yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-11-04 11:27

phon skrev:Ser inga direkta NS10-spår i det.

OK!

Men var, var, var ser du direkta spår, då?

Snälla? :)

/N

PS. Tack perstromgren för idén med att skrika. Det kanske ger effekt. Vi får se. :P DS.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2009-11-04 11:37

perstromgren skrev:Jag tycker att vi efter efter över 2000 inlägg torrt kan konstatera att Yamaha NS-10 inte har försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad.

Vill någon hävda motsatsen krävs någon form av bevis. :!:

Det är ju svårt att bevisa både till och från eftersom man behöver något att jämnföra med, dvs några skivor som är mixade både i ns10 och monitorer.

Jag har suttit och mixat i några år på NS10 och jag tycker inte alls om dem.

Om det är så att producenter gillar dem kan jag tänka mig att det beror på att producenter jobbar i många olika studios och att de vill ha en referens. Jag tror inte det finns så många ljudtekniker som inte skulle mixa bättre med en annan monitor (men de kanske inte vet det). Om sen folk mixat hela skivor i dem är väl det inte hela världen, man kan ju anta att oavsett tekniker så finns det nog INGEN som bara lyssnar på ett par monitorer, andra monitorer, rum eller hörlurar används ju också.

Det viktigaste som ljudtekniker är ju att VET hur högtalarna låter (vet referensen). En ljudtekniker byter sällan monitor eftersom det kan ta fler månader eller år att lära sig felen och bristerna.

Det känns som om det är mycket spekulationer och väldigt få här på faktiskt som faktiskt utgett att de använt NS10 till att mixa musik på. Eller för den delen; äger ett par som man aktivt lyssnar på musik i.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-04 11:41

perstromgren skrev:Jag tycker att vi efter efter över 2000 inlägg torrt kan konstatera att Yamaha NS-10 inte har försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad.

Det är väl vid det här laget tämligen känt att det inte går att bevisa frånvaron av något.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-04 12:00

MagnusÖstberg skrev:

Det är väl vid det här laget tämligen känt att det inte går att bevisa frånvaron av något.

Nej, men det var inte det jag bad om heller.

Min utsaga är

"Yamaha NS-10 har inte försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad"

Bevis (ett för starkt ord i sammanhanget, kanske) krävs då för

"Yamaha NS-10 har försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad".

Ett enda exempel skulle egentligen räcka, men eftersom det talas vitt och brett om hur stort problemet är, tycker jag vi kan kräva några.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-04 12:14

IngOehman skrev:
Jag blev bara helt enkelt förvånad, eftersom jag trodde att det var upp-
enbart för alla, att praktiskt taget all (i varje fall populär-)musik är mer
eller mindre eq-skadad. :(

Det kanske man kan tro i din situation.
För mig, som aldrig varit i en studio, är det inte helt självklart vilken process det är som gör skadan. Jag vet inte vilka processorer som finns och heller inte resultatet av dem och kan därför inte ringa in problemet till att det är EQ:at. .

Att skadan är ett faktum däremot, det är däremot självklart. Det tror jag de flesta kan höra.

KarlXII skrev:För övrigt lyssnar jag aldrig på musiken, endast återgivningen. ;)

IngOehman skrev:
Hur kul är det?

Vh, iö

Jag tyckte det var lite kul iallafall. Ovanstående skämt alltså.
Det som jag satte en winkflino på. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-04 12:16

perstromgren skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Nej, men det var inte det jag bad om heller.

Min utsaga är

"Yamaha NS-10 har inte försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad"

Bevis (ett för starkt ord i sammanhanget, kanske) krävs då för

"Yamaha NS-10 har försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad".

Ett enda exempel skulle egentligen räcka, men eftersom det talas vitt och brett om hur stort problemet är, tycker jag vi kan kräva några.

+1

Nu är det fanimig på tiden att någon plockar fram ett exempel. :x

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-11-04 12:42

Här är en lista med produktioner där Bob Clearmountain haft sina fingrar med i spelet.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:kvfoxqe5ldte~T40

Här borde det gå att hitta exempel...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-04 12:47

"One every street" med Dire Straits har jag... då skulle man bara ha ett anti-NS-10-filter att provköra den genom. (Och nej, jag påstår inte att jag tycker den låter illa, just därför vore det intressant test)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-04 13:19

Lust skrev:Här är en lista med produktioner där Bob Clearmountain haft sina fingrar med i spelet.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:kvfoxqe5ldte~T40

Här borde det gå att hitta exempel...

Du eller någon annan råkar inte veta under vilken tidsperiod BC använde
NS-10? Tack för intressant länk. Det finns flera skivor som jag har.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-04 13:21

MagnusÖstberg skrev:

Magnus för tusan kom nu inte och inbilla oss att frånvaro inte går att bevisa. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-04 13:28

perstromgren skrev:Ett enda exempel skulle egentligen räcka, men eftersom det talas vitt och brett om hur stort problemet är, tycker jag vi kan kräva några.

Det är ju just det som är det svåra, det kräver ju ett jämförelseobjekt där samma arbete utförts med hjälp av en annan monitor, av samma tekniker.

Min tes är snarare att NS10 har så stora inbyggda brister att, med tanke på hur skivorna ser ut så finns det all anledning att förutsätta att ljudkvalitén skulle kunna gjorts bättre.

Det i sin tur kräver ju att man fått uppleva ordentligt välinspelade skivor.

Men man kanske inte skall överdriva NS10 påverkan, eftersom så mycket görs med skivproduktionerna för att de skall sakna dynamik och utsträckt bas att den huvudsakliga felkällan kan vara svår att hitta.

Åtminstonde en i tråden har ju producerat ett antal år med NS10 och förklarat dess brister och en anledningen till varför den används så mycket - en känd referens. Man känner till hur det låter via den helt enkelt.

En monitor med rak frekvensgång och utsträckt bas ger ju ett verktyg att lita till, men byter du studio och hamnar framför en okänd referenshögtalare kan ju arbetet bli svårare.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-04 13:30

Hum skrev: Magnus för tusan kom nu inte och inbilla oss att frånvaro inte går att bevisa. 8)

Jo, fast det behöver man inte ens övertyga de flesta om.

De vet nämligen att det bara är närvaron av något som kan bevisas eftersom man inte kan vara säker på att man sökt på rätt sätt, med rätt verktyg om man inte hittar något. Man vet bara att man inte lyckades hitta det man sökte efter.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-04 13:48

+1 på magnus inlägg.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-04 13:55

Absolut, bra inlägg +1 här i från med :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-11-04 14:02

Jag är inte knusslig, utan ger +1 också!

//Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-11-04 14:16

Poängen är kanske inte vad som går att bevisa hit o dit, utan att om man vill tala om "katastrof" och "skada" så tycker åtminstone jag att man banne mig får ta och kunna peka direkt på denna "skada" - annars är det ju på sin höjd talan om en viss "subtil påverkan" som lika gärna kan avfärdas som tidstypiskt sound eller nåt. Inte katastrof.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-04 14:17

Jag är jäkligt knusslig och säger att frånvaro av delar av tonkurvan går att bevisa medelst mätning.
Är det en dipp där, så syns det.

För det är väl dippar och toppar som resultat av NS10:s ojämna frekvensgång vi talar om här?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-04 14:20

KarlXII skrev:För det är väl dippar och toppar som resultat av NS10:s ojämna frekvensgång vi talar om här?

Inte bara. Utan även att man släppt genom saker som man inte hört bra nog, men som man inte godkänt i bättre lyssning.

Man kan ju jämföra med recensionen av Focals lilla aktiva monitor i senaste numret av "Studio"... hur lyriska de är över detaljer de inte tidigare hört osv...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-04 14:22

Tråden verkar knyta sig själv i svansen då och då.

Vi kanske ska återvända till det vi i början av tråden använde som referens, artikeln i MoLT?

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/YamahaNS10.pdf
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-04 14:45

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:För det är väl dippar och toppar som resultat av NS10:s ojämna frekvensgång vi talar om här?

Inte bara. Utan även att man släppt genom saker som man inte hört bra nog, men som man inte godkänt i bättre lyssning.

Man kan ju jämföra med recensionen av Focals lilla aktiva monitor i senaste numret av "Studio"... hur lyriska de är över detaljer de inte tidigare hört osv...
Jo, det är ju liksom det som blir problemet. Frekvenskurva och dynamik sabbar de ju per automatik iallafall :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-04 14:50

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:

Jo, det är ju liksom det som blir problemet. Frekvenskurva och dynamik sabbar de ju per automatik iallafall :D

Nämn en inspelning där dynamik och frekvenskurva är "sabbade"?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-04 14:53

Nattlorden skrev:

Och det betyder endast att den kompletterar bristerna hos NS10?
Gör nu för gud skulle ingen A/B jämförelse här för då går ju trådarna ihop i en. :-)
Jag anser med slutledning ifrån A/B moståndarna i den andra tråden att möjligheten finns att kanske Focalen överdriver saker som kommer att skrivas ner om 5 år eller viken referens har den jämförst med?

Finns det en NS10 av idag som är närmast en defacto standard och som dessutom NS 10 kritiska människor här inne gillar tvekslöst. Eller kan det vara så att skadorna kommer alltid att fortgå men i skiftande riktning beroende på vad man lyssnar på då man mixar och mastrar. I så fall så skulle ju en NS10 invers vara betydligt enklare att använda och alla var nöjda (nåja) än att vi får lika många fel som skivor framöver.
mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2009-11-04 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-04 14:54

CODY skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:

Nämn en inspelning där dynamik och frekvenskurva är "sabbade"?

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-04 15:08

CODY skrev:Nämn en inspelning där dynamik och frekvenskurva är "sabbade"?

Räkna upp alla som inte är det och dra bort dem från den totala mängden, så har du svaret.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-04 15:09

Denna tråden är som en tågbana, roligt och spännande en stund tills att man inser att den inte komemr någonstanns...
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-04 15:10

CODY skrev:Nämn en inspelning där dynamik och frekvenskurva är "sabbade"?
Har du överhuvudtaget kontrollerat hur merparten av dagens skivor ser ut? :D :D 8O

Det finns ett gäng trådar här med utmärka exempel på detta.

Dynamiken snittar väl på 3db...

Kanske subjektivisten eller phon kan bidra med några finfina exempel om du missat allt runt det..

perstromgren skrev::D

Vad är det som föranleder ditt inlägg? Gör du narr av Cody, eller delar du hans okunskap?
Jag saknar dig.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-11-04 15:12

perstromgren skrev:Tråden verkar knyta sig själv i svansen då och då.

Vi kanske ska återvända till det vi i början av tråden använde som referens, artikeln i MoLT?

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/YamahaNS10.pdf

Kan nog tycka att artikeln är bra som den är.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-04 15:13

MagnusÖstberg skrev:
Hum skrev: Magnus för tusan kom nu inte och inbilla oss att frånvaro inte går att bevisa. 8)

De vet nämligen att det bara är närvaron av något som kan bevisas eftersom man inte kan vara säker på att man sökt på rätt sätt, med rätt verktyg om man inte hittar något. Man vet bara att man inte lyckades hitta det man sökte efter.

Den argumentationen skulle jag uppenbarligen kört med när jag skolkade. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-04 15:17

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-04 15:19

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det förvånar mig att du inte gjorde det ;)

Det gjorde jag. Jag använde mina resultat på proven som bevis för att jag "uppenbarliggen måste varit närvarande" och att deras elevinventering hade mycket övrigt att önska.

Det blev aldrig någon påföljd.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi