gånger men aldrig testat.
/Anders
bomellberg skrev:Helt otroligt vad fort detta projekt gått. Stort grattis Naq och PS! Lägg nu sabbaten på kontemplation och självbejakelse och kom tillbaka hungriga på måndag!
Peter: Ledsen om jag varit otydlig i min beställning. Den skall lyda: BR. vit lackad låda i glans 60, samtliga ingående detaljer i en påse bredvid. Hämtning i Skillingaryd om träffen blir av (vore sjukt kul!)
Mvh,
/Bosse
dwarb skrev:Med högt ställda förväntningar och största glädje beställer jag som följer:
BR - glans 60 (LM +GL) inkl filter, basreflexrör osv
Med de vänligaste av hälsningar!
/George
norman skrev:Kikade lite snabbt på mätningarna. Vad beror den skarpa puckeln över 10kHz på? Och hur hörbar kan den tänkas vara?
Kul projekt annars, men det hade förståss varit ännu roligare om man sluppit tramset med att försöka tala ner piP för att få fram sin egen förträfflighet... (en betydligt snyggare lösning är ju att folk får bedöma själva efter att konstruktionen är klar och lyckas ni få eran högtalare riktigt bra är det ju kul).
Det började nog mest som ett skämt... men slutade som piP-kompis..norman skrev:Kikade lite snabbt på mätningarna. Vad beror den skarpa puckeln över 10kHz på? Och hur hörbar kan den tänkas vara?
Kul projekt annars, men det hade förståss varit ännu roligare om man sluppit tramset med att försöka tala ner piP för att få fram sin egen förträfflighet... (en betydligt snyggare lösning är ju att folk får bedöma själva efter att konstruktionen är klar och lyckas ni få eran högtalare riktigt bra är det ju kul).
bomellberg skrev:Snyggt och snyggt, det hade iallafall varit betydligt mera svenskt.
Varför ska man vara rädd att sticka ut hakan om man tror sig ha kött på benen för det man säger?
norman skrev:Så, jag tycker fortfarande det är snyggare att låta köparna/användarna bedöma om högtalarna är bättre än något annat.
norman skrev:
Så, jag tycker fortfarande det är snyggare att låta köparna/användarna bedöma om högtalarna är bättre än något annat.
KarlXII skrev:
Det blir ju lite svårt i det här fallet eftersom björnens skinn blev sålt innan bössan var laddad.![]()
Laila skrev:KarlXII skrev:
Det blir ju lite svårt i det här fallet eftersom björnens skinn blev sålt innan bössan var laddad.![]()
Tja, laddad var den nog.....
quote="MagnusÖstberg"]Richard - finns det anledning att tro att spridningsmönstret på piP och pk har målsättning att vara identiskt?
Och om det inte är det, hur tror du man väljer diskant?
[/quote]Att göra en högtalare som man tycker är skitbra och som man vill mäta mot mångas referens - måste den göras lika på alla vis?
Naqref skrev:chrisss skrev:pK saknar svackan och stigningen men på pappret tycker jag nivån mellan 1,5 & 10 kHz gärna hade legat mellan pK och piP.
Det där är ju lite en smaksak så till skillnad från andra så kommer vi inte vara dogmatiska utan erbjuda alternativ om man vill justera sin högtalare lite.
petersteindl skrev:Richard skrev:Om det inte finns verklighetsförankring i det du säger, så undrar jag varför du skriver på det sättet? Det du skriver ser lite konstigt ut tycker jag. Det är ju Naqs projekt och att det skulle vara kort utvecklingstid stämmer inte. Bremens mid/woofer har utvecklats under flera år och det är ett väldigt bra högtalarelement.
Är det du, eller någon annan som utvecklat elementet ?
Richard, det är jag Peter Steindl personligen som gett samtliga, och utan undantag, samtliga parametrar till detta Bremens högtalarelement. Det finns en alldeles särskild historia bakom elementen, men den tar jag i Steindl-tråden. All input hur jag ville att elementet skulle byggas upp fick Tymphany/Vifa av mig efter det att det tidigare Bremenelementet var "färdigt" och godkänt av mig personligen. Då drämde jag till med att speca om allt i mid/woofern så som jag egentligen ville ha den. Efter ungefär 6 månader fick jag 5-6 högtalarelement, var och en med en och endast en av de respektive sakerna jag ville ha. Efter utvärdering av mig, Peter Steindl personligen, och ingen annan människa på denna planet, så analyserade jag personligen vad varje respektive förändring bidrog med och därefter specade jag personligen, och endast jag och ingen annan, upp samtliga parametrar vad gäller detta Bremens högtalarelement som är en 5 1/4" mid/woofer. Efter att ha gett Tymphany i Danmark samtliga specar, så monterade Tymphany i Danmark ihop 4 prototyper av denna Bremen mid/woofer enligt mina personliga krav. Efter någon månad fick jag dessa Bremens mid/woofers.
Richard, jag vet inte om jag har skrivit tillräckligt klart så att du förstår. Säg till, så kan jag vara lite tydligare ändå.
MvH
Peter
Naqref skrev:IngOehman skrev:Fast... längre än piP är de kanske i och för sig...Kanske till och med
bredare och högre?
De är 6mm bredare och 6 cm djupare än piP men inte en millimeter högre.
Att de är större beror delvis på att elementet som sådant arbetar bättre i en större låda och delvis på att vi har valt att göra lådan i tjockare material (för att förhoppningsvis bli av med den lilla resonans som finns i basområdet och som grumlar ljudet något). Att lådan är djupare beror också på att vi ska få plats med det flödesoptimerade basreflexrör vi har valt att testa med. Eftersom vi vill ha en bas som går djupare måste röret med en naturlig följd bli längre.
Ang basen så vet vi mycket väl vad den klarar av då den har utvecklats från den första basen till äggen som hade just b59 som förebild och som du dimensionerade.
Richard skrev:Innan jag lämnar denna tråd- Naqref och Peter stendl: har det varit några problem att hitta harmoni i valen av element till pk?
Vill minnas att IÖ hade svårigheter att hitta ett diskantelement som fungerade i harmoni till 5´baselementet i piP. Där blev det tillslut ett diskantelement med liten diameter och god spridning, delad rätt högt. Har det varit helt problemfritt med erat val av en större diskant, till dessa basar ?*
* se inte detta som en insinuation, utan som en ärligt ställd fråga. Ska ni göra världens bästa stativhögtalare måste den ju ställas.
Ställer frågan igen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster