yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-02 21:50

LindeberG skrev:Fast det är ju inte direkt okänt att ett tillägg av brus kan "förbättra" en inspelning och vissa brusiga ljudprodukter låter definitivt bättre än mindre brusande dito, vilket kan bero på att de mindre brusiga konstruktionerna offrar kvalitet för bättre specifikationer.

Fast det är ju inte dem du skall använda då... utan de mindre brusiga som inte tummat på kvalitén.

Sen är det ju marginella problem... ta "jazz på stampen" t.ex... det skall väl ändå inte vara ett tekniskt problem i dagens läge att matcha kvalitén.... eller? Och om det är det... var tusan valde ni fel väg?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-02 21:51

phon skrev:Quincy Jones ser väldigt ung ut på bilden, är han komprimerad?
Bra att han kör med rejäla Auratone och inte några sunkiga NS10.
Det borgar för maximal kvalitet på inspelningarna.

Bild

Quincy mixade mycket riktigt "Thriller" med Auratone 5C.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-02 21:51

Fast nu talar du om musik-kvalité igen, inte om inspelningskvalité.[/quote]
Fast det är ju inte direkt okänt att ett tillägg av brus kan "förbättra" en inspelning och vissa brusiga ljudprodukter låter definitivt bättre än mindre brusande dito, vilket kan bero på att de mindre brusiga konstruktionerna offrar kvalitet för bättre specifikationer.[/quote]

Det kan jag skriva under på, vet inte direkt varför men det bör väl någon kunna förklara.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-02 21:54

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Fast det är ju inte direkt okänt att ett tillägg av brus kan "förbättra" en inspelning och vissa brusiga ljudprodukter låter definitivt bättre än mindre brusande dito, vilket kan bero på att de mindre brusiga konstruktionerna offrar kvalitet för bättre specifikationer.

Fast det är ju inte dem du skall använda då... utan de mindre brusiga som inte tummat på kvalitén.

Fast de finns ju inte...

Jazz på stampen är en bra skiva helt klart men det beror ju inte bara på ljudkvaliten utan också på de duktiga musikerna, det släpps dock nuförtiden lika välljudande jazzplattor varje dag i veckan...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-02 21:57

LindeberG skrev:Jazz på stampen är en bra skiva helt klart men det beror ju inte bara på ljudkvaliten utan också på de duktiga musikerna, det släpps dock nuförtiden lika välljudande jazzplattor varje dag i veckan...

Hade dock varit trevligt om man hade kunnat få Lady GaGa's sångröst lika välupplöst som klarinetten på den dock... men det verkar inte gå att få....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-02 22:11

LindeberG skrev:Fast det är ju inte direkt okänt att ett tillägg av brus kan "förbättra" en inspelning

Hur menar du då? Jag ogillar brus kraftigt och strävar efter att minimera det till under hörbarhetströskeln om möjligt.

och vissa brusiga ljudprodukter låter definitivt bättre än mindre brusande dito, vilket kan bero på att de mindre brusiga konstruktionerna offrar kvalitet för bättre specifikationer.

Brus måste väl ändå listas under "kvalitetsparametrar"..?

Brus, distortion (HD, IMD osv.) samt frekvensgångsavvikelser är i mångt och mycket vad som begränsar audioutrustning.

/Peter

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-02 22:13

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Jazz på stampen är en bra skiva helt klart men det beror ju inte bara på ljudkvaliten utan också på de duktiga musikerna, det släpps dock nuförtiden lika välljudande jazzplattor varje dag i veckan...

Hade dock varit trevligt om man hade kunnat få Lady GaGa's sångröst lika välupplöst som klarinetten på den dock... men det verkar inte gå att få....

Det beror nog inte på inspelningen utan på hennes röst, förövrigt så tror jag att hon vill ha precis det sound hon har tuggummitrashigt liksom. Med perfekt ljud skulle hennes platta inte vara lika kul utan tråkig.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-11-02 22:16

CODY skrev::D Audiofiler bestämmer!
Otroligt

Jag tror att Ni pratar om varandra, ljudkvalitè kontra musikalisk kvalite, vilket många redan påpekat.

Men, jag misstänker, jag vet självklart inte, men jag misstänker att du inte har lyssnat på hyfsat oskadad musik i en bra anläggning i ett bra rum. I så fall hade du nog inte varit på fel sida i debatten.

Jag är själv musikälskare, som fick möjligheten att lyssna med rätt förutsättningar, det var verkligen en ear-opener. Man blir[s] nästan [/s]förbannad när man vet att det KAN låta så fantastiskt mycket bättre än det gör.

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2009-11-02 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-02 22:17

Piotr skrev:
LindeberG skrev:Fast det är ju inte direkt okänt att ett tillägg av brus kan "förbättra" en inspelning

Hur menar du då? Jag ogillar brus kraftigt och strävar efter att minimera det till under hörbarhetströskeln om möjligt.

och vissa brusiga ljudprodukter låter definitivt bättre än mindre brusande dito, vilket kan bero på att de mindre brusiga konstruktionerna offrar ljudkvalitet för bättre specifikationer.

Brus måste väl ändå listas under "kvalitetsparametrar"..?

Du vet vad jag menar, finner inte du att vissa extremt lågbrusiga produkter har ett alldeles för kliniskt och dött ljud? Lågbrusigheten kostar på, man får inget gratis.
Senast redigerad av LindeberG 2009-11-02 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-02 22:18

Tengil skrev:
Otroligt

Jag tror att Ni pratar om varandra, ljudkvalitè kontra musikalisk kvalite, vilket många redan påpekat.

Men, jag misstänker, jag vet självklart inte, men jag misstänker att du inte har lyssnat på hyfsat oskadad musik i en bra anläggning i ett bra rum. I så fall hade du nog inte varit på fel sida i debatten.

Jag är själv musikälskare, som fick möjligheten att lyssna med rätt förutsättningar, det var verkligen en earopener. Man blir[s] nästan [/s]förbannad när man vet att det KAN låta så fantastikst mycket bättre än det gör.

Vh Christer

Vad har du för anläggning?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-02 22:20

LindeberG skrev:Det beror nog inte på inspelningen utan på hennes röst, förövrigt så tror jag att hon vill ha precis det sound hon har tuggummitrashigt liksom. Med perfekt ljud skulle hennes platta inte vara lika kul utan tråkig.

Förutfattade meningar. Det går att göra det tuggimmitrashigt med tredubbla dynamiken utan att det skulle bli tråkigt - tvärt om!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-02 22:25

Det som ursprungligen var brister i inspelning och återgivning har blivit en del av ett sound man eftersträvar. Det är precis som med trasiga jeans.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-02 22:27

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Det beror nog inte på inspelningen utan på hennes röst, förövrigt så tror jag att hon vill ha precis det sound hon har tuggummitrashigt liksom. Med perfekt ljud skulle hennes platta inte vara lika kul utan tråkig.

Förutfattade meningar. Det går att göra det tuggimmitrashigt med tredubbla dynamiken utan att det skulle bli tråkigt - tvärt om!

Gör det själv då, Ingen hindrar dig väl? Hört talas om en expander?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-02 22:30

LindeberG skrev:Gör det själv då, Ingen hindrar dig väl? Hört talas om en expander?

Finns ingen expander som återställer vad som gick förlorat vid kompressionen. Förlusten blir tyvärr uppenbar när man för så.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-02 22:32

Magnuz skrev:Det som ursprungligen var brister i inspelning och återgivning har blivit en del av ett sound man eftersträvar. Det är precis som med trasiga jeans.

Fast precis som men färdig-trasiga jeans som man ju ser är nya, så kan man höra skillnaden på ett bra skapat "dåligt sound" och ett genuint dåligt.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-02 22:35

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Gör det själv då, Ingen hindrar dig väl? Hört talas om en expander?

Finns ingen expander som återställer vad som gick förlorat vid kompressionen.

Jo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-02 22:37

Magnuz skrev:Det som ursprungligen var brister i inspelning och återgivning har blivit en del av ett sound man eftersträvar. Det är precis som med trasiga jeans.

Bra liknelse!

ibland använder man faktiskt tekniska begränsningar som kreativt skapande. Det är vad fotografer gör med urusla enkla kameror - eller low-fi band som spelar in hemma i vardagsrummet.

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-02 22:51

Tengil skrev:
Otroligt

Jag är själv musikälskare, som fick möjligheten att lyssna med rätt förutsättningar, det var verkligen en ear-opener. Man blir[s] nästan [/s]förbannad när man vet att det KAN låta så fantastiskt mycket bättre än det gör.

Vh Christer

Tjenare!

jag har: OM30 (och 40 samt en AT PU, men inte på nu), SL1210mk2/rega fono MM riaa med nya lytar och kondensatorer, Rotel RC 995/RB 991 och pi60. Båda rotel stegen har moddats med nya kondensatorer i signalvägen. Rummet är fullt av möbler och mattor samt LPskivor. Fönstren är beklädda med fordrade gardiner.

Jag har - i anledning av denna debatt - tagit fram lite "audiofilmusik" Lyssnar nu på:
- originalpressningen av Belafonte Returns to Carnegie Hall
- har tidigare i kväll lyssnat på Cantate Domino med Alf Linder i Oscarskyrkan, och
- Den romantiska orgeln i Gustav Vasa, Stockholm (Bachs air bl a), sistnämnda båda på proprius

...och igår lyssnade jag på Cowboy Junkies Trinity Sessions (originalutgåvan från -87?).

Kan skaka fram lite ECM/EST också, men någon måtta får det vara.

Det är naturligtvis mycket bra ljud, men julskivor och klassiska örhängen samt A Hole in the Bucket med Bellafonte och Odetta blir - i mitt tycke - en smula fattig som musikalisk kost. Det rör sig dessutom om musik som är relativt okomplicerad att återge och/eller är uppförd på akustisk instrument.

Så är inte fallet med Avalon, som jag lyssnar på nu. Den kräver produktion till tusen och är komplicerad att mixa (föreställer jag mig). Den låter jävligt bra. Mixad och engineerad av Bob C. Säkerligen hade han bekymmer med Ferrys mindre än perfekta och "instabila" röst.

Jag tycker att ni som har åsikter om NS10 bör vara mer ödmjuka och inte låta sådana grubblerier hämma er i ert sökande efter njutning. Ej heller bör ni begränsa er horisont och längta efter saker som inte finns.

Att NS 10 skulle förstöra inspelningar är rent nonsens. Och påståendet är grundlöst och kommer inte att bevisas hur mycket "den rätta sidan" än försöker.

F Ö bör Diana Krall förbjudas och jag slår längre drivar än Nattlorden.

/CODY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-02 22:57

CODY skrev:Att NS 10 skulle förstöra inspelningar är rent nonsens. Och påståendet är grundlöst och kommer inte att bevisas hur mycket "den rätta sidan" än försöker.

Bevisa det, eller ge mig förslag som skulle få dig att acceptera motsatsen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-11-02 22:58

Och vem slår längst drivar egentligen? 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-02 22:58

MagnusÖstberg skrev:
CODY skrev:Att NS 10 skulle förstöra inspelningar är rent nonsens. Och påståendet är grundlöst och kommer inte att bevisas hur mycket "den rätta sidan" än försöker.

Lyssna på Avalon. Visa på kasualsambandet mellan de kvalitetsbrister du måhända upplever och att man använt aktuella monitorer. Din redogörelse bör vara skriftlig och inges i två exemplar samt vara egenhändigt undertecknade av dig eller ditt ombud. Eventuella bilagor skall vara i original eller bestyrkta kopior.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-02 23:01

CODY skrev:Jag tycker att ni som har åsikter om NS10 bör vara mer ödmjuka och inte låta sådana grubblerier hämma er i ert sökande efter njutning.

F Ö bör Diana Krall förbjudas...

Vem lyssnar på musik beroende på vilka högtalare den är mixad i (på?)? Inte jag i alla fall, det vore ju rent vansinne. I det här fallet vill jag påstå; Låter det bra ÄR det bra. Punkt.

Vem är Diana Krall?

Skämt åsido, hon har gjort mycket skräp. Och jag har inte gillat henne tidigare. Men efter att ha lyssnat på en bra skiva samt sett ett reportage i TV2 (tror jag det var) så har jag delvis ändrat åsikt. Hon är inte alls den talanglösa bimbo som jag trott. Snarare tonar hon ner sin egen roll för mycket och låter andra bestämma över musiken.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-02 23:04

CODY skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Lyssna på Avalon. Visa på kasualsambandet mellan de kvalitetsbrister du måhända upplever och att man använt aktuella monitorer. Din redogörelse bör vara skriftlig och inges i två exemplar samt vara egenhändigt undertecknade av dig eller ditt ombud. Eventuella bilagor skall vara i original eller bestyrkta kopior.
Jag kan inte bevisa frånvaron av kvalitet, men jag är en jävel på att skriva inlagor.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-02 23:04

LindeberG skrev:Jo

Nej, CD är inget analogt media. Allt som komprimeras ned under LSB är för evigt försvunnet.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-02 23:05

MagnusÖstberg skrev:

Det är väl främst upp till er NS10 Bashers att bevisa er teori, men det lär bli svårt eftersom den inte stämmer.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-02 23:06

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Jo

Nej, CD är inget analogt media. Allt som komprimeras ned under LSB är för evigt försvunnet.

Nu tänker du väl lite galet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-02 23:08

mrGaskill skrev:Och vem slår längst drivar egentligen? 8)

Om du och Cody anser ni kan slå ett rakt slag med en tävlingsklubba för long-driving touren så... jag lovar att ni slicear er långt utanför tävlingszonen. :mrgreen:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-02 23:09

MagnusÖstberg skrev:
CODY skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag kan inte bevisa frånvaron av kvalitet, men jag är en jävel på att skriva inlagor.

Saken är således desert.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-02 23:10

Bill50x skrev:Vem är Diana Krall?
/ B

det är en tant som är gift med en skäggig gubbe som heter David.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-02 23:15

MagnusÖstberg skrev:Jag kan inte bevisa frånvaron av kvalitet, men jag är en jävel på att skriva inlagor.

Medgives. Med +5k med nya nicket och +20k som KK slår du väl alla här på Faktiskt.

Så det enda du kan förbättra dig på är att leverera kvalitet framför kvantitet :D

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi