Kort Recension Denon DN-C615

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Kort Recension Denon DN-C615

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-04 15:50

Jaha, så fick Max sin nya CD-spelare till slut!

Det första jag gjorde när jag fått ur den ur kartongen var förståss att lyfta på locket för att se vilka komponenter man kan hitta... Men, tji fick jag. Clownerna på Denon har konstruerat maskin så alla roliga saker (DAC, utgångssteg mm) sitter på undersidan av kortet. På ovansidan finns bara delar av strömförsörjningen, jumpers och en massa avkopplingskondingar (?). Jag hade ingen lust att plocka isär spelaren helt innan jag ens lyssnat på den, så jag skruvade på locket igen. Spelaren skall enligt uppgift från Denon i england ha 18bit omvandlare med 8ggr översampling. DAC-chip vill dom inte uppge.
En par detaljer skiljer direkt från konsumentspelare: Kontakterna är INTE guldpläterade och det finns inga stora, runda (guldfärgade?) fötter på spelaren. Som fötter anävnds istället små rutor av mjuk gummi/plast. Spelaren har också rackvinklar och är tänkt att sitta i 19" rack.

Fjärrkontrollen har fortfarande inte dykt upp. Men den kommer väl...

Nåja. Jag kollpade in spelaren och satte igång. Verket låter en del när skivan startas och pickupen hoppar mellan låtar. Ljuden kan säkert dämpas kraftigt med asfaltmatta under locket. Det tänkte i alla fall jag prova vid tillfälle. Handhavandet är ganska normalt.
Det som skiljer mot vanliga spelare är att displayen visar frames också, utöver tiden. Frame-visningen går att stänga av om man tycker den är störande. Vidare: Där snabbspolningsknapparna borde sitta sitta, sitter istället pitch-kontoll. Kanske inte så smidigt, men med tanke på att maskinen är tänkt för studio och liknande användning så kanske det är naturligt för dom. Hur som helst: snabbsploningsknappar finns på fronten, till skillnad från min förra spelare. När man snabbspolar börjar sploningen mycket långsamt för att sedan öka till "ganksa fort". Det låter inte som när man snabbspolar i vanliga fall. Funktionen är nog mycket användbar om man vill hitta precis rätt ställe att pausa på.

Ljudet då? Inget att anmärka på. Jag har i och för sig inget direkt att jämföra med, men inget sticker ut direkt. Homogent och klart ljud skulle jag vilja påstå.

Edit: Den är snabb som tusan att starta långt in på skivan från stopp.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-12-04 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
djungel-Jim

Inläggav djungel-Jim » 2004-12-04 22:13

Plocka isär hela spelaren för bövelen! :D

I det stora hela låter det på dig som att du är nöjd?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-04 22:39

Jag kanske plockar bort kretskortet och kollar när jag klämmer in asfaltduk under locket. Får se.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-05 00:38

Den där verkar helt klart intressant. Kostar 419 eur, spelar mp3, har 10s skakminne :)

Verkar stabil och schysst. Tror det får bli en sån till slut, när man får för sig att byta CD-spelare. Passar min hifi-image perfekt. :)

Bild

http://www.denon.de/site_pro/frames_main.php?main=prod&ver=&MID=2&sub=2&action=detail&Pid=91
http://www.denon.de/site_pro/popup/vergleich.php?p=techdat&a=&e=&Pid=91&action=start&ver=&#

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-05 00:42

Läste tekniska specifikationerna lite snabbt. Klirrfaktor, är det någon tysk motsvarighet till blingvärde? 8) :lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-12-05 10:35

Klirrfaktor = distorsion.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-12-05 13:56

Total Harmonisk Distortion

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2005-01-14 11:35

MH : Eftersom jag fortfarande inte har skaffat ny spelare, så undrar jag vad du tycker om din nya, så här efter liten stunds spelande ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-14 11:48

tascam skrev:MH : Eftersom jag fortfarande inte har skaffat ny spelare, så undrar jag vad du tycker om din nya, så här efter liten stunds spelande ?

Det negativa först: Snabbspolningen är lite störande, men det är den på nästan alla andra apparater också. En fördel med denna är att man kan hitta exakt rätt ställe att starta ifrån om man vill. Det kan man inte med en vanlig spelare.
Spelaren läser inte skivorna rätt på, som vanligt, utan läser "snuttvis" in i ett minne. Dom här "läs-snuttarna" kan höras mellan låtar, eller i extremt tysta partier, om man har ett i övrigt tyst lyssningsrum. Nu har ju många t.ex. ventilation, gatubuller från utsidan av huset etc som stör mer. Det här lilla väsande ljudet som spelaren ger från sig vid läsning kan toligen göras helt ohörbart genom att ta av locket av spelaren och applicera någon form av dämpning, t.ex. sådan som används i bilar. Biltema och mekonomen har nog vettiga grejjor. Problemet är dock så litet att det är tveksamt om jag orkar göra något åt detta.

I övrigt: Inget att anmärka på vad gäller ljudet. Inget sticker ut på något sätt. Det låter bra!
Handhavandet är enkelt och bra, och spelaren hoppar snabbt mellan låtar på skivan. Att hoppa från första till sista spåret går enormt mycket fortare än på min gamla spelare (som hade sony mek.).
Designen är trevlig och den har dom knappar man behöver på fronten, vilket i knappt någon "HiFi-spelare" har.
Fjärrkontroll ingår INTE men kan beställas separat. Har man en multifjärris som sänder IR-5 (eller vad det heter) så funkar den.

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2005-01-14 11:56

"Spelaren läser inte skivorna rätt på, som vanligt, utan läser "snuttvis" in i ett minne. Dom här "läs-snuttarna" kan höras mellan låtar, eller i extremt tysta partier, om man har ett i övrigt tyst lyssningsrum. "

Jag har ett extremt tyst lyssningsrum. (bor på landet)

Så skulle du rekomendera denna spelare ? (även som i mitt fall med tyst lyssningsrum)
Vad kostade den ?

Än så länge kan jag lyfta på häcken, så fjärris är inte nödvändigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-14 12:08

Tja, det beror på vad du prioriterar. Den kostade 4600, exkl. fjärris, som kostar 200 extra.

Vill man ha bra ljud, bra betjäningsmöjligheter med nummerknappar, programering, snabbspolning och allt annat man kan behöva, direkt på fronten, jag då känner jag inte till något annat. Då finns i stort sett bara denna, + en del andra studiomaskiner med enbits-omvandlare (denna har multibit).

Rent ljudmässigt är nog pioneers DVD-spelare bättre, men dom tycker jag personligen är så ful, så jag vägrar att köpa dom.
Denon har spelare för hemmabruk också, bland annat en för 2500 eller nåt sånt, som verkar mycket intressant. Men då har du knappt några knappar på fronten alls...

Det lilla väsljudet ska inte överdrivas. Dom flasta CD-spelare har lite ljud för sig, särskilt med vissa skivor som har lite obalans. Dämpar man locket tror jag det blir helt tyst på den.

Slutsats: Prioriteras enbart ljudet: Köp nåt annat.
Ser man till helhet; ljud, handhavande och design så köp denna!

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2005-01-14 12:12

OK MAX :
Tack för dina omdömmen av denna spelare.
Själv så prioriterar jag ljudet, så det får väl bli till att söka vidare.
Synd ! För spelaren såg riktigt trevlig ut :cry:

Återgå till Generellt om hifi