paa,
Det är intressant att se, att även en påkostad sub som Genelec's, precis som de flesta portade lådor, uppvisar dynamisk kompression härrörande från förluster i basreflexporten, även om det uppstår först vid 115 db med denna fyrdubbla uppställning.
Det stämmer, den (sannolikt) turbulensgenererade kompressionen uppgår till drygt 1 dB vid 115 dB
nominell ljudtrycksnivå. Detta framgår också i distorsionsmätningarna, där THD stiger snabbt runt avstämningfrekvensen. HTS6 uppträder dock utmärkt även på detta område och man bör komma ihåg att de drygt 110 dB / 1 m den trycker ur sig vid 20 Hz mätt på mark utomhus motsvarar ungefär 120 dB i lyssningspositionen i ett normalt rum.
Den enda minimala kritiken skulle möjligtvis kunna vara att man inte får ut speciellt hög ljudtrycksnivå under 15 Hz innan distorsionen blir alltför omfattande (ej uppmätt, men högst sannolikt givet basreflexprincipens utfasning mellan port- och elementbidrag under avstämningsfrekvensen). Man får dock jaga länge innan man hittar programmaterial som exponerar denna "svaghet". Men att gnälla över detta är småaktigt, HTS6 är en mycket, mycket bra basmodul där man har lagt resurserna på kompetent ingenjörskonst istället för fina lådor och "Ferrarikänsla".
Det finns ju två olika sätt att koppla pushpull, antingen akustiskt parallellt eller i serie. Parallellt ger ju lika nivå som vanlig koppling av dubbla element, dvs +6 dB, men kopplat akustiskt i serie blir det ju så att man får mindre låda i stället.
Helt riktigt, men isobarik eller seriepushpull är ju ett sån't infernaliskt slöseri med värdefull konarea att det räknas liksom inte.
Man får trots allt i bästa fall en mindre distorsionssänkning även med isobarikkoppling om man använder sig av basreflex eller "oändlig baffel" (mycket stor sluten låda) eftersom elementsystemets totala fjädring blir symmetrisk och därmed uppför sig aningen bättre. I jämförelse med parallellpushpull är dock distorsionsvinsten helt försumbar.