Pros/Cons Ino cr80s Infra vs. Behringer DCX2496 Ultradrive

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Pros/Cons Ino cr80s Infra vs. Behringer DCX2496 Ultradrive

Inläggav KarlXII » 2009-10-15 11:24

Jag står i begrepp att köpa ett filter till en kommande bas.
Vad är det som gäller med såna här filter? Vilken har den där finessen man verkligen inte kan vara utan?

Själv hade jag ju tänkt att hänga på filtret på hemmabioreceiverns subwooferutgång. Är det så man gör, eller? :P

-Diskutera! :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-10-15 11:55

Behringern ger mervärde iform av:
Bild
som kan vara störande

men man kan enkelt ställa in en massa parametrar.

CR80 ger dig en komromisslös produkt som nog är svår att hitta konkurrenter till.

Du sätter filtret på recieverns pre-out annars tar du ju in en redan delad signal. o det är ju den stora grejen med delningsfilter! :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-15 12:12

schmutziger skrev:Behringern ger mervärde iform av brus som kan vara störande

men man kan enkelt ställa in en massa parametrar.

CR80 ger dig en komromisslös produkt som nog är svår att hitta konkurrenter till.

Du sätter filtret på recieverns pre-out annars tar du ju in en redan delad signal. o det är ju den stora grejen med delningsfilter! :)

Okej. Behringer brusar, men har en massa inställningar.
Jag förstår fortfarande inte vad som är så kompromisslöst bra med cr80? Att den inte brusar? :lol:

På pre-out? Men det finns en sådan per kanal, dvs sex eller åtta?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 13:09

Rent ljudmässigt så tror jag du vinner mer på cr80s. Den är smart byggd, har dom sakerna du behöver och bra delning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-15 13:38

Bruset från Behringern kan man nog bortse från utan några problem. Jag hör det från 1 meter ungefär när det är helt tyst i rummet, men, aldrig på lyssningsplatsen. Och är projektorn igång så maskar den helt bort det lilla bruset.
Vilken produkt som är bäst är ju svårt att säga i nuläget då det fortfarande inte finns (åtminstone inte för mig) information om hur Ino´s PEQ funkar.
Lite spontant så hoppas jag på att den har 5-8 ingreppspunkter där slutanvändare själv enkelt kan ställa in varje filters exakta frekvens, bandbredd och djup.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 13:41

Vad kostar Behringer, det ska man väl ha med i beräkningen? Annars verkar det många som bara utgår ifrån att Cr80 är bättre än allt annat och motiverar med hififloskler. :D

subjektivisten skrev:Rent ljudmässigt så tror jag du vinner mer på cr80s. Den är smart byggd, har dom sakerna du behöver och bra delning.

schmutziger skrev:CR80 ger dig en komromisslös produkt som nog är svår att hitta konkurrenter till.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-15 13:49

subjektivisten skrev:Rent ljudmässigt så tror jag du vinner mer på cr80s. Den är smart byggd, har dom sakerna du behöver och bra delning.
Nopp, den saknar en vässentlighet eller faktiskt tre i standardutförande. Det är tur att det finns DIY :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: Pros/Cons Ino cr80s Infra vs. Behringer DCX2496 Ultradri

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 14:04

KarlXII skrev:Själv hade jag ju tänkt att hänga på filtret på hemmabioreceiverns subwooferutgång. Är det så man gör, eller? :P

-Diskutera! :)
Och sen då, då filtrerar du ju inte med nåt HP filter?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-10-15 14:32

MagnusÖstberg skrev:
Nopp, den saknar en vässentlighet eller faktiskt tre i standardutförande. Det är tur att det finns DIY :)

Vad kan dessa väsentligheter vara då?
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-15 14:43

_Fredrik_ skrev:Vad kostar Behringer, det ska man väl ha med i beräkningen? Annars verkar det många som bara utgår ifrån att Cr80 är bättre än allt annat och motiverar med hififloskler. :D

schmutziger skrev:CR80 ger dig en komromisslös produkt som nog är svår att hitta konkurrenter till.

Behringern kostar en 3000 ungefär. Jag har dock för mig att det finns billigare Behringerprodukter som fungerar. Tyvärr är ju 1124p utgången. Den gick på 1200kronor och hade möjlighet till 24 separata filter. Där alla filter förvisso hade lite brus, men , i alla fall.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-10-15 14:49

KarlXII skrev:

Nu kanske jag kommer in helt fel här, men om man har receiver och cr80s så trodde jag man ställde Front L och R till Large och resten till Small för att receiverns filter ska skära alla kanalers bas och lägga ihop med .1-kanalen som kopplas till cr80s .1-ingång? FR och FL kopplas väl direkt till cr80s via pre-out.

Nejmen någon som vet hur det egentligen funkar kanske kan assistera lite här? :oops: 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-15 14:55

mrGaskill skrev:
KarlXII skrev:

Nu kanske jag kommer in helt fel här, men om man har receiver och cr80s så trodde jag man ställde Front L och R till Large och resten till Small för att receiverns filter ska skära alla kanalers bas och lägga ihop med .1-kanalen som kopplas till cr80s .1-ingång? FR och FL kopplas väl direkt till cr80s via pre-out.

Nejmen någon som vet hur det egentligen funkar kanske kan assistera lite här? :oops: 8)

Så funkar det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-15 14:58

KarlXII skrev:På pre-out? Men det finns en sådan per kanal, dvs sex eller åtta?
Precis som gaskill skriver så tar du ut signalen till filtret på pre-out till frontkanalerna.

Här finns instruktioner på hur du kopplar in Ino-filtret. Ett annat (Behringer) filter kopplas på ett liknande sätt. Efter filtret så kopplas sltstegen till frontar respektive basar.

MVH

/Mattias

Edit: Naq hann visst före...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-10-15 15:04

Perfekt , tack ! :)

(Undrar om ett flerkanaligt filter för 7.1 skulle vara till nytta på något vis. Nåt att klura på, kanske vore kul att löda lite själv istället för att bara surfa på faktiskt.se. )

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-15 15:19

Okej. Då förstår jag.

Om vi nu filtrerar ( :oops: ) bort den första delen av kedjan, dvs filtreringen, och börjar tala Q och LT och PEQ och andra goa inställningar:

Jag antar att Behringer har fler inställningar. Men behöver man dem eller rättare sagt - är det något som saknas i Cr80s infra (och då menar jag inte eventuellt kommande plugins, de finns ju inte än).

Detta för ett bassystem av infratyp.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-15 15:28

mrGaskill skrev:Perfekt , tack ! :)

(Undrar om ett flerkanaligt filter för 7.1 skulle vara till nytta på något vis. Nåt att klura på, kanske vore kul att löda lite själv istället för att bara surfa på faktiskt.se. )
Men om filtret var sjukanaligt skulle det väl inte vara 7.1 längre utan 7.7 ;)

Allvarligt talat så tror jag värdet av sjukanalig bas är rätt begränsat...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-10-15 15:36

Ehm. Alltså ett filter som man kopplar alla kanaler till via preout så man slipper receiverns interna LP-filter? :-) (Basen mixas till mono eller stereo, ej sjukanaligt. ) . Om det nu har någon fördel alltså om man skulle kunna konfigurera delning av varje kanal. Oehmans CHAD gjorde väl något dylikt? Men det är nog stoff för en annan tråd.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 15:38

MagnusÖstberg skrev:

Vad för 3 saker saknas i cr80s infra? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-15 15:56

subjektivisten skrev:Vad för 3 saker saknas i cr80s infra? :)
cr80s infra är ju ingen standard cr80s, det är en cr80s med tilläggsmodulen infra ;)

Till den modellen saknas bara minst två funktioner jag vill ha 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-15 16:00

MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:Vad för 3 saker saknas i cr80s infra? :)
cr80s infra är ju ingen standard cr80s, det är en cr80s med tilläggsmodulen infra ;)

Till den modellen saknas bara minst två funktioner jag vill ha 8)

Jag vill ödmjukast be herrarna återvända till topic.
Eller åtminstone be herr Kopp att redogöra för vad han saknar, så någon kan berätta om det finns på Behringer.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 16:09

Om det är nåt värt så är ju cr80 mycket snyggare, jag köpte cr80 pga jag inte orkade kolla andra filter och att alla säger att det är så bra. Jag tycker det är jättebra. Och snyggt. Och litet. Och svart. Och gulligt. Och fint.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-10-16 10:07

DCX2496 är progrmerbar och innehåller även om jag inte minns fel EQ. Det innebär att man kan ratta tille n NOOLOM-funktion (eller snarare, dom 3-4 EQ-kurvor som man normalt behöver för att komensera vanligt förkomeande tonkurvefel på sina rock-skivor.) Mycket bra, alltså. CS-80 har väl i och bashöjning, men den jobbar väl bara på subbarna vad jag vet. Basjusteringen på NOOLOMen griper väl in lite högre vill jag minnas, typ 150 Hz eller nåt. Ja ja.
Vidare kan EQ-funktionen användas til notch-filter om man skulle ha besvär med någon stånden våg man vill minska exiteringen av.
Kort sagt: Jag skulle gått för DCX2496. Men jag är ju inte så noga med ljudet, utan ser mer till det praktiska. För fanatiska ljudentusiaster som ändå inte lyssnar på skivor med dåligt ljud så är CS80 det givna valet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-16 10:22

Max_Headroom skrev:DCX2496 är progrmerbar och innehåller även om jag inte minns fel EQ. Det innebär att man kan ratta tille n NOOLOM-funktion (eller snarare, dom 3-4 EQ-kurvor som man normalt behöver för att komensera vanligt förkomeande tonkurvefel på sina rock-skivor.) Mycket bra, alltså. CS-80 har väl i och bashöjning, men den jobbar väl bara på subbarna vad jag vet. Basjusteringen på NOOLOMen griper väl in lite högre vill jag minnas, typ 150 Hz eller nåt. Ja ja.
Vidare kan EQ-funktionen användas til notch-filter om man skulle ha besvär med någon stånden våg man vill minska exiteringen av.
Kort sagt: Jag skulle gått för DCX2496. Men jag är ju inte så noga med ljudet, utan ser mer till det praktiska. För fanatiska ljudentusiaster som ändå inte lyssnar på skivor med dåligt ljud så är CS80 det givna valet.
Max är stark idag!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-10-16 11:19

DBX Driverack har samma funtionalitet som dcx2496 o lite till samt låter bättre enligt mina öron men är dyrare givetvis. Hittar du en sån beggad så köp direkt!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2009-10-16 11:31

_Fredrik_ skrev:...... Och snyggt. Och litet. Och svart. Och gulligt. Och fint.

Agree :D .
Vem köper en skitful soffa även om den är helt suveränt skön att sitta i?
Inte jag.

Förövrigt ska hifielektronik vara svart. Och högtalare ska vara fanerade i mörkt träslag.

Alla sinnen ska ha sitt!
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-10-16 11:43

BellsnWhistles skrev:
_Fredrik_ skrev:...... Och snyggt. Och litet. Och svart. Och gulligt. Och fint.

Agree :D .
Vem köper en skitful soffa även om den är helt suveränt skön att sitta i?
Inte jag.

Förövrigt ska hifielektronik vara svart. Och högtalare ska vara fanerade i mörkt träslag.

Alla sinnen ska ha sitt!

Nu motsäger du dig själv.
Rumpan din ser inte om soffan är snygg eller ful, den säger till dig om den är skön eller ej.
Och ska inte den ha sitt?
Hellre en ful soffa som är skön att sitta timtals i när man njuter av musik än en som är snygg men obekväm o ger dig ryggont efter en kvart. ;)

Bäst är ju om den både är snygg och skön!

Och inte sitter ni väl o tittar på elektroniken? Har ni den framme som ett altare mellan högtalarna eller?
Nä, göm undan skiten säger jag!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-16 12:16

Nu börjar jag på allvar bli väldigt nyfiken på ostens filter... ! :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2009-10-16 13:01

schmutziger skrev:Och inte sitter ni väl o tittar på elektroniken? Har ni den framme som ett altare mellan högtalarna eller?
Nä, göm undan skiten säger jag!

Jag tittar på elektroniken. Särskilt när barnen sover och jag inte får spela :D
Nä, lite skämt å sido, men eftersom en (min i.a.f.) hifianläggning är relativt dominerande så försöker jag få till så att den, i mina ögon, även är estetiskt tilltalande.
Jag kanske är ensam om detta men jag ser stereon även som en möbel. Ungefär som ett piano, där också egentligen bara funktionen är det viktiga, men som man även kan se som en inredningsdetalj.

Tv-apparater å andra sidan är nästan alltid fula....

Nå, åter till trådämnet!
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-16 13:21

DVD-ai skrev:Nu börjar jag på allvar bli väldigt nyfiken på ostens filter... ! :P

Vet inte om detta är aktuellt längre då tden tråden är låst:

http://user.faktiskt.io/kaffekoppen/kaffe020229.bmp

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ffefiltret

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-16 13:47

Det har skett rätt stora förändringar, men som synes är det fnulat på det ett tag...
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino