Videokabel skall vara 75 Ohm, visst men....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-08 17:47

Bamsefar skrev:
Svante skrev:
Bamsefar skrev:Okej, låt mig göra en mycket grov förenkling: Mina videosignkablar är 0,5 meter långa = inget att ta hänsyn till (alltså RCA vs BNC osv) eftersom problemet helt enkelt inte kan förekomma på en sådan kort kabel ???

Detta betyder att inte ens en 0,5 meters kabel behöver vara speciellt noga anpassad för att det ska bli tillräckligt bra. Då förstår man att kontakten är ännu mindre viktig, oavsett kabellängd.

Aha, och att jag för närvarande råkar använda RG62 för att jag var lat (typ) spelar således heller ingen större roll ?!

Tackar för hjälpen :)

Nej, just det. Eftersom RG62 har en impedans på 93 ohm (väl) så kommer endast (93-75)/(93+75)=10% av signalen att reflekteras i en 75-ohmsterminering. Efter bara tre studsar är vi nere på 0,1%, vilket är mindre än 8-bits kvantisering som ju är vanligt i bildsammanhang (väl). Tre studsar tar 7,5 ns enligt mitt tidigare inlägg. Det betyder att en pixel kan "blöda över" i nästa med max 10 % (7,5 ns av 77 ns) (egentligen mycket mindre eftersom det inte blir full styrka under de 7,5 ns-erna).

Det är troligen försumbart (säger en som inte provat själv). Nån som vet får gärna verifiera.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-01-20 00:32

Håller inte kabeln ren 75ohm hela vägen så är chansen stor att man får "halos" eller EE liknande effekter på bilden, något som inte kul att ha. Därför man ska köpa kablar med crimpning för att inte förstöra bilden.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-20 01:09

En mycket vettig och prisvärd digitalkabel kan man läsa om här:
http://www.marcuscables.com/audio_digitalcoax.htm

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-01-20 20:48

Svante skrev: Det ska till rätt grov missmatchning om det ska vara nåt kvar efter 30 studsar.

Är videoutgången rätt konstruerad så studsar det dessutom inte fram och tillbaka sådär. Många (de flesta ?) videoutgångar är drivna lågohmigt, man har alltså 1 volt ut lågohmigt och får en volt över det man ansluter. Låter ju vettigt vid första ögonkastet, men när den förbenade reflexen kommer farande tillbaks så möter den en kortslutning av kabeln och kan då studsa ett varv till eller flera.

En riktig videoutgång har 2 volt video ut i serie med 75 ohm och det ser man inte allt för ofta.

Lågohmigt ut är annars rätt bra om man vill dela signalen, då hänger man bara på fler kablar på samma stift och slipper tänka, det blir en volt överallt.
Senast redigerad av phon 2005-01-20 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-01-20 21:02

De här 75 ohmen i karakteristisk impedans mäter man inte med en ohm-meter. Däremot går det bra att mäta med skjutmått och sedan räkna ut impedansen. Innerledarens diameter, skärmens diameter och dielektricitetskonstanten på det som isolerar, sedan är det bara att räkna.

Med ohmmeter är det säkert noll ohm eller väldigt nära noll ohm i en videokabel, särskilt om den är kort. Har man 75 eller något annat får man nog ta sig en titt på var kabeln är skadad. Alltså, i mittledaren eller skärmen var för sig, mäter man mellan dessa har man helst avbrott.

RCA-kontakter har sina sidor, men somSvante säger, de flesta kontakter är för små på dessa låga frekvenser för att göra sig påminnda i signalen. Det är knappt man ser en skarv med en sockerbit på en kabel-TV-anläggning, eller en en IF-signal från en LNB. Då pratar vi 1-2 GHz.

Annars är det som någon lade ut i texten, man använder sig gärna av kvartsvågstransformatorer när det gäller kablar, då blir de eventuella felen inte lika märkbara. Dvs, man gör lämpligen en halv våglängd långa kablar, men det går ju inte med videosignaler. Video betyder bredband, våglängden är inte definierad för en videosignal.

Edit: jo, Svantes metod går ju, att mäta avslutningsmotståndet efter avslutad övning, då går ohm-meter naturligtvis bra. Om nu nämnda motstånd är resistivt vid lite högre frekvenser än likström. Undrar om en normal trimpot är så mycket bättre än en RCA-kontakt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-20 21:44

phon skrev:
Svante skrev: Det ska till rätt grov missmatchning om det ska vara nåt kvar efter 30 studsar.

Är videoutgången rätt konstruerad så studsar det dessutom inte fram och tillbaka sådär. Många (de flesta ?) videoutgångar är drivna lågohmigt, man har alltså 1 volt ut lågohmigt och får en volt över det man ansluter. Låter ju vettigt vid första ögonkastet, men när den förbenade reflexen kommer farande tillbaks så möter den en kortslutning av kabeln och kan då studsa ett varv till eller flera.

En riktig videoutgång har 2 volt video ut i serie med 75 ohm och det ser man inte allt för ofta.

Är du verkligen säker på det där? Det är ju liksom grundkurs 1a att båda ändarna ska avslutas med kabelns karaktäristiska impedans. Drivs den med noll ohm så blir det reflexer där, oundvikligen. Ja, det förstås, avlutar man juste i mottagaränden så kommer det ju inget tillbaka, men det vänder sig i en gammal elektrikermage när man hör det.

Edit: Men jo, även om drivingen är OK, dvs 75 ohm på utgången, så blir det ju en reflex även i sändaränden om kabeln är på 93 ohm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-01-20 22:59

Jo det är klart, har man 93 ohm kabel blir det ju bättre med 93 ohm drivning, men det är nog inte så vanlig. Och ja, jag är väldigt säker på att många videoutgångar är lågohmiga. Inte på utrustningarna här på faktiskt förstås, men går man ner till OnOff eller nåt så är det inte så roligt att se.

Eller om man tittar på utgångarna inom mit gebit, satellit-TV. Det är ett fåtal som är riktiga. Det är enkelt att undersöka, lasta ner en aktiv utgång med ett extra 100 ohms motstånd* och titta på bilden om allt blir mycket gråare. Jag pratar om analog video alltså ....

Det blir inga reflexer med lågohmig matning ut, det enda man tappar är verkningsgrad. Nu skulle inte förstärkaren orka med den effekt ut som inre resistansen pekar mot så det spelar ändå ingen roll.

Ungefär som den .... ähummm ... kända dämpfaktorn ... man impedansanpassar inte gärna högtalaren mot förstärkaren. Så mycket ström orkar ingen förstärkare lämna.

Däremot är vi väl alla överens om ... dubbelt ähuuuum ... att man skall driva sina högtalare med en förstärkare som har en inre resistans på ungefär högtalarens ... eller ... dämpningen sköts ju i den välkonstruerade högtalaren och dess eminenta anpassning mot luften ... eller hur det nu var med det hela ... jag är nog mer anpassad för antenners strålning än högtalares dito tror jag 8O

edit: 100 ohms motstånd, jag pratar inte heller om trådlindade eller spiralskurna motstånd, ytskiktare å sånt, massamotstånd är det som gäller .. finns det såna fortfarande ... ? :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-20 23:27

phon skrev:Däremot är vi väl alla överens om ... dubbelt ähuuuum ... att man skall driva sina högtalare med en förstärkare som har en inre resistans på ungefär högtalarens ... eller ... dämpningen sköts ju i den välkonstruerade högtalaren och dess eminenta anpassning mot luften ... eller hur det nu var med det hela ... jag är nog mer anpassad för antenners strålning än högtalares dito tror jag 8O

:D Det dubbla ähumet behövdes nog där ja... :lol:

Föregående

Återgå till Teknikforum