DVD-ai skrev:Och sedan finns det godtrogna....
Men det avhandlade jag ju i texten ovan genom att namnge en..
Moderator: Redaktörer
CODY skrev:
6. Mot ovanstående bakgrund är det min förvissning att om den monitor tråden handlar om användes, så fanns det goda skäl till det (se särskilt punkterna 3 - 5 ovan).
Allt gott/CODY
Morello skrev:CODY skrev:
6. Mot ovanstående bakgrund är det min förvissning att om den monitor tråden handlar om användes, så fanns det goda skäl till det (se särskilt punkterna 3 - 5 ovan).
Allt gott/CODY
Sådana "resonemang" kanske fungerar i den juriidiska sfären, men i själva verket är det bara ett löst antagande/gissning.
TCM skrev:CODY skrev:Bill50x skrev:Vem är Diana Krall?
/ B
det är en tant som är gift med en skäggig gubbe som heter David.
Är det doktorn hon är gift med
CODY skrev:Att NS 10 skulle förstöra inspelningar är rent nonsens. Och påståendet är grundlöst och kommer inte att bevisas hur mycket "den rätta sidan" än försöker.
IngOehman skrev:Nej, jag tänker inte hänga ut någon.
CODY skrev:IngOehman skrev:CODY skrev:subjektivisten skrev:CODY skrev:Ytterligare en sammanfattning: Det är fråga om smak. I vart fall på den nivå
man nu rör sig (Thriller). Inget har skett av en slump eller vårdslöshet.
Istället för tro på kända personer så kanske du skulle ifrågasätta lite mer. Såklart det inte är en fråga om smak, det är nog mer en fråga om kunnande. Hade det varit frågan om smak så hade man valt monitorer med så lite fel som möjligt för att sen kunna enkelt och lätt skapa den smaken man vill förmedla. Att använda ett dåligt verktyg ger inga fördelar alls.
Det står dig fritt att ifrågasätta mig och mina bevekelsegrunder (som du gör).
Själv tror jag att man valde bästa möjliga mikrofoner, strängar, mat etc när
man spelade in skivan och naturligtvis även de monitorer som skulle ge det
bästa resultatet.
Men ändå vet du ju (väl?) att de gjorde en grej av att de lämnade sina
äldre mick-val, och använde mycket bättre mikrofoner när de började
spela in BAD (har jag för mig), närmare bestämt B&K-mickar?
Hur får du ihop det?
Jag får ihop det såhär:
De VILL göra ett bra jobb, därför byter de prylar när de får visshet om
något som kanske kan göras bättre. Det behöver inte alls samman-
falla med när det valet hade gått att göra. Det kan faktiskt skilja flera
decennier.
Men samtidigt visar det att de är beredda att ifrågasätta sina tidigare
val, och därmed kan man även dra slutsatsen, att även andra borde
kunna göra det.
Man kan inte alls vara säker på att det för någon produktion (någon-
sin överhuvudtaget) "väljs bästa möjliga mikrofoner".
Att någon bryr sig betyder ju inte att de har all den information som
behövs för att de i varje given stund göra alla dessa "bästa val".
Jag kan försäkra att jag hört många duktiga både inspelningstekniker
och producenter, tala om sina gamla produktioner som något som
var fullt av mindre än optimala val, och som är öppna nog att säga
att de nog kommer att säga samma sak om dagens val, när det ser
på dem från famtiden.
Kan även nämna att det ofta är stora skillnader mellan att ha lärt
känna alla de apparater som man brukar arbeta med, och att vara
insatt i vad för alternativ som finns.
Slutsats: Ingen person, oavsett hur framgångsrik personen än är,
kan användas som garant för att de bästa möjliga mikrofonerna
(eller någon annan utrustning) har använts. Däremot kan namnet
med fog ses som en kvalitetsgaranti för kompetens med avseende
på arbetet med produktionen som sådan.
QJ vet vad han gör - inget snack om den saken! Men det betyder
inte att han vet allt av vad som hade gått att göra. Vet inte om
skillnaden gick fram med mina ord, men jag försökte i varje fall.CODY skrev:Vad som ligger i det subjektiva ordet "bästa" är naturligtvis svårt att veta.
Om det nu är så att ljudkvaliteten på Thriller inte lever upp till dina för-
väntningar, och detta i sin tur skulle bero på valet av monitorer vid mix-
ningen, kan jag konstatera att din smak antagligen inte sammanfaller
med Quincy Jones' (eller hans teams) smak.
Fast är du säker på det?
Jag skulle snarare säga att om skälet till att man tycker olika är att
monitorerna är olämpliga - så har ni ju inte hört produktionen likadant!
Ni kan alltså visst ha samma smak.
Du kan inte tänka dig möjligheten att allihopa hade varit överens om
de varit på plats tillsammans i studion och lyssnat på det som flödade
ur monitorerna under arbetets pågående?
Som jag ser det så är skillnader i hörupplevelse av fonogrammet - som
uppstår på grund av att den som gör produktionen lyssnar i tveksamt
monitorsystem - snarare ett exempel på att alla kan tycka lika men att
det ändå blir fel (på ljudkvaliteten).
Det är ju just därför som monotorerna är så viktiga - för att de som
skapar musiken skall ha konstnärlig frihet att göra det de vill, och då
går det inte att arbeta i blindo.
Vh, iö
Såg detta ditt tänkvärda inlägg lite sent.
1. Jag vet inte vad mikrofoner som användes och till vilka man bytte senare.
2. Jag är dock säker på att ingen möda eller kostnad behövdes sparas då det
gäller utrustrning.
3. Jag är - som du - övertygad om att QC vet vad han håller på med; inte
minst eftersom han är musiker och även var en van ledare av orkestrar och inspelningar före det att Thriller spelades in.
4. Det är därför min förvissning att han och de han valt att samarbeta med använde den utrustning de fann mest lämplig
5. Jag är inte säker på att det hade varit önskvärt att använda den nyaste teknologin (som måhända var överlägsen den som användes); detta eftersom de som arbetade med produktionen kanske inte var vana med den, utan fastmer var van vid annan, äldre och eventuellt "sämre" utrustning..
6. Mot ovanstående bakgrund är det min förvissning att om den monitor tråden handlar om användes, så fanns det goda skäl till det (se särskilt punkterna 3 - 5 ovan).
7. De eventuella brister som kanske framhålls från audiofilt håll har förmodligen inget att gära med monitoren, utan står säkerligen att finna i det faktum att det man producerat är superkommersiell dansmusik.
Allt gott/CODY
Det förtjänar de. De borde offentligt be om ursäktNaqref skrev:IngOehman skrev:Nej, jag tänker inte hänga ut någon.
Du har ju redan hängt ut hela utvecklingsteamet för Yamaha NS-10.
IngOehman skrev:Nej, det har jag inte.
Jag har tvärtom sagt att jag tycker produkten NS615 är en rätt rimlig
produkt, givet de ambitionsnivåer som jag kan förmoda fanns med den.
Den jag haft synpunkter på, är INTE att NS10 har givits de egenskaper
de har, utan att de använts en mass, som monitorer runt värden. För
att VALET av dem skall kunna diskuteras, är det rimligt att man vet vilka
egenskaper objektet har, eller hur?
Om det inte har framgått av det jag skrivit tidigare så hoppas jag att det
gått fram nu.
IngOehman skrev:Håller inte med.
De är inte ansvariga för andras missbruk av deras skapelse.
Vh, iö
Naqref skrev:Om jag inte minns fel sågade du Pioneer med fotknölarna utan en massa vaga förbehåll när de kom mde sin Legato Link. Så jovisst är du duktig på att hängha ut folk. Kanske utan att du märker det själv men det gör inte att dina ord inte skadar folk.
MagnusÖstberg skrev: det som väcker känslor.
Men be om ursäkt behöver dom inte. Deras senare monitorer verkar ju inte direkt följa i NS10´s fotspår....de har kanske lärt sig.
dimitri skrev:Naqref skrev:Om jag inte minns fel sågade du Pioneer med fotknölarna utan en massa vaga förbehåll när de kom mde sin Legato Link. Så jovisst är du duktig på att hängha ut folk. Kanske utan att du märker det själv men det gör inte att dina ord inte skadar folk.
Anders, blandar du inte ihop uthängning av folk (levande subjekt) och kritik av undermålig produkt? På tal om att hänga ut folk (levande och namngivna subjekt) så är väl du ganska svårslagen, ellerhur?
eNils skrev:Ända sedan den här tråden föddes har jag undrat en sak och det är hur NS10-skadad musik låter. Försvararna har lyft fram Thriller och Avalon som exempel på inspelningar som klarat sig väl trots NS10-lyssning. Exakt vilken lyssning som använts på vilket sätt vet vi ju förstås inte i dessa fall, bara att NS10 fanns att tillgå. Tyvärr inte så användbar information för mig.
Då det enligt utsago är en tragedi av stora mått att NS10 varit vanlig, borde det inte vara så svårt att peka på exempel hur det kan gå. Dessa har dock lyst med sin frånvaro. Jag har lämnats åt min livliga fantasi, vilket har känts lite torftigt. Ingen är därför gladare än jag att denna tråd har kommit igång igen, så att jag äntligen kan få klarhet. (för blyg att bumpa denna maskburk själv)
Jag har förstått att NS10 saknar tillstymmelse till basåtergivning, har ett framhävt lägre mellanregister och ett återhållet högre mellanregister/diskant. Inversen av dessa tillkortakommanden, som alltså borde vara en tendens i NS10-lyssnade produktioner blir då: slumpmässigt basinnehåll med slumpmässig upplösning, återhållet lägre mellanregister och ett framhävt möjligen lite buskigt högre, eftersom det inte hörts så tydligt.
Hur låter det då?Exempel?
Min fantasi har lett mig till att tro att ett par av mina favoritskivor är NS10-skadade. Dessa låter tunt och skrikigt, inbjuder inte till volymökning och är från monitorns glansdagar. Kan någon bekräfta eller dementera att jag är på rätt spår angående dessa:
Super Furry Animals - Fuzzy Logic (Inspelad på Rockfield Studios )
The Stone Roses - The Stone Roses (producerad av John Leckie oklart var )
Nå? Är dessa möjligen NS10-skadade? Om inte, kan vi få några andra exempel? Jag vill förstå vad vi pratar om. Tunna skrikiga 90-talsproduktioner liknande mina exempel finns det massvis av. Jag kan i någon mån finna tröst i att det som kommer ut från en studio där ett helt gäng musikälskare gjort sitt bästa under flera veckor/månader, låter vasst och illa, beror på att de haft en i branchen hypad, men på riktigt, dålig lyssning. Annars blir det ju liksom svårt att förlåta?![]()
/N
dimitri skrev:Naqref skrev:Om jag inte minns fel sågade du Pioneer med fotknölarna utan en massa vaga förbehåll när de kom mde sin Legato Link. Så jovisst är du duktig på att hängha ut folk. Kanske utan att du märker det själv men det gör inte att dina ord inte skadar folk.
Anders, blandar du inte ihop uthängning av folk (levande subjekt) och kritik av undermålig produkt? På tal om att hänga ut folk (levande och namngivna subjekt) så är väl du ganska svårslagen, ellerhur?
dimitri skrev:Anders, blandar du inte ihop uthängning av folk (levande subjekt) och kritik av undermålig produkt? På tal om att hänga ut folk (levande och namngivna subjekt) så är väl du ganska svårslagen, ellerhur?
krstuns skrev:
Jag testade att lyssna på I wanna be adored med stone roses och something for the weekend med Super Furry Animals. I wanna be adored lät bäst av de 2 låtarna, jag tyckte det var ganska bra ljud på den låten faktiskt. something for the weekend lät inte så roligt.
Naqref skrev:Jepps, jag är rätt duktig ibland på att kritisera folk för de produkter de skapar eller för sitt övriga beteende. Men jag försöker hålla kritiken till de områden när det brister i korrelationen mellan vad de säger att de eller deras produkter ska göra och vad som egentligen är fakta i den verkliga världen. Jag hymlar inte om detta. Därvidlag är mitt beteende konsekvent. Sedan finns det individer som säger sig att de aldrig hänger ut /kritiserar produkter men som i själva verket gör det. D v s det finns en tydlig diskrepans mellan deras ord och deras beteende. Det är en väsentlig skillnad mellan mig och dom.
petersteindl skrev:Man kan dock välja att vara tyst en tid för att projektera hur lögnen bäst skall offentligt kunna utrotas. Det är den tiden man tar sig för att kunna samla tillräckligt med resurser för en lyckosam krigföring mot lögnen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster