Moderator: Redaktörer
vill ändå gärna satsa så att jag har en spelare som spelar DVD-A och SACD för framtiden
Då är ju frågan om man ska lägga de extra 700 för SACD eller om man ska ta en beggad lite billigare?
För övrigt sålde jag min Arcam cd 72 efter att lyssnat på Pioneer 370 (snarlik 575 fast tar färre format) hemma. Det säger kanske något om vilken nivå dvd-spelarna från Pioneer håller idag.
swek skrev:Det är ju inte bara faktum att det är flerkanals som gör formaten attraktiva. Den högre upplösningen, frekvensomfånget och sample rate ger ju ljudet ett lyft också. Visst, man kanske ska ha sig en ganska maffig anläggning för att man ska höra stora skillnader (gissar jag), men man måste ju börja någonstans, eller?
Martin skrev:Som helhet är folk rätt nöjda med CD och DVD-systemen och kundbasen till de nya systemen som består av ett fåtal audiofiler är inte tillräckligt stor. Skivorna kommer antagligen fortsätta att vara för dyra och utbudet för litet.
Martin skrev:Jag skulle köpt apparat efter vilka skivor jag planerar att spela de närmaste 2 åren. Om det sedan dyker upp många skivor som man vill ha på de nya formaten så kan man ju fundera på att uppgradera då.
Om du värderar smidighet/snabbhet och användarvänlighet så är nog en ren CD-spelare ett bättre alternativ än en DVD eller mulitformatsspelare.
Antagligen lika bra.Diana Krall har till exempel ett antal skivor som jag redan tycker låter fantatiskt bra på CD... undra hur de låter på SACD?
Jag tycker att det är ungefär vad en CD-skiva borde kosta.en femtilapp..
Jag skulle helt klart gått på en bra CD-spelare från Denon eller något i stället. Och framförallt köp inte sony. Fast de lite stabilare sakerna som hotspur länkar till är inte helt tokiga.
Martin skrev:Antagligen lika bra.Diana Krall har till exempel ett antal skivor som jag redan tycker låter fantatiskt bra på CD... undra hur de låter på SACD?
Martin skrev:Alltså multifromatsspelare som klarar av SACD mm är lika schmeckiga på att läsa CD-skivor som DVD-spelare. Det blir samma sak med spolning och skippning som är långsam och osmidig samt att de antagligen låter en del i mekanismen. Jag skulle helt klart gått på en bra CD-spelare från Denon eller något i stället. Och framförallt köp inte sony. Fast de lite stabilare sakerna som hotspur länkar till är inte helt tokiga.
Martin skrev:Jag tycker att det är ungefär vad en CD-skiva borde kosta.en femtilapp..Inte 219kr iaf.
Enkelt svar: Nej, du har fel!Om jag förstår rätt (har läst lite), så borde alla CD-spelare med 20-bit DAC'ar klara HDCD eftersom det är det som är skillnaden mellan "vanlig" CD och HDCD: Att HDCD är kodad i 20 bit medan "vanlig" i 16 bit?
Har jag rätt?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster