LasseA skrev:Richard skrev:Oj- här tände det till ! Varför blir du så förbannad ?
Är du inte intresserad av att ta del av de tankegångar som ligger bakom pK konstruktionen ?
Jag har ställt frågor, och jag har faktiskt här i slutet fått svar på dessa, på ett exemplariskt sätt av Peter Strendl ( med mätningar bla ) och Nagref- tack för det !

Nu återstår ju bara finputsningen av själva ljudet, eftersom enstaka mätningar inte säger precis allting om högtalaren. Men ni kan ju komplettera med flera, tex. om högtalarens transientbeteende och mätningar vid vilken nivå och frekvens där lavindistorsion uppkommer. Förmågan att återge en fyrkantvåg osv. Det vore mycket intressant att ta del av.
Jag ser fram emot att du ställer samma krav på presentation av mätningar etc på Ingvar Öhmans konstruktion(-er).
Ingvar har gjort oerhört många fler sorters mätningar än de som Naqref och Peter hittills redovisat. Frekvensgång och spridning är en sak- lavindistortion och förmågan till att återge en fyrkantvåg korrekt är en annan. Men det finns
många fler sätt att mäta en högtalare på.*
Den viktigaste parametern kanske ändå är psykoakustik. Hur uppfattar lyssnaren ljudet från högtalaren ? Då behövs det forskning inom psykoakustik.
Har Peter och Nagref forskat inom detta ämne ?
Är insignalen referensen ? ( som i IÖ.s konstruktioner ). Är livemusiken referensen ? ( som i Peter Stendls konstruktioner ). Redan här skiljer sig den psykoakustiska infallsvinkeln på ett fatalt sätt. Och jag säger inte att det endast finns en sanning här.
Hur kan det komma sig att piP är en så sällsam konstruktion, på så sätt att både
linnister och
naimägare, tillsammans med helt vanliga audiofiler eller musikentusiaster gillar ljudet i så sällsynt hög grad, att denna högtalare fått det i särklass högsta betyget av tex. prisjakts alla kunder ? Vad det gäller den subjektiva "tunedemmetoden" så presterar piP oerhört bra. Spelar pK lika bra ?
*Men detta hindrar ju inte att många fler mätningar av pK faktiskt gjorts- och då är det ju bara att redovisa dessa.
Brasklapp- med risk att vara en böld i ögat- men jag är faktiskt uppriktigt intresserad över pk konstruktionen: hur mycket har konstruktörerna tänkt- och vilken filosofi rent psykoakustiskt har man följt ? Är pK en "piP killer" på riktigt, eller bara på låtsas ?
Är insignalen referensen? Är livemusiken referensen ?**
** Är pK-konstruktionen konstruerad efter "livehärmning" ( som den ju är om livemusiken är referensen) så kan de två konstruktionerna inte överhuvudtaget jämföras alls. PiP är konstruerad enligt "öppet fönster", dvs insignalen är referensen, inte livemusiken.
Detta är en väldigt stor skillnad rent psykoakustiskt.