baffeldiffraktionfråga #938

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

baffeldiffraktionfråga #938

Inläggav celef » 2009-11-03 10:11

jag skulle vilja prova lite olika stora bafflar på en befinntlig låda, om den testade baffeln är mindre än den befinyliga lådan, hur mycket kommer då lådan störa mätresultatet på baffeln? jag kan tänka mig att tjockleken på baffeln är lite viktig här för att lådan inte ska störa, ere så?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-03 10:27

Bra fråga! Kan du inte göra en tråd mätresultat och lyssningsintryck?

OT
Efter att ha lyssnar på ett tiotal högtalare högtalare med mycket varierande baffelstorlek (3-30 dm2) i snabb följd är jag rätt övertygat om att baffelns roll otroligt lätt undeskattas/försummas vid filterkonstruktion/m.m.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-03 10:34

eftersom baffelsteget kan ge upp till 6 dB förstärkning vid en viss frekvens vill jag påstå att det har betydelse vid design av lådan.

det går INTE att bygga en högtalare och sikta på att få en jämn frekvensgång om man INTE tar hänsyn till baffeleffekten.

Celef, jag tror både Troels gravesen och aven Zahphaudio testade och jämförde olika bafflar.

förstår inte hur du gör en mindre baffel på en befintlig låda?

har man en liten låda är det lätt att göra baffeln större mha fasttejpad kartong. vitkigt att man dock inte får en kant vid övergången , kartongen måste sitta jämnt med baffelns yta (löses med tejp )

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-03 11:17

peetwa skrev:Bra fråga! Kan du inte göra en tråd mätresultat och lyssningsintryck?

OT
Efter att ha lyssnar på ett tiotal högtalare högtalare med mycket varierande baffelstorlek (3-30 dm2) i snabb följd är jag rätt övertygat om att baffelns roll otroligt lätt undeskattas/försummas vid filterkonstruktion/m.m.

berätta gärna lite mer vad du fann
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-03 11:40

rikkitikkitavi skrev:
har man en liten låda är det lätt att göra baffeln större mha fasttejpad kartong. vitkigt att man dock inte får en kant vid övergången , kartongen måste sitta jämnt med baffelns yta (löses med tejp )

Man kan nog inte räkna med samma resultat som om lådan vore lika stor som den nya baffeln. Jag utgår ifrån att ett 90 graders hörn har en annan "impedansändring" än samma baffel med en delvis 180 graders "impedansändring". Hoppas mina tankar gick fram med den beskrivningen.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-03 11:45

rikkitikkitavi skrev:eftersom baffelsteget kan ge upp till 6 dB förstärkning vid en viss frekvens vill jag påstå att det har betydelse vid design av lådan.

det går INTE att bygga en högtalare och sikta på att få en jämn frekvensgång om man INTE tar hänsyn till baffeleffekten.

Celef, jag tror både Troels gravesen och aven Zahphaudio testade och jämförde olika bafflar.

jo baffelsteget tar jag alltid hänsyn till, men jag optimerar aldrig baffelstorlek eller elemntplaceringar, jag ser bara till att elementen får plats och att lådvolumen är någorlunda rätt

när jag leker med svantes baffelprogram är det tydligt att det finns mycket man kan göra för att räta ut tonkurvan eller införa önskvärda avvikelser. tyvärr matchar sällan den önskvärda baffeln med önskvärd lådvolum, så jag tänkte om det var möjligt att hsantera baffel och låda separat och på det viset få precis så som jag vill ha det, det utan att de stör varandra, exemel en stor baffel på en liten låda eller varför inte en liten baffel på en stor låda eller kanske så här...

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-03 11:47

Piotr skrev:
rikkitikkitavi skrev:

Man kan nog inte räkna med samma resultat som om lådan vore lika stor som den nya baffeln. Jag utgår ifrån att ett 90 graders hörn har en annan "impedansändring" än samma baffel med en delvis 180 graders "impedansändring". Hoppas mina tankar gick fram med den beskrivningen.. :)

/Peter

det där förstod jö till och med jag :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-03 11:54

Det kan låta trivialt men jag tror att det är så här. Stora högtalare låter stora, små högtalare låter små. Jag syftar inte på basen och hur djupt de är avstämta utan på en egenskap som jag har svårt att sätta fingret på. Skulle jag försöka beskriva det skulle det bli något i stil med dynamik och transparens/dist i nedre mellanregistret.

Tanke experiment. En bokhyllehögtalare med en baffelbredd på 19*30 cm och baffelsteget på 6 dB runt 600 Hz spelar ett brus mellan 200-500 Hz på midbasen. Samma midbas monteras i en baffel på 80*90 cm det vill säga att baffelsteget hamnar under 200 Hz. Samma brus spelas upp men nu dämpat 6 dB. Jag tror att även om dom i en förenklad teoretisk modell kan tänkas mäta lika on-axis så tror jag att lyssningsintrycket skiljer sig åt avsevärt. Om inte annat för att det krävs ett mycket mindre konutslag för att uppnå samma ljudnivå för lyssnaren. Men kanske även för att hornladdningen med toppar och dalar som den större baffeln ger kan upplevas som ”mysig”.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-03 12:18

någon nämnde att baffeln skulle vara större än överkroppen för att inte låta liten, psykoakustiskt rätt på någotvis, eler bara en rökridå

att den större baffeln skulle ha sämre tonkurva har jag svårt att tro, jag tänker mig att den jättestora baffeln ger ett renare ljud tack vare mindre reflekterande ljud i rummet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-11-03 12:29

peetwa skrev:Det kan låta trivialt men jag tror att det är så här. Stora högtalare låter stora, små högtalare låter små. Jag syftar inte på basen och hur djupt de är avstämta utan på en egenskap som jag har svårt att sätta fingret på. Skulle jag försöka beskriva det skulle det bli något i stil med dynamik och transparens/dist i nedre mellanregistret.
...

Det där har ju celef varit inne på förr men då gällde det stora basar som ju med automatik kräver större baffel. Energiresponesen sjunker med ökande direktivitet vi högre frekvens. Baffelns inverkan minskar. Lite av det här är ju det man uppnår med linjekällor.

En stor baffel närmar sig inwall-montering där man väl vanligtvis inte får något baffelsteg?

Själv stör jag mig otroligt mycket på om området mellan (typ) 200-1000 ligger fel i nivå. Är det för högt blir ljudet "bumligt" och röster beslöjade (ullfilt?). Är det för lågt saknar jag "kropp" och "närhet".

/Jocke

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-03 17:56

peetwa skrev:Tanke experiment. En bokhyllehögtalare med en baffelbredd på 19*30 cm och baffelsteget på 6 dB runt 600 Hz spelar ett brus mellan 200-500 Hz på midbasen. Samma midbas monteras i en baffel på 80*90 cm det vill säga att baffelsteget hamnar under 200 Hz. Samma brus spelas upp men nu dämpat 6 dB.

Njae, baffelsteget är väl en förstärkning av frekvenser som inte smiter bakom baffeln pga lång väglängd. I ditt exempel skulle ljudet bli starkare i den större baffeln.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-03 18:43

LasseA skrev:
peetwa skrev:Tanke experiment. En bokhyllehögtalare med en baffelbredd på 19*30 cm och baffelsteget på 6 dB runt 600 Hz spelar ett brus mellan 200-500 Hz på midbasen. Samma midbas monteras i en baffel på 80*90 cm det vill säga att baffelsteget hamnar under 200 Hz. Samma brus spelas upp men nu dämpat 6 dB.

Njae, baffelsteget är väl en förstärkning av frekvenser som inte smiter bakom baffeln pga lång väglängd. I ditt exempel skulle ljudet bli starkare i den större baffeln.

Bild

Grön kurva 80*90 cm baffel, rödkurva 19*30 cm baffel. Nog kommer ett brus 200-500 Hz att te sig tämligen olika i dessa två högtalare.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-03 18:51

[s]Här är dom baffelstegskorrigerade med edges-förslag. Grön kurva 80*90 cm baffel, rödkurva 19*30 cm baffel. Nog kommer ett brus 200-500 Hz att te sig tämligen olika i dessa två högtalare även när de är korrigerade. [s]Och vist kommer det att dista mer i den lilla lådan då man behöver dra på 6 dB mer för att det skall bli lika starkt. [/s]
Grön kurva 80*90 cm baffel, rödkurva 19*30 cm baffel. Nog kommer ett brus 200-500 Hz att te sig tämligen olika i dessa två högtalare.[/s]

Edit: Skit bakom spakarna!
Senast redigerad av peetwa 2009-11-03 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-03 19:01

Längst ner i denna bilden finns beskrivande ord för hur färgningar ter sig. Den stora (gröna baffeln får sin puckel i ett område som beskrivs som warmth (varmt) och den lilla i honky, whack och tiny (nasalt, skrikigt och litet). [s]Jag tror att det är detta samt den lägre distortionen somt möjligheten till högre dynamik som gör att jag tycker att stora bafflar kan låta bättre. [/s]

Bild
Senast redigerad av peetwa 2009-11-03 19:15, redigerad totalt 1 gång.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-03 19:02

peetwa skrev:
LasseA skrev:

<bild>

Grön kurva 80*90 cm baffel, rödkurva 19*30 cm baffel. Nog kommer ett brus 200-500 Hz att te sig tämligen olika i dessa två högtalare.

Alltså.. Du har beskrivit baffelsteget som en minskad ljudstyrka under baffelstegsfrekvensen, jag skulle vilja mena att det är åt andra hållet, dvs förstärkning av högre frekvenser..

Du skriver också att ljudet mellan 200-500Hz blir svagare i den breda baffeln, det gör det inte, det blir starkare (som du också har visat i dina bilder).

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-03 19:07

LasseA skrev:
peetwa skrev:
LasseA skrev:

<bild>

Alltså.. Du har beskrivit baffelsteget som en minskad ljudstyrka under baffelstegsfrekvensen, jag skulle vilja mena att det är åt andra hållet, dvs förstärkning av högre frekvenser..

Du skriver också att ljudet mellan 200-500Hz blir svagare i den breda baffeln, det gör det inte, det blir starkare (som du också har visat i dina bilder).

Otydligt från min sida, sinalen dämpas med 6 db för att ljudet som når lyssnaren skall bli lika starkt.

Sorry, Celef för att jag drog din tråd OT. Men dom tre långa inläggen visar nog så tydligt som det går varför jag tror att det finns ett egenvärde i storra bafflar.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-03 19:29

Lägger in alla kurvor i en bild.

Bild

Lila 80*90 cm utan korrektion
Mossgrön 19*30 cm utan korrektion
Klargrön 80*90 cm med korrektion
Brun 19*30 med korrektion
Blå korrektionen för den bruna kurvan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-03 22:01

det är coolt peetwa, i mina trådar får alla posta vad dom vill :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-03 22:32

Oki, då postar jag den sista bilden samma storlekar på baffeln som ovan men jag flyttade lite på elementen för att ge dom rättvisare kurvor. Mitt nästa högtalarprojekt skall ha riktigt stora bafflar.

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-04 00:13

celef skrev:det är coolt peetwa, i mina trådar får alla posta vad dom vill :)

En riktig myskille den där celef! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-04 00:56

celef skrev:
rikkitikkitavi skrev:eftersom baffelsteget kan ge upp till 6 dB förstärkning vid en viss frekvens vill jag påstå att det har betydelse vid design av lådan.

jo baffelsteget tar jag alltid hänsyn till, men jag optimerar aldrig baffelstorlek eller elemntplaceringar, jag ser bara till att elementen får plats och att lådvolumen är någorlunda rätt

när jag leker med svantes baffelprogram är det tydligt att det finns mycket man kan göra för att räta ut tonkurvan eller införa önskvärda avvikelser. tyvärr matchar sällan den önskvärda baffeln med önskvärd lådvolum, så jag tänkte om det var möjligt att hsantera baffel och låda separat och på det viset få precis så som jag vill ha det, det utan att de stör varandra, exemel en stor baffel på en liten låda eller varför inte en liten baffel på en stor låda eller kanske så här...

Bild

Fetade frågeställningen och vill hävda att det går utmärkt. Dynaudio gör så på en del av deras högtalare och jag skulle nog vilja hävda att det är deras bättre serie.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-04 02:01

Dessutom kan det vara riktigt ordentligt snyggt!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-04 11:26

Piotr skrev:
celef skrev:det är coolt peetwa, i mina trådar får alla posta vad dom vill :)

En riktig myskille den där celef! :D

/Peter

japp, sån e jag :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-04 11:31

Naqref skrev:Fetade frågeställningen och vill hävda att det går utmärkt. Dynaudio gör så på en del av deras högtalare och jag skulle nog vilja hävda att det är deras bättre serie.

magkänslan säger att tjockleken på baffeln betyder jättemucket här, ju tjockare dessto mer enskilt jobbar baffeln, men hur tjock krävs tro?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-04 11:58

peetwa skrev:Mitt nästa högtalarprojekt skall ha riktigt stora bafflar.

spännande, hur stora blir dessa? vilka nackdelar ser ue framför dig, förutm storleken då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-04 12:34

Vid vilken frekvens "börjar" baffeldiffraktion vara ett problem?

Skulle man inte kunna sätta en stor kalufs dämpmaterial över högtalare likt en Magnus Uggla-frissa och bara ha fritt fram mot lyssnaren?

Eller är det tvärt om? Att det är en punkt där problemet "upphör"?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-04 13:39

Det har väl med våglängden på ljudet att göra, vill man höra 20Hz så går det inte med en hårbolle runt högtalaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-04 15:54

celef skrev:
peetwa skrev:Mitt nästa högtalarprojekt skall ha riktigt stora bafflar.

spännande, hur stora blir dessa? vilka nackdelar ser ue framför dig, förutm storleken då?

Kanske till sommaren, tänkte jag köra ett par 12" bredbandare i 80*90 baffel med tunn låda och LT eller i öppen baffel. Jag äger redan båda uppsättningarna element. Problemet blir att så stora bredbandare har dålig spridning och att det är en stor grunka man får asa upp på stativ. Det andra problemet är att dom båda har dubbelkon så en eventuell diskant lär bli svår installerad. Men nu skall jag avsluta mina stativare först.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-04 15:56

Hum skrev:Det har väl med våglängden på ljudet att göra, vill man höra 20Hz så går det inte med en hårbolle runt högtalaren.

Tvärt om, en hårbolle runt högtalaren påverkar inte 20Hz speciellt mycket.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-04 16:17

Är det inte den betydelsen jag har framhävt, det trodde jag.

Återgå till Teknikforum