LindeberG skrev:Tror du ja.
Jag vet. Det mesta som mina musikerbekanta skurvar ihop hemma fullständigt krossar Metallicas senaste.
Moderator: Redaktörer
LindeberG skrev:Tror du ja.
Nattlorden skrev:LindeberG skrev:Klart det hör hit.
Nej, vad en sak kostar hör inte ihop med vad den presterar. Det var hur NS-10 presterar vi pratade om. Det spelar ingen roll om man får 10000kr för att ta emot den eller måste pynta en guldtia - man skall inte använda den i ett professionellt sammanhang
Lust skrev:IngOehman skrev:Det är faktiskt inte en helt tokig ide!
Det borde det vara eftersom det var sådan otroligt stor skillnad i frekvensgången bara man rörde sig några cm i sidled.
Eller hur de är uppställda.
Lust skrev:Vad utgick du ifrån för förutsättningar när du skapade ditt NS-10 filter?
LindeberG skrev:Spelar dina kompisar Trashmetal?
LindeberG skrev:DVD-ai skrev:LindeberG skrev:Nattlorden skrev:NS-10 har däremot något av det mest horribla i kurva jag sett.
Då har du inte sett så många mätkurvor..
För att ansluta mig till skaran så har Jag har sett "ganska" många mätkurvor och bland dom så är NS-10 bland det sämsta !
Nu är ju de kurvor du har sett antagligien inte uppmätta på samma sätt som NS10:ans och det finns ju några olika varianter av NS10, men kolla här site: www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf så kan du se att NS10 ans mätresultat står sig hyfsat bra mot en hel del betydligt dyrare högtalare.
LindeberG skrev:Nattlorden skrev:Nu är det ju inte alla som är signade.
Va! Ett band som låter bättre än Metallica och de är inte signade. Otroligt!
Nasty Idols är väl ett skämtband? Typ Black Ingvars..
LindeberG skrev:Nu var det ju lite fler mätningar längre ned men de missade du eller?
Nattlorden skrev:LindeberG skrev:Nattlorden skrev:Nu är det ju inte alla som är signade.
Va! Ett band som låter bättre än Metallica och de är inte signade. Otroligt!
Nasty Idols är väl ett skämtband? Typ Black Ingvars..
Nej, de har en av världens bästa hårdrocksgitarrister... så tycker du det är skämt så förstår du dig väldigt lite på musik. Tyvärr
LindeberG skrev:Jämfört med deras förebilder så är de ju ett skämt och deras sound är verkligen inget vidare, visst låter gitarrspelandet inte helt oävet, men en av världens bästa hårdrockgitarrister lirar garanterat inte i det bandet, plats 34357 kanske han platsar på (men då är jag snäll). Vänskapskorruption kan tydligen få folk att säga vad som helst.
Nattlorden skrev:LindeberG skrev:Jämfört med deras förebilder så är de ju ett skämt och deras sound är verkligen inget vidare, visst låter gitarrspelandet inte helt oävet, men en av världens bästa hårdrockgitarrister lirar garanterat inte i det bandet, plats 34357 kanske han platsar på (men då är jag snäll). Vänskapskorruption kan tydligen få folk att säga vad som helst.
Peter Espinoza lirar i samma division som Yngvwie.
LindeberG skrev:Yngwie? Du är rolig du. Espinoza var väl inte ens med så länge i Nasty Idols?
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:PS. Kan väl säga att jag tycker att både Thriller och Bad låter ovanligt bra
för att vara icke-audiofila produktioner. Men är det NS10's förtjänst, eller
hade de låtit bättre utan deras inblandning? Ja, det är en intressant fråga.
Det finns flera olika utgåvor av Thriller. Detta är vad Pekka sa om det, något som kan kännas lite lustigt här
"Kritiken gäller att skivan är påtagligt höjd i presensområdet (3-5 kHz) där örat är extra känsligt, vilket i det här fallet innebär att framför allt elektroniska diskantljud sticker ut markant."
Undrar om det beror på mixningen?
Pekka hitta iaf en tidig Japansk utgåva som lät klart bättre, den kan vara annorlunda masterad?
IngOehman skrev:Den som vill veta mera om allt detta vill jag hänvisa till den artikel jag skrev
om högtalaren i MoLt för ett antal år sedan, närmare bestämt strax efter
det att högtalaren hade slutat att produceras.
Vh, iö
LindeberG skrev:IngOehman skrev:
Det är i och för sig svårt att bedöma hur de andra låter baserat på bara
dessa enkla mätningar, som ju bara säger en bråkdel om hur de låter.
Nu var det ju lite fler mätningar längre ned men de missade du eller?
IngOehman skrev:.....
Snarara framgick det väl med önskvärd tydlighet att det är svårare att
hitta ett sämre alternativ. Nästan alla de andra (Auratone undantagen*)
ser ju nästan användbara ut. ....
*Intressant det där, slår det mig just, att den enda som är ännu sämre
än NS10, är den högtalare som kanske är den näst mest använda i våra
inspelningsstudior...
phon skrev:Det är ju i det området NS10 är sänkt, plus rejält rumsligt ostabil. Försöker man mixa åt det rakare hållet då så blir det rejält för mycket just där Pekka säger.
Laila skrev:
Köpte i början på 80-talet ett par Auratone 5C o mer "oljudande"
högtalare har i alla fall inte jag lyckats lägga vantarna på. Tanken
med köpet var ju att "plocka hem" det ljud som fanns i studion.
Ack vad jag bedrog mig(tror jag), de duger ju knappt, lite tillspetsat,
att avlyssna nyheterna på radion med.
Laila skrev:IngOehman skrev:.....
Snarara framgick det väl med önskvärd tydlighet att det är svårare att
hitta ett sämre alternativ. Nästan alla de andra (Auratone undantagen*)
ser ju nästan användbara ut. ....
*Intressant det där, slår det mig just, att den enda som är ännu sämre
än NS10, är den högtalare som kanske är den näst mest använda i våra
inspelningsstudior...
He he.. intressant !
Köpte i början på 80-talet ett par Auratone 5C o mer "oljudande"
högtalare har i alla fall inte jag lyckats lägga vantarna på. Tanken
med köpet var ju att "plocka hem" det ljud som fanns i studion.
Ack vad jag bedrog mig(tror jag), de duger ju knappt, lite tillspetsat,
att avlyssna nyheterna på radion med.
phloam skrev:Nu är jag inte så insatt, men det där får mig att fundera på (apropå det jag skrev om arbets/användningsaspekter några sidor tillbaks):
Är det inte så att en väldigt oerfaren mixare/mastrare/producent - som aldrig tidigare jobbat i flera olika studios, med många olika högtalare inkl NS10 - en person med svag inre professionell referens - är den som är mest beroende av "bra" högtalare? Amatören måste nästan ha så perfekt utrustning som möjligt för att det ska bli bra?
Medan en mycket erfaren person är mindre känslig för att en viss högtalare i ett visst sammanhang låter lite "fel"?
Vad jag vill komma åt är alltså inte högtalaren, utan mer hur man jobbar.
En professionell yrkesutövare går kanske "varvet runt", har en bra inre referens, går förbi monitorljudet och får ändå fram ett bra slutresultat. Gör en "workaround" baserat på ren erfarenhet s.a.s.
Därför behöver man kanske inte oroa sig så mycket för att t.ex. Thriller egentligen skulle låta så himla "fel"?
subjektivisten skrev:phon skrev:Det är ju i det området NS10 är sänkt, plus rejält rumsligt ostabil. Försöker man mixa åt det rakare hållet då så blir det rejält för mycket just där Pekka säger.
haha, det var riktigt kul ju. Ett "bevis" att NS10 kan skada skivorna
subjektivisten skrev:Jag förstår fortfarande inte varför ett par taffliga högtalare ska skapa 67 sidor. Det är ju rätt uppenbart att ett fåtal ska försvara dessa oavsett bevisningen emot dom.
Användare som besöker denna kategori: blekfet och 29 gäster