perstromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:perstromgren skrev:Jag tycker att vi efter efter över 2000 inlägg torrt kan konstatera att Yamaha NS-10 inte har försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad.
Vill någon hävda motsatsen krävs någon form av bevis.
Det är väl vid det här laget tämligen känt att det inte går att bevisa frånvaron av något.
Nej, men det var inte det jag bad om heller.
Min utsaga är
"Yamaha NS-10
har inte försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad"
Det är ett löst påstående, underbyggt av 0 stycken bevis.
Därtill ett som står i motsatsförhållande till bättre vetende.
Kort sagt - en tro du har, som de som vet bättre, vet är fel.
perstromgren skrev:Bevis (ett för starkt ord i sammanhanget, kanske) krävs då
för
"Yamaha NS-10 har försämrat någon känd produktion i någon nämnvärd grad".
Så... Låt mig undersöka om jag förstått dig rätt:
Du säger alltså att ett påstående från dig skall ses som en sanning,
utan att du levererar ens tillstymmelse till stöd för påståendet, och
det därtill strider, inte bara mot allt förnuft, utan dessutom mot alla
vittnesuppgifter från människor som användt NS10 och säger att det
fungerat dålig och påverkat deras bedömningar på ett sätt som de
retrospektivt anser vara olyckligt.
Men den som vet bättre, måste bevisa att du har fel med ditt lösa
påstående?
Det verkar som en knasig ide. Men du får tycka så om du vill. Du får
även tycka att alla inspelningar i hela världen låter superbra, Men du
måste nog acceptera att det bara leder till att du inte kan delta i den
diskussion som råder. Det är ju svårt för dig att diskutera något som
du inte tror finns.
Frågan är kanske just vad som gör att du är intresserad av att delta
i diskussionen? Om du inte ser problemet - varför är du, och några få
till, då engagerade i frågan?
Jag tror nog att de flesta andra är intresserade - för att de faktiskt
upplevt att det FINNS ett ljudkvlaitetsproblem - det vill säga att de
fonogram de köper inte lever upp till deras önskemål om ljudkvalitet.
Då vill man ju förstå problemet för att se hur man kan undvika det,
kompensera det eller kanske till och med eliminera det. Problem som
man inte förstår är nästan alltid svarare att lösa.
Du verkar bara vara intresserad av att förneka det. Men varför?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).