Bamsefar skrev:Svante skrev:Bamsefar skrev:Okej, låt mig göra en mycket grov förenkling: Mina videosignkablar är 0,5 meter långa = inget att ta hänsyn till (alltså RCA vs BNC osv) eftersom problemet helt enkelt inte kan förekomma på en sådan kort kabel ???
Detta betyder att inte ens en 0,5 meters kabel behöver vara speciellt noga anpassad för att det ska bli tillräckligt bra. Då förstår man att kontakten är ännu mindre viktig, oavsett kabellängd.
Aha, och att jag för närvarande råkar använda RG62 för att jag var lat (typ) spelar således heller ingen större roll ?!
Tackar för hjälpen
Nej, just det. Eftersom RG62 har en impedans på 93 ohm (väl) så kommer endast (93-75)/(93+75)=10% av signalen att reflekteras i en 75-ohmsterminering. Efter bara tre studsar är vi nere på 0,1%, vilket är mindre än 8-bits kvantisering som ju är vanligt i bildsammanhang (väl). Tre studsar tar 7,5 ns enligt mitt tidigare inlägg. Det betyder att en pixel kan "blöda över" i nästa med max 10 % (7,5 ns av 77 ns) (egentligen mycket mindre eftersom det inte blir full styrka under de 7,5 ns-erna).
Det är troligen försumbart (säger en som inte provat själv). Nån som vet får gärna verifiera.