Fördel med balanserat?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Fördel med balanserat?

Inläggav rhenrics » 2005-01-19 19:32

Det har ju diskuterats en del ang fördelar med balanserat och om det egentligen går att höra någon skillnad mot obalanserat. Detta upptäckte jag ikväll:

Jag brukar testa kanalseparationen på en förstärkare genom att koppla ur korsvis motsvarande högtalaranslutning resp signalanslutning, för att se hur mycket ljud som "läcker" över till grannkanalen, dvs höger signal in, vänster högtalare ut, och vice versa. Med obalanserade förstärkare, även riktigt dyra (+50000 kr), har det alltid gått att höra ljud ifrån grannkanalen. Jag testade nu med min Amplifix. Även där läcker det över när man kopplar obalanserat med RCA-kablar, även om det är väldigt väldigt lite. När jag gjorde motsvarande med balanserade kablar var det däremot knäpptyst, även med volymen på max! Om jag inte helt feltolkar detta borde det väl innebära att balanserat ger mycket bättre kanalseparation?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-19 20:42

Kanalseparation har inget med ballat resp. oballat per se att göra. Det du noterat är bara en konsekvens av hur man praktiskt har implementerat ingångarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-01-19 21:11

Morello skrev:Kanalseparation har inget med ballat resp. oballat per se att göra. Det du noterat är bara en konsekvens av hur man praktiskt har implementerat ingångarna.

Skulle vara intressant om du kunde utveckla ditt inlägg något.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-19 21:37

Morello skrev:Kanalseparation har inget med ballat resp. oballat per se att göra. Det du noterat är bara en konsekvens av hur man praktiskt har implementerat ingångarna.

Men resultatet, av denna praktiska implementering, blir väl de facto bättre separation då man kör balanserat jämfört med att köra obalanserat, eller? Menar du att de balanserade ingångarna på denna förstärkare är implementerade på något speciellt sätt som skiljer sig från andra balanserade konstruktioner och att slutsatsen inte är allmän?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-19 21:41

Slutsatsen gäller bara den apparat du testat. Det kunde lika gärna ha varit tvärtom. 8) Varför det läcker går inte att veta utan att se schemat samt layout.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-19 22:00

Morello skrev:Slutsatsen gäller bara den apparat du testat. Det kunde lika gärna ha varit tvärtom. 8) Varför det läcker går inte att veta utan att se schemat samt layout.

Min tanke var att det berodde på att i fallet med RCA-kontakter så fångar dessa upp grannsignalerna obehindrat jämfört med det balanserade fallet där principen ju är att undertrycka alla yttre störningar, därav att signalen går dubbelt i motfas, dvs alla yttre signaler undertrycks. Om jag fattat det rätt. T ex så får man ju alltid överhöring från linjeutgångarna med vanliga RCA kontakter. Om man har två källor igång samtidigt, radio och cd tex, så läcker respektive signal över till den andra. Detta testade jag också på amplifixen. RCA kontakterna har alla överhöring medans det är knäpptyst i den balanserade ingången, även fast det rent fysiskt är så att den balanserade ingången ligger närmre första RCA ingången än vad första och sista RCA-ingångarna gör sinsemellan. Finns det några grannsignaler att fånga upp så borde XLR-ingångarna göra det lika väl som första och sist RCA:n. Men så är alltså ej fallet. Då tolkar jag det som att själva den balanserade principen gör att yttre störsignaler undertrycks. Att det sedan kan vara bra eller dålig kanalseparation i själva uppbyggnaden av förstärkaren är ju givetvis en annan sak, med allt vad det heter av dual-mono etc, men att balanserat ger fördelar avseende just denna typ överhöring.

edit: förtydligande

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2005-01-20 10:26

Kanalseparation har inget med ballat resp. oballat per se att göra. Det du noterat är bara en konsekvens av hur man praktiskt har implementerat ingångarna.

Om överhörningen mellan kanalerna sker elektromagnetiskt är det väl rimligt att en balancerad konstruktion är bättre. Störningarna borde induceras symmetriskt i het och kall och ta ut varandra.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-20 11:47

Erik!

Jag tror att det är sällan som störningarna induceras symmetriskt internt i förstärkaren. Det skulle i sådana (ideala) fall kräva ett oändligt litet kretskort. 8)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-20 11:59

Hej!

Det här med att signalerna ämna ta ut varandra tyckA* låter lite läskigt!
Menar hur garanterar man att störningarna, som förväntas ta ut varandra, är identiska?
Är dom icke identiska sitta man där med nya, utav sin SignalStörningsEliminator™ skapade
störningar likväl! Dessutom måste ju även signalerna vara helt identiska annars skapas juh
även här splitternya störningar. "Känns" riskabelt att liksombah "ont med ont fördriva", elle?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-20 12:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-01-20 11:59

Är det inte så att de obalanserade ingångarna har en egen ingångsväljare, efter ingångsväljaren sitter sedan en balanserand utgång in till en ny ingångsväljare för de balanserade ingångarna. Överhörningen är nog från den obalanserade ingångsväljaren, den balanserade ingångsväljaren är säkert mer påkostad...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-20 12:06

markih skrev:Erik!

Jag tror att det är sällan som störningarna induceras symmetriskt internt i förstärkaren. Det skulle i sådana (ideala) fall kräva ett oändligt litet kretskort. 8)

I många förstärkare sitter ett antal RCA-ingångar uppradade parallellt med varandra. De har sedan sina resp ledare längs med kretskortet till en vanlig mekanisk omkopplare som helt enkelt kopplar till och från vilken signal som ska få komma fram till förstärkaren. Om en "aktiv" ingång är bortkopplad med denna omkopplare så är den elektriskt död för övriga förstärkarkretsen, men dess signal läcker ändå över till övriga ingångar. Kan det förklaras med något annat än elektromagnetisk induktion?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-01-20 12:18

rhenrics skrev:T ex så får man ju alltid överhöring från linjeutgångarna med vanliga RCA kontakter.

Jag förutsätter att du endast menar din egen förstärkare alt. de förstärkare du själv provat överhörningen på.

rhenrics skrev:Att det sedan kan vara bra eller dålig kanalseparation i själva uppbyggnaden av förstärkaren är ju givetvis en annan sak, med allt vad det heter av dual-mono etc, men att balanserat ger fördelar avseende just denna typ överhöring.

Det är nog faktiskt här du bör leta snarare än i själva konstruktionen av kontakten: hur jord är dragen, eventuellt läck i switchar och relän. Sedan får man ju i sitt stilla sinne hoppas att inte förstärkarkonstruktören låter signalen ligga "balanserad" genom hela förstärkaren: den balanserade kopplingen har ju bara betydelse vid överföring mellan apparaterna.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-20 12:27

rhenrics skrev:

I många förstärkare sitter ett antal RCA-ingångar uppradade parallellt med varandra. De har sedan sina resp ledare längs med kretskortet till en vanlig mekanisk omkopplare som helt enkelt kopplar till och från vilken signal som ska få komma fram till förstärkaren. Om en "aktiv" ingång är bortkopplad med denna omkopplare så är den elektriskt död för övriga förstärkarkretsen, men dess signal läcker ändå över till övriga ingångar. Kan det förklaras med något annat än elektromagnetisk induktion?

Vad jag menade är att balanserad uppbyggnad internt förstärkaren inte botar problemet!

Ditt exempel vet jag inte förklaringen på.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-20 12:58

Dahlqvist skrev:
rhenrics skrev:T ex så får man ju alltid överhöring från linjeutgångarna med vanliga RCA kontakter.

Jag förutsätter att du endast menar din egen förstärkare alt. de förstärkare du själv provat överhörningen på.

rhenrics skrev:Att det sedan kan vara bra eller dålig kanalseparation i själva uppbyggnaden av förstärkaren är ju givetvis en annan sak, med allt vad det heter av dual-mono etc, men att balanserat ger fördelar avseende just denna typ överhöring.

Det är nog faktiskt här du bör leta snarare än i själva konstruktionen av kontakten: hur jord är dragen, eventuellt läck i switchar och relän. Sedan får man ju i sitt stilla sinne hoppas att inte förstärkarkonstruktören låter signalen ligga "balanserad" genom hela förstärkaren: den balanserade kopplingen har ju bara betydelse vid överföring mellan apparaterna.

/D

Jag tror mig ha testat tillräckligt många olika förstärkare i varierande prisnivåer för att våga uttala mig i generella ordalag. Fanns det någon metod att komma tillrätta med "problemet", så borde den rimligen implementerats åtminstone i riktigt dyra förstärkare. Dock syftade jag inte med denna tråd att framställa vetenskapligt oantastliga bevis för saken, så vi kan ju låta den delen av resonemanget bero.

Ang implementeringen av balanserade förstärkare så är väl poängen med en äkta balanserad konstruktion att förstärkning sker balanserat genom hela förstärkaren och inte bara i överföringen. Detta trodde åtminstone jag var självklart. Vad är det för konstruktioner du talar om?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-20 12:58

markih skrev:
rhenrics skrev:

Vad jag menade är att balanserad uppbyggnad internt förstärkaren inte botar problemet!

Bäst borde väl vara att ha en konstruktion som är ballad rakt igenom, högtalare fungerar ju då som ett slags diffsteg.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-20 13:02

markih skrev:
rhenrics skrev:

Är vi överens om att en balanserad konstruktion internt i apparaten förbättrar den del av kanalseparationsprestandan som härrör från rent elektromagnetiskt inducerade överhörningar mellan kontakter o dyl?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 13:14

rhenrics skrev:Jag tror mig ha testat tillräckligt många olika förstärkare i varierande prisnivåer för att våga uttala mig i generella ordalag. Fanns det någon metod att komma tillrätta med "problemet", så borde den rimligen implementerats åtminstone i riktigt dyra förstärkare. Dock syftade jag inte med denna tråd att framställa vetenskapligt oantastliga bevis för saken, så vi kan ju låta den delen av resonemanget bero.

Ang implementeringen av balanserade förstärkare så är väl poängen med en äkta balanserad konstruktion att förstärkning sker balanserat genom hela förstärkaren och inte bara i överföringen. Detta trodde åtminstone jag var självklart. Vad är det för konstruktioner du talar om?

Hej RHenrics!
Syftet med balanserad överföring är just att överföringen sker balanserat. I mottagaränden har man en differentialförstärkare. På det sätter släcker men ut likfasiga störkomponenter. Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom. Ibland kan det dock vara en god idé om man har slutsteg som man vill få mycket effekt ur genom att driva dubbla slutsteg per kanal (som bryggkoppling alltså). Så det finns egentligen inget enkelt svar att det ena eller andra "är bäst" eftersom det beror lite på vad man har för behov.

Min rekommendation är att om man kan köra obalanserat (kablaga < ca 10 m) så ska man göra det för att slippa de extra steg som krävs i sändar- och mottagarändarna som kan degradera ljudkvaliteten.

Som Morello påpekar vill jag också påstå att det beror helt och hållet hur förstärkaren interna kretsar är uppbyggda hur stor eller liten överhörningen blir, inte att kontakterna sitter nära varandra. I en förstärkare går normalt höger och vänster ledningsbana för resp kanal nära varandra för att layouten ska bli kompakt, vilket kan ge överhörning. Men det går inte att säga att generellt är det si eller så bättre med balanserat eftersom det inte har med själva överföringen att göra, utan är en intern grej i hur försteget/förstärkaren är konstruerad.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 13:18

rhenrics skrev:Är vi överens om att en balanserad konstruktion internt i apparaten förbättrar den del av kanalseparationsprestandan som härrör från rent elektromagnetiskt inducerade överhörningar mellan kontakter o dyl?

För att lägga mig i: Nej!

Anledningen är i apparater som är helt balanserat uppbyggda ligger kretaserna på fysiskt olika ställen i apparaten och därigenom är störningen inte heller lika likfasig vilket klart försämrar undertryckningen av störningarna. Det är då mycket viktigt att krestarna är välskärmade då alltså den balanserade uppbyggnaden inte kan vara lika bra på att undertrycka störningar längre.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-20 13:20

Johan_Lindroos skrev:Syftet med balanserad överföring är just att överföringen sker balanserat. I mottagaränden har man en differentialförstärkare. På det sätter släcker men ut likfasiga störkomponenter. Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.

Men Johan, rätta mig om jag har fel, men funkar inte högtalaren i princip som ett diffsteg? Har man symmetriskt ut från de båda högtalarterminalerna borde högatalren fungera så.....eller?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 13:26

Jo, det skulle man kunna säga.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-20 13:28

Johan_Lindroos skrev:Jo, det skulle man kunna säga.
Är kanske så de som har gjort ballat rakt igenom har tänkt??

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-20 13:33

Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.

Bladelius och Krell är alltså exempel på tillverkare som har missförstått?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 13:33

Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jo, det skulle man kunna säga.
Är kanske så de som har gjort ballat rakt igenom har tänkt??

Det har mer inte tänkt eftersom, återigen, det i varje sådan helbalanserad produkt kommer störningar som inte är likfasiga eftersom kretsarna är på fysiskt olika ställen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-20 13:48

Dessutom kräver 'helballat rakt igenom' en mycket högre symmetri mellan de båda förstärkarhalvorna. Man gör hela förstärkaren inblandad i den balanserade uppbyggnaden och skjuter störningseliminering ända ut till högtalarutgången, vilket gör den känsligare och kräver snävare toleranser, vilket i mina ögon borde fördyra och försvåra konstruktionen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-20 13:58

markih skrev:Dessutom kräver 'helballat rakt igenom' en mycket högre symmetri mellan de båda förstärkarhalvorna. Man gör hela förstärkaren inblandad i den balanserade uppbyggnaden och skjuter störningseliminering ända ut till högtalarutgången, vilket gör den känsligare och kräver snävare toleranser, vilket i mina ögon borde fördyra och försvåra konstruktionen.

Med Amplifixen har man tydligen lyckats ganska bra ändå. I alla andra förstärkare (obalanserade) jag haft har man alltid kunnat höra hur grannsignalen läcker över. I Amplifixen var det som sagt knäpptyst trots att volymen stod på max. Men jag borde kanske förtydliga innan någon påpekar det att jag av naturliga skäl inte har kunnat testat alla Amplifixer som finns i hela världen :wink:

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2005-01-20 14:13

Sker överhörningen medelst elektromagnetiska vagor?

Om detta är fallet är vaaglängden vid 30kHz ca 10 km. Om den heta och kalla delen i förstärkaren är separerade 1m (grov överskattning) skulle detta innebära en fasförskjutning med en tiotusendels period mellan de störningar som induceras i het och kall.

Att slanga vidare skräpet i en balancerad konstruktion är väl knappast värre än i en icke bal. Symmetriska störningar bör väl fasas ut i högtalaren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 14:30

Erik skrev:Sker överhörningen medelst elektromagnetiska vagor?

Om detta är fallet är vaaglängden vid 30kHz ca 10 km. Om den heta och kalla delen i förstärkaren är separerade 1m (grov överskattning) skulle detta innebära en fasförskjutning med en tiotusendels period mellan de störningar som induceras i het och kall.

Att slanga vidare skräpet i en balancerad konstruktion är väl knappast värre än i en icke bal. Symmetriska störningar bör väl fasas ut i högtalaren.

Vi talar inte om LF utan om HF, alltså typ MHz o uppåt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 14:35

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.

Bladelius och Krell är alltså exempel på tillverkare som har missförstått?

Retorisk fråga! Formulera gärna om den. :wink:

Du har klippt ut saker ur sitt sammanhang, snälla gör inte det. Jag har faktiskt redan förklarat att det ibland kan vara motiverat att ha balanserad lösning av diverse olika skäl.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-20 14:35

Hej!

I musiksammanhang vara ju vissa störningarna gigantiska (el-gitarr ex 8O) så där är deju
ball med ballat men uti hifiapparatur "känns" det lite som o skjuta mygg medelst bazooka?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2005-01-20 14:39

Vi talar inte om LF utan om HF, alltså typ MHz o uppåt.

Spelar det naagon roll?

Vaaglängden för 30 MHz är 10 m. Ett mer rimligt avstaand mellan het och kall är 1 cm. En tusendels period fasförskjutning.

F. ö. filtrerar jag bort hf i mina ingaangar.

Om överhörningen är hf, varför hörs den daa?

Nästa

Återgå till Teknikforum