pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-20 12:09

Bele skrev:Vet inte om PM krånglar för mig, men nu skriver jag här istället:

Nu har jag betalat för 3st pK. Om det går bra så skulle jag vilja komplettera min beställning med 2BR + en SL (LM +GL60) + alla tillbehör.

Någon som vill dela på ett paket SD-fötter??

Bele, du vill ha lådorna lackade. Nu är det bara färgvalet som saknas :) Svart eller vitt eller dyrare special?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-20 12:12

johaneriksson skrev:Nu har jag fört över pengar för en elementsats det blir därmed över min 0,5 sats till någon bättre behövande.

Utöver elementen är jag intresserad av alla tillbehör och filterkomponenter till basreflexmodellen utom sd fötter.

Noterat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-10-20 12:28

Bele skrev:Vet inte om PM krånglar för mig, men nu skriver jag här istället:

Nu har jag betalat för 3st pK. Om det går bra så skulle jag vilja komplettera min beställning med 2BR + en SL (LM +GL60) + alla tillbehör.

Någon som vill dela på ett paket SD-fötter??

Jag kan tänka mig dela ett paket fötter. Skicka mig ett PM om det
fortfarande är intressant är du snäll.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-20 14:19

KarlXII skrev:
i skrev:Du har stavat mitt nick fel! 8O 8O 8O :cry:

Kinkig kille. :mrgreen:

Morrrrrrrr... :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-20 15:11

Är ritningen i förstainlägget slutgiltig? Något speciellt att tänka på innan jag sätter igång? Har för mig att diskanten tar i någonstans och jag gissar att det är enklast att kompensera för det innan lådan är färdig.

Kommer framkantera på fabrikslådorna rundas av något?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-20 15:14

johaneriksson skrev:Är ritningen i förstainlägget slutgiltig? Något speciellt att tänka på innan jag sätter igång? Har för mig att diskanten tar i någonstans och jag gissar att det är enklast att kompensera för det innan lådan är färdig.

Kommer framkantera på fabrikslådorna rundas av något?

Mvh Johan

Nu måste jag fråga; vad har du på huvudet? :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-20 15:22

petersteindl skrev:Nu måste jag fråga; vad har du på huvudet? :)

MvH
Peter

Det är en yttert fin rysk pälsmössa av kanske inte riktigt senaste snitt :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-20 16:13

johaneriksson skrev:

MvH
Peter

Du lär inte frysa om huvudet på vintern :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-10-20 16:53

Peter, du har mail!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-10-20 17:02

johaneriksson skrev:

MvH
Peter

Även kallad BjörnFitta

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-10-20 19:58

Är man för sent ute nu, eller finns det nåt kvar att köpa?
/Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-10-20 20:53

Nagref eller peter
Har det någon betydelse i filtret om man andvänder 0.68mh och 0.33mh eller en på 0.56mh och då ni har valt 06.mh och 0.3mh och hur stor blir skilnaden i delningen.
// Boom

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-20 22:44

petern skrev:Är man för sent ute nu, eller finns det nåt kvar att köpa?
/Peter

Hej petern, om du säger vad du önskar så sätter jag upp dig på väntelistan. Skulle tro att de flesta på väntelistan kommer att kunna köpa pK.

Vill du enbart ha pK-elementsatser så speca antal? Vill du dessutom ha lådor så är det antingen basreflex BR eller sluten låda SL som gäller. Vill du ha lådan omonterad så blir det sågade delar i ett platt paket PLP. Vill du ha lådorna monterade så är det LM. Vill du i så fall även ha lådorna lackade så är det LM+L. Vill du ha lådan lackad så måste du specificera färg. Vit, svart eller annat till en merkostnad. Vill du ha ett transparent lacklager utanpå som ökar glansen och ger extra tålighet så är det LM+L+60glans. Sedan är det bara att välja tillbehör enligt beskrivning i tråden på någon av sidorna. Du kan ju kolla första inlägget på sida 1. Det kanske står där :) Det är så mycket nu så t o m jag blir vimmelkantig :lol: :) Glöm inte att säga om du vill ha SD-fötter.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-20 22:45

boom skrev:Nagref eller peter
Har det någon betydelse i filtret om man andvänder 0.68mh och 0.33mh eller en på 0.56mh och då ni har valt 06.mh och 0.3mh och hur stor blir skilnaden i delningen.
// Boom

Det där är en fråga för Naq. Han är på LTS-möte nånstans där nere 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-20 22:52

Ok, nu har jag fått svar på min enträgna :twisted: önskan till John Larsen 8)

Alla som vill ha SD fötter kan andas ut :) De kommer i satser om 4 st, d v s en sats per högtalare. Varje sats om 4 fötter till 1 högtalare kostar 125 kr. På detta sätt har jag även utformat excelarket och jag orkar inte ändra på det 8) Det betyder att ni som skall ha en sats pK-element d v s 2pK ni får 2 satser SD. De som skall ha 1½ sats pK-element d v s 3 pK får 3 SD. På så sätt slipper ni hålla på att samköpa och fördela eller skicka massa fötter till varandra. Vad gäller SD till SL så återstår det att ta reda på.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-21 00:40

Kunde även vara trevligt med ett "prisförslag"
på ett komplett filter(färdiglött på kort eller i
separata delar). Idéer ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 00:44

Laila skrev:Kunde även vara trevligt med ett "prisförslag"
på ett komplett filter(färdiglött på kort eller i
separata delar). Idéer ?

Det är Naqs och Johns bord, men jag vet att John Larsen väntar på offert.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-10-21 01:18

Kanske alla info samlad någonstans skulle göra det lättare för intressenter/köpare, jag själv blir bara virrig av att denna tråden är uppe i massvis av sidor med infon utspridd... Har liksom inte tid att lusläsa alla sidor :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 01:29

FBK skrev:Kanske alla info samlad någonstans skulle göra det lättare för intressenter/köpare, jag själv blir bara virrig av att denna tråden är uppe i massvis av sidor med infon utspridd... Har liksom inte tid att lusläsa alla sidor :?

Det finns mycket information i första inlägget av Naqref.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 03:05

Det här är utdrag från Bankkontot ikväll. Aerob, det var din inbetalning som var numret. Du hade skrivit helt korrekt, men numret var transaktionsnummret från bank. Nu har jag dessutom ändrat en bokstav :D så att alla blir nöjda och glada.

Bild

Nu har jag ett helvetesjobb att skriva alla kvitton och att fixa dokumentet med alla adresser till John Larsen. John larsen räknar på fraktavgift på elementsatser inkl kartonger i olika storlekar. Jag återkommer då han är klar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-21 08:08

Sätt upp mig på följande är du en hyvelns kille:

"Basreflexportar"
"Terminaler och hål för terminal"
"Allmänt tillbehör"

I fall jag byter till BR nån gång i livet är det ju lika bra att ta med portar. Jag väntar spänt på filterpriser...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 10:40

UrSv skrev:Sätt upp mig på följande är du en hyvelns kille:

"Basreflexportar"
"Terminaler och hål för terminal"
"Allmänt tillbehör"

I fall jag byter till BR nån gång i livet är det ju lika bra att ta med portar. Jag väntar spänt på filterpriser...

Ok, det är noterat :) Tidigare har jag satt dig på filterkomponenter, men det är gulmarkerat vilket betyder att det är inte helt säkert. Hur vill du ha med filterkomponenterna? Du kanske väntar in priser för filteralternativen innan du bestämer dig?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-10-21 11:29

Vilket spännande projekt! Halkade in här nu idag efter att ha läst lite i Guru-tråden, där det var väldigt intensivt just nu.

Det var annars länge sen jag kikade på DIY-delen så jag har missat alltihop och har inte orkat läsa alla 80-sidorna nu heller.

Men jag blir intresserad av det lilla jag läst. Tänk om man skulle bygga sig ett par. Men lite längre fram i så fall. Just nu är jag upptagen med båtrenovering, nämligen. Och ett husbygge. Men så småningom kunde ett högtalarbygge vara kul att suga tag i.

Kommer det att finnas möjligheter att få tag i element och filter framåt våren? Lådor också? Eller bygger man lådorna själv?

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-10-21 11:41

Tjahapp, jag har avvaktat lite med att beställa småplocket till pK i väntan på priset för filterkomponenterna, men jag gör en preliminär beställning nu i vilket fall.

Portar till 5st pk, det kanske blir totalt 6st pk då?
Terminaler till 2st pk
Allmänna tillbehör till 5st pk
Filterkomponenter till 3st pk, kan eventuellt uppgraderas till 5st senare.
SD-fötter 3st pk

Sådärja!
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 11:54

mapem skrev:Vilket spännande projekt! Halkade in här nu idag efter att ha läst lite i Guru-tråden, där det var väldigt intensivt just nu.

Det var annars länge sen jag kikade på DIY-delen så jag har missat alltihop och har inte orkat läsa alla 80-sidorna nu heller.

Men jag blir intresserad av det lilla jag läst. Tänk om man skulle bygga sig ett par. Men lite längre fram i så fall. Just nu är jag upptagen med båtrenovering, nämligen. Och ett husbygge. Men så småningom kunde ett högtalarbygge vara kul att suga tag i.

Kommer det att finnas möjligheter att få tag i element och filter framåt våren? Lådor också? Eller bygger man lådorna själv?

Hej Mapem, jag väljer att svara i stället för Naqref eftersom han har sin sjukhusvistelse idag.

Filter eller snarast filterkomponenter i form av motstånd kondensatorer och spolar kan du köpa när som helst på Elfa eller hifi-kit eller alternativa ställen. Alla de ingående sakerna som portar, dämpmaterial och terminaler också. De speciella lådorna som John Larsen tar fram är mdfbitar som är gerade i 45 grader på kanterna så att det blir snygga kanter efter det att lådorna är ihoplimmade. De kommer nog inte att finnas till våren/sommaren, men ritningar för dessa högtalarlådor finns i första inlägget av Naqref. Lådor kan du bygga ihop närhelst du önskar. Diskanten är en DX25 och den kommer troligtvis kunna gå att få tag på framöver.

Återstår Bremens mid/woofer. Där är läget annorlunda. Det finns ett begränsat antal där i princip allt redan är bokat inklusive de som står på väntelistan. Det kan bli någon enstaka över men det vet jag inte förrän om någon vecka, då de som bokat inklusive de på väntelistan har betalt eller valt att inte fullfölja.

Det finns således en väntelista. Många av de som står på väntelistan kommer att under närmaste tid få e-mail angående inköp.

Om du vill så kan du anteckna dig på denna väntelista av pK-elementsatser och bestämma dig om och när det blir din tur.

Lycka till med båtrenovering och husbygge. Blir det ett eller jättemånga dedicerade ljudrum? :)

Många har antecknat sig för högtalare som i stort sett är färdiga och lackerade med färdiglödda filter på kretskort med kablar och kontakter och bara behöver lägga i filter i lådan, trycka på kontakterna på elementen, sätta dit basreflextunnel och skruva i högtalarelementen. 3 timmar kanske, sedan är det bara att lira musik :)

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2009-10-21 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 11:59

McFlippaFlaster skrev:Tjahapp, jag har avvaktat lite med att beställa småplocket till pK i väntan på priset för filterkomponenterna, men jag gör en preliminär beställning nu i vilket fall.

Portar till 5st pk, det kanske blir totalt 6st pk då?
Terminaler till 2st pk
Allmänna tillbehör till 5st pk
Filterkomponenter till 3st pk, kan eventuellt uppgraderas till 5st senare.
SD-fötter 3st pk

Sådärja!

Ok, det är noterat.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Husaberg

Inläggav Husaberg » 2009-10-21 12:16

Peter ! om det i slutändan blir en halvsats över så är jag intresserad av
1pK + filterkomponenter, br port, tätlist, för att bygga en center
mvh Christer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-21 12:20

Husaberg skrev:Peter ! om det i slutändan blir en halvsats över så är jag intresserad av
1pK + filterkomponenter, br port, tätlist, för att bygga en center
mvh Christer

Antecknat.

Användarvisningsbild
mrvodka

Inläggav mrvodka » 2009-10-21 13:27

Att ni orkar grabbar, rena sluringen :lol:
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-10-21 14:22

Det är tydligen baselementen som är speciella och allt det andra går att få tag på när som helst, bra. Jag törs nog inte teckna mig för några basar eftersom jag inte vet när och om jag får tillfälle att bygga. Men det skulle vara kul.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum