Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Bra fråga! Kan du inte göra en tråd mätresultat och lyssningsintryck?
OT
Efter att ha lyssnar på ett tiotal högtalare högtalare med mycket varierande baffelstorlek (3-30 dm2) i snabb följd är jag rätt övertygat om att baffelns roll otroligt lätt undeskattas/försummas vid filterkonstruktion/m.m.
rikkitikkitavi skrev:
har man en liten låda är det lätt att göra baffeln större mha fasttejpad kartong. vitkigt att man dock inte får en kant vid övergången , kartongen måste sitta jämnt med baffelns yta (löses med tejp )
rikkitikkitavi skrev:eftersom baffelsteget kan ge upp till 6 dB förstärkning vid en viss frekvens vill jag påstå att det har betydelse vid design av lådan.
det går INTE att bygga en högtalare och sikta på att få en jämn frekvensgång om man INTE tar hänsyn till baffeleffekten.
Celef, jag tror både Troels gravesen och aven Zahphaudio testade och jämförde olika bafflar.
förstår inte hur du gör en mindre baffel på en befintlig låda?
har man en liten låda är det lätt att göra baffeln större mha fasttejpad kartong. vitkigt att man dock inte får en kant vid övergången , kartongen måste sitta jämnt med baffelns yta (löses med tejp )

Piotr skrev:rikkitikkitavi skrev:
Man kan nog inte räkna med samma resultat som om lådan vore lika stor som den nya baffeln. Jag utgår ifrån att ett 90 graders hörn har en annan "impedansändring" än samma baffel med en delvis 180 graders "impedansändring". Hoppas mina tankar gick fram med den beskrivningen..
/Peter
peetwa skrev:Det kan låta trivialt men jag tror att det är så här. Stora högtalare låter stora, små högtalare låter små. Jag syftar inte på basen och hur djupt de är avstämta utan på en egenskap som jag har svårt att sätta fingret på. Skulle jag försöka beskriva det skulle det bli något i stil med dynamik och transparens/dist i nedre mellanregistret.
...
peetwa skrev:Tanke experiment. En bokhyllehögtalare med en baffelbredd på 19*30 cm och baffelsteget på 6 dB runt 600 Hz spelar ett brus mellan 200-500 Hz på midbasen. Samma midbas monteras i en baffel på 80*90 cm det vill säga att baffelsteget hamnar under 200 Hz. Samma brus spelas upp men nu dämpat 6 dB.
LasseA skrev:peetwa skrev:Tanke experiment. En bokhyllehögtalare med en baffelbredd på 19*30 cm och baffelsteget på 6 dB runt 600 Hz spelar ett brus mellan 200-500 Hz på midbasen. Samma midbas monteras i en baffel på 80*90 cm det vill säga att baffelsteget hamnar under 200 Hz. Samma brus spelas upp men nu dämpat 6 dB.
Njae, baffelsteget är väl en förstärkning av frekvenser som inte smiter bakom baffeln pga lång väglängd. I ditt exempel skulle ljudet bli starkare i den större baffeln.

peetwa skrev:LasseA skrev:peetwa skrev:Tanke experiment. En bokhyllehögtalare med en baffelbredd på 19*30 cm och baffelsteget på 6 dB runt 600 Hz spelar ett brus mellan 200-500 Hz på midbasen. Samma midbas monteras i en baffel på 80*90 cm det vill säga att baffelsteget hamnar under 200 Hz. Samma brus spelas upp men nu dämpat 6 dB.
Njae, baffelsteget är väl en förstärkning av frekvenser som inte smiter bakom baffeln pga lång väglängd. I ditt exempel skulle ljudet bli starkare i den större baffeln.
<bild>
Grön kurva 80*90 cm baffel, rödkurva 19*30 cm baffel. Nog kommer ett brus 200-500 Hz att te sig tämligen olika i dessa två högtalare.
LasseA skrev:peetwa skrev:LasseA skrev:peetwa skrev:Tanke experiment. En bokhyllehögtalare med en baffelbredd på 19*30 cm och baffelsteget på 6 dB runt 600 Hz spelar ett brus mellan 200-500 Hz på midbasen. Samma midbas monteras i en baffel på 80*90 cm det vill säga att baffelsteget hamnar under 200 Hz. Samma brus spelas upp men nu dämpat 6 dB.
<bild>
Grön kurva 80*90 cm baffel, rödkurva 19*30 cm baffel. Nog kommer ett brus 200-500 Hz att te sig tämligen olika i dessa två högtalare.
Alltså.. Du har beskrivit baffelsteget som en minskad ljudstyrka under baffelstegsfrekvensen, jag skulle vilja mena att det är åt andra hållet, dvs förstärkning av högre frekvenser..
Du skriver också att ljudet mellan 200-500Hz blir svagare i den breda baffeln, det gör det inte, det blir starkare (som du också har visat i dina bilder).
celef skrev:rikkitikkitavi skrev:eftersom baffelsteget kan ge upp till 6 dB förstärkning vid en viss frekvens vill jag påstå att det har betydelse vid design av lådan.
det går INTE att bygga en högtalare och sikta på att få en jämn frekvensgång om man INTE tar hänsyn till baffeleffekten.
Celef, jag tror både Troels gravesen och aven Zahphaudio testade och jämförde olika bafflar.
förstår inte hur du gör en mindre baffel på en befintlig låda?
jo baffelsteget tar jag alltid hänsyn till, men jag optimerar aldrig baffelstorlek eller elemntplaceringar, jag ser bara till att elementen får plats och att lådvolumen är någorlunda rätt
när jag leker med svantes baffelprogram är det tydligt att det finns mycket man kan göra för att räta ut tonkurvan eller införa önskvärda avvikelser. tyvärr matchar sällan den önskvärda baffeln med önskvärd lådvolum, så jag tänkte om det var möjligt att hsantera baffel och låda separat och på det viset få precis så som jag vill ha det, det utan att de stör varandra, exemel en stor baffel på en liten låda eller varför inte en liten baffel på en stor låda eller kanske så här...
Naqref skrev:Fetade frågeställningen och vill hävda att det går utmärkt. Dynaudio gör så på en del av deras högtalare och jag skulle nog vilja hävda att det är deras bättre serie.
celef skrev:peetwa skrev:Mitt nästa högtalarprojekt skall ha riktigt stora bafflar.
spännande, hur stora blir dessa? vilka nackdelar ser ue framför dig, förutm storleken då?
Hum skrev:Det har väl med våglängden på ljudet att göra, vill man höra 20Hz så går det inte med en hårbolle runt högtalaren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster