Tengil skrev:CODY skrev::D Audiofiler bestämmer!
Otroligt
Jag tror att Ni pratar om varandra, ljudkvalitè kontra musikalisk kvalite, vilket många redan påpekat.
Men, jag misstänker, jag vet självklart inte, men jag misstänker att du inte har lyssnat på hyfsat oskadad musik i en bra anläggning i ett bra rum. I så fall hade du nog inte varit på fel sida i debatten.
Jag är själv musikälskare, som fick möjligheten att lyssna med rätt förutsättningar, det var verkligen en ear-opener. Man blir[s] nästan [/s]förbannad när man vet att det KAN låta så fantastiskt mycket bättre än det gör.
Vh Christer
Tjenare!
jag har: OM30 (och 40 samt en AT PU, men inte på nu), SL1210mk2/rega fono MM riaa med nya lytar och kondensatorer, Rotel RC 995/RB 991 och pi60. Båda rotel stegen har moddats med nya kondensatorer i signalvägen. Rummet är fullt av möbler och mattor samt LPskivor. Fönstren är beklädda med fordrade gardiner.
Jag har - i anledning av denna debatt - tagit fram lite "audiofilmusik" Lyssnar nu på:
- originalpressningen av Belafonte Returns to Carnegie Hall
- har tidigare i kväll lyssnat på Cantate Domino med Alf Linder i Oscarskyrkan, och
- Den romantiska orgeln i Gustav Vasa, Stockholm (Bachs air bl a), sistnämnda båda på proprius
...och igår lyssnade jag på Cowboy Junkies Trinity Sessions (originalutgåvan från -87?).
Kan skaka fram lite ECM/EST också, men någon måtta får det vara.
Det är naturligtvis mycket bra ljud, men julskivor och klassiska örhängen samt A Hole in the Bucket med Bellafonte och Odetta blir - i mitt tycke - en smula fattig som musikalisk kost. Det rör sig dessutom om musik som är relativt okomplicerad att återge och/eller är uppförd på akustisk instrument.
Så är inte fallet med Avalon, som jag lyssnar på nu. Den kräver produktion till tusen och är komplicerad att mixa (föreställer jag mig). Den låter jävligt bra. Mixad och engineerad av Bob C. Säkerligen hade han bekymmer med Ferrys mindre än perfekta och "instabila" röst.
Jag tycker att ni som har åsikter om NS10 bör vara mer ödmjuka och inte låta sådana grubblerier hämma er i ert sökande efter njutning. Ej heller bör ni begränsa er horisont och längta efter saker som inte finns.
Att NS 10 skulle förstöra inspelningar är rent nonsens. Och påståendet är grundlöst och kommer inte att bevisas hur mycket "den rätta sidan" än försöker.
F Ö bör Diana Krall förbjudas och jag slår längre drivar än Nattlorden.
/CODY