Skorrande S i radio

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-10-21 16:15

Almen skrev:Och bara för det fick jag precis ett mycket trevligt mail från hr H med en ursäkt för dröjsmålet. Trevligt! :)

Och stod där något av intresse för oss andra?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-21 17:50

Frågan har varit uppe på P1 språket minst tre gånger vad jag ha hört. Klagomålen har även riktats mot P1. Där hänvisar man till att de klagande har nedsatt höresel i vissa områden vilket leder till att man höjer för att höra så att det "skorrar" i diskanten. Låter inte som en bra förklaring tycker jag men förhoppningsvis har dom koll på läget.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-22 07:54

MichaelG skrev:
Almen skrev:Och bara för det fick jag precis ett mycket trevligt mail från hr H med en ursäkt för dröjsmålet. Trevligt! :)

Och stod där något av intresse för oss andra?

Aha, Sorry! :D Nä, han hade vidarebefordrat det till en tekniskt kunnig. Jag lovar att hålla er uppdaterade.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2009-10-27 22:00

peetwa skrev:Frågan har varit uppe på P1 språket minst tre gånger vad jag ha hört. Klagomålen har även riktats mot P1. Där hänvisar man till att de klagande har nedsatt höresel i vissa områden vilket leder till att man höjer för att höra så att det "skorrar" i diskanten. Låter inte som en bra förklaring tycker jag men förhoppningsvis har dom koll på läget.

Det har att göra med emphasis och preemphasis.

Många dynamikkomprimerar ljudfilerna innan utsändning samt filtererar fram för mycket diskant innan utsändning. De tänker inte på att radion har en egen ljudprocess, samt att man använder emphasis och preemphasis för att öka signal/brusförhållandet. Skit in, skit ut helt enkelt.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-28 13:50

poppop skrev:Det har att göra med emphasis och preemphasis.

Många dynamikkomprimerar ljudfilerna innan utsändning samt filtererar fram för mycket diskant innan utsändning.

Men i P2 är det ju oftast tvärtom - musiken ligger på fil och programledaren pratar "live". Då måste man ju lägga på något i realtid på pratljudet.

Jag har inte hört något mer från ansvariga på P2, för övrigt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-10-28 19:06

Man kan ju komprimera även i realtid, men då med viss fördröjning. (Digitalt kan man ju "titta i förväg" och undvika detta, men en viss tidskonstant är alltid inblandad: Komprimering är olinjär!)
Jag har gjort följande erfarenhet, som jag inte vet om den möjligen liknar "skorrandet" ... som det låter och/eller som det uppstår: Långt efter att analog inspelning var "ute", köpte jag en High-Com brusreducering. (Den var tänkt som konkurrent till Dolby, men fick ingen kritisk marknadsandel!) Den komprimerar radikalt, 2 till 1. Den fördröjning som inträder, innan ett starkt ljud, t.ex. ett "s", dämpas, kompenseras av motsvarade fördröjning i expanderingen, så det låter bra. Däremot tillsammans med den kraftigare diskanthöjning som används vid inspelning med 4,75 cm/s överstyrs min inspelningsförstärkare!

Eftersom "s"-ljuden är så bredbandiga och starka, kommer de förmodligen att ge den starkaste distorsionen vid den bandbegränsning av FM-signalen som görs, för att den ska kunna sändas i kabelnät. (Ingen professor på KTH för 25 år sedan lyckades hjälpa mig att klura ut, hur distorsionen analytiskt ser ut efter demoduleringen ...)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-28 21:38

P3 pop har en tjej som snackar och hennes speciella röst + all klippning och trixande gör ljudet helt ohållbart att lyssna på. :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-28 23:43

Tuners kan lata olika essigt. Min HK later ganska snallt. Men manga tuners har en topp kring 15 khz innan FM tekniken skar av hf. Det gar val att komma runt FM filtrets tvara dyk men da okar oonskade biprodukter o spokstorningar ist.

Programmen pa p2 later bra. Jag lyssnar pa Klingan och CD Revyn pa Sondagar och dar ar det ingen som essar sa det skar sig.

I min bil har jag aldrig lyckats fa in p2.
Reklamradion distar hela tiden oavsett frekvens. Mix Megapol. Say no more. :(
Let forever be

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-30 13:37

brumel skrev:Programmen pa p2 later bra. Jag lyssnar pa Klingan och CD Revyn pa Sondagar och dar ar det ingen som essar sa det skar sig.

Grattis! Då berörs du inte av problematiken. :)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-10-30 17:17

peetwa skrev:... de klagande har nedsatt höresel i vissa områden vilket leder till att man höjer för att höra så att det "skorrar" i diskanten. ...
Har man nedsatt hörsel i vissa områden av Sverige eller i vissa frekvensområden? :?
I vilket fall verkar en individuellt inställd diskantkontroll och i slutänden en hörapparat vara den rätta medicinen och inte att överstyra sändarna i diskanten!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-04 11:19

Och fortfarande inget svar från SR, så nu har jag skickat påminnelsemail igen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-12-04 14:30

faulhund skrev:Man kan ju komprimera även i realtid, men då med viss fördröjning. (Digitalt kan man ju "titta i förväg" och undvika detta, men en viss tidskonstant är alltid inblandad: Komprimering är olinjär!)

Njaej, inte kan man väl prata om någon fördröjning vid kompression i realtid? Det skulle ju bli knepigt för musiker att framträda live då med kompression.. vilket ju är legio på röster och instrument.

Sen finns det ju inga samband med tidskonstanter och linjäritet.. eller missförstår jag dig?

/Peter

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2009-12-04 14:54

Njaej, inte kan man väl prata om någon fördröjning vid kompression i realtid? Det skulle ju bli knepigt för musiker att framträda live då med kompression.. vilket ju är legio på röster och instrument.

faulhund menar säkert moderna digitala kompressorer/limiters som just kan se en bit in i "framtiden" (de arbetar naturligtvis tvärtom, alltså de fördröjer signalen en gnutta innan de börjar arbeta) och analysera vad den ska göra. Det ger, som du säger, en viss fördröjning. Men när man ska sända en radiosignal live kvittar det. Radiolyssnaren märker ju inte skillnaden. Ibland är dessutom programmen inspelade, det är ju också en form av fördröjning :wink:

JohanR

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2009-12-04 14:56

Du borde klara av att ta Danmark 102,5 och där är inga s som utmärker sig speciellt.

Jo, dansk radio har alltid, enligt min mening, låtit mycket bättre än svensk. Vad det nu kan bero på.

JohanR

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-04 15:02

Fick just ett snabbt svar av "biträdande teknisk chef" och ett telefonnummer att ringa.

Så nu är det nära. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-07 17:22

Sådär, nu har jag fått prata med en mycket trevlig Biträdande Teknisk Chef! :)

Man kan väl enkelt säga att han höll med mig om problematiken, det är en pågående diskussion på SR. I princip har man två extremer att optimera på: de som slölyssnar på musiken på låg volym och blir sura när de inte kan höra vad som sägs emellan låtarna, och de som lyssnar koncentrerat på musiken på naturlig nivå och får ont i öronen av radiopratarna.

Enligt honom ställer de pratet högre dagtid på vardagar, och lägre på kvällar och helger. Det argumentet kan jag köpa, att folk slölyssnar lite mer på dagtid, men jag påpekade också att det är många program på helger och kvällar som verkar ha vardags-inställning. Han skulle vidarebefordra synpunkterna.

Problemet blir dels att inte alla håller med lågpratsförespråkarna (varav han var en), och dels att det kanske är lite dålig styrning på direktiven för hur mycket som skall komprimeras och i vilka program.

De tekniska problemen förutom nivåhöjningen på pratet är dels FM-tekniken i sig* - man använder viss generell komprimering och en diskanthöjning/-sänkning (motsvarande pre-emphasis) som kan låta illa om man inte har full kontroll på det, och dels att trenden har gått mot närmickning i studion, med medföljande spektrumförskjutning och s-problematik.

Han jobbade för att man flyttar bort från mikrofonen och får med lite mer rumsklang, men hans idéer delas inte av alla. Många gillar det här närmickade, komprimerade, "in your face".

Summa summarum höll han med mig i det mesta, och jag gav honom alla välljudsförespråkares fulla stöd! :)

*Som väl poppop och faulhund var inne på?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-12-07 18:31

Tack Almen, utmärkt initiativ ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-12-07 18:38

Bra jobbat.Skadar ju inte att de får veta att vi bryr oss.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2010-01-12 10:48

Jag närmickade just en fis, jävlar som det skorrade sen i mina Beyer Dynamics-lurar!! På nästa tagning satte jag micken ungefär 30 cm bort, och då lät det mycket behagligare!

Föregående

Återgå till Teknikforum