Pros/Cons Ino cr80s Infra vs. Behringer DCX2496 Ultradrive

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-16 14:00

Sen beror det väl på vilken som delar bäst utan problem.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-16 16:20

subjektivisten skrev:Sen beror det väl på vilken som delar bäst utan problem.
visst, absolut. Utan tvekan. Det är därför det inte är jag som gör varken schema eller caddning - för vilket som skulle bli pannkaka :?

Jag fixar det praktiska runtomkring.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-16 16:36

Tänkte mer mellan Ino vs Behringer filtret :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-16 16:46

MagnusÖstberg skrev:visst, absolut. Utan tvekan. Det är därför det inte är jag som gör varken schema eller caddning - för vilket som skulle bli pannkaka :?

Jag fixar det praktiska runtomkring.

Du får ju inte dissa dig själv ju! Du har ju mycket bättre koll på aktiva filter än tex jag :)
Det är ju därför vi har faktiskt, så vi kan samarbeta lite :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-10-16 18:28

Jag äger en DCX2496 och jag skulle väl spontant säga bra skit för pengen , men inget jag skulle använda i en finare hifianläggning, utan mer kanske på PA/Party/disco nivåer

Sedan inehåller den fler funktioner och valmöjligheter än man vanligen har behov av,

Du lär få att göra med att testa ut alla kombinationer och valfrihet r inte alltid av godo ( var på en föreläsning för inte så längesedan som handlade om valfrihetens tyranni :P)

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-10-16 20:44

Jag kan bara göra jämförelse mellan Sentec EC-9 med lts mod och Ino Cr80s. Det är en klar skillnad till Ino filtrets fördel, inte så att Sentec filtret låter illa, men cr80s är renare. Vet två som har cr80es och som anser att den är hörbart bättre än den vanliga varianten.

Jag har bara hört cr80es i samband med samtidig uppgradering av högtalare, så den jämförelsen vill jag inte göra. Dock respekterar jag de omdömena som de personer har hört i sina egna anläggningar.

Behringer har jag inte hört.

Bara mina tankar kring delningsfilterfrågan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-16 23:19

Jag har lyssnat på cr8s och cr80es på samma anläggning och jag kan då inte utröna någon skillnad.

Ingvars standardprylar är helt enkelt så jäkla bra!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

M50

Inläggav M50 » 2009-10-17 12:34

Kanske fel fråga att ställa i tråden... men kan det finnas andra (goda?) alternativa PEQ till främst Behringers prisnivå eller kanske under Inos C80-series prisnivåer - med större tillgänglighet för köparen?

/M50

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-17 17:06

om man vet hur man gör hade jag satsat på DCX2496 eftersom den ger en hel del extra flexibilitet och möjligheter.

kan man dessutom bygga om in/utgångsstegen så de blir mera anpassade till vanliga hifiutrustnings signalnivåer , och dessutom inser att DSP modulen kan köras separat (2 kanaler analog in, 6 kanaler analog ut) och man kan konfigurera den mha en PC + seriekabel (görs inte så ofta heller) så behöver man inte ens den fula displayen utan kan bygga en lite låda med signalomvandlarkort+DSP kort+ spänningsförsörjning+ RS232 interface till PC som fyller samma funktion + mer och om man tycker sådant är kul, ja då är det nog inte så mycket att diskutera...

bilder kommer...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-10-17 17:46

rikkitikkitavi skrev:om man vet hur man gör hade jag satsat på DCX2496 eftersom den ger en hel del extra flexibilitet och möjligheter.

kan man dessutom bygga om in/utgångsstegen så de blir mera anpassade till vanliga hifiutrustnings signalnivåer , och dessutom inser att DSP modulen kan köras separat (2 kanaler analog in, 6 kanaler analog ut) och man kan konfigurera den mha en PC + seriekabel (görs inte så ofta heller) så behöver man inte ens den fula displayen utan kan bygga en lite låda med signalomvandlarkort+DSP kort+ spänningsförsörjning+ RS232 interface till PC som fyller samma funktion + mer och om man tycker sådant är kul, ja då är det nog inte så mycket att diskutera...

bilder kommer...

Vad kul!
Har du byggbeskrivningar med, eller kan man lämna in sin för en genomgång!? :P

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-17 17:49

Jan Didden har dessutom lite roliga grejor till DCX2496.

http://www.linearaudio.nl/

M50

Inläggav M50 » 2009-10-17 17:55

rikkitikkitavi skrev:om man vet hur man gör hade jag satsat på DCX2496 eftersom den ger en hel del extra flexibilitet och möjligheter.

bilder kommer...

8O Oj då, det var inte en liten "ombyggnad" på Behringer filtret/PEQ men det låter spännande för min del och har du ett sådant bygge på gång ska det bli intressant att se den med slutresultatet.

Jag har redan förstått att DCX2496 har en del goda sidor men också en del nackdelar för en hemanvändares ljudanläggning ("tvekande").

/M50

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-17 18:19

mmm,jo det kommer nog något när det är klar...real time soon... ni vet hur det är. har inspirerats av bla jan didden mfl.

det sitter givetvis volymkontroll också (PGA2311 ) som styrs med CPU.

just CPU delen blir spezial, pga anpassning till befintlig utrustning (skall monteras i en hemmabioförstärkare) så det blir ingen generell apparat.

men det finns gott om exempel på kod för styrning av PGA chipet på nätet. the rest is software som det heter...

tips:
groundsound.com har dsp moduler som är ännu flexiblare dcx2496
hypex utvecklar något också fn liknande förhoppningsvis billigare.
båda dessa är anpassade till hifi utrustning map signalnivåer.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-10-17 18:44

rikkitikkitavi skrev:mmm,jo det kommer nog något när det är klar...real time soon... ni vet hur det är. har inspirerats av bla jan didden mfl.

det sitter givetvis volymkontroll också (PGA2311 ) som styrs med CPU.

just CPU delen blir spezial, pga anpassning till befintlig utrustning (skall monteras i en hemmabioförstärkare) så det blir ingen generell apparat.

men det finns gott om exempel på kod för styrning av PGA chipet på nätet. the rest is software som det heter...

tips:
groundsound.com har dsp moduler som är ännu flexiblare dcx2496
hypex utvecklar något också fn liknande förhoppningsvis billigare.
båda dessa är anpassade till hifi utrustning map signalnivåer.

Kul!
Är det en 6 kanalig historia?

Groundsound filtret ser riktigt kul ut! men det är IIR, är fasproblem något att oroas sig för och/eller hur de summerar vid brytfrekvensen?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-17 21:39

mm, 6 kanaler såklart.
de flesta digitala filter är IIR, eftersom de kopierar analoga filter (butterworth, LR , Bessel osv) men jag tror det är överskattat med FIR filter och linjär fas (konstant grupplöptid).

med dessa digitala filter är det lätt att addera fördröjningar på varje kanal.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-20 09:04

För övrigt har Selectronic en del prylar till DCX2496 som gör den "bättre" eller mer hemmaanpassad:

http://www.selectronic.fr/dcx2496_US.asp#07

Föregående

Återgå till Wänner af Ino