IngOehman skrev:Så...
Om det där ▼ alltså skall föreställa en dålig bilstereo...
...så förmodar jag att det där ▲ föreställer...
En annan dålig bilstereo?
Äh, så dålig är inte Yamaha mätkurvan.
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Köpte i början på 80-talet ett par Auratone 5C o mer "oljudande"
högtalare har i alla fall inte jag lyckats lägga vantarna på. Tanken
med köpet var ju att "plocka hem" det ljud som fanns i studion.
Ack vad jag bedrog mig(tror jag), de duger ju knappt, lite tillspetsat,
att avlyssna nyheterna på radion med.
IngOehman skrev:Den är väl ungefär så dålig som kurvan visar?
Fast i andra vinklar där folk faktiskt kan sitta
när de används, är de mycket sämre.
Vh, iö
LindeberG skrev:subjektivisten skrev:Jag förstår fortfarande inte varför ett par taffliga högtalare ska skapa 67 sidor. Det är ju rätt uppenbart att ett fåtal ska försvara dessa oavsett bevisningen emot dom.
Snarare så är det tvärtom många som du/ni påstår gång på gång hur dåliga de är trots att de flesta av er inte ens har hört dom alls eller i sin rätta miljö drivna av ett bra steg. Hade du läst länkarna jag tidigare refererade till så hade du kanske fattat mer om varför de blev så populära som de blev.
"A monitor starts and stops in response to an input). At the end of the exercise it's no exaggeration to say that one monitor stood out like the proverbial sore cliché: the NS10. While its frequency response wasn't particularly flat, and its low-frequency bandwidth was restricted in comparison to many others, in terms of time-domain and distortion performance it was outstanding."
IngOehman skrev:Det visar mig bara, att de som skivit den där texten inte förtår vad
stegsvaret visar.
Men en poäng har de - att många högtalare som används i monitor-
sammanhang, är bedrövligt dåliga med avseende på artikulation i
basområdet. De är dock trots det bättre än NS10, som inte återger
den informationen alls. Det hörs på många inspelningar där NS10 har
använts och där ljudkvaliteten i djupbasområdet blivit under all kritik.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vad är det jag överdriver menar du?
Är tonkurvan INTE som tonkurvan är?
Är tonkurvan INTE sämre i andra vinklar
LindeberG skrev:IngOehman skrev:Det visar mig bara, att de som skivit den där texten inte förtår vad
stegsvaret visar.
Men en poäng har de - att många högtalare som används i monitor-
sammanhang, är bedrövligt dåliga med avseende på artikulation i
basområdet. De är dock trots det bättre än NS10, som inte återger
den informationen alls. Det hörs på många inspelningar där NS10 har
använts och där ljudkvaliteten i djupbasområdet blivit under all kritik.
Vh, iö
Vilka inspelningar då? Kan du hålla med om att NS10 med stor sannolikhet har bättre "hög"basartikulation än många av de monitorer som har bättre lågbasartikulation än NS10, och kan du se fördelen med det.?
IngOehman skrev:Det låter som om du försvarar den slutna lådan NS615, som såldes
som hifi-högtalare. Det behöver du inte göra. Jag vet att det finns
en förfärlig massa enkla och billiga hemma-högtalare som inte är
bättre än så. Och det är helt okej. Det drabbar bara den som köper
dem, om det inte är så att skulle bli nöjda.
Jag har inte haft några synpunkter på den. Inte på NS10 heller egent-
ligen - bara på det olyckliga förhållandet att den hamnat i inspelnings-
studiorna en mass, och således (varit med och) förstört flera åttion-
den av musik.
IngOehman skrev:Vid de frekvenser som NS10 kan återge, är i princip ALLA andra hög-
talare bättre (mera välartikulerade) än NS10.
nolimitsoya skrev:Inga synpunkter på NS10 som produkt, bara på dess lämplighet som monitor.
Inte alla högtalare på marknaden utan bara de som ingick i den jämförande testen du länkade.
MagnusÖstberg skrev:NS10 är ju skräp som monitorer.
Hur man ens försvara dem i det användningsområdet övergår mitt förstånd
MagnusÖstberg skrev:NS10 är ju skräp som monitorer.
Hur man ens försvara dem i det användningsområdet övergår mitt förstånd
LindeberG skrev:IngOehman skrev:Den är väl ungefär så dålig som kurvan visar?
Fast i andra vinklar där folk faktiskt kan sitta
när de används, är de mycket sämre.
Vh, iö
Du överdriver som vanligt, men fakta är att den mätkurvan inte är särskilt sämre än från de flesta andra slutna högtalare i den storleken och prisklassen vid den tiden de lanserades.
LindeberG skrev:IngOehman skrev:Vad är det jag överdriver menar du?
Är tonkurvan INTE som tonkurvan är?
Är tonkurvan INTE sämre i andra vinklar
Jo såklart men det ändrar ju inte faktumet att det du klagar på hos NS10 är inte unikt för NS10 det finns massvis av andra högtalare som har liknande mätkurvor +-5dB från 100-20000Hz är inte så illa för en ganska liten sluten låda konstruerad över 20 år sedan.
chrisss skrev:MagnusÖstberg skrev:NS10 är ju skräp som monitorer.
Hur man ens försvara dem i det användningsområdet övergår mitt förstånd
+1
Otroligt hur diskussionen kan pågå så här länge&
LindeberG skrev:IngOehman skrev:Den är väl ungefär så dålig som kurvan visar?
Fast i andra vinklar där folk faktiskt kan sitta
när de används, är de mycket sämre.
Vh, iö
Du överdriver som vanligt, men fakta är att den mätkurvan inte är särskilt sämre än från de flesta andra slutna högtalare i den storleken och prisklassen vid den tiden de lanserades.LindeberG skrev:IngOehman skrev:Vad är det jag överdriver menar du?
Är tonkurvan INTE som tonkurvan är?
Är tonkurvan INTE sämre i andra vinklar
Jo såklart men det ändrar ju inte faktumet att det du klagar på hos NS10 är inte unikt för NS10 det finns massvis av andra högtalare som har liknande mätkurvor +-5dB från 100-20000Hz är inte så illa för en ganska liten sluten låda konstruerad över 20 år sedan.
Du använder konstruktionens ålder som en ursäkt två gånger.
Varför skulle dom inte klarat av att göra bättre för 20 år sedan.
Fanns det inga mikrofoner? eller var alla hörselskadade?
Vad har "liten sluten låda" med saken att göra?
Avvikelse +- kan inte användas som ett kvalitetsmått.
Hörbarheten beror på Q-värde på avvikelsen och var i frekvensområden felet finns.
Så grova fel som +- 5dB är dock oacceptabla oberoende Q & frekvens.
Det är olyckligt att dom används så flitigt i studior.
(Mitt första och sista inägg i denna tråd)
Du skämtar med mig?LindeberG skrev:+-5dB 100-20000 Hz är ingen ovanlig avvikelse för en högtalare IRL.
nolimitsoya skrev:Inga synpunkter på NS10 som produkt, bara på dess lämplighet som monitor.
Inte alla högtalare på marknaden utan bara de som ingick i den jämförande testen du länkade.
Nu har jag också svarat i IÖs ställe!Finns det någon klubb man blir inbjuden i någonstans?
LindeberG skrev:Laila skrev:Köpte i början på 80-talet ett par Auratone 5C o mer "oljudande"
högtalare har i alla fall inte jag lyckats lägga vantarna på. Tanken
med köpet var ju att "plocka hem" det ljud som fanns i studion.
Ack vad jag bedrog mig(tror jag), de duger ju knappt, lite tillspetsat,
att avlyssna nyheterna på radion med.
Tanken med Auratonehögtalarna var att man skulle kolla eventuella fasfel genom att monolyssna i dem, och givetvis höra hur musiken man spelat in skulle höras i en normal bils FM och AM-radio, kom ihåg att det här var långt innan alla bilar hade turboboostade bilstereos.
MagnusÖstberg skrev:Vad kan du om högtalarkonstruktioner och slutmixning av inspelat material?
Vad är egentligen din poäng med att försvara den monitor som förmodligen resulterat i flest tråkiga skivsläpp i historien?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster