phon skrev:petersteindl skrev: Man kanske skulle göra en superdupermegamojängmodifikation på dylika tingestar![]()
MvH
Peter
Man kanske har gjort det redan.
Hängde man inte en bit toalettpapper framför diskanten som något sorts första tweak?

Moderator: Redaktörer
phon skrev:petersteindl skrev: Man kanske skulle göra en superdupermegamojängmodifikation på dylika tingestar![]()
MvH
Peter
Man kanske har gjort det redan.
phon skrev:Jo, men det fungerar inte, Bob Hodas har utrett saken rätt grundligt.
http://www.bobhodas.com/tissue.html
CODY skrev:Det är en jävla tur att sådana här missförhållanden lyfts fram och analyseras
grundligt. Hade det gjorts tidigare hade årtionden av mellanregister kunnat
räddas åt eftervärlden. Återstår bara att hoppas att de som använder dessa
monitorer i arbetet, läser och tar intryck av den här tråden.
CODY skrev:Det är en jävla tur att sådana här missförhållanden lyfts fram och analyseras
Det skulle du vilja veta va?LindeberG skrev:CODY skrev:Det är en jävla tur att sådana här missförhållanden lyfts fram och analyseras
Du är ironisk antar jag?
_Fredrik_ skrev:Det skulle du vilja veta va?LindeberG skrev:CODY skrev:Det är en jävla tur att sådana här missförhållanden lyfts fram och analyseras
Du är ironisk antar jag?Va inte så ängslig, NS-10 är bra.
KarlXII skrev:Jag håller inte med dig, Lindeberg.
Är det någonstans som det är viktigt med korrekt ljud, främst med avseende på tonkurveåtergivning, så är det i studion.
På det viset NS10 mäter, så låter det fel. Garanterat.
phon skrev:Men det hade väl inte gjort så mycket om fassamarbetet mellan bas och diskant vore lite bättre ändå. Jag menar så att ljudkaraktären inte åker berg-och-dalbana bara man flyttar huvudet några centimeter fram och tillbaks.
LindeberG skrev: Faktiskt kan det du ser som en nackdel vara en fördel i en studio där teknikern oftast sitter på en specifik plats när han/hon kontroll-lyssnar. Men det du klagar på drabbar ju de flesta högtalare mer eller mindre.
LindeberG skrev:Har du läst http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... hans10.htm detta om NS10 ? Väldigt intressant och ganska förödande för IÖ's teorier...
Även detta är högintressant www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf
phon skrev:LindeberG skrev: Faktiskt kan det du ser som en nackdel vara en fördel i en studio där teknikern oftast sitter på en specifik plats när han/hon kontroll-lyssnar. Men det du klagar på drabbar ju de flesta högtalare mer eller mindre.
Du menar att det är en fördel att man får helt olika ljudkaraktär när man flyttar huvudet lite?
.
phon skrev:LindeberG skrev: Faktiskt kan det du ser som en nackdel vara en fördel i en studio där teknikern oftast sitter på en specifik plats när han/hon kontroll-lyssnar. Men det du klagar på drabbar ju de flesta högtalare mer eller mindre.LindeberG skrev:Har du läst http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... hans10.htm detta om NS10 ? Väldigt intressant och ganska förödande för IÖ's teorier...
Jodå, läst dessa också
.
phon skrev:LindeberG skrev: Faktiskt kan det du ser som en nackdel vara en fördel i en studio där teknikern oftast sitter på en specifik plats när han/hon kontroll-lyssnar. Men det du klagar på drabbar ju de flesta högtalare mer eller mindre.
Du menar att det är en fördel att man får helt olika ljudkaraktär när man flyttar huvudet lite?
Det känns inte som någon fördel för mig, men det beror väl kanske på hur man är van att göra, jag vet inte.LindeberG skrev:Har du läst http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... hans10.htm detta om NS10 ? Väldigt intressant och ganska förödande för IÖ's teorier...
Jodå, läst dessa också, och mycket mer om NS10, då när det begav sig ...
Det finns massor skrivet om N10.
Alltså, jag sammanfattar din syn på monitorer:
Jag skall bygga en monitor till din studio. Den skall vara helt urfasad i vissa vinklar vid delningen, och ha tvära kast i samma område, för att du skall trivas med att arbeta med den. Rätt?
phon skrev:Hmmmm .... kollade just min NS10-mapp ....![]()
Storlek 81,3 Mbit, 290 filwer i 4 undermappar.![]()
Jag orkar nog inte läsa in mig på alltihop igen
.
Ja, nog är baselementet exceptionellt alltid.LindeberG skrev: Jag undrar det eftersom den tar upp ganska mycket om NS10 verkliga fördel impulshanteringen i bas och mellanregister vilket till stor del beror på det exceptionella bas/mellanregisterelementet och givetvis på lådkonstruktionen.
phon skrev:Det jag undrar, tycker LindeberG, Cody eller andra försvarare av NS10 att det är en jättefördel att högtalaren har vissa småproblem? Är det mycket bättre att det låter lite sämre?
Vem har försvarat det? Finns det överhuvudtaget någon skiva som har noll dynamik, eller överdriver du som vanligt???subjektivisten skrev:phon skrev:Det jag undrar, tycker LindeberG, Cody eller andra försvarare av NS10 att det är en jättefördel att högtalaren har vissa småproblem? Är det mycket bättre att det låter lite sämre?
Intressant att dom försvarar NS10 med tanke på hur vissa av dom försvarat helt söndermasterade skivor med noll i dynamik..
LindeberG skrev: Kommentera gärna sedan om det relativt unika baselementet och mätningarna.
subjektivisten skrev:En annan intressant grej (som luktar mycket "rain") är att en som anser Ino/guru inte är bättre än massa annat på marknaden
LindeberG skrev:KarlXII skrev:Jag håller inte med dig, Lindeberg.
Är det någonstans som det är viktigt med korrekt ljud, främst med avseende på tonkurveåtergivning, så är det i studion.
På det viset NS10 mäter, så låter det fel. Garanterat.
Tror du att det finns NÅGON högtalare som mäter så bra som du eller smoothade kurvor får dig att tro att de gör IRL. Inos högtalare påstods ju av många ha bl.a. nästintill spikrak frekvenskurva med extremt små variationer men när väl oberoende mätningar på dom kom ut så mätte de verkligen inte spikrakt. Nu ska man ju ta mätningar med en enormt stor nypa salt för de flesta av oss lyssnar ju på musik inte tongeneratorer.
LindeberG skrev:Du skriver att NS10 låter fel men många ljudtekniker tycker att de har ett väldigt ärligt mellanregister bl.a. Eliott Scheiner som jobbat med bl.a. Eagles och Steely Dan, en person som kunde använt vilka monitorer som helst men ändå valde de som du och många andra påstår är näst intill värdelösa.
LindeberG skrev:Trots att ni/de flesta av er inte ens har hört de på det sätt som de ska användas nämligen som närlyssningshögtalare i studio givetvis kombinerade med ett par större fullregisterhögtalare.
LindeberG skrev:phon skrev:LindeberG skrev: Faktiskt kan det du ser som en nackdel vara en fördel i en studio där teknikern oftast sitter på en specifik plats när han/hon kontroll-lyssnar. Men det du klagar på drabbar ju de flesta högtalare mer eller mindre.LindeberG skrev:Har du läst http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... hans10.htm detta om NS10 ? Väldigt intressant och ganska förödande för IÖ's teorier...
Jodå, läst dessa också
.
Jag undrar det eftersom den tar upp ganska mycket om NS10 verkliga fördel
impulshanteringen i bas och mellanregister vilket till stor del beror på det exceptionella bas/mellanregisterelementet och givetvis på lådkonstruktionen.
IngOehman skrev:
Det som stör mig mest med NS10 är inte att de låter dåligt dock (vilket de
gör på vissa sätt, men inte på alla) utan snarare:
1. Att de låter så olika beroende på hur de ställts, hur de är vridna och
exakt var man sitter sidledes när man lyssnar på dem.
2. De sätt på vilka de "låter bra"!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster