Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Richard » 2009-10-23 18:37

Max_Headroom skrev:Efterom den tidigar Guru-tråden urartade startar jag en ny. Och här jävlar ska det inte vara något rundsnack.

Här skriver vi om Guru och guru-produkter. Inget annat.

Jag öppnar med en länk till en recension som jag inte sett förr. Där finns bland annat fina bilder på modellen QM10

Länk här!

Lägg gärna in nyheter, bilder, lyssnignsintryck.

Fråga: Finns QM10 i vitt?

Testen du länkar till är väldigt intressant. Som en före detta "rythm and timing" samt "tunedem"-fantast så har jag ju en del gamla erfarenheter i mitt bagage. Allt som kommit från "flat earth" societeten är nämligen inte falskt. Det ska vara kul att lyssna på musiken, tycker jag. Och kommentaren i testen: ... and no one absolutely no one does bass, imaging, rythm/timing like GURU designer Ingvar Öhman. No one. är mycket talande.
För det stämmer ju i verkligheten.

Detta borde varje linnfantast och naimentusiast läsa.

Inte bara får du dessa ovanstående superlativ i återgivningen, att det blir kul att lyssna- du får också en korrekt klangfärg av de olika instrumenten, något som inte alltid varit fallet med tex. äldre Linn- högtalare. Och det som är ännu roligare, är att man kan få samma kvalitet som GURU om man köper piP*- men den förstnämnda högtalaren är ju förstås mycket snyggare.

* Med högtalaren piP är det mycket enkelt att följa melodislingorna- just beroende på att inget stör i ljudbilden, ingen bas som släpar efter- virvelslag som kommer som ett pistolskott mm. Precis som det låter live, alltså.
Senast redigerad av Richard 2009-10-23 18:49, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-23 18:46

mapem skrev:Intressant att Guru QM10 av HiFi+ och den brittiska representanten TomTom lanseras som en lämplig kombination med Naim-elektronik och framställs som den nya lilla kulthögtalaren för Naim-entusiaster. Tycker jag, som har Naim-burkar med en av brittisk HiFi-press tidigare utsedd dito kulthögtalare, nämligen Neat Petite, och har haft funderingar på att ersätta dessa med piP (eller kanske "konkurrenten" pK, som nu också finns som en möjlighet).

Jag tror kombinationen Naim - piP/Guru QM10 har förutsättningar att vara väldigt bra. Det är väldigt kul att IÖ:s konstruktion får så bra internationellt erkännande, inte bara i HiFi+ utan också i andra tidskrifter vad jag förstår.

Som föredetta linnare har du och jag kanske en aning gemensam musikfilosofi. Prova piP- eller köp den mycket snyggare GURU. Till skillnad från en del äldre naimhögtalare, så låter piP/GURU mera klangligt rätt- utan att tumma på timingen. Detta är min uppfattning.

Och en av de roligaste förstärkare jag haft är just naim nait 1. Mycket "livekänsla" där.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2009-10-23 19:39

F'låt om jag går on-topic..

Någon som vet om finishen är lika fin i verklighet som den ser ut på bilderna?

Sen lyssnar jag mycket på lite rock (typ Mustach) och metal, kan den göra sig där?

Plus i kanten att den är designad att vara nära vägg, bra gjort Ingvar!

En sista fråga :oops: , någon som vet känsligheten, samt hur impendanskurvan ser ut? (blev visst två)

Edit: Ni som envisas att tjata om tolkningar, kan ni inte göra det någon annan stans? Ni sabbar denna tråden.
Senast redigerad av StefanL 2009-10-23 19:41, redigerad totalt 1 gång.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-23 19:43

StefanL skrev:En sista fråga :oops: , någon som vet känsligheten, samt hur impendanskurvan ser ut?
Känsligheten borde vara i närheten av piP/pi60 - eller något högre och just en snäll impedans (och inte stora krev på förstärkaren) har ju alltid varit konstruktörens önskemål. Skulle således tippa på att QM10 benäms som en 5 ohms högtalare men att dess lägstaimpedans inte är lägre än för många 8-ohmshögtalare!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2009-10-23 19:49

Magnus: Tack för svaret! Då kanske den passar min Onkyo 607 :D

Rickard: Kan du inte ta detta via PM eller nåt? Inget positivt kommer ur detta. Gäller inte bara Rickard, gäller alla som drar iväg opassande kommentarer i hettans ögonlick.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 19:53

StefanL skrev:En sista fråga :oops: , någon som vet känsligheten, samt hur impendanskurvan ser ut? (blev visst två)

Är det QM-10 frågan gäller så finns det information här:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-23 19:53

StefanL skrev:<snip>
En sista fråga :oops: , någon som vet känsligheten, samt hur impendanskurvan ser ut? (blev visst två)
<snip>.

Här är länken till mätningarna från soundstage:

Edit: men dra åt fanders, det kan inte ha varit många sekunder efter naq.. Låter den stå kvar bara för att det står samma tid :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-23 19:56

StefanL skrev:Magnus: Tack för svaret! Då kanske den passar min Onkyo 607 :D

Ja, det tror jag nog allt! Den stora negativa punkten jag känt med piP är dock dess ljudtrycksförmåga och det lär ju förmodligen följa med. Därför siktade jag in mig på i5 (som numera inte finns redan för ett antal år sedan, men Slarti "stal" de sista diskanerna. Nu har det kanske äntligen löst sig, men då vill jag helt plötsligt ha en till 8O :D )
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-10-23 19:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-23 19:57

Har kopierade jag en tjomme:
Tyvärr Onkyo inte göra komponenter som de en gång gjorde, och varje modell har de senaste och coolaste funktionerna men ljudkvaliteten går ner ett par steg.

Men den är väl bra nog fortfarande får man hoppas.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-10-23 20:01

Gör dom mätningarna i en eko fri kammare,eller tolkar jag det helt galet :)

PLEASE NOTE: Our standard is to provide the THD+N measurement at 90dB with a measuring distance of 2 meters (within the anechoic chamber). Since this speaker produced low distortion levels under those conditions, we have added a second measurement performed at 95dB to give an indication of performance under higher-output conditions.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2009-10-23 20:01

LasseA skrev:
StefanL skrev:<snip>
<snip>.

Här är länken till mätningarna från soundstage:

Edit: men dra åt fanders, det kan inte ha varit många sekunder efter naq.. Låter den stå kvar bara för att det står samma tid :D

Men då citerar jag dig denna gång :)

Såg på impendanskurvan att den verkar vara lägst vid 200 hZ då den smyger ner till cirka 4 Ohm (om jag nu tolkat det rätt). Då tycker jag den (som Magnus skrev) är en mycket snäll last.

Men är inte 87 dB ganska 'trögdrivet', eller kanske det kanske det inte är längre (skriver 'längre' för jag har alltid tolkat <89 dB som trögt, men det är hägst personligt).
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 20:04

StefanL skrev:Men är inte 87 dB ganska 'trögdrivet', eller kanske det kanske det inte är längre (skriver 'längre' för jag har alltid tolkat <89 dB som trögt, men det är hägst personligt).

Nej 87dB är rätt normalt. Eller faktiskt väldigt högt för en högtalare av denna storlek. Att andra tillverkare anger glädjesiffror gör ju inte att denna känsligheten är lägre. ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-23 20:05

StefanL skrev:Men är inte 87 dB ganska 'trögdrivet', eller kanske det kanske det inte är längre (skriver 'längre' för jag har alltid tolkat <89 dB som trögt, men det är hägst personligt).

Om du visste hur frikostliga många tillverkare brukar vara med de siffrorna :P

Betänk också att högtalarens impedans överlag är rätt "låg" så har du ett antal db till att räkna på om du räknar om från din förstärkares utnivå vid 8 ohm..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-23 20:10

rickard ,va är det som är fel egentligen? Att nån annan högtalare skulle va bättre än pip? Skulle det va så hemst det då (tycker du återkommer till dom rätt ofta) , sitter säkert högtalar konstruktörer i andra länder som också är jävligt duktiga som vi inte har en susning om .Tror ex inte att många i japan hört talas om pip . :wink:

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2009-10-23 20:26

Kan vi inte följa trådskaparens enda (?) krav:

Citat;

'Här skriver vi om Guru och guru-produkter. Inget annat. '

Slut citat.

On-topic:

Då får man kanske ta sig en provlyssning med lite av min smak av skivor och se.

Någon som vet ifall dom är med på Hifi-mässan i Malmö som går av staplen nästa vecka?

Edit: tack Magnus och naqref för svaren!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-23 20:29

StefanL skrev:Edit: tack Magnus och naqref för svaren!

Varsegod! Hoppas du fortsätter stavningskorrigera mig och om du slår till på ett par Guru vill jag gärna se/lyssna. Jag har hittills bara sett ett par tidigare prototyper, lackade i vitt. Jag gillar vitt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-23 21:12

NU HAR JAG SPLITTAT TRÅDEN OCH DE SOM GÅR OT IGEN BLIR OXÅ SPLITTADE!

Var det för stor och röd text med härligt skrikande versaler? ;)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-10-23 21:27

Ja, Naq nu blev man allt lite rädd för Dig. Lite VERSAL-splatter över det hela. Var tvungen att dölja skärmen för mina små döttrar så de inte tror att det är så man formulerar sig på ett forum :wink: .

Har haft lite kontakt med en snubbe i Lund som har ett par GURU QM10. Ska försöka få kontakt med honom igen för att få till en lyssningsstund. Återkommer med intryck om det fixar sig.

/stefan

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-23 21:29

MagnusÖstberg skrev:
StefanL skrev:Magnus: Tack för svaret! Då kanske den passar min Onkyo 607 :D

Ja, det tror jag nog allt! Den stora negativa punkten jag känt med piP är dock dess ljudtrycksförmåga och det lär ju förmodligen följa med. Därför siktade jag in mig på i5 (som numera inte finns redan för ett antal år sedan, men Slarti "stal" de sista diskanerna. Nu har det kanske äntligen löst sig, men då vill jag helt plötsligt ha en till 8O :D )

OT varning:

En liten rättelse bara, jag köpte de sista gjorda a3:orna och tog då de sista diskanterna förrutom en (1) som blev kvar som reserv.

Slut OT.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-10-23 21:33

Det är ju sånt här som skapar konflikter , man kan inte prata om en högtalarmodell som det vore en religion (ja ni vet va jag menar ) inte undra på att det blir motsättningar :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-23 21:35

[OT]Ingvar har hittat en till i gömmorna

Jag vill alltså ha ytterliggare en för LCR :) [/OT]
Jag saknar dig.

torig

Inläggav torig » 2009-10-23 21:43

Birger skrev:Varför kör dom med skit in?

:twisted:

Enkelt - Dom begriper bättre än du.

/mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-23 22:05

torig skrev:

/mvh
De har väl kanske en ÅF i England som saluför dessa märken varför det ter sig naturligt när Guru inte har egen elektronik.

Marknaden i England ser väl lite ennorlunda ut än här.
Jag saknar dig.

torig

Inläggav torig » 2009-10-23 22:30

MagnusÖstberg skrev:
torig skrev:

/mvh
De har väl kanske en ÅF i England som saluför dessa märken varför det ter sig naturligt när Guru inte har egen elektronik.

Helt korrekt. Men det är bättre att skriva "De HAR en ÅF i England...".

Sedan är det faktiskt(.se) så att det finns annat som presterar betydligt bättre än en DVD-spelare från Pioneer och hemmabiostärkare från Denon (he, he).

/mvh

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-10-23 22:45

torig skrev:Sedan är det faktiskt(.se) så att det finns annat som presterar betydligt bättre än en DVD-spelare från Pioneer och hemmabiostärkare från Denon (he, he).

/mvh

Det känns skönt med någon som har sanningen klar för sig :wink: . Ingen tvekan här inte.....du glömde smiley'n " :wink: "... eller? he he...

/s

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-10-23 22:54

torig skrev:
MagnusÖstberg skrev:
torig skrev:

/mvh

Helt korrekt. Men det är bättre att skriva "De HAR en ÅF i England...".

Sedan är det faktiskt(.se) så att det finns annat som presterar betydligt bättre än en DVD-spelare från Pioneer och hemmabiostärkare från Denon (he, he).

/mvh

Men det är bättre att skriva: ...."finns annat som presterar "annorlunda"
än en DVD-spelare från Pioneer och hemmabiostärkare från Denon (he, he)." :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-10-23 22:57

Får också jag gratulera Guru som har fått tag på en ÅF i UK som säljer
annan utrustning, med gott renommé och bra kvalitet. På så sätt hamnar ju
lite av naims under många långa år uppbyggda goodwill på det (ännu) helt
okända Guru. Naim är ju för djävla bra. Men lite dyra.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-24 10:16

Kommer Guru att finnas på Malmö-mässan 31 oktober till 1 november?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

torig

Inläggav torig » 2009-10-24 14:56

QM-10 anses ju vara en avknoppning (vidareutveckling?) av piP (piP(s)?) och QM-60 lär ju vara det mot pi60 (pi60(s)?).

Är det någon som vet vilka skillnaderna är och hur stora de är?

Används samma element? Delningsfiltret (i QM-10) lär ju bestå av betydligt fler komponenter, men vad skiljer?

/mvh

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-24 15:01

QM10 använder en kondiskant från Visaton där piP har en Audax. Till utformningen är väl QM10 mest lik den lilla centern från Ino.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi