Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Ja men man kan lösa detta genom att ha högtalare som rullar av vid 35hz, då slipper man att ha 100m3 absorbenter.
Jag har mätt mitt rum och på sweetspot såg det enl mig ok ut.
Mellan 80Hz-8KHz ligger kurvan mellan 66.9 och 68.8db med några få undantag, bla en peak på 69.1db vid 1K6 (högsta) och en dip vid 100hz på 62.9db (lägst)
I basen mäter mitt rum 60.4db vid 20hz, 60.2db vid 25hz, 60.1 vid 31, 57.6 vid 40hz, vid 63hz är vi uppe på 69.0db.
I toppen rullas det av moderat, 62.5db vid 10khz och slutligen 46.7 vid 20khz.
"Kollade" lite på musikmtrl också det är märkligt vad lite info som finns över 16khz, 12k5 också för den delen.
Kul info för siffernissar och inbitna nördar.
Det lönar sig att "pula" med akustiken, det gör så mycket.
Alla värden var mätta på "sweetspot", i hörnen ser det annorlunda ut.
adagio skrev:Ett förtydligande: Jag syftade på de riktigt låga resonanserna dvs under 40 hz, finns det ingen signal där borde inte mycket ljud förekomma och därmed inga aktiverade noder.
Mitt rum är akustiskt behandlat från 60Hz och uppåt med både lågbasabsorbenter, mellanbasabsorbenter och bredbandsabsorbenter samt diffusorer.
Anledningen till att jag inte kunnat bygga ngt till lägre absorbering är att då skulle halva rummets volym gå åt till dämpmassa/dämpkammare.
Mina tidigare hgt gick ned till 20Hz enl tillverkaren, jag hade samma rum då men betydligt mer problem.
Det känns befriande att inte mina lådor rullar av vid 35hz.
Harryup skrev:Men så extremt smala toppar som det i regel blir i vardagsrum så är det omöjligt att bara dämpa toppen utan att dämpa det ytterligare som kanske redan har för låg nivå, om man skall bygga akustisk dämpning även längst ner.
Men dippar beror väl på utsläckningar och de motverkas väl av mer dämpning vilket leder till lägre toppar och mindre dippar? Eller?
Harryup skrev:Att dämpa en topp på kanske 10-20dB på en viss frekvens kommer garanterat påverka frekvenserna runt omkring. Skall det dessutom göras praktiskt-fysiskt med absorbent kommer man dämpa väldigt mycket runt omkring också. Och har man då ett antal toppar så blir det stora volymer absorbenter som skall ta smalbandigt.
Vill gärna ha plats för anläggningen i vardagsrummet också.
adagio skrev:80 db är nivån på det brus som användes vid mätningen. Bakgrunds bruset låg när det var tyst på ca 20db vid 20hz, men vid 80db brus var de mätresultat jag tidigare beskrivit.
En testskiva användes, från Sheefield Lab, ett spår med brus spelades på en nivå som motsvarade 80.4 db. Sen mättes alla frekvenser vid samma tilfälle vid lyssningsposition.
Det konstiga var att nivån låg på 50 db vid 20hz, mina hgt rullar av vid 35 db, men det kanske finns output vid 20hz? Det var detta som Isidor påpekade som att det nog dominerades av bakgrundsbrus.
adagio skrev:Ang min fråga om varför logaritmiska diagram används vid mätning av tex högtalare i frifältsmätningar?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 72 gäster