Hur stora ljudtryck kan baselementet leverera i sluten låda, per par och i rum:
a) från 80hz och uppåt
b) från 300hz och uppåt
Moderator: Redaktörer
Det är väl en liten nätt målsättning?
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad är den största kompromissen med högtalaren som du ser Naq?
Att den hade piP som förebild.![]()
Eg så hade jag nog velat göra en liten golvare och kanske med ett utstrålningsmönster som jag själv föredrar men det kommer ju i EPS-C (som dock får nöja sig med sämre element). D v s delvis estetiska kompromisser. Men om man ska åsidosätta det och bara gå på hur en högtalare av denna typ bör bete sig (vilket ju var målet) så är nog basavstämningen lite av en kompromiss. Visst presterar den tillräckligt höga ljudtryck innan den ger upp men man kan ju alltid optimera den på olika sätt. Hade vi valt en något mindre låda med högre avstämningsfrekvens så hade den kunna prestera lite högre ljudtryck på viss musik men då hade den å andra sidan inte varit riktigt lika fullregistrig.
Naqref skrev:Så här ser frekvensgången för båda mätt på 50cm avstånd. Som synes så är piP en liten hängmattehögtalare och man kan väl säga att känsligheten för de båda är rätt snarlik. Möjligen någon fördel för pK.
Kraniet skrev:får nog ta och avsäga mig mina elementsatser. Pengarna behövs till annat..
Jäkligt synd att missa det här. Kul initiativ och ett fint läge att skaffa en riktigt suverän högtalare vad det verkar.
Ska bli kul att se fortsättningen på tråden och alla fina lådor sen när dom är klara
Martin skrev:Naqref skrev:Så här ser frekvensgången för båda mätt på 50cm avstånd. Som synes så är piP en liten hängmattehögtalare och man kan väl säga att känsligheten för de båda är rätt snarlik. Möjligen någon fördel för pK.
Hur är det med energiresponsen när frekvensgången on axis "ökar" där diskanten tar över?
Naqref skrev:paa skrev:Naqref skrev:Jag brukar inte uttala mig om ljudet i mina konstruktioner iförhållande till andras.
Hur står sig PK mot Larsen?
L3, L4, L6 eller Låtta?
MagnusÖstberg skrev: En fråga till Peter steindl för omväxlings skull![]()
Hur stora ljudtryck kan baselementet leverera i sluten låda, per par och i rum:
a) från 80hz och uppåt
b) från 300hz och uppåt
MagnusÖstberg skrev: Vi får väl se om phon hittar på något där när han får sina till kammaren.
paa skrev:Naqref skrev:paa skrev:Naqref skrev:Jag brukar inte uttala mig om ljudet i mina konstruktioner iförhållande till andras.
Hur står sig PK mot Larsen?
L3, L4, L6 eller Låtta?
Om man tar L4, hur står dom sig mot pK när det gäller t.ex frekvensgång, renhet och maxnivå?
MagnusÖstberg skrev:Hur piP utfrån de kurvorna kan kallas överanalytisk är en gåta.
Då skulle man vlja se en jämförelsemätning på någon som inte är det..
RogerGustavsson skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur piP utfrån de kurvorna kan kallas överanalytisk är en gåta.
Då skulle man vlja se en jämförelsemätning på någon som inte är det..
Nja, de kurvorna är ju bara en jämförelse och knappast representativa för hur de uppför på lite större avstånd. Det är inte min åsikt att de är "analytiska" men det hävdas ofta på diverse forum av de som inte tycker om dem. Har själv ett par piP och har ställt mig på listan för ett par pK... Jag upplever piP som välbalanserade. Frågan är om jag kommer uppleva pK så också?
boom skrev:Skall bli intressant att jämföra då jag tycker att pip har åt helvete för mycket energie i diskanten
celef skrev:jag upplever att pip har ett otroligt linjärt utstrålningsmönster, heter det så, jag tror inte pk är lika imponerande på denna punkt, jag baserar det på diskantstorleken, för att väga upp detta får en del vinklar lida för att andra vinklar ska bli rätt, det kanske kallas energirespons
så pk kan tyckas vara ljus när man ser mätgraferna, men upplevelsen vara en helt annan
dwarb skrev:Peter!
Jag vill gärna ha mina lådor i vitt!
Tror inte jag missat något nu....
/George
Zei skrev:Hej Peter
Jag lägger till så jag får monterad basreflex med vit lack.
Glans är jag osäker på så ta samma glans som majoriteten valt![]()
Tack igen![]()
Kul kul det här
/JZ
MagnusÖstberg skrev:Om vi skiter i piP - tycker du att Naq med pk lyckats få till det så bra det går med elementen och samspelar de lika bra i en sådan här konsruktion som jag hört dem göra i Bremen HD12?
Kort sagt - är högtalaren till din fulla belåtenhet?
Trodde faktiskt du skulle svara Abzolut!petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Om vi skiter i piP - tycker du att Naq med pk lyckats få till det så bra det går med elementen och samspelar de lika bra i en sådan här konsruktion som jag hört dem göra i Bremen HD12?
Ja
MagnusÖstberg skrev:Trodde faktiskt du skulle svara Abzolut!petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Om vi skiter i piP - tycker du att Naq med pk lyckats få till det så bra det går med elementen och samspelar de lika bra i en sådan här konsruktion som jag hört dem göra i Bremen HD12?
Ja
boom skrev:Är det inte dax att gå in i ett skarpt beställnings läge nu så man kan lägga sin beställning på elementen och rör.
Kraniet skrev:får nog ta och avsäga mig mina elementsatser. Pengarna behövs till annat..
Jäkligt synd att missa det här. Kul initiativ och ett fint läge att skaffa en riktigt suverän högtalare vad det verkar.
Ska bli kul att se fortsättningen på tråden och alla fina lådor sen när dom är klara
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster