pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-09 20:22

Naqref skrev:
Fjonkalicious skrev:Jovars, men vad händer med lådan när man minskar godset på flera ställen i botten? Inget?

Försänkta hål i den här omfattningen i varje hörn lär inte påverka nämnvärt. 16mm-5mm=11mm. IÖs lådor är 12mm (förutom fronten). Stabilt (som tandläkaren skulle säga).

Men jössenammen, det är väl inte i högtalarlådan som försänkningarna ska fräsas. 8O

Tycker det räcker bra, om man försänker stativplattan. :roll:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-09 20:42

Man kanske vill ställa dem på en bänk :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-09 20:45

MagnusÖstberg skrev:Man kanske vill ställa dem på en bänk :)

Kan man då tänka sig en försänkt stativplatta i bly, på bänken, så slipper man försänka i högtalarlådan. :)
Den som vet mest, tror minst.

djimp

Inläggav djimp » 2009-10-09 20:45

:) Oooo nu får DIY tarmen ge vika.
Peter sätt upp mig på lådlistan; BR LM +L30 VIT och allt som behövs för ett färdigt par, även Sd fossingarna. Oj vad jag längtar!!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-09 22:39

Fjonkalicious skrev:
Naqref skrev: blåa

You're killing/kidding me? :cry:

Att alldeles helt trolla bort SD-fötterna är välan knappast görligt ?

Eller kanske,...Fjonkan...jag tror nästan att du får sätta "kjol" på pK ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-09 22:45

Laila skrev:
Fjonkalicious skrev:

2mm distans (ihoptryckta) till underlaget räcker väl för funktionen och torde göra dem osynliga?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-10-09 22:47

Peter: visst har du fattat rätt. Du kan ta bort den gula färgen från mig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-09 23:01

MagnusÖstberg skrev:
Laila skrev:
Fjonkalicious skrev:

2mm distans (ihoptryckta) till underlaget räcker väl för funktionen och torde göra dem osynliga?

Beror kanske på hur petimätrig man/han/hon är ? Jag röstar för kjol ! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-10 09:45

pK ska inte ha kjol! :evil:

Möjligen kilt, kaftan eller varför inte burka? :twisted:

:wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-10-10 09:50

Eller string...
:oops: :wink:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-10 09:52

...med Gällivarehäng...
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-10 09:52

Själv har jag bytt ut mina SD fötter till förmån för Valhalla VT feet p.g.a färgen. Dessa säljs av Hifiklubben. Låga och SVARTA som sig bör.

http://www.valhalla-technology.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=9

:roll:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-10 09:53

The-Master skrev:Eller string...
:oops: :wink:
Det där var inte pk! 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-10 11:00

@ Naq: Hur ser du på pK som monitorer, är dessa lämpliga enligt ditt förmenande?

Jag ämnar (som deklarerats tidigare) ge min dotter som sjunger och spelar gitarr i sin lilla hemstudio dessa att använda till lyssningen m.m...

Kan man säja att dessa gör det mesta mera rätt än de flesta andra under rätta betingelser, så som du ser på det?

Och nu vill jag inte ha svar av KK, uppfattat? :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-10 11:04

Lugnt, jag har sedan tidigare bestämt att aldrig svara dig så se det problemet som löst.

Men jag kan påpeka att jag inte är din KK utan heter Magnus. Respektera det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-10 11:20

Det är inget problem igentligen, annat än att du brukar svara när man explicit frågar någon annan adresserat med namn. Känslan är (för mig) att du hellre svarar, än rätt många gånger och jag vet inte om du försöker få mätaren på antalet inlägg att slå över 20k igen för att sedan kunna kallas "Super Grand Cheese" eller om det är andra betingelser som råder?

Jag har absolut inget emot dig Magnus som person, jag har förstått att du är en mycket trevlig mäniska och skulle uppskatta att träffa dig (vilket vi kanske gör i Skillingaryd?) men ibland vet jag inte varför du går in och svarar på saker i vissa trådar och hur jag har fått känslan av att du är "all over the place" s.a.s.

Det kan ju vara så att de som frågar explicit en annan medlem på forumet en sak, önskar att då få svar från just denna forummedlem. Eller hur ser du på detta?

Om du tycker att detta är "B" att diskutera här = OT, så kan vi ta det PM-vis istället.
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-10 11:21

Ja!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-10 11:23

screen skrev:Om du tycker att detta är "B" att diskutera här = OT, så kan vi ta det PM-vis istället.
Det finns inget att disskutera.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-10 11:25

Naqref skrev:Ja!

Tack Naq, och med utropstecken bakom dessutom så tror jag starkt på detta.
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-10 18:14

Som monitorer kan i princip vilka högtalare som helst användas. Det är dock en fördel om de är någorlunda neutrala. Finns många som föredrar monitorer som förstorar vissa fel, fel som man vill undvika. Sämsta monitorerna är de med väldigt mycket egenljud. piP och pK hör antagligen till den mera neutrala falangen. Vissa Genelec sägs höra till den "förstorande" skaran. Yamaha NS-10 har antagligen alldeles för mycket egenljud. Moitorer är de allihopa...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-10 18:29

Jovisst det har jag också förstått och det var just i egenskap av att vara neutral samt (så gott det nu går) återskapande av upptagningar utan egna "hyss" jag menade.
Mvh Björn//

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-10 19:36

screen skrev:Jovisst det har jag också förstått och det var just i egenskap av att vara neutral samt (så gott det nu går) återskapande av upptagningar utan egna "hyss" jag menade.

Jag ber om ursäkt att jag svarar dig, här. :)

Jag vet inte hur det är med pK, men Pip är från början konstruerade att kunna användas som närfältsmonitorer. En närfältsmonitor behöver en bra spridning- även vid höga frekvenser.

Men pK kanske är tillräckligt bra i det hänseendet.
Senast redigerad av Richard 2009-10-10 19:50, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-10 19:47

Naqref skrev:
Fjonkalicious skrev:Jovars, men vad händer med lådan när man minskar godset på flera ställen i botten? Inget?

Försänkta hål i den här omfattningen i varje hörn lär inte påverka nämnvärt. 16mm-5mm=11mm. IÖs lådor är 12mm (förutom fronten). Stabilt (som tandläkaren skulle säga).

IÖ:s lådor är 12 mm tjocka- men fronten är 16 mm i ofanerat tillstånd.
Det sitter dessutom ett stag som har kontakt med tre av lådväggarna i lådan. Staget finns inte där för att hålla upp dämpmaterialet, som felaktigt skrivits på andra ställen på faktiskt.se., utan för att balansera ut de resonanser som uppkommer, närmast perfekt. Skumplastdämpningen på piP trycks ju fast mot bakväggen i lådan- och sitter därför stabilt, helt av sig själv, pga. materialkomprimeringen. Är pK stagade ?*

* Även om det troligen kanske inte spelar någon som helst roll med en sådan liten högtalare.
Odogmatisk sekt- granskare

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-10 19:53

Richard skrev:En närfältsmonitor behöver en bra spridning- även vid höga frekvenser.

Jag vet att frågan är rätt OT men vad beror det på? Varför gör det korta lyssningsavståndet att spridningen även vid höga frekvenser måste vara bra, man kan väl vinkla en närfältsmonitor på samma sätt som en "vanlig högtalare" mot den som ska lyssna. I närfältsalternativet så torde väl den som lyssnar i stor utsträckning vara ensam och därför kunna vinkla in högtalarna lagom mkt och lyssna helt on-axis, utan behov av väldigt bredspridande högtalare!? Eller har jag missförstått detta helt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-10 19:56

Richard skrev:
Naqref skrev:

IÖ:s lådor är 12 mm tjocka- men fronten är 16 mm i ofanerat tillstånd.
Det sitter dessutom ett stag som har kontakt med tre av lådväggarna i lådan. Staget finns inte där för att hålla upp dämpmaterialet, som felaktigt skrivits på andra ställen på faktiskt.se., utan för att balansera ut de resonanser som uppkommer, närmast perfekt. Skumplastdämpningen på piP trycks ju fast mot bakväggen i lådan- och sitter därför stabilt, helt av sig själv, pga. materialkomprimeringen. Är pK stagade ?*

* Även om det troligen kanske inte spelar någon som helst roll med en sådan liten högtalare.

Jorå, pK är stagad i basreflexmodellen.
Richard, du som gillar experiment:
Ta dina piP och lyssna. Ta sen två eller tre skruvtvingar och kläm ihop sidorna på dem och lyssna igen. Skulle vara kul att få veta om du hör någon skillnad. :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-10-10 20:44

petersteindl skrev:
m_persson79 skrev:Spörgsmål:
När är det tänkt (sån c:a) att man kan beställa kit:et? Har en hel del utgifter på gång den närmaste tiden. :?

Under nästa vecka. Det är ju klart, du ska ju ha ett par pK :)

MvH
Peter

Fan att vissa saker går så fort och andra inte. :?
Sorry, men jag får avanmäla mig denna gången. Har precis köpt soffa och en dyr 30 års-fest den 24:e nalkas, julklappar och lort efter det..

Hoppas jag inte strulat till det nu bara, men med tanke på intresset för pK så tror jag inte det. 8) :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-10 22:19

Normalt brukar jag inte sänka mig till stollars låga nivå. Men Richards trakasserier gör mig uppriktigt sagt förbannad. Richard = stalker = sant!:evil:
Du har jag vet inte i hur många inlägg försökt hitta något negativt emot pK högtalaren utan att lyckas påtala något som helst problem. Så när skall du lägga av med detta beteende? Om du nu anser att pIP är världens bästa högtalare och vida överlägsen pK, så fine. Var då nöjd med den din åsikt, och åse då ca 100st köpares fascination och glädje av att få köpa en vad vi tror och blir mer och mer övertygad om att den är, i.o.m. dina försök att hitta några problem utan att lyckas, en pK-högtalare i ordets riktiga bemärkelse. Så tack kanske man istället säga till dig för att ca 100st köpare nu är övertygade om pK's förträfflighet, tack vare din förtjänst. :wink:
Vad baseras din oro på Richard? Rasar din värld samman om det finns en annan högtalare i storleksklassen som kanske är snäppet bättre än pIP?
Varför detta envetna stalkande från din sida? Att du inte köpte ett par pK och jämförde dem med pK, så du kunde övertyga dig om att pIP är bättre, så kanske du skulle få ro i ditt liv, och kunde sjunka tillbaka i fåtöljen och njuta av världens bästa ljud från dina pIP. Annars finns det lugnande medel att tillgå.

:evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-11 00:16

Jo, så kan man tolka varat, om man vill..... (även om
jag tycker att R gör sitt bästa för uppfyllnad).

Puss på er !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 02:06

LasseA skrev:
Richard skrev:En närfältsmonitor behöver en bra spridning- även vid höga frekvenser.

Jag vet att frågan är rätt OT men vad beror det på? Varför gör det korta lyssningsavståndet att spridningen även vid höga frekvenser måste vara bra, man kan väl vinkla en närfältsmonitor på samma sätt som en "vanlig högtalare" mot den som ska lyssna. I närfältsalternativet så torde väl den som lyssnar i stor utsträckning vara ensam och därför kunna vinkla in högtalarna lagom mkt och lyssna helt on-axis, utan behov av väldigt bredspridande högtalare!? Eller har jag missförstått detta helt?

Ursäkta om jag svarar i Richards ställe. En närfältsmonitor behöver inte bara god spridning i diskanten utan i hela frekvensområdet. Och det beror på att när man sitter nära så om man inte sitter helt stilla så kommer även små förflyttningar i sidled och höjdled medföra relativt stora vinkelavvikelser. Man lutar sig fram, man lutar sig bak, man stödjer sig på ena armbågen, man sitter normalt, man sitter uppkrupen helt i stolen etc etc.

När det gäller spridningen i horisontalplanet så har piP en viss fördel framför pK. Men frågan är om den skillnaden är relevant. I höjdled har pK en fördel framför piP. Men frågan är om den skillnaden är relevant.

Vad som däremot skiljer på ett mer betydande sätt är frekvensgången on axis. För en närfältsmonitor är detta väsentligt eftersom man inte kan räkna med att om man har mer eller mindre energi i andra områden och andra riktningar som kan kompencera svagheterna i direktljudet när man lyssnar i ett större rum på större avstånd. Man blir mycket mer beroende av direktljudet för att kunna bedömma klang exempelvis. Nu kan man ha olika preferenser för vad en monitor ska klara men vill man ha en neutral monitor så ska den ha rak frekvensgång i den tilltänkta lyssningsriktningen. Här har som synes pK en fördel framför piP.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 02:17

Richard skrev:
Naqref skrev:

1. IÖ:s lådor är 12 mm tjocka- men fronten är 16 mm i ofanerat tillstånd.
2. Det sitter dessutom ett stag som har kontakt med tre av lådväggarna i lådan. Staget finns inte där för att hålla upp dämpmaterialet, som felaktigt skrivits på andra ställen på faktiskt.se.,
3. utan för att balansera ut de resonanser som uppkommer, närmast perfekt. Skumplastdämpningen på piP trycks ju fast mot bakväggen i lådan- och sitter därför stabilt, helt av sig själv, pga. materialkomprimeringen.
4. Är pK stagade ?*

5. * Även om det troligen kanske inte spelar någon som helst roll med en sådan liten högtalare.

1. Vet. Det var därför jag skrev som jag gjorde med parantesen; (förutom fronten). Att ange frontens tjocklek var lite utanför det nödvändiga då de infräsningarna jag förslog skulle sitta i botten och inte i fronten. ;)

2. Vet. Det har dessutom ett rätt stort hål i sig. Det sitter och stödjer sidoväggarna i bakkant och baksidan.

3. Det kan ju diskuteras. Gör gärna det test som KarlXII föreslår och återkom sedan så kan vi föra den diskussionen vidare.

4. De som har intresserat följt tråden har redan fått det svaret. Nu har ju Kalle dussin snällt försett dig med det igen så du slipper leta igenom hela tråden.

5. Det har väldigt lite med att göra med hur stor lådan är utan mer på materialval, tjocklek, storleken på excitationskrafterna etc etc. Storleken på lådan är bara en begränsad del av detta.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum