Allmän Byggtråd för Bullits LM3886 x XX

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 21:10

480W är rätt starkt steg det med.

Men jag kan inte sånt här, jag kan baskemig inte nått alls, det är mitt första projekt och jag lyder de som kan bättre :)

Hur stor trafo har du? Den borde ju trots allt vara rätt stor.... Min är på 1000VA och i närheten av den spänning kretsarna kan hantera...tror jag
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-10-01 22:20

Samma här, det är därför jag då och då stoppar in lite halv-ot frågor! Men som det står i din signatur... :)

Jag var med och roddade ett gruppköp på trafosar från AQtrafo i Växjö. Vi köpte 10st 700VA på 2x27v. Förresten är jag inte längre säker på att det var 80w jag skulle få ut... Skitsamma, det är kul att bygga grejer...

Vi får se hur varmt det blir hur som helst, antagligen varmare i min låda än i din! :D

Edit: jag mindes din signatur fel, men jag tyckte det stämde hyfsat ändå :)

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2009-10-07 21:48

klamm skrev:(Dum?) fråga:

Hur kommer det sig att C15/C21/C10/C16 är specade så lågt som 35V?

De mindre ellytarna (100uF) är specade till 50V.

Citat någon om de större kondensatorerna man bör ha närmst likriktarbryggan: "Jag skulle inte rekommendera dig att använda 40V kondensatorer. 50V går bra däremot. 40V är lite låg marginal."

Borde inte också C15/C21/C10/C16 helst tåla 50V? Matningsspänningen ligger ju kring 40V för de flesta kan jag tänka mig.

Jag har köpt och monterat 35V enligt BOMen, men inser nu när det är dags att lägga på spänning på korten att detta kanske inte är tillräckligt. Jag har en 2*24V trafo och mäter +- 35,4V olastat från nätdelen. Vad tror ni med lite mer erfarenhet? Är det bara och tuta och köra?

Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2009-10-21 23:32

Jag körde på och det funkade bra. Vid belastingn sjunker spänningen någon volt... Nu spelar det på så fint så :lol:

Bild

Bild

Återanvänder chassi och kondingar från ett Classic 8.0b.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-22 11:16

Stef skrev:Jag har köpt och monterat 35V enligt BOMen, men inser nu när det är dags att lägga på spänning på korten att detta kanske inte är tillräckligt. Jag har en 2*24V trafo och mäter +- 35,4V olastat från nätdelen. Vad tror ni med lite mer erfarenhet? Är det bara och tuta och köra?

Spänningen i väggen kan variera. Så det är bra med lite marginal för kondingar i nätdelen.

Har du någon X-konding eller överspänningsskydd (VDR eller liknande) på primären (av trafon)?
Om inte så kan det bli en spänningsspik vid avslag, p.g.a. att trafon vill fortsätta med strömmen. Denna spik/bulle kanske inte kondingar eller förstärkarmodulen tycker om.

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-22 14:31

Kul att det funkar Stef! :)

Jag har läst en rekommendation på att aldrig ligga över 90% av märkspänningen. I industin har de ännu större marginaler, för där är det ofta stora krav på att saker inte får gå sönder.

Jag tror inte att livslängden blir alls lika lång när man kör på märkspänningen precis. Det är ju enkelt att byta till 50V-kondingar annars!

ps. Jag ska nog testa lite bryggkoppling i nästa vecka förhoppningsvis när jag skrivit klart min tenta :P
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-10-22 17:32

10% så är man helt safe, man kan räkna med att nät spänningen aldrig kommer upp i över 240V

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2009-10-22 18:16

Mich skrev:
Stef skrev:Jag har köpt och monterat 35V enligt BOMen, men inser nu när det är dags att lägga på spänning på korten att detta kanske inte är tillräckligt. Jag har en 2*24V trafo och mäter +- 35,4V olastat från nätdelen. Vad tror ni med lite mer erfarenhet? Är det bara och tuta och köra?

Spänningen i väggen kan variera. Så det är bra med lite marginal för kondingar i nätdelen.

Har du någon X-konding eller överspänningsskydd (VDR eller liknande) på primären (av trafon)?
Om inte så kan det bli en spänningsspik vid avslag, p.g.a. att trafon vill fortsätta med strömmen. Denna spik/bulle kanske inte kondingar eller förstärkarmodulen tycker om.

//Michael

Nej, har varken varistor x-konding eller transorb.. Det borde man kanske lägga till. Vilket alternativ rekomenderar du?

Får bli att byta kondingarna till 50V framöver. Synd att det står fel i BOMen, detta kanske borde ändras.

Något som jag skulle önska är att slutsteget "slår av" snabbare. Nu tar det flera sekunder innan kondingarna tömms. Har prylar innnan slugsteget som låter illa vid på och avslag så jag måste alltid vänta en stund innan jag slår av dessa. Som det är nu sitter det ett R och ett C parallelt med de stora kondingarna i nätdelen. Jag funderar på om man inte kan minska resistansen något för att tömmma kondingarna fortare. Man brännner väl lite effekt i onödan men inga större mängder...

//Stefan

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-22 18:26

För att få tyst på förstärkaren fortare skulle jag kika på mute-kretsen :)
Om du ändrar värde på kondensatorn, eller motståndet eller båda kan då ändra tiden för mjutandet :)
Det finns formler för LM3886:ans mute i databladet. Kanske går det att kalkylera fram en snabare avstängningstid därigenom?

Angående bomen där det står 35V borde det kanske stå att det borde anpassas till matningsspänningen. Vissa klarar sig säkert fint med 35V.
Har för mig att Bullitt själv kör med 30V, och det borde ju vara ok.

Med en lägre matningsspänning kan man driva lite tyngre last utan att värmeförlusterna blir lika stora nämligen.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2009-10-22 22:24

ollebolle skrev:För att få tyst på förstärkaren fortare skulle jag kika på mute-kretsen :)
Om du ändrar värde på kondensatorn, eller motståndet eller båda kan då ändra tiden för mjutandet :)
Det finns formler för LM3886:ans mute i databladet. Kanske går det att kalkylera fram en snabare avstängningstid därigenom?

Angående bomen där det står 35V borde det kanske stå att det borde anpassas till matningsspänningen. Vissa klarar sig säkert fint med 35V.

Med en lägre matningsspänning kan man driva lite tyngre last utan att värmeförlusterna blir lika stora nämligen.

Bra tips där! Hittar dock inte något i databladet om hur man kan ändra tiden mha Rm och Cm i mute kretsen (namn från typical applications exemplet). Cm är satt till 100u och Rm ska väljas utifrån den negativa matningsspänningsnivån.

Det man skulle kunna göra är väl att dra ut S1 och sätta en dubbelpolig switch i cahssiet. Det skulle åtminstone lösa problemen när man slår av slutsteget.

//Stefan

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2009-10-23 09:53

Stef skrev:

Citat någon om de större kondensatorerna man bör ha närmst likriktarbryggan: "Jag skulle inte rekommendera dig att använda 40V kondensatorer. 50V går bra däremot. 40V är lite låg marginal."

Borde inte också C15/C21/C10/C16 helst tåla 50V? Matningsspänningen ligger ju kring 40V för de flesta kan jag tänka mig.

Jag har köpt och monterat 35V enligt BOMen, men inser nu när det är dags att lägga på spänning på korten att detta kanske inte är tillräckligt. Jag har en 2*24V trafo och mäter +- 35,4V olastat från nätdelen. Vad tror ni med lite mer erfarenhet? Är det bara och tuta och köra?

Mvh Stefan

Som skrivet är, dom borde ha varit specificerade till 50V ifrån början. My bad. Har ändrat till Elfa 67-187-95 i bom-en nu. Bättre sent än aldrig. Jag har dock tagit bort XLSX-filen så det är bara denna som funkar nu: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2_BOM.xls.

I övrigt, väldigt snyggt bygge Stef! Du kör 2 x 150W (i 4 ohm) då? Går det att spela högt nog?

Mvh Calle

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-10-23 10:54

ollebolle skrev:För att få tyst på förstärkaren fortare skulle jag kika på mute-kretsen :)

Kolla i databladet på hur strömmen i mutepinnen styr mjutandet. Man kan styra detta med lite transistorer och/eller optokopplare. För min ECC88 gainclone så kommer jag att använda mig av mute under tiden rören värms upp men även när man stänger av. I mitt fall så kommer jag att styra mute strömmen via externa kretsar eftersom en simpel lyt inte räcker.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2009-10-23 22:49

Bullit skrev:
Stef skrev:

Mvh Stefan

Som skrivet är, dom borde ha varit specificerade till 50V ifrån början. My bad. Har ändrat till Elfa 67-187-95 i bom-en nu. Bättre sent än aldrig. Jag har dock tagit bort XLSX-filen så det är bara denna som funkar nu: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2_BOM.xls.

I övrigt, väldigt snyggt bygge Stef! Du kör 2 x 150W (i 4 ohm) då? Går det att spela högt nog?

Mvh Calle

Tackar! Ska försöka jobba bort classic loggan på framsidan bara :x

Effekten stämmer och än så länge så känns det fullt tillräckligt. Driver ett par piP och kan pressa dom till sitt max med den tillgängliga effekten känns det som. Så det är mer högtalarna som sätter gränsen för hur högt jag kan spela. Men är ändå lite orolig för att steget ska klippa och sabba högtalarna...

//Stefan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-23 23:42

Ja, hmm, du har ju 4 ggr mer effekt tillgängligt än piP kan hantera i sitt minst effekttåliga register :)

Ser fint ut!

Grattis :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-10-24 14:01

Är det någon som provat på att mäta dist på en bryggkopplad version än?

Kolla gärna vid 6,25W och 100W i 4 och 8 ohm vid 1kHz och 10kHz.
Samt -3dB nivån och mV på utgången då man inte har någon insignal.

Jäkligt kul att det fungerar bra med allt.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-10-24 14:27

Det är lite svårare att göra detta eftersom signalen då är differentiell men det är klart om man har ett Audio Precision mätsystem så ...
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-29 20:53

Gastone skrev:Provexet kom idag, och så här ser schemat ut:
Bild

och kortet med population:

Bild

Färdigbyggd för 18 USD (ca 127:-/st) inkl. frakt till Sverige, kan inte vara fel :)

Inga halvledare förutom dioderna, av någon anledning så föredrar jag den lösningen...

Jag har för avsikt att beställa en hög av de här, så är det någon annan som vill ha, så PM:a mig ... :wink:

Föranledde mig att fråga lite till:

Gastone skrev:Aha, du menar så...

MagnusÖstberg skrev:Det är en egen produkt, alltså som du konstruerat?

Mja, kretslayouten har jag, men chemat är förvånadsvärt lik Elektors men de har en annan layout...
Just detta provex har tillverkats och byggts i HK av en polare där...

MagnusÖstberg skrev:Det är en softstart?

Japp! "Delay circuit for toroids" om vi ska vara petiga... :wink:

MagnusÖstberg skrev:Vilken typ av trafo kan den hantera?

Den klarar effekter upp till 2000VA, mer än så blir inte aktuellt i mina prylar(får jag hoppas).
Just denna konfigurationen bromsar strömmen till 2,6A, tills motstånden kortsluts av reläet.
Jag ska använda 0,5A totalt så bromsning av 0,4A utgöres av 4st 575Ohm's eller närmast liggande standardvärde.

MagnusÖstberg skrev:Kan tillägga att jag är rudis på elektronik..

Då kan vi ta varandra i hand ...

Skulle den här kunna användas/konfigureras för Bullitkorten med en 1000VA trafo till 18st 3886-kretsar (6x3) ??
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-29 21:05

Det fungerar kanon som mjukstart för en stor toroid om 1000VA
även på full last

Några kommentarer:

Det ligger ~210V över 470k ohm motstånden så varje har dryga 100Vrms 50 Hz. motstånden måste tåla spänningen.
Dessutom måste 330n kondingen tåla 230 V rms med marginal. Dvs minst 630V DC/250V AC.

kondensatorn på 330 n har en impedans a ca 10000 ohm vid 50Hz. den seriekopplas med 220 ohm motståndet och serieresistansen i reläspolen.

spänningen över reläspolen = Rspole / (10000+Rspole+220) *310V

så man måste veta vilken resistans reläets spole har för att avgöra ifall det kommer fungera.

Nu var det en byggsats förstod jag det som men bara utifall att ...
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-30 02:07

Låter bra, är det någon som skulle kunna knåpa ihop en komponentlista med prylar som skulle fungera? Tror att fler än jag skulle bli uppriktigt glada..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-30 08:45

Japp, jag har två trafos inköpta till detta bygge om 1200VA/st, så jag tror minsan att en mjukstart av denna kaliber går åt om jag inte skall blåsa säkringar.

Intressant detta, jag hänger på... :wink:

En reflektion med tanke på styrkan (överdimensionerat jag vet) på trafona, kan man gå ner i kondingbank om man har mycket kraft?

Eller det kanske inte funkar så vid snabba utbrott samt förlopp?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-30 12:10

Det verkar vara ett Omron G2R relä, det drar 22mA (24V). Skulle varit lite bättre med ett relä som drar lite mindre ström (och/eller har högre spol spänning). G2R finns även med 48V, men Elfa har den då bara i 2 poligt utförande.

Jag själv har använt Omron G6C 10A (24V 8,3mA), men den har en annan kapsel.

De fyra 22 ohm'arna bör tåla en hel del i stöt ström. Dessa bör också anpassas till den unika apparat de skall användas i. Jag själv kör med lägre resistans och två parallel kopplade 9W'are. Har provat effektmotstånd i TO220 kapsel. De tål endel i stöt ström och i och med att det är en kort stund de är anslutna så borde det gå utan kylfläns... kan berätta att de kan ryka och lukta fruktansvärt.

PS. På en mjukstart är också ett lämligt ställe att placera X-kondensatorn.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-30 12:16

Jamen.. :) .. jag ber ju om hjälp till en specifik applikation ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-30 12:24

MagnusÖstberg skrev:Jamen.. :) .. jag ber ju om hjälp till en specifik applikation ;)

Om det är effektmotstånden du oroar dig för...
Kör med ca 47 ohm först (12+12+12+12) eller så som på ritningen 88 ohm. Montera i förstärkaren och testa. Mät spänningen till trafon med ett oscilloskop (helst digitalt, single trigg) vid tillslag (glöm inte att den skall ha varit avstängd en lång stund, så nätdelen är urladdad). Kolla hur spänningen ser ut. Sedan kan man labba med olika motstånd, men även olika kondingar (C2 och C3, ändrar tiden).

Har man för små motstånd (eller för kort tid) så kommer det bli mjukstart först, men när relät slår om så blir det ett ryck.

Har man för stora motstånd så kommer det bli inte bli någon mjuk start.

Har man för lång tid så kan effektmotstånden bli för varma. Sedan kan ju kanske förstärkar modulen inte tycka om allt för långsam stigande matningsspänning.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-30 12:28

Jag oroar mig för allt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-10-30 13:39

Mich skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jamen.. :) .. jag ber ju om hjälp till en specifik applikation ;)

Om det är effektmotstånden du oroar dig för...
Kör med ca 47 ohm först (12+12+12+12) eller så som på ritningen 88 ohm. Montera i förstärkaren och testa. Mät spänningen till trafon med ett oscilloskop (helst digitalt, single trigg) vid tillslag (glöm inte att den skall ha varit avstängd en lång stund, så nätdelen är urladdad). Kolla hur spänningen ser ut. Sedan kan man labba med olika motstånd, men även olika kondingar (C2 och C3, ändrar tiden).

Har man för små motstånd (eller för kort tid) så kommer det bli mjukstart först, men när relät slår om så blir det ett ryck.

Har man för stora motstånd så kommer det bli inte bli någon mjuk start.

Har man för lång tid så kan effektmotstånden bli för varma. Sedan kan ju kanske förstärkar modulen inte tycka om allt för långsam stigande matningsspänning.

//Michael

Jag designade kretsen för softstart till mitt eget projekt och mätte på lite olika relä jag hadde liggandes i lådan. De hade mellan 165-175Ohm i spolresistans, vilket blir omkring 6V genom spolen.
Själv ska jag ha en dalay på 30sec för glöden ska komma upp, sen går HT delay:n in med ytterligare 30sec.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
klamm2

Inläggav klamm2 » 2011-01-12 23:06

Har nu meckat lite med de kära bullit-korten efter en kortare paus på sisådär 1,5 år.

Jag har byggt ihop 6 stycken kort. Jag har kört dem med begränsad ström i början för att slippa elda upp något och har märkt att vissa av korten inte blir stabila förrän man tillåter dem att dra sisådär 500mA/20V. När de väl är stabila drar de kanske inte mer än 200mA/20V.

Ett av korten är klart sämre än de andra och vill knappt bli stabilt ens med 1000mA in, när det väl stabiliseras drar det c:a 4-500mA/20V på tomgång.

Vad beror skillnaderna på? Ligger de inom det normala? Vad drar era kort i tomgång?

Jag har försökt mäta fram vad det är som drar ström men blir inte riktigt klok på det hela!

Med instabila menar jag att strömbegränsaren går in och sänker matningsspänningen, så håller det på ett tag tills korten hittar rätt så att säga. För olika kort kan det ta rätt olika lång tid, speciellt om man begränsar strömmen mycket, alltså till 3-400mA.

Edit: Strömsiffrorna ovan skall dubblas, man kör ju både negativ och positiv matning...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-01-13 23:12

1) matas med tillräckligt hög spänning

2) har du strömbegränsningen på nätagget igång som jag förstår det
när den aktiveras kommer du sänka matningsspänningen till korten och det aktiverar kretsarnas skyddsfunktioner och därmed "resetas" de och strömmen sjunker osv...

ligger de och hoppar så kan det mycket väl vara så att tomgångsströmmen blir högre än databladet.

de bör matas med konstant spänning med låååg impendans.

blir de varma , har du kylning nog? om svar ja, hur stor då?

händer detta även om du har kortslutit INGÅNGEN mot jord?

har du ett oscilloskop , kan du isåfall se på utgången om de självsvänger .

har du kollat ALLA lödpunkter, alla komponenter vända rätt osv?

Användarvisningsbild
klamm2

Inläggav klamm2 » 2011-01-17 22:20

rikkitikkitavi skrev:1) matas med tillräckligt hög spänning

2) har du strömbegränsningen på nätagget igång som jag förstår det
när den aktiveras kommer du sänka matningsspänningen till korten och det aktiverar kretsarnas skyddsfunktioner och därmed "resetas" de och strömmen sjunker osv...

3) ligger de och hoppar så kan det mycket väl vara så att tomgångsströmmen blir högre än databladet.

4) de bör matas med konstant spänning med låååg impendans.

5) blir de varma , har du kylning nog? om svar ja, hur stor då?

6) händer detta även om du har kortslutit INGÅNGEN mot jord?

7) har du ett oscilloskop , kan du isåfall se på utgången om de självsvänger .

8) har du kollat ALLA lödpunkter, alla komponenter vända rätt osv?

1. Matar med +/-20V.

2. Japp, stämmer att jag har strömbegränsning på nätagget.

3. OK.

4. OK.

5. De blir varma, för varma utan kylning. En större kopparplatta (2mm tjock, 200x100mm) räcker bra för att kyla dem.

6. Ja.

7. Har tillgång till ett oscilloskop men först imorgon. Hur mäter jag på en enstaka LM3886?

8. Jo, det tycker jag.

När jag tar bort OP:n (OP134) så drar alla korten enbart 0,065A per matning. Detta värde når de i stort sett ögonblickligen vid inkoppling. Med OP:n i ökar strömmen på alla korten, men som sagt så är framför allt ett av dem sämre än de andra. Se tidigare inlägg.

/Martin

PS. Tack för svaret! Jag har inte kunnat läsa/svara tidigare då Tre inte vill laga sina basstationer på helgerna ens i centrala Malmö. Jag har fått gå till en park för att kunna ringa och prata med dem och försöka felanmäla. (De sade först att de inte hade några fel, sedan hade de ett stort fel och till sist så låg deras felanmälningssystem nere då vi skulle göra en sådan.)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-01-18 00:51

Jag tror inte det är rekommenderat att köra sina LM3886 utan kylfläns, inte ens vid test på tomgång! Även om de är temperaturskyddade!
Jag skulle iallfall inte göra det :)

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2011-01-18 21:59

Håller också på och fixar lite med dessa kort (eller om jag skall vara ärlig har jag mest fixat med lådan än då länge, vadå fel ordning? :oops: )

Hursom, jag har en fråga som jag hoppas få hjälp med:

Jag ha fyra kort och vill helst ha möjligheten att kunna välja med en brytare om jag skall göra 2xmånga watt eller 4xganska många watt.

Alltså enkelt kunna switcha mellan bryggat eller ej.

Går det? Och i så fall hur? (har sökt efter info men inte hittat)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum