Lyssnade på piP idag, men det blev i14

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 16:00

Alexi skrev:Nejdå jag tar inte illa upp. Jag ska försöka vara tydligare :)

Jag tror Amphion gör jättebra högtalare generellt, de modeller jag hört har alla legat långt över medel, vet inte om jag hört just denna modell dock. Jag tror också som jag tidigare sagt att Amphion passar ditt rum bättre, så som du har det just nu.

Fredrik, varför tar du inte med dig båda till jobbet och jämför dem där, det låter på dig som det ändå är den miljön du jämför mot hela tiden.
Det är ju en idé, samtidigt så finns det ju ingenstans att placera stativhögtalare, Genelecmonitorerna är infällda i väggarna på 1.5 meters höjd, för nå över skärmar och bord/konsoler.

Sen är jag lite lat också.

Min analys är iaf att piP är mer korrekta stämmer mer, i sig själva, med högtalarna vi har på jobbet, dock blir dom felplacerade hemma hos mig och kommer inte till rätt där. Amphion är en ganska bra kompromiss som är mer gjord för att stå en bit ifrån vägg, samt att den har lite oönskat "hifistuk" i form av en aning avrullad diskant, rent subjektivt.

Domen faller ikväll så jag blir tvungen att bestämma mig, men jag tror, trots att dom är lite tråkiga, att jag kommer att köra på Amphionburkarna.

Fortsättning följer.

Mattias, jag ska testa dom på en långvägg och dikt mot, ikväll.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 16:04

En fråga till; hur illa är det att ha piP på 60 cm höjd, eller vad är tanken med 50 cm placeringen, basstöd från golvet eller?
Hifi Is Great Everyday

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-15 17:12

Fredrik: tanken med placeringen på 50cm höjd är att diskantspridningen då hamnar i rätt intervall: från öronhöjd sittandes (minns inte exakta centimetersiffran, typ 74cm) och upp till runt 2m "öronhöjd" så man kan sitta och stå och lyssna utan försämring.

Blir det högre än 50cm så skjuts ju det intervallet uppåt och dessutom tror jag man kan få problem med störande golvreflexer.

Ungefär så. Med reservation för att ev missuppfattningar.
:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-15 18:45

_Fredrik_ skrev:Min analys är iaf att piP är mer korrekta stämmer mer, i sig själva, med högtalarna vi har på jobbet, dock blir dom felplacerade hemma hos mig och kommer inte till rätt där. Amphion är en ganska bra kompromiss som är mer gjord för att stå en bit ifrån vägg, samt att den har lite oönskat "hifistuk" i form av en aning avrullad diskant, rent subjektivt.
Ja det var det jag försökte säga (tror jag), som ingen verkade fatta :lol:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 20:22

Alexi skrev:
_Fredrik_ skrev:Min analys är iaf att piP är mer korrekta stämmer mer, i sig själva, med högtalarna vi har på jobbet, dock blir dom felplacerade hemma hos mig och kommer inte till rätt där. Amphion är en ganska bra kompromiss som är mer gjord för att stå en bit ifrån vägg, samt att den har lite oönskat "hifistuk" i form av en aning avrullad diskant, rent subjektivt.
Ja det var det jag försökte säga (tror jag), som ingen verkade fatta :lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-15 20:34

pingvinlakrits skrev:Fredrik: tanken med placeringen på 50cm höjd är att diskantspridningen då hamnar i rätt intervall: från öronhöjd sittandes (minns inte exakta centimetersiffran, typ 74cm) och upp till runt 2m "öronhöjd" så man kan sitta och stå och lyssna utan försämring.

Blir det högre än 50cm så skjuts ju det intervallet uppåt och dessutom tror jag man kan få problem med störande golvreflexer.

Ungefär så. Med reservation för att ev missuppfattningar.
Tack för förklaringen, pingvinlakrits!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-05-15 22:38

_Fredrik_ skrev:Domen faller ikväll så jag blir tvungen att bestämma mig, men jag tror, trots att dom är lite tråkiga, att jag kommer att köra på Amphionburkarna.

Det är helt ok, men det vore bra om du kunde säga att piPs är bäst. Det skulle kännas bäst, för mig. :) (mina högtalare...)

Allvarligt, hur går det? Finns det blider? :)

/N

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 00:12

eNils skrev:
_Fredrik_ skrev:Domen faller ikväll så jag blir tvungen att bestämma mig, men jag tror, trots att dom är lite tråkiga, att jag kommer att köra på Amphionburkarna.

Det är helt ok, men det vore bra om du kunde säga att piPs är bäst. Det skulle kännas bäst, för mig. :) (mina högtalare...)

Allvarligt, hur går det? Finns det blider? :)

/N
Jag kan ta lite pics av dom imorgon. Dessvärre tror jag inte att det blir nån av dom, har kollat lite film under kvällen och tycker att Amphions återhållna diskant pajar en del, det låter faktiskt lite onaturligt. piParn skulle, som sagt tusen gånger, må bra av en bättre placering och på så sätt "fylla ut" lite bättre.

Känner mig lite trött och utmattad på högtalare, så det kanske bäst att ge fan i det ett tag.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-16 08:13

en liten fin sammanställning av intryck som avslutning tycker jag skulle vara passande, som en köpguide för oss döva
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-16 09:00

Trist Fredrik, mycket tråkigt att höra. Kanske ett par ägg kommer lösa dina
placeringsproblem när de väl lanserats? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 11:20

shifts skrev:Trist Fredrik, mycket tråkigt att höra. Kanske ett par ägg kommer lösa dina
placeringsproblem när de väl lanserats? :)
Det har hänt grejer. piP tog hem en rungande seger imorse. Återkommer lite senare om hur det gick till. Nu måste jag lämna igen en massa högtalare. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 12:21

Oj, nu blev man nyfiken. Ställde dom mot en vägg och på rätt höjd kanske? :?:
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 14:16

MattiasKarlsson skrev:Oj, nu blev man nyfiken. Ställde dom mot en vägg och på rätt höjd kanske? :?:
Inte rätt höjd, jag är tvungen att ha dom på fönsterskivan för att få in dom mot glaset/väggen, detta har jag förstås provat en massa gånger men med resultatet att det låtit otroligt luddigt och tjockt. eNils som har lånat ut piP till mig skickade med SD-kuddar som jag högaktningfullt skitit i då jag alltid trott att sån var ytterst marginellt i form av ljudförbättning.

Imorse hade jag bestämt mig för att lämna tillbaka både Amphion och piP och titta vidare på annat, skittrist. Imorse bestämde jag mig för att ge piP en sista chans och för säkerhets skull använde jag kuddarna..

Tjockheten var helt borta, allt var typ helt grymt! :D

Alla grannar i huset ringde på dörren och frågade vad det var som lät så bra och korrekt. det blev en stor fest men nu ska högtalarna tillbaka till eNils, som varit snäll nog att låna ut. Så nu är det jakt som gäller, jag hatar att vänta, jag är en rastlös jävel.

Helt allvarligt; jag återkommer i med intryck när jag får mina och i nyktert tillstånd. Men det jag har hört, med reservation för nyhetens behag, är det bästa jag hört i ett vanligt rum med taskig dämpning.

Jag är fan i himlen.
Hifi Is Great Everyday

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-16 14:19

Det var som fan!
8O

Jamen, grattis då... :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 14:28

pingvinlakrits skrev:Det var som fan!
8O

Jamen, grattis då... :)
Tack!

Ett förtydligande: Anledningen till att skillnaden blev så stor med och utan kuddar var att hela fönsterskivan av sten börja resonera, jag fick inte samma skillander när piP stog på pallar. Helt sjukt stor skillnad i fonstret, vem som helst skulle höra skillnaden.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-16 14:31

Vad skönt att det löste sig. :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-16 14:31

Du har Pm pingvinlakrits!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2009-05-16 16:09

_Fredrik_ skrev:
MattiasKarlsson skrev:Oj, nu blev man nyfiken. Ställde dom mot en vägg och på rätt höjd kanske? :?:
Inte rätt höjd, jag är tvungen att ha dom på fönsterskivan för att få in dom mot glaset/väggen

Vill bara meddela att min egen erfarenhet av piP, har ägt två par med äger just nu bara ett par*, är att rätt höjd är otroligt viktigt för basåtergivningen.

Vet inte om andra har samma erfarenhet, men 12-15cm för högt eller för lågt har avsevärt försämrat basen i de rum (eller snarare det rum) som jag har haft dom på fel höjd.

* = Hade en dålig månad för ett par år sedan, rent ekonomiskt... :(
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-05-16 16:16

Ett par piP är minimum i ett hem. ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-16 17:52

_Fredrik_ skrev:Ett förtydligande: Anledningen till att skillnaden blev så stor med och utan kuddar var att hela fönsterskivan av sten börja resonera, jag fick inte samma skillander när piP stog på pallar. Helt sjukt stor skillnad i fonstret, vem som helst skulle höra skillnaden.

Ja, det är ju helt förståligt. Kul :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-28 13:09

Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz, vilket inte är fy skam. Detta har ju bara med rummet att göra och basjämförelsen är egentligen orättvis eftersom studion är utrustad och inmätt med bla spaltpanel, helt enkelt klockren ur basabsorptionssynpunkt, detta är ju ruskigt svårt/dyrt eller fult att implementera i ett betongvardagsrum.

Men vad som är kul är att man inte bara har lagt ner en jävla massa tid och pengar och egentligen inte uppnått någonting, dvs uppgraderat i sidled, vilket är lätt hänt. Eftersom jag har haft en så tydlig referens (studion) som jag dessutom sitter i varje dag, så vet jag att det inte handlar om inbillning, innan min lilla uppgraderingsfadäs lät det in i närheten så bra som det gjorde på jobbet och det gör det nu, tom bättre :D

Jävligt kul, jag är bäst. Ni också.

kuken
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-28 13:18

Tack det samma !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-10-28 21:09

_Fredrik_ skrev:Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz]

Kolla med ingengör´n, han kanske har ett förslag på åtgärd som faller dig på läppen, dessutom är han trevlig :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-28 21:43

Tengil skrev:
_Fredrik_ skrev:Fan vad jag har hållt på asså, nu tycker jag det låter snor-bajs-bra hemma. Jag jämför ju hela tiden med en studio på mitt jobb och nu låter det fasen bra mycket bättre hemma än vad det gör på jobbet, förutom i basområdet under 200 hz]

Kolla med ingengör´n, han kanske har ett förslag på åtgärd som faller dig på läppen, dessutom är han trevlig :)

Vh Christer
Jo man kanske skulle göra det nån gång, jag tror bara att det inte kommer att räcka med att rätta till några tavlor på väggen. Han tar väl dessutom 3 lök i timmen och en timme är ju inte mycket. Men det vore spännande faktiskt!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-10-28 21:52

_Fredrik_ skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer
Jo man kanske skulle göra det nån gång, jag tror bara att det inte kommer att räcka med att rätta till några tavlor på väggen. Han tar väl dessutom 3 lök i timmen och en timme är ju inte mycket. Men det vore spännande faktiskt!

Nu är jag ju inte hans personliga marknadsföringskonsult :) Men han är otroligt effektiv och en timme räcker väldigt långt.

Vh Christer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-28 21:59

Ja det vore jäkligt skoj, jag ska verkligen överväga det!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-29 00:52

Ja, för mig så tog han betalat 1,5 timme och det var verkligen värt dom pengarna. Han saltar verkligen inte på tiden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-29 11:23

Vad gjorde ni då?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-29 11:59

subjektivisten skrev:Ja, för mig så tog han betalat 1,5 timme och det var verkligen värt dom pengarna. Han saltar verkligen inte på tiden.

Till Karlstad, det måste väl ha blivit reseersättning också eller?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-29 12:17

I Prislistan står följande:
IÖ skrev:Jag lär vara ”prisledande” med mina 3000:- per timme, men – hittills har jag bara fått höra (av dem som anlitat mig) att jag i praktiken är den ojämförligt billigaste!
Det beror på att jag är snabb, och jag slösar inte bort någon tid på bländverk eller skickar faktura på någon tid för ”arbete på kontoret”. Jag gör ALLT arbete TILLSAMMANS med beställaren, vilket gör att det aldrig blir några ekonomiska överraskningar.
---
Normalt tar jag inte betalt för resetid överhuvudtaget om jag reser med tåg, utan bara för tågbiljetten. På tåg kan man ju arbeta med annat. Reser jag med bil tar jag 1/6 av timpenningen för resetiden, och därutöver bilkostnader. För kortare sträckor tar jag inte betalt alls.
---
Kan nämna, att i ömmande fall (läs; fattiga musikälskare - privatpersoner inte företag) brukar jag vara extra generös med tidsberäkningen, för att det inte skall bli för dyrt. Det betyder att jag ofta inte tar betalt för all tid jag varit på platsen.
Den som har en begränsad budget kan dessutom självklart redogöra för hur mycket ett projekt får kosta (både med avseende på akustikkonsultation och på totalkostnad) så kan jag bedöma om det alls är görligt till önskad kostnad och med vad jag tycker är rimliga kvalitetskrav.
Det är ju en bedömning som ofta går att göra innan projektet alls inleds (baserat på budget, rumsmått och vad som kan få göras med rummet om det behövs) och jag gör gärna en sådan bedömning i förväg - mycket hellre tackar jag ju nej, än att åka på ett jobb som inte har några förutsättningar att bli bra med tillgänglig budget och med den ram för acceptabla åtgärder som satts upp. Att ta betalt för sådant känns ju inte ett dugg kul.
Om jag inte tycker att det finns några förutsättningar för att ett rimligt resultat skall kunna uppnås, så kan man förstås fråga någon annan akustiker om råd. Det är aldrig fel att ta in en andra uppfattning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino