pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 17:26

rikkitikkitavi skrev:
Richard skrev:
Förmågan att återge en fyrkantvåg osv. Det vore mycket intressant att ta del av.

varför vill man se hur högtalaren återger en fyrkantvåg? räcker det inte med sinus 20Hz-20+ kHz?

eller mäter man någon form av blandningsproduktsdistortion mha fyrkantvåg?

eller är det någon form av bandbreddsmätning mha fyrkantvåg?

/Rickard (med k) :)

Det vore intressant med en jämförelse mellan pK och piP.
Men då borde en opartisk person kanske göra mätningarna.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 17:46

LasseA skrev:
Richard skrev:
Oj- här tände det till ! Varför blir du så förbannad ? :?

Är du inte intresserad av att ta del av de tankegångar som ligger bakom pK konstruktionen ?
Jag har ställt frågor, och jag har faktiskt här i slutet fått svar på dessa, på ett exemplariskt sätt av Peter Strendl ( med mätningar bla ) och Nagref- tack för det ! :)

Nu återstår ju bara finputsningen av själva ljudet, eftersom enstaka mätningar inte säger precis allting om högtalaren. Men ni kan ju komplettera med flera, tex. om högtalarens transientbeteende och mätningar vid vilken nivå och frekvens där lavindistorsion uppkommer. Förmågan att återge en fyrkantvåg osv. Det vore mycket intressant att ta del av.

Jag ser fram emot att du ställer samma krav på presentation av mätningar etc på Ingvar Öhmans konstruktion(-er).

Ingvar har gjort oerhört många fler sorters mätningar än de som Naqref och Peter hittills redovisat. Frekvensgång och spridning är en sak- lavindistortion och förmågan till att återge en fyrkantvåg korrekt är en annan. Men det finns många fler sätt att mäta en högtalare på.*
Den viktigaste parametern kanske ändå är psykoakustik. Hur uppfattar lyssnaren ljudet från högtalaren ? Då behövs det forskning inom psykoakustik.
Har Peter och Nagref forskat inom detta ämne ?
Är insignalen referensen ? ( som i IÖ.s konstruktioner ). Är livemusiken referensen ? ( som i Peter Stendls konstruktioner ). Redan här skiljer sig den psykoakustiska infallsvinkeln på ett fatalt sätt. Och jag säger inte att det endast finns en sanning här.

Hur kan det komma sig att piP är en så sällsam konstruktion, på så sätt att både linnister och naimägare, tillsammans med helt vanliga audiofiler eller musikentusiaster gillar ljudet i så sällsynt hög grad, att denna högtalare fått det i särklass högsta betyget av tex. prisjakts alla kunder ? Vad det gäller den subjektiva "tunedemmetoden" så presterar piP oerhört bra. Spelar pK lika bra ?

*Men detta hindrar ju inte att många fler mätningar av pK faktiskt gjorts- och då är det ju bara att redovisa dessa.

Brasklapp- med risk att vara en böld i ögat- men jag är faktiskt uppriktigt intresserad över pk konstruktionen: hur mycket har konstruktörerna tänkt- och vilken filosofi rent psykoakustiskt har man följt ? Är pK en "piP killer" på riktigt, eller bara på låtsas ?

Är insignalen referensen? Är livemusiken referensen ?**

** Är pK-konstruktionen konstruerad efter "livehärmning" ( som den ju är om livemusiken är referensen) så kan de två konstruktionerna inte överhuvudtaget jämföras alls. PiP är konstruerad enligt "öppet fönster", dvs insignalen är referensen, inte livemusiken.
Detta är en väldigt stor skillnad rent psykoakustiskt.
Senast redigerad av Richard 2009-10-11 20:21, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 17:46

nolimitsoya skrev:Angående den här dippen mellan 2- och 5khz snett uppåt; Jag har ett vagt minne om att den ska hjälpa ljudbilden att behålla höjden när man reser sig. Tankar kring det, Naq och PS?

Jag har en del tankar i ämnet, men jag vill helst slippa redogöra för dem i Naqs tråd :) Min ambition är att skriva ner hela min idé och vision med ljudåtergivning och speciellt angående högtalare och hörseln och i så fall blir det i Steindl-tråden.

Naq får svara dig vid bästa tillfälle. Just nu är han å tjackar en [s]bil[/s] [s]skrothög[/s] Cittra 8) någonstans i Gtb trakten. Nu kommer phon skriva nåt :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-11 17:53

Richard skrev:
rikkitikkitavi skrev:
varför vill man se hur högtalaren återger en fyrkantvåg? räcker det inte med sinus 20Hz-20+ kHz?

eller mäter man någon form av blandningsproduktsdistortion mha fyrkantvåg?

eller är det någon form av bandbreddsmätning mha fyrkantvåg?

/Rickard (med k) :)

Det vore intressant med en jämförelse mellan pK och piP.
Men då borde en opartisk person kanske göra mätningarna.

Kunde du inte bara ha sagt att du inte vet varför, det framgår ju tydligt av ditt undanglidande svar...

Richard skrev:
LasseA skrev:Jag ser fram emot att du ställer samma krav på presentation av mätningar etc på Ingvar Öhmans konstruktion(-er).

Ingvar har <snip>

LasseA skrev:Jag ser fram emot att du ställer samma krav på presentation av mätningar etc på Ingvar Öhmans konstruktion(-er).

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2009-10-11 17:58

Då jag tror plats 13 på väntelistan måste innebära tur! så justerar jag färgvalet.

1 par BR, LM+L+60gl VIT + filter, sd-fötter och allt annat som går att få med.

Är bortrest nästa vecka (v43) och osäker på om jag kommer ha mailåtkomst. Blir det något jag måste svara på under veckan har Naq mitt mobilnummer.

Tackar,

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 18:14

Richard skrev:
LasseA skrev:
Richard skrev:

Är du inte intresserad av att ta del av de tankegångar som ligger bakom pK konstruktionen ?
Jag har ställt frågor, och jag har faktiskt här i slutet fått svar på dessa, på ett exemplariskt sätt av Peter Strendl ( med mätningar bla ) och Nagref- tack för det ! :)

Nu återstår ju bara finputsningen av själva ljudet, eftersom enstaka mätningar inte säger precis allting om högtalaren. Men ni kan ju komplettera med flera, tex. om högtalarens transientbeteende och mätningar vid vilken nivå och frekvens där lavindistorsion uppkommer. Förmågan att återge en fyrkantvåg osv. Det vore mycket intressant att ta del av.

Jag ser fram emot att du ställer samma krav på presentation av mätningar etc på Ingvar Öhmans konstruktion(-er).

Ingvar har gjort oerhört många fler sorters mätningar än de som Naqref och Peter hittills redovisat. Frekvensgång och spridning är en sak- lavindistortion och förmågan till att återge en fyrkantvåg korrekt är en annan. Men det finns många fler sätt att mäta en högtalare på.
Den viktigaste parametern kanske ändå är psykoakustik. Hur uppfattar lyssnaren ljudet från högtalaren ? Då behövs det forskning inom psykoakustik.*
Är insignalen referensen ? ( som i IÖ.s konstruktioner ). Är livemusiken referensen ? ( som i Peter Stendls konstruktioner ). Redan här skiljer sig den psykoakustiska infallsvinkeln på ett fatalt sätt. Och jag säger inte att det endast finns en sanning här.

Hur kan det komma sig att piP är en så sällsam konstruktion, på så sätt att både linnister och naimägare, tillsammans med helt vanliga audiofiler eller musikentusiaster gillar ljudet i så sällsynt hög grad, att denna högtalare fått det i särklass högsta betyget av tex. prisjakts alla kunder ? Vad det gäller den subjektiva "tunedemmetoden" så presterar piP oerhört bra. Spelar pK lika bra ?

*Men detta hindrar ju inte att många fler mätningar av pK faktiskt gjorts- och då är det ju bara att redovisa dessa.

Brasklapp- med risk att vara en böld i ögat- men jag är faktiskt uppriktigt intresserad över pk konstruktionen: hur mycket har konstruktörerna tänkt- och vilken filosofi rent psykoakustiskt har man följt ?

Är insignalen referensen? Är livemusiken referensen ?

Vad gäller referens och vad det innebär för hörseln, så får du ställa dig i kö och vänta på en ganska utförlig redogörelse till vad som egentligen menas med referens till det man hör. Hörseln fungerar inte så som de flesta tror och därför blir även språket meningslöst innan man ens kan relatera till vad som menas. Sedan kan jag tala om att ditt frågetecken om mig kommer jag att under resans gång försöka reda ut i den tråd som handlar om nämde person, nämligen Peter Steindl?-tråden. Den här pK-tråden är Naqs och det är Naq som är ensam konstruktör till pK och det är han som tänkt och således är det Naq som skall svara för sig.

Jag har konstruerat mid/woofern och det har jag redan redogjort för. Det är allt vad gäller min inblandning avseende konstruktion i pK. Jag hjälper till med synpunkter vad gäller småsaker och administration. Mätningarna har gjorts hemma hos mig av Naq.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 18:17

Audix skrev:Då jag tror plats 13 på väntelistan måste innebära tur! så justerar jag färgvalet.

1 par BR, LM+L+60gl VIT + filter, sd-fötter och allt annat som går att få med.

Är bortrest nästa vecka (v43) och osäker på om jag kommer ha mailåtkomst. Blir det något jag måste svara på under veckan har Naq mitt mobilnummer.

Tackar,

Ok, uppgraderat.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 18:19

petersteindl skrev:
Richard skrev:
LasseA skrev:
Richard skrev:

Ingvar har gjort oerhört många fler sorters mätningar än de som Naqref och Peter hittills redovisat. Frekvensgång och spridning är en sak- lavindistortion och förmågan till att återge en fyrkantvåg korrekt är en annan. Men det finns många fler sätt att mäta en högtalare på.
Den viktigaste parametern kanske ändå är psykoakustik. Hur uppfattar lyssnaren ljudet från högtalaren ? Då behövs det forskning inom psykoakustik.*

Brasklapp- med risk att vara en böld i ögat- men jag är faktiskt uppriktigt intresserad över pk konstruktionen: hur mycket har konstruktörerna tänkt- och vilken filosofi rent psykoakustiskt har man följt ?

Är insignalen referensen? Är livemusiken referensen ?

Vad gäller referens och vad det innebär för hörseln, så får du ställa dig i kö och vänta på en ganska utförlig redogörelse till vad som egentligen menas med referens till det man hör. Hörseln fungerar inte så som de flesta tror och därför blir även språket meningslöst innan man ens kan relatera till vad som menas. Sedan kan jag tala om att ditt frågetecken om mig kommer jag att under resans gång försöka reda ut i den tråd som handlar om nämde person, nämligen Peter Steindl?-tråden. Den här pK-tråden är Naqs och det är Naq som är ensam konstruktör till pK och det är han som tänkt och således är det Naq som skall svara för sig.

Jag har konstruerat mid/woofern och det har jag redan redogjort för. Det är allt vad gäller min inblandning avseende konstruktion i pK. Jag hjälper till med synpunkter vad gäller småsaker och administration. Mätningarna har gjorts hemma hos mig av Naq.

MvH
Peter

Tack för svaret. Jag ser fram emot din musikfilosofi under din tråd.

Naqref: Vilken referens har du använt vid konstruktionen av högtalaren pK? Insignalen eller livemusiken ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 18:19

Richard skrev:Ingvar har gjort oerhört många fler sorters mätningar än de som Naqref och Peter hittills redovisat. Frekvensgång och spridning är en sak- lavindistortion och förmågan till att återge en fyrkantvåg korrekt är en annan.

Ja, vad kul. Kan du inte redovisa de mätningarna i en mättråd?

Det vore väldigt kul att se hur piP hanterar de här sakerna och också hur piP klarar av att återge djupbas. Kanske är det där piP har sin brist?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-10-11 18:27

Richard skrev:Tack för svaret. Jag ser fram emot din musikfilosofi under din tråd.

Naqref: Vilken referens har du använt vid konstruktionen av högtalaren pK? Insignalen eller livemusiken ?

Men han har ju redan svart just dig, på just den frågan... :roll:

/TygelBy

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 18:32

Richard skrev: Tack för svaret. Jag ser fram emot din musikfilosofi under din tråd.

Musikfilosofi är ytterligare något annat och där kommer du också att få ett svar från mig.

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 18:39

TygelBy skrev:
Richard skrev:Tack för svaret. Jag ser fram emot din musikfilosofi under din tråd.

/TygelBy

Jag tror inte att naqref, undertecknad och IÖ är helt överens om vad som är "livehärmande". Det framgår av naqrefs svar i länken.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-11 18:44

petersteindl skrev: ..... <snip> .... Nu kommer phon skriva nåt :)

MvH
Peter

:evil: :evil: :mrgreen:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 18:51

Richard skrev:
TygelBy skrev:

/TygelBy

Jag tror inte att naqref, undertecknad och IÖ är helt överens om vad som är "livehärmande". Det framgår av naqrefs svar i länken.

Betyder det att du inte är helt överrens med IÖ och Naq? :)

Om du inte är överrens vad gäller definitionen på livehärmning, vilken definition vill du att Naq skall använda? Om du vill att Naq skall använda din definition, så kan du ju redogöra för ditt postulat i någon därför avsedd tråd :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-10-11 19:52

Peter, vill komplettera min beställning med SD-kuddar dvs det blir "all-in".

Vet du förresten villken ncs kod som den vita lacken kommer att få?
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 19:58

Rullake skrev:Peter, vill komplettera min beställning med SD-kuddar dvs det blir "all-in".

Vet du förresten villken ncs kod som den vita lacken kommer att få?

Antecknat.

Nej, jag har ingen aning om deras NCS kod. Naq får informera om detta.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-11 19:59

jag undrar vad richard är ute efter, det hela känns planlöst och användningen av andras ord får mig att misstänka; skulle richard ens förstå en fullständig redovisning?
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 20:19

celef skrev:jag undrar vad richard är ute efter, det hela känns planlöst och användningen av andras ord får mig att misstänka; skulle richard ens förstå en fullständig redovisning?

Vadan denna spydighet ?*

* och du- läs min mening två gånger eller fler, så du kan förstå vad jag skriver. :wink:

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-11 20:24

Richard skrev:
celef skrev:jag undrar vad richard är ute efter, det hela känns planlöst och användningen av andras ord får mig att misstänka; skulle richard ens förstå en fullständig redovisning?

Vadan denna spydighet ?*

* och du- läs min mening två gånger eller fler, så du kan förstå vad jag skriver. :wink:

Svara på rikkitikkitavis fråga tidigare då, visa att du förstår vad det är du begär och varför... Om du bara glider undan alla förfrågningar om varför man bör göra alla de undersökningar du önskar andra ska göra ger du intryck av att du inte förstår vad det är du begär och varför...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 20:25

petersteindl skrev:
Richard skrev:
TygelBy skrev:

/TygelBy

Betyder det att du inte är helt överrens med IÖ och Naq? :)

Om du inte är överrens vad gäller definitionen på livehärmning, vilken definition vill du att Naq skall använda? Om du vill att Naq skall använda din definition, så kan du ju redogöra för ditt postulat i någon därför avsedd tråd :)

MvH
Peter

Det betyder att jag inte har samma syn på "livehärmning" som Naqref.
Men att jag kanske har samma syn som IÖ i denna fråga.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-11 20:29

Du är väl inte i någon position att tala om spydighet efter dina insinuanta inlägg i tråden? Kan du inte bara gå ur den, så kan vi som är intresserade ha en meningsfull och konstruktiv tråd istället för att försvara husgudar?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 20:38

nolimitsoya skrev:Du är väl inte i någon position att tala om spydighet efter dina insinuanta inlägg i tråden? Kan du inte bara gå ur den, så kan vi som är intresserade ha en meningsfull och konstruktiv tråd istället för att försvara husgudar?

Jag lämnar den nu- men du har fel i att jag inte skulle vara intresserad, för det är jag. Och det krävs enligt min mening väldigt mycket talang och en hel del tidskrävande utveckling för att förbättra en högtalare som piP- där allting tänkts igenom noggrant. Det är inte något man kan göra med mindre än månaders/års jobb bakom.

Men Anders kanske är den konstruktör som kan lyckas med det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 20:40

Richard skrev:Det betyder att jag inte har samma syn på "livehärmning" som Naqref.

Hur vet du det? Hur lyder din definition på livehärmning? Hur lyder Naqs definition på Livehärmning enligt ditt sätt att se på saken? Hur lyder IÖs definition på Livehärmning enligt ditt sätt att se på saken? Vilken är diskrepansen mellan era definitioner enligt ditt sätt att se på saken? Det är alltså upp till dig att nu redogöra för hela alltet :) Bra va :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-11 20:42

Jag slipper hellre. Kan vi inte få någon rolig mätning eller bild att diskutera istället, lixom för att starta om tråden?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 20:45

petersteindl skrev:
Richard skrev:Det betyder att jag inte har samma syn på "livehärmning" som Naqref.

Hur vet du det? Hur lyder din definition på livehärmning? Hur lyder Naqs definition på Livehärmning enligt ditt sätt att se på saken? Hur lyder IÖs definition på Livehärmning enligt ditt sätt att se på saken? Vilken är diskrepansen mellan era definitioner enligt ditt sätt att se på saken? Det är alltså upp till dig att nu redogöra för hela alltet :) Bra va :)

MvH
Peter

Tyvärr Peter, - några av denna tråds medlemmar har belagt mig med åsikts-censur, kallat mig för både det ena och det andra, och tom. bett mig att lämna den, så nu gör jag det. 8)*
Men en eloge till dig Peter ( och Naqref ) eftersom ni svarat så gott ni kunnat på mina ibland ganska vassa frågor. Och det har ni gjort utan att angripa person, utan ni har diskuterat sakfrågan.
Föredömligt.

* Vi låter mobben styra, tja är detta inte faktiskt. se i ett nötskal, så säg ?
Senast redigerad av Richard 2009-10-11 20:51, redigerad totalt 1 gång.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-11 20:48

Richard skrev:Tyvärr Peter, - några av denna tråds medlemmar har belagt mig med sensur, kallat mig för både det ena och det andra, och tom. bett mig att lämna den, så nu gör jag det. 8)

Frågor är bra, särskilt vettiga sådana med ursprung i en uppriktig önskan om att veta mera om konstruktionen. Konspirationsteorier och insinuationer om svagheter i en konstruktion du inte verkar veta ett dugg om ingår inte i den kategorin.

Jag skulle gärna se att du svarade på samtliga frågor till dig där man bett dig förklara varför du önskar ditten och datten, om det nu är så att du har kunskap och substans bakom det du säger så kan ju vi andra lära oss en massa av dina svar...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 20:57

Richard skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Tyvärr Peter, - några av denna tråds medlemmar har belagt mig med åsikts-censur, kallat mig för både det ena och det andra, och tom. bett mig att lämna den, så nu gör jag det. 8)*

* Vi låter mobben styra, tja är detta inte faktiskt. se i ett nötskal, så säg ?

Ok, jag förstår. Du har helt och hållet absolut klart för dig hur det ligger till med definitionerna på livehärmning från både Naq och IÖ. Du skulle med lätthet och elegans kunna beskriva detta, men "mobben" trycker på så du känner helt enkelt att du har inte tillåtelse från dem att redogöra för detta i denna tråd trots att du så gärna vill. Piece of cake :) Det är lätt ordnat. Redogör gärna för det i en annan tråd :)

MvH
Peter

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-11 21:12

Du har problem Richard då du inte inser att ditt sätt att angripa denna konstruktion på inte uppskattas av övriga medlemmar. Det du kallar vassa frågor är inget annat än insinuationer om att denna konstruktion är underlägsen pIP. Varför du har drivit denna kampanj och inte svarat på motfrågor om vad du vill åstadkomma med detta har du undvikit att svara på och låtit påskina ett tekniskt intresse, när det är så uppenbart vad du vill försöka uppnå. Så tack om du nu äntligen lämnar tråden, igen.
Jag tycker att du skall fundera på varför du har hamnat i detta läge och försöka lära dig något om uppbyggligt umgänge.
Instämmer helt och fullt med vad LasseA här ovan skrev, kunde inte själv uttryckt det lika bra.

Personligt påhopp, jupp, och det står jag för. :twisted:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-11 21:14

Richard skrev:

Vadan denna spydighet ?*

förlåt, jag skrev fel i all hast, misstänka skulle vara undra och inget annat
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 21:19

Densen skrev:Du har problem Richard då du inte inser att ditt sätt att angripa denna konstruktion på inte uppskattas av övriga medlemmar. Det du kallar vassa frågor är inget annat än insinuationer om att denna konstruktion är underlägsen pIP. Varför du har drivit denna kampanj och inte svarat på motfrågor om vad du vill åstadkomma med detta har du undvikit att svara på och låtit påskina ett tekniskt intresse, när det är så uppenbart vad du vill försöka uppnå. Så tack om du nu äntligen lämnar tråden, igen.
Jag tycker att du skall fundera på varför du har hamnat i detta läge och försöka lära dig något om uppbyggligt umgänge.
Instämmer helt och fullt med vad LasseA här ovan skrev, kunde inte själv uttryckt det lika bra.

Personligt påhopp, jupp, och det står jag för. :twisted:

Ditt inlägg har fått mig att inte lämna tråden!
Vissa här i denna tråd har verkligen problem- och problemet är att fakta inte får diskuteras sakligt, utan oförskämda, personangrepp används frekvent- signaturen Densen skäms ju inte ens över detta. *

Mobben ska inte få styra, tycker jag. Speciellt som vissa ständigt och jämt diskuterar personfrågor istället för sak, i detta fall Densen.
Var beredd på en del vassa frågor framöver... :P

*Skrämmande.
Senast redigerad av Richard 2009-10-11 21:25, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum