http://www.ultimateavmag.com/features/604way
Basmoduler från Snell, Revel, Genelec, Wilson Audio, Velodyne, Bag End, ServoDrive m.fl. utsattes för relevanta mätningar och lyssningstest. En närmast total korrelation uppnåddes mellan mätresultat och lyssningspreferenser, vilket inte kommer som någon överraskning för undertecknad men kanske kan vara omskakande för andra (basmoduler är förhållandevis enkla tingestar att ta fram relevanta mätningar för eftersom hörseln i lågfrekvensområdet vare sig är riktningskänslig eller har särskilt hög selektivitet i tidsplanet). Jämn frekvensgång och låg distorsion* är att föredra oavsett programmaterial. En bra basmodul spelar musik och effekter med samma ackuratess, m.a.o.
Den som följt DIY-trådarna om distorsionsmätningar för några olika baselement inser också att man med ett par Adire Audio Maelstrom eller JBL SUB1500 kan bygga sig en basmodul som står upp väl mot t.o.m. de bästa av testdeltagarna (Genelec HTS6, $10000). Wilson Audios Watch Dog för nästan samma pris får dock se sig solklart distanserad av en välbyggd DIY-modul. Vakthunden tycks leverera prestanda för kanske $3000 till ett pris av $11000, men man får ju en jättefin låda och ”Ferrarikänsla” för pengarna som recensenten nogsamt poängterar i den för hifi-media allestädes närvarande överslätande kommentaren.

* Egentligen behöver distorsionen bara vara tillräckligt låg. ”Tillräckligt lågt” för frekvenser under 100 Hz handlar om < 3 % (ca) för andraton och < 1 % (ca) för tredjeton. Detta är ungefärliga hörtrösklar för rena toner, se Louis D. Fielder & Eric M. Benjamin, "Subwoofer performance for accurate reproduction of music", JAES, Vol. 36, Number 6, pp. 443 (1988). Med komplexa signaler (musik, effekter) ligger rimligtvis tröskeln högre, i normalfallet sannolikt ett par gånger högre.