Min son har lärt sig dra lös diskantskydden på pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krstuns

Min son har lärt sig dra lös diskantskydden på pi60

Inläggav krstuns » 2009-10-20 20:40

Är det någon som har liknande erfarenhet, vad har ni gjort?

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-10-20 20:50

Vi har bara kunnat stå bredvid för att invänta nästa steg i händelseförloppet! 8)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=472774

Mycket nöje! :wink:
Mvh
Patrik Berglund

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-10-20 21:25

Kanske går sy i ståltråd i skydden, precis som i elstängsel... http://u3060.shellkonto.se/bilder/252.jpg

;)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-20 22:00

Nattlorden har ju den bästa lösningen jag har sett. Han har ju satt upp kravallstaket tvärs över rummet.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-20 22:45

Inga problem... han har ju snart ett par BS60 att trycka in mittpluppen på i stället. :wink: Intresset kommer att skifta till dessa då de är nya och okända...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-20 23:43

Tjacka in ett par stora Dynavoice eller Genexxa med MASSOR av färgglada element att trycka på och ställ upp dem utan fronter. De lär ju påkalla all uppmärksamhet. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-20 23:46

Lär din son att ta konsekvenserna av sitt handlande.

Hur gammal är han?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-20 23:50

Min dotter petade in dammkåpan på en av mina piP för någon vecka sedan. Vi hade ett allvarligt samtal (hon är tre). Hon förstod att sådär gör man inte. Några dagar senare kom hon och hämtade mig i köket, "kom, pappa", tog mig handen och ledde mig ut i vardagsrummet. Hon pekade på den andra piP:ens intryckta dammkåpa och sade, "Jag glömde...".
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-21 09:16

Hmm, segt och vad gör man då... :?
man vill ju inte att hon ska glömma ytterligare en gång.... :oops:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-21 09:29

JTarnstrom skrev:Nattlorden har ju den bästa lösningen jag har sett. Han har ju satt upp kravallstaket tvärs över rummet.

Det är ett barnstaket! Köpt på Babyland. Typisk användning att sätta runtom öppen spis... eller koppla ihop med sig själv för att bli en barnhage.

BABYDAN FLEX 5:
Bild

Den är 3 m i standardutförande så jag fick köpa lite förlängning bara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-10-21 10:17

JTarnstrom skrev:Min dotter petade in dammkåpan på en av mina piP för någon vecka sedan. Vi hade ett allvarligt samtal (hon är tre). Hon förstod att sådär gör man inte. Några dagar senare kom hon och hämtade mig i köket, "kom, pappa", tog mig handen och ledde mig ut i vardagsrummet. Hon pekade på den andra piP:ens intryckta dammkåpa och sade, "Jag glömde...".

precis samma sak hände när min minsta var 3 år :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-10-21 10:33

Flickor brukar kunna bli* högtalar-ofarliga från fyra års ålder ungefär.

Pojkar blir det aldrig. ALDRIG.

Vh, iö

- - - - -

*Och det bästa sättet för att få flickor (över 4) att inte trycka in några
diskanter, är att tillsammans med dem titta på diskanten och lite försik-
tigt även känna med fingrarna på domen. Då är de nöjda sedan.

Det är vad jag fått lära mig av en kund skall jag påpeka. Jag har inte
själv gjort experimenten.

Pojkar kan också verka nöjda efter en sådan guidning, men de brukar
ändå vilja testa "lite mera ordentligt" senare, utan ledsagare...

Det har jag däremot sett med mina egna ögon.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-10-21 10:58

IngOehman skrev:Flickor brukar kunna bli* högtalar-ofarliga från fyra års ålder ungefär.

Dagens Asgarv, jag förstår precis :lol: (är 40 år)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-21 11:22

Nattlorden skrev:
JTarnstrom skrev:Nattlorden har ju den bästa lösningen jag har sett. Han har ju satt upp kravallstaket tvärs över rummet.

Det är ett barnstaket! Köpt på Babyland. Typisk användning att sätta runtom öppen spis... eller koppla ihop med sig själv för att bli en barnhage.

BABYDAN FLEX 5:
Bild

Om man låtsas att det är ett kravallstaket borde ju livekänslan öka när man sitter och lyssnar på hårdrock.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-21 15:13

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-21 15:14

IngOehman skrev:Flickor brukar kunna bli* högtalar-ofarliga från fyra års ålder ungefär.

Vh, iö

Bild

Stämmer så jäkla bra !
Mvh//David

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-21 15:18

Nattlorden skrev:

BABYDAN FLEX 5:
Bild

Och om du tror att den där högtalaren på bilden är en pi60, om det nu inte är ett hemmabygge som har gått ruskigt snett, måste jag nog göra dig besviken.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-10-21 15:20

:lol:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-10-21 16:10

JTarnstrom skrev:
Nattlorden skrev:

BABYDAN FLEX 5:
Bild

Och om du tror att den där högtalaren på bilden är en pi60, om det nu inte är ett hemmabygge som har gått ruskigt snett, måste jag nog göra dig besviken.

Bara han inte går å tänder en brasa i pi60:n istället 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-21 17:37

Nej, det där är tyngre saker än pi60! :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-21 18:23

Vh, iö

- - - - -

Stämmer nog, mina tre flickor har aldrig petat sönder några högtalare, men nu har man just fått ett barnbarn, en pojke, så dags att skaffa alla skydd som finns alltså!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-21 19:47

paa skrev:

Vh, iö

- - - - -

Stämmer nog, mina tre flickor har aldrig petat sönder några högtalare, men nu har man just fått ett barnbarn, en pojke, så dags att skaffa alla skydd som finns alltså!

Extra tjocka o mjuka SD fötter naturligtvis, så att högtalaren följer med och duckar s a s...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-10-21 21:25

avr7000 skrev:[
Extra tjocka o mjuka SD fötter naturligtvis, så att högtalaren följer med och duckar s a s...

Det är då katten eller för den delen barnet lyckas välta högtalaren. Jag kan konstatera att skruvhållen i plastfrontplattan på förra modellens diskant på pi60 inte håller för deacceleratioen när högtalaren går från vertikal till horisontal position.

Och jag fortfarande lite farsinerad över att en 3 kg katt lyckas skapa så mycket rörelsemoment att de välte genom att hoppa. Speciellt som de välte framåt från ett hörn.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-21 21:50

Jag blir illamående bara man hör om saker som ni varit med om med era fina högtalare.... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-10-21 22:24

JTarnstrom skrev:Min dotter petade in dammkåpan på en av mina piP för någon vecka sedan. Vi hade ett allvarligt samtal (hon är tre). Hon förstod att sådär gör man inte. Några dagar senare kom hon och hämtade mig i köket, "kom, pappa", tog mig handen och ledde mig ut i vardagsrummet. Hon pekade på den andra piP:ens intryckta dammkåpa och sade, "Jag glömde...".

:lol: Örfil eller puss på kinden?
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-22 00:17

Åjo. Jag har tre pojkar och en flicka. Ingen av dem har någonsin tryckt in nåt på mina högtalare i vardagsrummet.

Däremot har en del kompisar haft svårt att hålla fingrarna i styr.

Jag vill nog mena att när de blir så långa att de når upp i diskanthöjd, då ska de veta att det inte är ok att peta där. Det går utmärkt att lära dem det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-22 00:19

Mm. Det var ju en bra insikt och ett ärligt och starkt uppträdande av dottern. Jag skulle oja mig lite för att visa att det var fel, men samtidigt berömma ärliheten och att berättandet var bra.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-10-22 00:43

paa skrev: nu har man just fått ett barnbarn

Grattis! :D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-22 01:16

Svante skrev:

Mm. Det var ju en bra insikt och ett ärligt och starkt uppträdande av dottern. Jag skulle oja mig lite för att visa att det var fel, men samtidigt berömma ärliheten och att berättandet var bra.

Jo, om man tror att hon förstår vad "glömma" egentligen betyder. Hon glömmer väldigt mycket och "ska bara"... Disclaimers som innebär att man kan att göra vad man vill, tydligen :)

Egentligen garvar jag åt det hela (därmed inte sagt att jag tar lättvindigt på ekonomiska skador). Går det riktigt illa finns det ju försäkring och det är inte hennes fel att pappa ställer fram pillvänliga saker. Hon repade sönder en nästan sprillans ny tv för oss men det kom en ny på försäkringen. Det där med att killar är värre stämmer inte överens på den här bruden, så mycket kan jag säga.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-22 08:21

JTarnstrom skrev:
Svante skrev:

Jo, om man tror att hon förstår vad "glömma" egentligen betyder. Hon glömmer väldigt mycket och "ska bara"... Disclaimers som innebär att man kan att göra vad man vill, tydligen :)

Egentligen garvar jag åt det hela (därmed inte sagt att jag tar lättvindigt på ekonomiska skador). Går det riktigt illa finns det ju försäkring och det är inte hennes fel att pappa ställer fram pillvänliga saker. Hon repade sönder en nästan sprillans ny tv för oss men det kom en ny på försäkringen. Det där med att killar är värre stämmer inte överens på den här bruden, så mycket kan jag säga.

:D

Får jag då bara säga (sånt här kan vara känsligt, men jag hoppas det är ok) att jag tror att det mesta av sånt beteende faktiskt beror på hur föräldrarna är mot barnen. Att det är väldigt lite som är genetiskt. Och att det handlar om timing. Alltså, när det händer nåt som man inte vill att ungarna ska göra så ska man reagera direkt. Och konsekvent. När dottern kommer in till dig behöver hon få inse allvaret i det hon har gjort och det får hon bäst veta om du släpper det du håller på med och tar diskussionen på en gång. Hon ska veta nästa gång hon "glömmer bort", innan hon gör det, att "det här blir inte bra".

En treåring kan förstå att man inte ska pilla på pappas saker. Det handlar bara om att hon ska lära sig det. Finns det ingen som lär henne det så kan hon knappast klandras för att hon inte förstår det.

Jag tycker att många gånger när jag ser "oregerliga barn" och samtidigt tittar på deras föräldrar så förstår jag precis varför det är så.

(Med reservation för att jag inte såg händelsen och inte känner vare sig dig eller din dotter. Händelsen får agera exempel här. Jag kanske hade gjort annorlunda i det verkliga fallet eller tyckt att du gjorde pracis rätt om jag hade sett vad du gjorde.)

Nästa

Återgå till Wänner af Ino