rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:...
Generaliseringar är du också rätt duktig på, Johan. Jag ser inte direkt några kretsscheman som du redovisar för att backa upp dina påståenden, mest personangrepp faktiskt.
Du har fortfarande inte svarat på vilka tillverkare det är du menar har missförstått poängen med helbalanserad konstruktion. Jag har nämnt två som använder sig av denna princip i sina konstruktioner, och formulerat frågan på två olika sätt men du vägrar ändå att svara på om du anser att dessa två tillverkare hör till dem som missförstått eller ej. Hur vill du egentligen att jag ska formulera frågan?
Henrics, du har för lite kunskap för att jag själv ska få ut någon glädje av att diskutera med dig. Jag rekommenderar dig att skaffa bättre koll på läget innan du börjar påstå en massa saker som är felaktiga. Tänk på att det var DU som började att skriva om Krell och Bladelius, inte jag. När du senare häver ur dig felaktigheter vad gäller Krells integrerade visar det bara att du inte vet vad du snackar om. Sedan börjar du pladdra om att jag ska komma och visa upp kopplingsscheman och annat vilket jag anser vara rent nonsens, för det första är det väldigt svårt att få tag på, för det andra är det förbjudet utan tillverkarens godkännande. Jag har själv undersökt KAV-400Xi och konstaterade att den har ett bryggkopplat utgångssteg (alltså 4 st utgångssteg totalt), räcker inte det som bevis för dig? Du får gärna försöka motbevisa mig, men då är det DU som får komma dragandes med ett kopplingsschema, inte jag.
Jag tänker inte svara på din fråga. Jag anser att jag redan beskrivit att det inte är en självklarhet att det ena eller andra ä bäst i alla lägen genom det jag skrev på sidan 1:
"Ibland kan det dock vara en god idé om man har slutsteg som man vill få mycket effekt ur genom att driva dubbla slutsteg per kanal (som bryggkoppling alltså). Så det finns egentligen inget enkelt svar att det ena eller andra "är bäst" eftersom det beror lite på vad man har för behov." Jag tycker att du bör ta dig en funderare över varför det är just du som ofta hamnar i dessa besvärliga diskussioner. Jag har diskuterat med många förut, även meningsmotståndare, men det är först med dig som jag upplevt det vara omöjligt att nå konsensus till slut. Något måste det ju bero på. Vi kanske är för olika personligheter, vad vet jag?
Du verkar lite hetsig av dig om jag får säga så. Jag har inte angripit din sakkunskap om det är så du uppfattat det. Det enda jag skrev var att man inte behöver designa balanserat för att kunna bryggkoppla ett stereoslutsteg. Även om det i båda fallen är två förstärkarsteg som samverkar på en och samma kanal så är det ändå olika designfilosofier. Rent tekniskt är de snarlika, men designmässigt olika. Enligt min uppfattning. Varför har du ett sådant behov av att göra detta till någon slags barnslig kunskapsmatch om vem som vet bäst av dig och mig? Medan jag funderar över varför det alltid blir bråk i diskussioner mellan oss, tycker jag du kan ta och läsa igenom mina inlägg i denna tråd och fundera över vad exakt det är som gjort dig så upprörd.
Exakt vad är det jag har påstått om Krells integrerade som är felaktigt och visar att jag inte har koll på vad jag snackar om? Är den inte helbalanserad i konstruktionen? Är inte Krells designfilosofi överlag att designa helbalanserat? Dito för Bladelius. Jag har inte påstått något annat. Om det sedan sker medelst bryggkopplad det ena eller det andra är jag faktiskt inte så intresserad av. Det var DU som påståd att helbalanserade konstruktioner är helt onödiga och att de alls existerar oftats beror på missförstånd hos tillverkaren. VILKA TILLVERKARE undrar jag. Sedan avkräver du mig en teoretisk avhandling för att du påstår att jag hävdat att du har fel om det ena med det tredje. Om det handlar om vem så har rätt på den teoretiska delen, be my guest, inför alla läsare här som du uttryckte det så får du för min del ha full poäng på allt du sagt, om det är beröm och bekräftelse du är ute efter. Men jag undrar fortfarande vilka tillverkare det är som enligt dig inte fattat det som du uppenbarligen har fattat.
Dahlquist: bara för att en tillverkare har konstruktioner som inte är helbalanserade så är det fortfarande intressant att ta reda på varför de konstruktioner som är helbalanserade hos samma tillverkare är just helbalanserade och inget annat, eller? Enligt Maestro Lindroos så är det bara befogat av en orsak, då man vill få extra kräm ur ett slutsteg. Är det din uppfattning också?
Ah, nu börjar jag kanske förstå dig lite bättre(?) Högre upp skrev du att det dig veterligen
bara var Advantage S250 som var balanserad rakt igenom när du nämnde Krell och Advantage i meningen ovanför*, det tog jag som att du ansåg att Krells integrerade inte var balanserat uppbyggda. Nu när jag läser det igen så ser jag att det faktiskt kan tolkas på olika sätt det du skrev. Jag vill be om ursäkt för att jag brusade upp. Då förmodar jag att vi nu kan vara överens om att Krell KAV-400Xi har ett bryggat utgångssteg.
* Du skrev alltså:
Jag vågar påstå att detta inte är syftet i vare sig Bladelius eller Krells balanserade konstruktioner, åtminstone inte i deras integrerade förstärkare. Mig veterligen så är det bara i Advantage S250 mono-blocken som man använder sig av bryggkopplade slutsteg, möjligen att man gör så hos Krell också.
Men jag tycker fortfarande att du gör för mycket egna tolkningar av vad jag har skrivit*, nu t.o.m. två gånger, att det problemet är mångfacetterat och att det ena eller andra inte nödvändiugtvis är bäst i alla situationer. Se där nu har jag skrivit det tre gånger! Och jag tänker INTE göra det en gång till!
* När du påstår att jag anser att det enbart är att få "extra kräm ur ett slutsteg", det är din egen tolkning tagen ur sitt sammanhang. Max utspänning blir den dubbla, men förstärkaren ser halva högtalarlasten vilket kan vara en nackdel om man ansluter lågimpediva högtalare. Kräm = ström du vet
"Är inte Krells designfilosofi överlag att designa helbalanserat?"Nej det är det inte, det finns massor av Krellsteg som inte varit internt bryggade.
"Dito för Bladelius."?Det känner jag tyvärr inte till. Jag har inte undersökt/testat Advantage/Bladelius närmre, men skulle gärna göra det någon gång.
"VILKA TILLVERKARE undrar jag."Det var du som tog upp Bladelius och Krell, inte jag.
Återigen vill jag be om ursäkt för missförståndet kring Krells KAV-400Xi.
[/quote][/i][/u]