pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-10-04 00:01

profbd skrev:sådana intentioner det var på sida ett i tråden räknade jag med minst12db skillnad :lol:

Är utsträckningen i basen ett absolutmått på hur bra en högtalare är?

En "killerhögtalare" är för mig bra på det mesta!

/Anders

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 00:08

Proffan har för få basmoduer, han hoppades kunna använda dessa som det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-04 00:14

paa skrev:
Naqref skrev:Jag brukar inte uttala mig om ljudet i mina konstruktioner iförhållande till andras.

Hur står sig PK mot Larsen?

L3, L4, L6 eller Låtta? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 00:18

L4
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-04 00:18

diesel skrev:
Naqref skrev:Lite info om utrustningen vi har använt vid utvecklandet.

LspCad 6 pro
Clio fw 8.50 QC med tillhörande mätbox
ATB Precision komplett mätsystem.
Earthworks M30 mätmikrofon.

Det var ju bra att du postade detta........så känns min fråga inte lika mycket OT längre

Ang. LspCAD
Hur upplever du filteremulatorn jmf med ett riktigt (fysiskt) filter?
Låter (och mäter) det verkligen likadant eller finns det skillnader?

Frågar en som varit på g många gånger men aldrig testat.

/Anders

Det låter förvånansvärt lika. Visst finns det skillnader i o m att vi kör med annan utrustning, man får inte så exakta komponentvärden och drivimpedanserna påverkar hur elementen upplevs. Man kan säga som så att man kan leta sig rätt nära det slutgiltiga filtret men man kan ibland behöva tweaka det riktiga filtret för att nå ända fram.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-04 00:24

Helt otroligt vad fort detta projekt gått. Stort grattis Naq och PS! Lägg nu sabbaten på kontemplation och självbejakelse och kom tillbaka hungriga på måndag!

Peter: Ledsen om jag varit otydlig i min beställning. Den skall lyda: BR. vit lackad låda i glans 60, samtliga ingående detaljer i en påse bredvid. Hämtning i Skillingaryd om träffen blir av (vore sjukt kul!)

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 00:44

bomellberg skrev:Helt otroligt vad fort detta projekt gått. Stort grattis Naq och PS! Lägg nu sabbaten på kontemplation och självbejakelse och kom tillbaka hungriga på måndag!

Peter: Ledsen om jag varit otydlig i min beställning. Den skall lyda: BR. vit lackad låda i glans 60, samtliga ingående detaljer i en påse bredvid. Hämtning i Skillingaryd om träffen blir av (vore sjukt kul!)

Mvh,

/Bosse

Klart.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-10-04 00:51

Kikade lite snabbt på mätningarna. Vad beror den skarpa puckeln över 10kHz på? Och hur hörbar kan den tänkas vara?

Kul projekt annars, men det hade förståss varit ännu roligare om man sluppit tramset med att försöka tala ner piP för att få fram sin egen förträfflighet... (en betydligt snyggare lösning är ju att folk får bedöma själva efter att konstruktionen är klar och lyckas ni få eran högtalare riktigt bra är det ju kul).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 00:53

dwarb skrev:Med högt ställda förväntningar och största glädje beställer jag som följer:
BR - glans 60 (LM +GL) inkl filter, basreflexrör osv

Med de vänligaste av hälsningar!
/George

Du är uppdaterad. Vilken färgkulör önskas?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-04 01:03

norman skrev:Kikade lite snabbt på mätningarna. Vad beror den skarpa puckeln över 10kHz på? Och hur hörbar kan den tänkas vara?

Kul projekt annars, men det hade förståss varit ännu roligare om man sluppit tramset med att försöka tala ner piP för att få fram sin egen förträfflighet... (en betydligt snyggare lösning är ju att folk får bedöma själva efter att konstruktionen är klar och lyckas ni få eran högtalare riktigt bra är det ju kul).

Snyggt och snyggt, det hade iallafall varit betydligt mera svenskt.

Varför ska man vara rädd att sticka ut hakan om man tror sig ha kött på benen för det man säger? Och inte har jag läst ett enda inlägg från kreatörerna där de "hackar ned" på piP, snarare tvärtom i ordalag som "piP är en fantastisk högtalare". Skaparnas egen förträfflighet får andra bedömma, jag kan enbart uppfatta dem som ödmjuka i sin inställning. Ska de inte tex få säga att pK har bättre element än piP om de tycker att den har det?

Dessutom, OM man i detta gråa land vågar stå ut med en åsikt och INTE har belägg för det man säger då kan du ge dig fasen på att det kommer att kännas. Det vet både Naq och Peter och jag har svårt att tro att de skulle våga sig på jämförelser med piP om de inte hade fog för det.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 01:04

norman skrev:Kikade lite snabbt på mätningarna. Vad beror den skarpa puckeln över 10kHz på? Och hur hörbar kan den tänkas vara?

Det började nog mest som ett skämt... men slutade som piP-kompis..

Jag har noterat puckeln vid 15Khz också om undrat samma sak. Vi får väl se om vi får svar...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-10-04 01:14

bomellberg skrev:Snyggt och snyggt, det hade iallafall varit betydligt mera svenskt.

Varför ska man vara rädd att sticka ut hakan om man tror sig ha kött på benen för det man säger?

Svenskt eller inte struntar jag i, men problemet som jag ser det är att man själv väljer ut de parametrar man mäter och jämför med och glömmer de andra som man eventuellt inte vill visa eller har kompetens för att hitta, det finns då risk att det blir en ganska partisk jämförelse.

(ett exempel är mina egna byggen, jag skulle troligen kunna välja ut lite mätningar och visa att dom är bättre än t.ex. piP och pK fastän dom troligen inte är bättre överlag)

Så, jag tycker fortfarande det är snyggare att låta köparna/användarna bedöma om högtalarna är bättre än något annat.

edit: Sen skall man nog vara lite sunt misstänksam mot högtalarmätningar som görs av en konstruktör i syfte att visa att sina egna alster är bättre än något annat, de flesta som mätt lite på högtalare vet att man kan styra resultaten en del genom micplacering och närliggande ytor m.m. Man kan t.ex. få en dipp vid delningen större än vad den egentligen är o.s.v.
Senast redigerad av norman 2009-10-04 01:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-04 01:23

norman skrev:Så, jag tycker fortfarande det är snyggare att låta köparna/användarna bedöma om högtalarna är bättre än något annat.

Det respekterar jag. Själv tycker jag att det kan vara befriande med folk som verkligen vågar säga att de är bra på något, eller att de gjort något med bra resultat OM det sägs på rätt sätt, dvs med en ödmjuk grundton.

Att hitta folk som tycker att de är bäst i världen är inga problem, fråga bara vilken 15-åring som helst.

Att hitta folk som verkligen är bra är svårare. De som verkligen är det talar oftast inte om det.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-04 01:24

norman skrev:
Så, jag tycker fortfarande det är snyggare att låta köparna/användarna bedöma om högtalarna är bättre än något annat.

Det blir ju lite svårt i det här fallet eftersom björnens skinn blev sålt innan bössan var laddad. :wink:

Dessutom skriker ju folk efter mätningar.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-04 01:58

KarlXII skrev:
Det blir ju lite svårt i det här fallet eftersom björnens skinn blev sålt innan bössan var laddad. :wink:

Tja, laddad var den nog..... :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 02:12

Laila skrev:
KarlXII skrev:

Tja, laddad var den nog..... :wink:

Är det inte dags att nanna nu :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-04 02:13

petersteindl skrev:Är det inte dags att nanna nu :)

Löjligt. :x

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-04 02:19

Appsolut ! :twisted: :twisted: :twisted: :x :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-04 08:00

[
quote="MagnusÖstberg"]Richard - finns det anledning att tro att spridningsmönstret på piP och pk har målsättning att vara identiskt?

Nej- det verkar inte så.

Och om det inte är det, hur tror du man väljer diskant?

Ja, hur har de gjort ? Har de mätat endast, eller lyssnat också ? Har de provat många element ? Har de lyssnat tillsammans med baselementet ? Är baselementet utvecklat för att vara "i perfekt harmoni" med Vifadiskanten? Det vore trevligt med kommentarer från Naqref och Peter Stendl.

Att göra en högtalare som man tycker är skitbra och som man vill mäta mot mångas referens - måste den göras lika på alla vis?
[/quote]

Nej- men i denna tråd har man ju haft en hög svansföring och defakto jämfört med högtalaren piP. Man har ju försökt göra en högtalare som är lika bra, eller bättre, och dessutom billigare. Har man lyckats ? Har man tänkt på allt ? Det får framtiden utvisa.

Kanske kan mina åsikter, omän kanske obekväma, sporra Nagref och Peter stendl till att prestera än bättre. Ber därför något om ursäkt för eventuellt uppfattade uppkäftigheter i denna tråd. Kritik kan ju vara någonting bra.

Och det är kul med en seriös konkurrent till piP- det finns ju inte några allternativ på marknaden.
Odogmatisk sekt- granskare

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-04 08:18

Ser bra ut det där. Hoppas att ni känner er nöjda själva?
Några önskemål jag skulle vilja se redovisat är som följer.
Att det redovisas uppmätningar på båda högtalarnas frekvensgång tillsammans. Jag tror att vi då kommer att se anledningen till att IÖ mäter upp och matchar sina delningsfilterkomponenter. Så varför inte också mäta upp och redovisa resultatet på dem som använts till dessa pK piloter?
Vad gäller diskanten så förstår jag nu tydligare varför IÖ påtalar att han har svårt att hitta en ersättare för den nu använda. IÖ har väl endast ett enkelt 1’a ordningens filter för denna väl?
Fasgången skulle också vara intressant att se. Det diffar väl en aning mellan elementen kan jag tänka?
Men kanske det allra viktigaste vad jag anser, är hur de presterar tonalt. Kanske KarlXII kan lämna lite subjektiva omdömen? Den upplevs väl i varje fall som lite basstarkare måhända.
Vad skulle krävas för att ta ned mellanregistret en aning vad beträffar komponentvärden. Att ta ned/räta ut diskanten finns det väl inga standardkomponenter som kan användas för, men det är nog inget jag störs av då jag sannolikt inte hör så höga frekvenser.
Grattis och tack för ett väl genomfört projekt, ser nu fram emot leveransen/upphämtningen. :) :D :D
Senast redigerad av Densen 2009-10-04 08:24, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-04 08:20

Naqref skrev:
chrisss skrev:pK saknar svackan och stigningen men på pappret tycker jag nivån mellan 1,5 & 10 kHz gärna hade legat mellan pK och piP.

Det där är ju lite en smaksak så till skillnad från andra så kommer vi inte vara dogmatiska utan erbjuda alternativ om man vill justera sin högtalare lite.

Detta är intressant. Kommer det att finnas en switch på baksidan, för eventuella sänkningar/ höjningar av diskantnivån ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-04 08:24

petersteindl skrev:
Richard skrev:
Om det inte finns verklighetsförankring i det du säger, så undrar jag varför du skriver på det sättet? Det du skriver ser lite konstigt ut tycker jag. Det är ju Naqs projekt och att det skulle vara kort utvecklingstid stämmer inte. Bremens mid/woofer har utvecklats under flera år och det är ett väldigt bra högtalarelement.

Är det du, eller någon annan som utvecklat elementet ?

Richard, det är jag Peter Steindl personligen som gett samtliga, och utan undantag, samtliga parametrar till detta Bremens högtalarelement. Det finns en alldeles särskild historia bakom elementen, men den tar jag i Steindl-tråden. All input hur jag ville att elementet skulle byggas upp fick Tymphany/Vifa av mig efter det att det tidigare Bremenelementet var "färdigt" och godkänt av mig personligen. Då drämde jag till med att speca om allt i mid/woofern så som jag egentligen ville ha den. Efter ungefär 6 månader fick jag 5-6 högtalarelement, var och en med en och endast en av de respektive sakerna jag ville ha. Efter utvärdering av mig, Peter Steindl personligen, och ingen annan människa på denna planet, så analyserade jag personligen vad varje respektive förändring bidrog med och därefter specade jag personligen, och endast jag och ingen annan, upp samtliga parametrar vad gäller detta Bremens högtalarelement som är en 5 1/4" mid/woofer. Efter att ha gett Tymphany i Danmark samtliga specar, så monterade Tymphany i Danmark ihop 4 prototyper av denna Bremen mid/woofer enligt mina personliga krav. Efter någon månad fick jag dessa Bremens mid/woofers.

Richard, jag vet inte om jag har skrivit tillräckligt klart så att du förstår. Säg till, så kan jag vara lite tydligare ändå.

MvH
Peter

Nej- detta var ju klart som korvspad.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-04 08:27

Innan jag lämnar denna tråd- Naqref och Peter stendl: har det varit några problem att hitta harmoni i valen av element till pk?

Vill minnas att IÖ hade svårigheter att hitta ett diskantelement som fungerade i harmoni till 5´baselementet i piP. Där blev det tillslut ett diskantelement med liten diameter och god spridning, delad rätt högt. Har det varit helt problemfritt med erat val av en större diskant, till dessa basar ?*

* se inte detta som en insinuation, utan som en ärligt ställd fråga. Ska ni göra världens bästa stativhögtalare måste den ju ställas.

Ställer frågan igen.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-04 08:31

Undrar vad Richard försöker påvisa? Något direkt konkret av intresse har då inte jag kunnat hitta i alla dessa i mitt tycke pain in the ass-inläggen.

Diskanten har ju också PS lagt ned mycket arbete på att finna en matchande dito att använda till det synbart fantastiska baselementet han har lyckats få fram, om du hade läst inläggen ordentligt.
Vilken annan tillverkare skulle föreslå lite tveakar för sin produkt. Detta kan väl vara intressant för dem som vill ha en specifik tonal knorr på sina.
Som PS redovisat kan man åstadkomma mycket med bara placeringen/riktningen o.s.v.
Thumbs up, Nagref, PS. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-04 08:40

Naqref skrev:
IngOehman skrev:Fast... längre än piP är de kanske i och för sig... ;) Kanske till och med
bredare och högre?

De är 6mm bredare och 6 cm djupare än piP men inte en millimeter högre.
Att de är större beror delvis på att elementet som sådant arbetar bättre i en större låda och delvis på att vi har valt att göra lådan i tjockare material (för att förhoppningsvis bli av med den lilla resonans som finns i basområdet och som grumlar ljudet något). Att lådan är djupare beror också på att vi ska få plats med det flödesoptimerade basreflexrör vi har valt att testa med. Eftersom vi vill ha en bas som går djupare måste röret med en naturlig följd bli längre.

Ang basen så vet vi mycket väl vad den klarar av då den har utvecklats från den första basen till äggen som hade just b59 som förebild och som du dimensionerade.

Edit/ ändrade uppgifter : IÖ är enligt uppgift inte inblandad i baselementets (till pK ):s konstruktion.
Senast redigerad av Richard 2009-10-04 09:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-04 08:44

Rickard skriver världens bästa stativare ,är pip det alltså? Att dom är mkt bra har jag förstått iom att så många tycker om dom .Det finns nog med all säkerhet högtalarkonstruktörer i andra länder med stor kunskap som också säkert gör högtalare i små serier ,deras anhängare tycker nog att dom har världens bästa högtalare med. (så uttrycket världens bästa är långsökt enligt mig) :)
Senast redigerad av zapanasta 2009-10-04 08:45, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-04 08:44

Och hur i h-e får du till att ett element som tagits fram haft som förebild en annan konstruktörs, att då den konstruktören har varit med på ett hörn? :evil: Lägg av nu.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-04 09:03

Richard skrev:Innan jag lämnar denna tråd- Naqref och Peter stendl: har det varit några problem att hitta harmoni i valen av element till pk?

Vill minnas att IÖ hade svårigheter att hitta ett diskantelement som fungerade i harmoni till 5´baselementet i piP. Där blev det tillslut ett diskantelement med liten diameter och god spridning, delad rätt högt. Har det varit helt problemfritt med erat val av en större diskant, till dessa basar ?*

* se inte detta som en insinuation, utan som en ärligt ställd fråga. Ska ni göra världens bästa stativhögtalare måste den ju ställas.

Ställer frågan igen.

Richard, det är helt uppenbart att du varken läst eller förstått det som står i tråden så jag upprepar min uppmaning att du börjar om från början så kanske du kan reda ut dina missuppfattningar. Din EXTREMT tråkiga attityd är inte speciellt roligt att behöva stå ut med i denna positiva tråd. Det förstår JAG trots att JAG är lite trög i korken. Gör du ett försök du också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-04 09:07

Ja- du har väl litet rätt här. Jag är nog också litet trög i korken. Lämnar tråden nu. Och enligt uppgift så är Peter stendl konstruktör av baselementet, så detta ifrågasättande är korrigerat av mig.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-04 09:13

Richard, känn dig inte tvingad att lämna tråden. Vad mig anbelangar är du välkommen att skriva var du vill, men inte vad du vill. 8O :twisted:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum