Förslag inför CD/DVD inköp; +/- 1500.-

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swek

Förslag inför CD/DVD inköp; +/- 1500.-

Inläggav swek » 2004-12-09 23:16

Snart är det jul, och frågorna börjar komma...

"Vad önskar du dej i julklapp?"

Jag är i behov av en CD-spelare, just nu kör jag all musik från min iRiver iHP120 mp3-spelare.(dvs. jag har lagt in skivorna i den) Visst, den spelar väl ok, men det är ju inget att hurra för kanske, jämfört med riktig CD.

Vad ska man önska sej då?

Jag tippar på att det kan sträckas till 2.000 kanske.

Well? Whaddaya say?

Go Jul på er, nissar.
Senast redigerad av swek 2005-01-12 20:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-12-09 23:18

Glömde nämna att jag har en YAMAHA A-720 stereo receiver som förstärkeri till mina ganska nyinhandlade B&W DM601 S3 högtalare.

kanske kan vara användbar info...

Användarvisningsbild
matte

julegaver

Inläggav matte » 2004-12-21 04:33

jag önskar mig en Xlr-cdspelare till min Cyrus Pre... :P
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-12 11:51

Happ, så var julen över.

Fick 1500 i julklapp att spendera på CD/DVD spelare. Sen kan man ju alltid lägga lite mellan själv om det fattas.

Det pratas mycket om pioneers DV 575 etc. Grejjen är den att jag inte har någon TV som spelaren kan anslutas till men vill ändå gärna satsa så att jag har en spelare som spelar DVD-A och SACD för framtiden. Att den sedan spelar film så att den kan användas till eventuell hemmabio när det blir råd till TV är ju inte ett minus.

Äre nåt att satsa på om man inte har TV eller ska man köpa en "vanlig" CD-spelare nu och uppgradera sen?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-01-12 12:46

swek: Köpte en pioneer 575 för några dar sen och jag har ingen tv... :-) Funkar bra som cd-spelare om man bortser från att den är lite seg när man stoppar i cdn. Har inget att anmärka på ljudkvaliten, däremot tycker jag den låter för mycket mekaniskt. Tänkte bygga om den lite och dämpa bort oljudet, men då missar man ju garantin....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-12 13:08

vill ändå gärna satsa så att jag har en spelare som spelar DVD-A och SACD för framtiden

I framtiden är den multispelaren obsolet, bättre köpa en bra begagnad CD-spelare för pengarna och i så fall uppgradera den dagen du känner behöv av flerkanalsmusik...

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-12 15:06

Det som du (hotspur) föreslår låter som en bra idé. Dessvärre har jag ingen som helst koll på vad som är bra i CD väg. De enda som jag haft hemma har varit pappans CD från 87 och en från yamaha som kanske var från början av 90-talet.

Vad ska man sikta på? Kan man få sej nåt bra nytt för 1500? Finns det nåt särskilt man bör titta på?

Att mekaniken är tyst är väldigt viktigt då jag ofta lyssnar på låg volym t.ex. när jag ska sova eller slappna av.

Alla förslag välkomna!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-13 11:23

Denna Sony 940 är ett bra köp för 1600:-, om du kan leva utan CDR-återgivning... Hifi Klubben säljer annars ut en del CD-spelare just nu, här hittar du t. ex. Cambridge D300SE för 1400:- (i Jönköpingsbutiken) samt D500SE för 1800:- (i Linköpingsbutiken)...

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-13 20:27

Det svider visserligen en hel del att inte kunna spela CD-R. Då måste man ju ha kvar bärbara CD spelaren som jag kör CD ifrån nu kanske så att man kan spela de brända skivorna ändå..

Nä, det kommer bli jobbigt usch, det är ju för att kunna lyssna på CD som jag vill köpa en CD-spelare.

Fler tips kanske??

Den där Jönköpingbutiken, skickar de eller hur fungerar hifiklubben annars? Har bara handlat från hifiklubben.com-butiken.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-13 22:18

Jag har hittat en CD-spelare på netonnet.se som kostar 1.790.- och som dessutom spelar SACD.

Märket är SONY och modellen heter SCD-XE597:

Bild

Ganska dåligt med specs på spelaren. Den har t.ex ingen coaxial ut, vilket kanske är lite dumt? Jag har för närvarande varken optical eller coaxial in på förstärkaren så det spelar väl ingen större roll..

vad tros?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-01-14 00:24

Jag tycker du ska satsa på en billig dvd-spelare istället för en billig cd-spelare. Tänk på produktionsvolymerna...

För 1500:- får du en Pioneer 575 på eBay, hemskickad o allt. Den klarar i stort sett alla format. Enda irriterande nackdelen är att det dröjer ett par sekunder (i-landsproblem?) innan den startar när den är i standby-läge. När den väl är igång så är den som vilken cd-spelare som helst i låtbyten osv.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-14 04:13

Niklas: Å andra sidan så har jag ingen TV att ta fram shuffle, repeat och annat på (kan bli lite jobbigt i längden kanske?), och dessutom en laptop som VERKLIGEN äter allt inom CD mediet. Jag kikade lite på Pioneer DV-575 etc. men eftersom de flesta säger att de för oväsen när de spelar, även om mycket lite, gör att jag inte är så intresserad av deras spelare. Ska jag lyssna på musik, vill jag bara höra just musik.

Det jag letar efter är någonting som slukar mina brända och obrända CD-skivor och uppför sig ordentligt som en karl ska(?? :) ). Att den här Sony´n dessutom slukar SACD är såklart definitivt ett plus för vad de begär för den!!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 09:40

Skit i DVD-spelarna, som sagt. SCD-XE597 blir säkert kanonbra då Sonys spelare är en dröm att använda, denna verkar ju ha den geniala sökratten oxå!

Edit! En moddad Sony 930 för 1100:- är ett klipp!
Edit: (den klarar CDR, har skivpuck och sökratt)
Senast redigerad av Hetsporren 2005-01-14 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-01-14 12:51

swek: Ok, visste inte att shuffle/repeat spelade nån roll. Iofsig kan man lära sig knapptryckningarna för att få igång dessa, men jag håller med dig om att det blir lite meckigt.

Sonyn du pasteade in en bild på blir säkert bra. Akta dig för deras äldre spelare eftersom dom inte klarar cd-r, vilket ändå måste ses som ett av de mest grundläggande kraven 2005.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-14 16:22

Då är ju frågan om man ska lägga de extra 700 för SACD eller om man ska ta en beggad lite billigare?

Jag är ju lite sugen på SACD nu när det börjar ta pluttelite fart iaf.

Jag vet inte om någon har erfarenheter av någon av spelarna, men det skulle va kul att veta om de låter mycket i mekaniken eller om de håller måtten, så att säga. Vill ju som sagt var ha en "tyst" spelare.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 16:28

930 har en underbar och tyst mekanik, likaså 940...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-14 16:31

Då är ju frågan om man ska lägga de extra 700 för SACD eller om man ska ta en beggad lite billigare?

SACD och DVD-A blir nog aldrig någon hit eftersom man kan få multikanalsmusik och bild dessutom på en vanlig DVD-skiva. :)

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-14 16:42

Det är ju inte bara faktum att det är flerkanals som gör formaten attraktiva. Den högre upplösningen, frekvensomfånget och sample rate ger ju ljudet ett lyft också. Visst, man kanske ska ha sig en ganska maffig anläggning för att man ska höra stora skillnader (gissar jag), men man måste ju börja någonstans, eller?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-01-14 17:15

swek:
Du får nog bestämma dig hur du prioriterar ljudkvalitet, funktionalitet samt smidigt användande.

Ljudkvalitet: Köp dvd-spelare.
Funktionalitet: Köp dvd-spelare.
Smidigt användade (utan tv): Köp cd-spelare.

Hotspur håller säkert inte med mig ang. ljudkvaliteten. Det är inte säkert att du gör det heller så du bör ju såklart försöka provlyssna innan du köper (om det är något du prioriterar).

Ang. ljud från mekaniken så är detta inget man normalt sett stör sig på. Min 575 låter lite grann första sekunderna på första spåret, sen lugnar den ner sig. För att sedan höra spelaren behöver man lägga örat direkt emot, men jag antar att du inte brukar sitta så när du lyssnar...

För övrigt sålde jag min Arcam cd 72 efter att lyssnat på Pioneer 370 (snarlik 575 fast tar färre format) hemma. Det säger kanske något om vilken nivå dvd-spelarna från Pioneer håller idag.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 17:24

För övrigt sålde jag min Arcam cd 72 efter att lyssnat på Pioneer 370 (snarlik 575 fast tar färre format) hemma. Det säger kanske något om vilken nivå dvd-spelarna från Pioneer håller idag.

Fullkomligt obegripligt! 8O

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-01-14 17:33

Hotspur skrev:Fullkomligt obegripligt! 8O

Jo, jag har förstått att du tycker det. När du provlyssnat själv (360 räknas INTE) så blir det mer intressant att höra vad du tycker.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-14 18:04

swek skrev:Det är ju inte bara faktum att det är flerkanals som gör formaten attraktiva. Den högre upplösningen, frekvensomfånget och sample rate ger ju ljudet ett lyft också. Visst, man kanske ska ha sig en ganska maffig anläggning för att man ska höra stora skillnader (gissar jag), men man måste ju börja någonstans, eller?

Jag vet inte om det finns inspelningar som utnyttjar CD-systemets dynamik fullt ut, de allra flesta gör det inte på långa vägar. Högre frekvensomfång skadar ju oftast inte om det inte är en massa brus och oväsen i ultraljudsområdet som är fallet med SACD tex. Jag är inte så säker på att DVD-A och SACD ger något lyft ljudmässigt i praktiken ens i en extremt bra anläggning.

Som helhet är folk rätt nöjda med CD och DVD-systemen och kundbasen till de nya systemen som består av ett fåtal audiofiler är inte tillräckligt stor. Skivorna kommer antagligen fortsätta att vara för dyra och utbudet för litet.

Jag skulle köpt apparat efter vilka skivor jag planerar att spela de närmaste 2 åren. Om det sedan dyker upp många skivor som man vill ha på de nya formaten så kan man ju fundera på att uppgradera då.

Om du värderar smidighet/snabbhet och användarvänlighet så är nog en ren CD-spelare ett bättre alternativ än en DVD eller mulitformatsspelare.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-14 18:18

Jo det är klart, men jag har ju som sagt ingen TV, och att sitta o fippla o... nä...

Dessutom är det ju inte bara ett par som har klagat på att mekaniken för oväsen, och sånt vill vi inte ha.

Eftersom jag inte är i behov av någon dvd-spelare när jag har en i datorn som verkligen slukar allt (utom SACD och DVD-A såklart) så tycker jag nog ändå att det lutar åt en SACD kapabel spelare.

Den där Sonyn jag tittade på är ju inte helt dum den. Även om jag inte vet huruvida jag kommer att köpa SACD skivor eller inte så kan det ju vara roligt att kunna spela om det kommer ut not man vill ha. Diana Krall har till exempel ett antal skivor som jag redan tycker låter fantatiskt bra på CD... undra hur de låter på SACD?

Summa mumma, jag är fortfarande osäker o letar framförallt efter erfarenheter och åsikter om spelarna.

De har ju fått bra recensioner o kommentarer generellt iaf.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-14 18:27

Martin skrev:Som helhet är folk rätt nöjda med CD och DVD-systemen och kundbasen till de nya systemen som består av ett fåtal audiofiler är inte tillräckligt stor. Skivorna kommer antagligen fortsätta att vara för dyra och utbudet för litet.

Om du tittar på cdon.com till exempel märker du snabbt att CD och SACD ligger på samma prisnivå. Det är det som gör mej lite sugen på att skaffa en SACD, eftersom det inte kostar något extra att köpa SACD än CD, inte märkvärt iaf., en femtilapp..

Martin skrev:Jag skulle köpt apparat efter vilka skivor jag planerar att spela de närmaste 2 åren. Om det sedan dyker upp många skivor som man vill ha på de nya formaten så kan man ju fundera på att uppgradera då.

Om du värderar smidighet/snabbhet och användarvänlighet så är nog en ren CD-spelare ett bättre alternativ än en DVD eller mulitformatsspelare.

Det är lite åt det hållet jag lutar och det jag lutar mej på(catch my drift?). Jag värderar smidighet o snabbhet och har ingen riktig användning för en DVD-spelare eftersom jag varken har TV eller DVD-filmer att spela.

Nåväl. Fasiken vilken beslutsångest man ska ha..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-14 18:52

Diana Krall har till exempel ett antal skivor som jag redan tycker låter fantatiskt bra på CD... undra hur de låter på SACD?
Antagligen lika bra.

Alltså multifromatsspelare som klarar av SACD mm är lika schmeckiga på att läsa CD-skivor som DVD-spelare. Det blir samma sak med spolning och skippning som är långsam och osmidig samt att de antagligen låter en del i mekanismen. Jag skulle helt klart gått på en bra CD-spelare från Denon eller något i stället. Och framförallt köp inte sony. Fast de lite stabilare sakerna som hotspur länkar till är inte helt tokiga.

en femtilapp..
Jag tycker att det är ungefär vad en CD-skiva borde kosta. :) Inte 219kr iaf. :(
Senast redigerad av Martin 2005-01-14 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-14 18:55

Jag skulle helt klart gått på en bra CD-spelare från Denon eller något i stället. Och framförallt köp inte sony. Fast de lite stabilare sakerna som hotspur länkar till är inte helt tokiga.

Precis! :wink:

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-15 14:26

Martin skrev:
Diana Krall har till exempel ett antal skivor som jag redan tycker låter fantatiskt bra på CD... undra hur de låter på SACD?
Antagligen lika bra.

Gissningsvis :roll:

Martin skrev:Alltså multifromatsspelare som klarar av SACD mm är lika schmeckiga på att läsa CD-skivor som DVD-spelare. Det blir samma sak med spolning och skippning som är långsam och osmidig samt att de antagligen låter en del i mekanismen. Jag skulle helt klart gått på en bra CD-spelare från Denon eller något i stället. Och framförallt köp inte sony. Fast de lite stabilare sakerna som hotspur länkar till är inte helt tokiga.

Vad är det för fel på sonys spelare? Lite mer specifikt, om man säger så? Har läst en hel massa recensioner som uteslutande ger goda betyg till sonys SCD-XE597.

Martin skrev:
en femtilapp..
Jag tycker att det är ungefär vad en CD-skiva borde kosta. :) Inte 219kr iaf. :(

Snåljåp!! :wink: :roll:

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-15 15:50

Vad sägs om en sån här då?

Det är lite mer än vad jag hade tänkt lägga på en CD-snurrare, men den kanske går att hitta billigare någonstans??

BildDENON DCD-485

Hur är det med HDCD? Jag har en HDCD-skiva (Tool - Lateralus) som jag gärna skulle vilja höra om det blev någon skillnad på när den kördes i en HDCD-kapabel spelare.

Om jag förstår rätt (har läst lite), så borde alla CD-spelare med 20-bit DAC'ar klara HDCD eftersom det är det som är skillnaden mellan "vanlig" CD och HDCD: Att HDCD är kodad i 20 bit medan "vanlig" i 16 bit?

Har jag rätt?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-15 21:58

Det där är en bra CD-spelare. Kolla om du kan hitta något liknande begagnat om 2000kr är lite för dyrt, jag förstår dig ifall du tycker det.

Om jag förstår rätt (har läst lite), så borde alla CD-spelare med 20-bit DAC'ar klara HDCD eftersom det är det som är skillnaden mellan "vanlig" CD och HDCD: Att HDCD är kodad i 20 bit medan "vanlig" i 16 bit?

Har jag rätt?
Enkelt svar: Nej, du har fel! :)

de CD-spelare som använder 20-bitars dacar använder antingen ett digitalfilter som interpolerar upp signalen mellan 20 bitar från 16 eller så använder man helt enkelt inte de resterande bitarna. Det kan ha flera anledningar men den vanligaste tror jag är att 20-bitars D/A omvandlare är bättre och billigare än de med 16-bitar pga teknisk utveckling och högre volymer helt enkelt. Det är ju rätt vanligt med 24-bitars omvandlare nu för tiden också så det skulle inte förvåna mig ifall många vanliga CD-spelare använder sådana just pga att det är billigt och praktiskt om märket ändå använder dem i DVD:erna också.

Det brukar stå klart och tydligt på fronten ifall CD-spelarna klarar av att avkoda HDCD.

Vad som inte är bra med Sony, ja för det första så var de överlägset sist med att göra sina apparater kompatibla med brända skivor. Sedan har jag inte så bra erfarenheter av kvaliteten på sonys CD- och DVD-spelare. Jag känner många som är missnöjda med sina Sony-köp. Det kan ju finnas bra produkter för det, men en varning om att eventuellt skylla sig själv utfärdas. :) Just SACD-kompatibla apparater från sony skulle jag nog undvika eftersom läsningen, spolning, slångsamhet och allmän schmäckighet mm är besläktad med DVD-spelarna.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-16 16:57

Jahapp, de va ju synd det.. :(

Vad finns det för spelare som är HDCD kapabla då? Jag har inte sett nån hittills iaf. Det är ju inget krav direkt. Men det skulle ju onekligen vara kul att jämföra med/utan!

Det mesta är nog bättre än så som jag har det nu: en SONY D-E220 ESP MAX CD-Walkman. :lol: utan line out eller någonting. Det surrar trevligt i högtalarna när skivan tar slut och det matas in signal från transformatorn ut i hörlursutgången (??? :evil: )

Kort sagt, jag behöver en CD-spelare!

Rekommendera nåt!?! Den som hotspur länkade till är redan såld.
:( Så jag ser gärna andra förslag!

On the againseeing!

Nästa

Återgå till Köpråd