mapem skrev:Vilket spännande projekt! Halkade in här nu idag efter att ha läst lite i Guru-tråden, där det var väldigt intensivt just nu.
Det var annars länge sen jag kikade på DIY-delen så jag har missat alltihop och har inte orkat läsa alla 80-sidorna nu heller.
Men jag blir intresserad av det lilla jag läst. Tänk om man skulle bygga sig ett par. Men lite längre fram i så fall. Just nu är jag upptagen med båtrenovering, nämligen. Och ett husbygge. Men så småningom kunde ett högtalarbygge vara kul att suga tag i.
Kommer det att finnas möjligheter att få tag i element och filter framåt våren? Lådor också? Eller bygger man lådorna själv?
Hej Mapem, jag väljer att svara i stället för Naqref eftersom han har sin sjukhusvistelse idag.
Filter eller snarast filterkomponenter i form av motstånd kondensatorer och spolar kan du köpa när som helst på Elfa eller hifi-kit eller alternativa ställen. Alla de ingående sakerna som portar, dämpmaterial och terminaler också. De speciella lådorna som John Larsen tar fram är mdfbitar som är gerade i 45 grader på kanterna så att det blir snygga kanter efter det att lådorna är ihoplimmade. De kommer nog inte att finnas till våren/sommaren, men ritningar för dessa högtalarlådor finns i första inlägget av Naqref. Lådor kan du bygga ihop närhelst du önskar. Diskanten är en DX25 och den kommer troligtvis kunna gå att få tag på framöver.
Återstår Bremens mid/woofer. Där är läget annorlunda. Det finns ett begränsat antal där i princip allt redan är bokat inklusive de som står på väntelistan. Det kan bli någon enstaka över men det vet jag inte förrän om någon vecka, då de som bokat inklusive de på väntelistan har betalt eller valt att inte fullfölja.
Det finns således en väntelista. Många av de som står på väntelistan kommer att under närmaste tid få e-mail angående inköp.
Om du vill så kan du anteckna dig på denna väntelista av pK-elementsatser och bestämma dig om och när det blir din tur.
Lycka till med båtrenovering och husbygge. Blir det ett eller jättemånga dedicerade ljudrum?
Många har antecknat sig för högtalare som i stort sett är färdiga och lackerade med färdiglödda filter på kretskort med kablar och kontakter och bara behöver lägga i filter i lådan, trycka på kontakterna på elementen, sätta dit basreflextunnel och skruva i högtalarelementen. 3 timmar kanske, sedan är det bara att lira musik
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.