Ragnwald skrev:Kan, man förmår diskantelementet i pi60 och övriga system som det elementet används, spela musik i paritet med det som åstadkoms med Carlssons OA-2212 ? Energi och dist, ska tilläggas.
Kör för närvarande med piPs och är väldigt nöjd med ljudet de förmedlar, men den högfrekventa ljudstyrkan blir inte på långa vägar det samma som jag lyckades kräma ur 2212.
Nu till frågan; erbjuder Ino Audio någon högtalare som kan mäta sig med den som 2212 kan åstadkomma, eller bättre ?
En intressant, men lite svårbesvarad fråga.
Låt mig börja med att nämna att det inte är min avsikt att spela upp ett
diskantljud av det slag som 2212 åstadkommer. Men det förstod jag i och
för sig av din fråga att du redan är införstådd med, och att frågan primärt
handlar om distorsion och "energi".
Ändå är den inte lätt att besvara, men låt mig göra ett försök!
Diskanterna i 2212; MT24HFC, tål inte mycket effekt och de distorderar
dessutom rätt så tidigt. Det stora antalet ökar dock systemets effekt-
tålighet - dramatiskt. Jag skulle vilja påstå att elementet tål en effekt
om i storleksordningen 5-8 W i medellånga tidsintervall (uppgifterna i
Peerless broschyrer från den tiden angav faktiskt om jag minns rätt att
de skulle tåla mera effekt än samtida dome-diskanter. Det gör de inte).
Talspolen är liten och har ingen oljekylning. Kopplingen i 2212 med tre i
serie i fyra länkar, gör dock att effekttåligheten niodubblas.

Då blir det
45 - 72 W!
Och >45 W är riktigt mycket! Faktiskt mer än vad jag menar att diskanten
i pi60 tål i medellånga tidsintervall. Men pi60-diskanten har en klart högre
verkningsgrad, faktiskt mer än de dubbla i det frekvensregister där den är
som svagast (känsligheten är där 92 dB, 6-20 kHz), och mycket högre vid
lägre frekvenser. Det gör att den i praktiken tål mycket mera är 45 W,
faktisk ineffekt till högtalaren (eftersom det bli mindre än hälften till ele-
mentet).
Dessutom klarar diskanten i pi60/pi60s flera tusen watt (fortfarande in till
högtalaren) kortvarigt, utan att varken gå sönder eller distordera alltför
öronovänligt. Det klarar inte diskanterna i 2212, men det kanske de inte
behöver klara heller? Sådana musiksignalet finns ju knappt.
Min uppfattning är att diskanterna i 2212 klarar allt de behöver klara. Skulle
säga att de problem som finns med disotrsion och ljudtryckförmåga är noll.
De finns inte.
Ändå kan man ju jämföra.
Det sätt diskanterna är monterade i 2212-lådan gör att de, trots det stora
antalet, inte tillgodogör sig någon förhöjd verknigsgrad (vill man åstad-
komma det måste elementen vara inom en bråkdel av en våglängd från
varandra. Trots antalet är därför verkningsgraden samma som för ett
element, men känsligheten är några dB högre eftersom de är konfigurerade
så att de är mera parallell (4) än seriekopplade (3). Men som nämnt, de
behöver inte kunna klara mera heller.
Jag skulle gissa, utan att ha specialstuderat saken, att diskanterna i 2212
i varje fall i det högsta frekvensområdet tål något högre statisk ineffekt än
den ensamma pi60-diskanten, men att den senare klarar betydligt större
transienter. Även när man går lite lägre ned i frekvens så vinner pi60-disk-
anten genom som mycket högre effektålighet i kombination med den större
verkningsgraden och den högre delningen, redan vid 2500 Hz klarar dess
diskantsystem >1000 W in kontinuerligt. Vid samma frekvens går nästan
full ineffekt in till de förvisso 12 stycken diskanterna i 2212, och det håller
de inte för.
Kan väl avsluta med att nämna att jag betraktar diskantsystemet så till den
milda grad överdimensionerat i pi60, att samma diskantsystem faktiskt an-
vänds i både i28, i32s, i56 och i64s, som dels har 4 dB högre känslighet,
och de två sistnämnda klarar dessutom 4 ggr högre ineffekt än pi60/pi60s.
Många av de i56/i64s som tillverkats, drivs med framgång med förstärkare
på uppåt och över 2000 W, och diskanten klagar fortfarande inte.
Jag rekommenderar dock att man använder den skyddskrets som finns för
diskanten, i de fall man avser spela sönderkomprimerad musik på absurt
hög nivå i dem.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).