pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-11 23:47

Rent spontant känns det som om jag snart är på en ordinarie plats i kölistan med alla avhopp samt alla dom som avsagt sig ett par till förmån för oss på väntelistan?

Kan du inte redovisa läget snart igen Peter?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-12 00:00

du kan ta mitt par, jag avsäger mig härmed intresse för en elementsats, tack för mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-12 00:04

8O

Så var det ju inte tänkt, jag satt nog redan säkert och ville bara beskåda listan för uppdatering av läget. :?

Celef...vafan ere...du kan väl uppge ett bättre skäl än det där hoppas jag :?:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-10-12 00:05

petersteindl skrev:Bäst att fixa referenspopcornBild

Preeeciiiiis.. Många som beställt har förmoligen ett par piP som kommer att köras i någon forma av A-B-test..

Jag vet en uppe i norrbotten som kommer att bygga och då kommer det att bli blinda och öppna tester 8)

Nej det är inte jag, men hoppas att kunna vara med :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 00:13

screen skrev:Rent spontant känns det som om jag snart är på en ordinarie plats i kölistan med alla avhopp samt alla dom som avsagt sig ett par till förmån för oss på väntelistan?

Screen, du är ordinarie på listan och det är du utan att Celefs hoppar av :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 00:18

celef skrev:du kan ta mitt par, jag avsäger mig härmed intresse för en elementsats, tack för mig

Celef, jag undrar om du verkligen vill hoppa och om det är så att du vill, så undrar jag varför? Du avsäger dig ditt intresse. Vad har förändrats? Är det något som har retat dig?
Jag stryker inte dig från listan på en gång, utan jag inväntar ditt svar först.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 00:35

Under morgondagen skall jag försöka skicka ut e-mail till alla som står som ordinarie på listan. Jag hoppas att era mailadresser som Faktiskt har fungerar.

Ha en god natts sömn.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-12 00:39

8O

Skarugååläggareredan?

Tack för listinfon Peter & god natt då...får väl vi andra nattsuddare fortsätta då...ja, ja...gamla mäniskor si. :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 00:46

screen skrev:8O

Skarugååläggareredan?

Tack för listinfon Peter & god natt då...får väl vi andra nattsuddare fortsätta då...ja, ja...gamla mäniskor si. :wink:

Screen, jag är trött. Återkommer imorgon utvilad hoppas jag, men jag ligger mycket efter i mitt arbete :(

MvH
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-12 03:20

petersteindl skrev:
screen skrev:8O

Skarugååläggareredan?

Screen, jag är trött. Återkommer imorgon utvilad hoppas jag, men jag ligger mycket efter i mitt arbete :(

MvH
Peter

Natti, natti! :)
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-12 08:27

dimitri skrev:
Densen skrev:Du har problem Richard då du inte inser att ditt sätt att angripa denna konstruktion på inte uppskattas av övriga medlemmar. Det du kallar vassa frågor är inget annat än insinuationer om att denna konstruktion är underlägsen pIP. Varför du har drivit denna kampanj och inte svarat på motfrågor om vad du vill åstadkomma med detta har du undvikit att svara på och låtit påskina ett tekniskt intresse, när det är så uppenbart vad du vill försöka uppnå. Så tack om du nu äntligen lämnar tråden, igen.
Jag tycker att du skall fundera på varför du har hamnat i detta läge och försöka lära dig något om uppbyggligt umgänge.
Instämmer helt och fullt med vad LasseA här ovan skrev, kunde inte själv uttryckt det lika bra.

Personligt påhopp, jupp, och det står jag för. :twisted:

Jag har inte upplevt Richards frågor som provocerande. Jag har också beställt en kit och ser fram emot en kompetent transducer (ett par egentligen).
Alla Richards frågor var riktade till Anders och Peter. Mest Anders såsom varande konstruktören. De har svarat på alla frågor utan alltför tydlig otålighet. Ja, viss grad av puttighet kunde förnimmas.

Peter och Anders har ju verkligen svarat föredömligt.

Saken är den att en högtalare som har avseglat under pKflagg måste stå ut med att skärskådas i varje detalj, just med objektet som avses i namnvalet som jämförelse. Det kanske tom är konstigt att det bara är Richard som har kommit med sådana funderingar. Möjligen är det så att alla svar som kunnat ges redan har givits. Då återstår det i så fall real life konfrontation. Och konfrontation måste väl vara oundviklig med hänsyn till namnvalet.

Det är verkligen märkligt att inga andra röster velat skärskåda i detalj den nya konstruktionen, pK. Döper man en högtalare till "pipkiller" så är ju de kanske mer obekväma frågorna oundvikliga. Kan detta leda till bättre konstruktioner både från Nagref och IÖ så är det ju bara bra.
Men mobben blir irriterad så länge hallelujakörerna inte ljuder över nejderna.

Sedan kan jag tycka att det är lite kul att de upprörda rösterna inte har kommit från Anders eller Peter utan från andra. Varför "kul" då? Jo, det kanske kan hjälpa till att nyansera synen på företeelser som har benämnts med "svans", "sekt", "hangarounds" oa när det gällde en annan forummedlem.

Denna "svans" eller, man kanske skulle kalla dessa för "hangarounds" är ju så vitt jag förstår kompisar till både Peter och Naqref. Kompisar drar sig för att kritisera varandras projekt. Därför har inga kritiska röster hörts från MagnusÖstberg, Karl XII, Densen, Rundberg, Nolimitsoya, celef, niklas, mfl.
och detta trots att endast en i kompisgänget hört högtalaren på riktigt, nämligen Karl XII, + Peter och Naqref.

Den "svans" som IÖ blivit beskylld för återfinns istället runt detta projekt, och dess nyckelpersoner.

Jag vill tacka Naqref för de utförliga svaren på alla mina frågor.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-12 08:39

Du har läst mina inlägg mycket selektivt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-12 09:22

Richard, kritik har kanske inte hörts från vad du kallar svansen, av vilka jag inte tillhör, av den anledningen att de/vi ännu inte har hört den. Istället för som du skrev "...trots att endast Karl XII har hört den." Jag finner det lite svårt till skillnad från dig att komma med "negativ" kritik innan jag har hört högtalaren. Men med det lilla jag kan om högtalarkonstruktion ser det så här långt bra ut, och finner Nagref's och Peter's föklaringar och beskrivningar som nöjaktiga.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-12 09:26

Richard skrev:Denna "svans" eller, man kanske skulle kalla dessa för "hangarounds" är ju så vitt jag förstår kompisar till både Peter och Naqref. Kompisar drar sig för att kritisera varandras projekt. Därför har inga kritiska röster hörts från MagnusÖstberg, Karl XII, Densen, Rundberg, Nolimitsoya, celef, niklas, mfl.
och detta trots att endast en i kompisgänget hört högtalaren på riktigt, nämligen Karl XII, + Peter och Naqref.

FYI känner jag varken Peter, Naqref (annat än via forumet), eller någon av de andra uppräknade. Magnus har jag träffat två ggr. Det känns därför väldigt märkligt att tillhöra ett "kompisgäng" (/"svans"/"hangarounds") när man inte känner någon av de andra. Vänligen sluta upp med att gruppera mig på det sättet.

Att kritiska röster saknats för stå för dig. Många frågor har uppkommit (flera av de minst intressanta är från dig) och besvarats, men mycket info tycker jag har kommit i Naqrefs inlägg utan att någon uttryckligen frågat om det. Det är också ett tips till dig att om man läser tråden ordentligt så slipper man ställa onödiga frågor.

Det verkar vara populärt med favoritcitat i tråden så jag drar till med ett av mina:

Eftersom jag inte anser mig ha kunskap nog att hitta några fel på de avvägningar Naqref gjort i detta projektet avvaktar jag helt enkelt med både ris och ros tills mina ex. är spelklara och jag har fått lyssna på dem. Att häva ur sig insinuanta otrevligheter med brasklappen att det kanske för projektet framåt är just bara otrevligt. I övrigt tycker jag LasseA har besvarat dina smått dåraktiga inlägg på ett bra sätt, men jag saknar dina bemötanden av hans.

För övrigt är "pK" = "piP's Kompis" numera, det verkar du ha missat.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-12 09:44

Richard:

Nu svarar jag endast för mig själv. När detta projekt drogs igång blev det en enorm uppmärksamhet redan från början. Detta ledde till att de första elementsatserna bokades ganska fort. Eftersom de inblandade personerna har uppvisat hög kompetens inom området var jag inte sen att hänga på.

För egen del är det inte så att jag behöver ett par högtalare till. Jag såg detta som ett kul projekt under hösten. Det kom att utvecklas till ett "inte så mycket DIY" som jag trodde från början. Totalsumman för ett färdigt par blir också högre än jag räknat med.

Jag ska villigt erkänna att jag blev något förblindad av den stora massan; det sk drevet. Men samtidigt är jag helt novis på högtalarbygge och kan genom detta projekt vara tämligen säker på att det jag får för mina pengar är bra. Kommer det vara bättre än piP? Ingen aning. Om jag hade lyssnat på piP hade jag säkert tyckt att det lät mycket bra, men jag kan inte avgöra om det låter "rätt".

Tänk också på att pK (vars namn jag ogillar) inte är tänkt att vara en kommersiell högtalare. Det är ett engångsprojekt som kommer att ta slut lika fort som det drogs igång (nåja). När stormen lagt sig kommer det att sitta ett antal människor runt om i Sverige med en högtalare som det är ganska rolig historia bakom. Det är väl bättre än att vi åker till SIBA och handlar olyssnat, eller till Hifi-klubben och handlar olyssnat.

Nu ska man ju inte handla olyssnat alls, säger du, men om man som jag har lite för lätt att förblindas av säljargument och inte har det kritiska örat som krävs, då är det bättre att låta sig ledas på rätt väg av personer som vet vad de gör.

Om IÖ hade startat ett liknande projekt tillsammans med PS då hade jag hängt på på samma sätt utan att fundera särskilt länge.

Det handlar bara om att låta sig förledas av rätt personer. :-)

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
FinnGus

Inläggav FinnGus » 2009-10-12 10:54

petersteindl skrev:
screen skrev:Rent spontant känns det som om jag snart är på en ordinarie plats i kölistan med alla avhopp samt alla dom som avsagt sig ett par till förmån för oss på väntelistan?

Screen, du är ordinarie på listan och det är du utan att Celefs hoppar av :)

MvH
Peter

Plats som ordinarie närmar sig...är det verkligen nine to go, eller?
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-12 11:18

Richard skrev:Denna "svans" eller, man kanske skulle kalla dessa för "hangarounds" är ju så vitt jag förstår kompisar till både Peter och Naqref. Kompisar drar sig för att kritisera varandras projekt. Därför har inga kritiska röster hörts från MagnusÖstberg, Karl XII, Densen, Rundberg, Nolimitsoya, celef, niklas, mfl.
Ojojoj vad du tar i Richard, varva ner dig ett par hekto!

Det enda jag har skrivit i den här tråden riktat till dig var en obersavtion att:

1. Du ställer frågor som inte är särskilt konstruktiva och som egentligen är påståenden i frågeform.

2. Du är inte riktigt lika duktig på att svara på frågor som ställs till dig som du är på att kräva svar på dina egna frågor.

På grund av detta så blir jag betecknad som "hangaroud" av dig. Vad det säger om dig får du fundera på själv.

Nu är inte Naq och Peter det sämsta sällskapet och jag har ingenting alls emot att förknippas med dem, tro inte något annat. Saken är bara den att jag inte känner människorna i fråga annat än genom faktiskt och jag har dessutom svårt att se hur det skulle göra mig korrupt så som du antyder.

Anledningen till att jag inte rest några särskilt kritiska frågor beror på tre saker:

1. Projektet kanske kan bli färdigt innan man börjar utvärdera?
2. Jag har inte kompetensen att ställa de rätta frågorna.
3. Det som löpande redovistats, inklusive jämförande mätningar med piP (som vi alla nog är överens om är en fantastiskt bra högtalare), har varit mycket tillfredställande.

Ingick "jag vill inte kritisera mina kompisar" bland de anledningarna? Nej, varför skulle det?

Sluta tramsa nu och svara istället på de frågor flera har ställt till dig. Du får gärna ställa frågor för allt vad mig anbelangar, Peter och Naqref har dessutom svarat på dem väldigt bra, men svara gärna på det frågor som ställs till dig också. Annars kan det vara svårt att kräva svar...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-10-12 13:01

Naqref skrev:
Mr_Ekan skrev:Naq, 'takreflexens' utstrålningsvinkel beror väl av takhöjd, lyssningsavstånd samt högtalarens avstånd till taket. Eller tänker jag fel?

Nej, du tänker rätt. Lyssnarens öron i förhållande till taket är oxå relevant. Man kan alltså få en massa olika vinklar mot taket beroende på allmänna förhållanden. Då kan man intala sig att eftersom det alltid varierar så kan man lika gärna strunta i takreflexen. Eller så kan man analysera det statistiskt och då landar man ungefär på 45 grader uppt och det är det IÖ har angett att han brukar använda. Jag har på forumet frågat vad ni önskar och väljer i form av lyssningsavstånd. Öronhöjd kan man mäta sig till. Takhöjd är i princip standard. Högtalarhöjden har man rimlig kontroll på som konstruktör. Då landar man i detta fall även här på ca 45 grader uppåt.

Japp, takhojd ar standard. Min standard ar 330 cm :) Men nu har jag ju inte bestallt pK, sa ingen fara pa taket.

//Ekan (som f o matte lite i vertikalled igar, inspirerad av denna trad)
11010000

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-10-12 13:42

Naqref, går det att säga något subjektivt om ljudåtergivningen i dessa? Djupare bas och lite mindre "torrt" ljud än piP eller nåt?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-12 13:57

mrGaskill skrev:Djupare bas och lite mindre "torrt" ljud än piP eller nåt?

Torrt ljud i piP? Om det finns något man kan beskylla dem för, så är det inte för torrt ljud i alla fall.
Är de rätt monterade, med rätt komponenter och rätt placerade, så spelar de med den värme som råkar finnas på fonogrammet.
Kanske du inte kommer att gilla kompisen heller, då.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-10-12 14:07

Det där är en subjektiv fråga. ;) Jag har haft pi60 sen -04 och pi10 sen 97 och tycker det låter torrt ibland. :) Ville för övrigt bara möjligen ha en subjektiv åsikt om dessa rackare. Men av svaret av döma så kan det bli något problematiskt att jämföra i dylika termer. Jag tar det lite easy så kan jag kanske läsa mig till om någon har något att säga om dessa när någon väl skruvat ihop och kört ett tag. So be it.

(Jämfört med ett par små plastiga gråa Dell-högtalare så lät det torrare genom pi10 och pi60 när man spelade blaskiga youtube klipp etc. Tycker jag. )

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-10-12 18:21

Peter S, om du inte redan har fått info från Naqref redan, är mitt önskemål:
3 satser (6 st), samtliga inklusive filter och samtliga med slutna lådor som platt paket.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-12 18:38

mrGaskill skrev:Det där är en subjektiv fråga. ;) Jag har haft pi60 sen -04 och pi10 sen 97 och tycker det låter torrt ibland. :)

Torrt när man spelar Donald Fagen, ja. Kyrkorgel tycker jag låter jädrigt "blött"! :P
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-10-12 18:58

you got it. Ljudet alltså ibland beroende på material , inte musiken nödvändigtvis.

Jag avvaktar tills jag kanske hittar det jag söker. :)
<radio_silence = 1 >

(nu hoppar jag ur tråden på obestämd framtid så vänligen återgå till pK och bortse från mina senaste inlägg så inte jag känner mig manad att svara på inlägg så det blir mer OT. 8) )

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 19:29

Adhoc skrev:Peter S, om du inte redan har fått info från Naqref redan, är mitt önskemål:
3 satser (6 st), samtliga inklusive filter och samtliga med slutna lådor som platt paket.

Noterat

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-10-12 21:11

bomellberg: vi tycks ha samma bevekelsegrunder för att haka på detta projekt. Jag håller med dig till fullo.

Lasse

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-13 01:03

Jag har aldrig träffat varken Naqref eller Peter, och inte heller haft någon social kontakt med dem på andra vis. [s]Kan du inte hålla dina paranoida vanföreställningar för dig själv i fortsättningen, tillsammans med till frågor illa förklädda påståenden om att konstruktörer inte tänkt, haft någon målbild eller begriper vad de håller på med?[/s]
Eller tydligare uttryckt; Ge fullständigt fan i att komma med helt ogrundande spekulationer och påståenden om min umgängeskrets och andra saker du inget vet om!

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-13 03:22

Jag har börjat skicka ut e-mail till de som står som ordinarie på listan. Jag skickar en och en, så det tar lite tid. Fortsätter under morgondagen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2009-10-13 03:31

Jag får nog, pga rådande ekonomisk situation, backa ur detta.
Tack ändå, Peter Steindl och Naqref för ett hittills mycket väl genomfört projekt.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-13 04:24

Fostex skrev:Jag får nog, pga rådande ekonomisk situation, backa ur detta.
Tack ändå, Peter Steindl och Naqref för ett hittills mycket väl genomfört projekt.

Ok, jag har tagit bort dig från listan.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum