Högfrekvent(?) eko i mitt lyssningsrum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-20 23:48

Mr_Ekan skrev:Är ett fladdereko synonymt med en stående våg?

MVH

Edit: Jag sitter lite i samma båt som swede med två parallella, kala, väggar. Planerar emellertid oxå flytt :)

Om jag ska ge mig ut på lite tunn is, fast kanske ändå inte:

Fladdereko är väl egentligen upplevelsen* i tidsdomänen av ett impulsljud som studsar fram och tillbaka mellan två stora plana reflekterande ytor. Impulssvaret blir periodiskt, med perioden = löptiden fram och tillbaka mellan väggarna. Det hörs tydligast vid höga frekvenser, eftersom det är där vi har tillräckligt bra tidsupplösning i hörseln. Vi kan höra de studsande (högfrekventa) impulserna som närapå enskilda ljud som "fladdrar" fram och tillbaka mellan väggarna. Om man placerar diffusorer på väggarna, så att vågen får lite olika löptid på olika ställen på väggen så behövs det inte många studsar förrän den koncentrerade impulsen har brutits upp i flera mindre osynkade impulser, som till sist blir en behagligare "smet". Fladdret försvinner.

En exciterad resonansmod** däremot är upplevelsen* i frekvensdomänen av samma fenomen. Alla rum har resonansmoder men i olika grad beroende på graden av dämpning. Diffusorer ändrar inte på modernas styrka, men de flyttar på deras frekvenser. Mellan två parallella väggar hamnar resonansmoderna harmoniskt, dvs på multiplar av grundfrekvensen, men med diffusorer hamnar de typiskt inharmoniskt. Detta är frekvensdomänens motsvarighet till tidsdomänens utsmetning. Exciterade resonansmoder hörs framförallt vid låga frekvenser, under Schröders gränsfrekvens som typiskt är några hundra hertz i vanliga rum.

* Jag skriver upplevs, för jag vill beskriva just upplevelsen av fenomenen. Givetvis finns samma sak att mäta för den som är lagd åt det hållet. Det är här min is är tunn. :oops:

**En exciterad resonansmod är det vi ofta slarvigt ser som synonym till stående våg. Det är dock lite tokigt, eftersom urtypen för en stående våg är en plan våg som faller in mot en vägg och reflekteras tillbaka i motsatt riktning. En sådan stående våg uppstår vid alla frekvenser och är alltså inte ett resonansfenomen som ju en exciterad resonansmod är. Vågfältet som uppstår då är en stående våg som inte transporterar någon energi i någondera riktningen, eller alternativt sett, transporterar lika stor energi i båda riktningarna (som alltså tar ut varandra).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-21 00:18

Tack för ett lysande svar Svante. Åsyftade du den nuvarande förbundskasslern eller egentligen fysikern Schrödinger? :)

Är det rätt väg att diffusera direktljudet bakom lyssningsplats (för att undvika fladdereko) i kombination med att dämpa bakreflexerna med aborbenter bakom högtalarna? Hoppas det är ok att jag lånar din tråd swede.

MVH

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 00:39

Mr_Ekan skrev:Tack för ett lysande svar Svante. Åsyftade du den nuvarande förbundskasslern eller egentligen fysikern Schrödinger? :)

Är det rätt väg att diffusera direktljudet bakom lyssningsplats (för att undvika fladdereko) i kombination med att dämpa bakreflexerna med aborbenter bakom högtalarna? Hoppas det är ok att jag lånar din tråd swede.

MVH

I mina böcker heter han faktiskt Schröder. Det var nog en annan nisse än den du tänker på. Fast förbundskansler tror jag inte han var... :wink:

Vad som är rätt och fel är ju alltid en fråga om tycke och smak, men att döma av vad de andra säger, så låter det ju vettigt. I studior gör man väl ofta så, tror jag. Live end - dead end, kallas det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-21 00:45

Svante skrev:Live end - dead end, kallas det.

Live end, det är i den ände man ska vara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-21 10:35

PekkaJohansson skrev:Hur många textilbonader har världen skådat vars tjocklek överstiger 0,5 cm..? :-)

Pekka

Skriv istället vad du tycker är tjockt respektive tunt tyg. För mig är 0,5 cm tjockt tyg extremt tjockt, och om det har rätt flödesmotstånd, hänger veckat, och har stort avstånd bakom, kan det absorbera mycket bra.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-21 11:02

Absorbera på vilket sätt?
I själva matterialet, eller som en "membranabsorbent" med både
membranabsorberande egenskaper samt viss diffusering iom det veckade tillvägagångssättet :? ?
Antar det sistnämda.. Annars ytterst, en mycket högfrekvent absorbtion ju !

0,5cm är tjockt, finns det så tjocka tyger.. vore skoj o ha sånt ! :D
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-21 12:06

NNord skrev:0,5cm är tjockt, finns det så tjocka tyger.. vore skoj o ha sånt ! :D

Scrolla ner lite på följande sidor så finns det en del tyger att välja på som är 0.5 cm tjocka!
http://www.gittes.se/butikfritid.html
http://www.gittes.se/butikfesttyg.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Teknikforum