Almen skrev:Och bara för det fick jag precis ett mycket trevligt mail från hr H med en ursäkt för dröjsmålet. Trevligt!
Och stod där något av intresse för oss andra?
Hälsn. Michael
Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:Almen skrev:Och bara för det fick jag precis ett mycket trevligt mail från hr H med en ursäkt för dröjsmålet. Trevligt!
Och stod där något av intresse för oss andra?
peetwa skrev:Frågan har varit uppe på P1 språket minst tre gånger vad jag ha hört. Klagomålen har även riktats mot P1. Där hänvisar man till att de klagande har nedsatt höresel i vissa områden vilket leder till att man höjer för att höra så att det "skorrar" i diskanten. Låter inte som en bra förklaring tycker jag men förhoppningsvis har dom koll på läget.
poppop skrev:Det har att göra med emphasis och preemphasis.
Många dynamikkomprimerar ljudfilerna innan utsändning samt filtererar fram för mycket diskant innan utsändning.
brumel skrev:Programmen pa p2 later bra. Jag lyssnar pa Klingan och CD Revyn pa Sondagar och dar ar det ingen som essar sa det skar sig.
Har man nedsatt hörsel i vissa områden av Sverige eller i vissa frekvensområden?peetwa skrev:... de klagande har nedsatt höresel i vissa områden vilket leder till att man höjer för att höra så att det "skorrar" i diskanten. ...
faulhund skrev:Man kan ju komprimera även i realtid, men då med viss fördröjning. (Digitalt kan man ju "titta i förväg" och undvika detta, men en viss tidskonstant är alltid inblandad: Komprimering är olinjär!)
Njaej, inte kan man väl prata om någon fördröjning vid kompression i realtid? Det skulle ju bli knepigt för musiker att framträda live då med kompression.. vilket ju är legio på röster och instrument.
Användare som besöker denna kategori: hifikg och 23 gäster