Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Kanalseparation har inget med ballat resp. oballat per se att göra. Det du noterat är bara en konsekvens av hur man praktiskt har implementerat ingångarna.
Morello skrev:Slutsatsen gäller bara den apparat du testat. Det kunde lika gärna ha varit tvärtom.Varför det läcker går inte att veta utan att se schemat samt layout.
Kanalseparation har inget med ballat resp. oballat per se att göra. Det du noterat är bara en konsekvens av hur man praktiskt har implementerat ingångarna.
markih skrev:Erik!
Jag tror att det är sällan som störningarna induceras symmetriskt internt i förstärkaren. Det skulle i sådana (ideala) fall kräva ett oändligt litet kretskort.
rhenrics skrev:T ex så får man ju alltid överhöring från linjeutgångarna med vanliga RCA kontakter.
rhenrics skrev:Att det sedan kan vara bra eller dålig kanalseparation i själva uppbyggnaden av förstärkaren är ju givetvis en annan sak, med allt vad det heter av dual-mono etc, men att balanserat ger fördelar avseende just denna typ överhöring.
rhenrics skrev:markih skrev:Erik!
Jag tror att det är sällan som störningarna induceras symmetriskt internt i förstärkaren. Det skulle i sådana (ideala) fall kräva ett oändligt litet kretskort.
I många förstärkare sitter ett antal RCA-ingångar uppradade parallellt med varandra. De har sedan sina resp ledare längs med kretskortet till en vanlig mekanisk omkopplare som helt enkelt kopplar till och från vilken signal som ska få komma fram till förstärkaren. Om en "aktiv" ingång är bortkopplad med denna omkopplare så är den elektriskt död för övriga förstärkarkretsen, men dess signal läcker ändå över till övriga ingångar. Kan det förklaras med något annat än elektromagnetisk induktion?
Dahlqvist skrev:rhenrics skrev:T ex så får man ju alltid överhöring från linjeutgångarna med vanliga RCA kontakter.
Jag förutsätter att du endast menar din egen förstärkare alt. de förstärkare du själv provat överhörningen på.rhenrics skrev:Att det sedan kan vara bra eller dålig kanalseparation i själva uppbyggnaden av förstärkaren är ju givetvis en annan sak, med allt vad det heter av dual-mono etc, men att balanserat ger fördelar avseende just denna typ överhöring.
Det är nog faktiskt här du bör leta snarare än i själva konstruktionen av kontakten: hur jord är dragen, eventuellt läck i switchar och relän. Sedan får man ju i sitt stilla sinne hoppas att inte förstärkarkonstruktören låter signalen ligga "balanserad" genom hela förstärkaren: den balanserade kopplingen har ju bara betydelse vid överföring mellan apparaterna.
/D
Bäst borde väl vara att ha en konstruktion som är ballad rakt igenom, högtalare fungerar ju då som ett slags diffsteg.markih skrev:rhenrics skrev:markih skrev:Erik!
I många förstärkare sitter ett antal RCA-ingångar uppradade parallellt med varandra. De har sedan sina resp ledare längs med kretskortet till en vanlig mekanisk omkopplare som helt enkelt kopplar till och från vilken signal som ska få komma fram till förstärkaren. Om en "aktiv" ingång är bortkopplad med denna omkopplare så är den elektriskt död för övriga förstärkarkretsen, men dess signal läcker ändå över till övriga ingångar. Kan det förklaras med något annat än elektromagnetisk induktion?
Vad jag menade är att balanserad uppbyggnad internt förstärkaren inte botar problemet!
Ditt exempel vet jag inte förklaringen på.
markih skrev:rhenrics skrev:markih skrev:Erik!
Vad jag menade är att balanserad uppbyggnad internt förstärkaren inte botar problemet!
Ditt exempel vet jag inte förklaringen på.
rhenrics skrev:Jag tror mig ha testat tillräckligt många olika förstärkare i varierande prisnivåer för att våga uttala mig i generella ordalag. Fanns det någon metod att komma tillrätta med "problemet", så borde den rimligen implementerats åtminstone i riktigt dyra förstärkare. Dock syftade jag inte med denna tråd att framställa vetenskapligt oantastliga bevis för saken, så vi kan ju låta den delen av resonemanget bero.
Ang implementeringen av balanserade förstärkare så är väl poängen med en äkta balanserad konstruktion att förstärkning sker balanserat genom hela förstärkaren och inte bara i överföringen. Detta trodde åtminstone jag var självklart. Vad är det för konstruktioner du talar om?
rhenrics skrev:Är vi överens om att en balanserad konstruktion internt i apparaten förbättrar den del av kanalseparationsprestandan som härrör från rent elektromagnetiskt inducerade överhörningar mellan kontakter o dyl?
Johan_Lindroos skrev:Syftet med balanserad överföring är just att överföringen sker balanserat. I mottagaränden har man en differentialförstärkare. På det sätter släcker men ut likfasiga störkomponenter. Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Rydberg skrev:Är kanske så de som har gjort ballat rakt igenom har tänkt??Johan_Lindroos skrev:Jo, det skulle man kunna säga.
markih skrev:Dessutom kräver 'helballat rakt igenom' en mycket högre symmetri mellan de båda förstärkarhalvorna. Man gör hela förstärkaren inblandad i den balanserade uppbyggnaden och skjuter störningseliminering ända ut till högtalarutgången, vilket gör den känsligare och kräver snävare toleranser, vilket i mina ögon borde fördyra och försvåra konstruktionen.
Erik skrev:Sker överhörningen medelst elektromagnetiska vagor?
Om detta är fallet är vaaglängden vid 30kHz ca 10 km. Om den heta och kalla delen i förstärkaren är separerade 1m (grov överskattning) skulle detta innebära en fasförskjutning med en tiotusendels period mellan de störningar som induceras i het och kall.
Att slanga vidare skräpet i en balancerad konstruktion är väl knappast värre än i en icke bal. Symmetriska störningar bör väl fasas ut i högtalaren.
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.
Bladelius och Krell är alltså exempel på tillverkare som har missförstått?
Vi talar inte om LF utan om HF, alltså typ MHz o uppåt.
Användare som besöker denna kategori: Mazda200 och 12 gäster