CODY skrev:subjektivisten skrev:CODY skrev:Vad tycker du är bekymret med Avalon? Och hur kan det kopplas till NS10?
Problemet är att du vet inte om endast NS10 ligger bakom ljudet eller ej. Mixningen kan varit med NS10 medans masteringen varit med någon annan monitor. Han som mastera kanske "minska" ner på felen, eller gjorde det värre. Svårt att veta om man inte vet att hela kedjan.
Exakt! Det finns en snubbe som bedömer och vet hur det låter ur NS-10.
Nu är jag inte så insatt, men det där får mig att fundera på (apropå det jag skrev om arbets/användningsaspekter några sidor tillbaks):
Är det inte så att en väldigt oerfaren mixare/mastrare/producent - som aldrig tidigare jobbat i flera olika studios, med många olika högtalare inkl NS10 - en person med svag inre professionell referens - är den som är mest beroende av "bra" högtalare? Amatören måste nästan ha så perfekt utrustning som möjligt för att det ska bli bra?
Medan en mycket erfaren person är mindre känslig för att en viss högtalare i ett visst sammanhang låter lite "fel"?
Vad jag vill komma åt är alltså inte högtalaren, utan mer hur man jobbar.
En professionell yrkesutövare går kanske "varvet runt", har en bra inre referens, går förbi monitorljudet och får ändå fram ett bra slutresultat. Gör en "workaround" baserat på ren erfarenhet s.a.s.
Därför behöver man kanske inte oroa sig så mycket för att t.ex. Thriller egentligen skulle låta så himla "fel"?