rhenrics skrev: Dahlqvist: bara för att en tillverkare har konstruktioner som inte är helbalanserade så är det fortfarande intressant att ta reda på varför de konstruktioner som är helbalanserade hos samma tillverkare är just helbalanserade och inget annat, eller? Enligt Maestro Lindroos så är det bara befogat av en orsak, då man vill få extra kräm ur ett slutsteg. Är det din uppfattning också?
Balanserad
överföring har till syfte att ta bort störningar som ligger common mode. Dessa är vanligtvis brum som kan vara ett stort problem i professionella sammanhang med många apparater ihopkopplade.Trimming av CMR sker typiskt vid 50 eller 60 Hz. Undertryckningen av likfasiga signaler är som störst vid låga frekvenser och avtar mot högre frekvenser med 20 dB/dekad. Vid RF hjälper bara skärmning. Nyttosignalen i en balanserad koppling ligger som en skillnadssignal mellan + och -. Brum kommer att påverkar + och - likfasigt. När man plockar ut endast skillnadsignalen i mottagarända försvinner den likfasiga komponenten. Jättebra om man har problem med störningar som ligger common mode. Undertryckningen kan under goda förhållanden ligga på bortåt 100 dB vilket betyder att de kan brumma något alldeles förskräckligt common mode utan att de låter ett knäpp från förstärkaren. En balanserad överföring kräver, jämfört med en obalanserad, två extra förstärkarsteg för varje överföring. Källa + förförstärkare + slutsteg ger inalles 6 extra kretsar. Detta under förutsättning att den likfasiga komponenten verkligen tas bort i varje steg. Har man inga problem med störningar common mode så har man alltså komplicerat elektroniken
helt i onödan.
En helbalanserad förstärkare har tydligen kommit att betyda att man inte tar bort den likfasiga komponenten på ingången utan först vid högtalaren. Det är detta vi talar om: vilka specifika konstruktioner släpar med signaler som ligger common mode på den balanserade ingången ända fram till högtalaren? Jag har inte sett något exempel på att det finns sådana konstruktioner men jag kan inte se varför man skulle vilja göra så mer än för att förbilliga tillverkningen. Jag kan inte heller se hur symmetrin skulle kunna upprätthållas på ett sådant sätt att CMR blir lika hög som när skillnadssignalen extraheras på lågnivå, men det kanske kan gå. Jag tycker dessutom att det skulle vara värt åtminstone en kanelbulle om någon kunde hitta en komponent avsedd för professionellt bruk där man låter likfasiga störningar på ingång obehindrat passera till utgången.
Balanserad överföring associeras med professionella sammanhang. Detta bör vara förklaring nog till varför vissa tillverkare lägger till balanserade ut- och ingångar på sina apparater oavsett tilltänkt miljö: vem vill inte ha "proffsprylar"? Kostnaden är också låg i förhållande till priset på produkten, liksom nyttan i hemmiljö.
En balanserad förstärkare tycker jag verkar "newspeak"; jag förstår inte hur en sådan skiljer sig från en internt bryggkopplad förstärkare. Jag förstår heller inte vilka reella fördelar en internt bryggkopplad förstärkare har mer än att man kan möjliggöra höga effektuttag till lägre kostnad: problemen (spänningstålighet, SOA) liksom kostnaderna hopar sig raskt om man vill ta ut mer än 5-600 Watt (momentant eller kontinuerligt) utan intern bryggkoppling. För ett stort slutsteg som skall ge 1000 W rms momentant skulle man exempelvis behöva mer än 250 volt över sluttransistorerna! Den enda andra dokumenterade skälet jag sett var en artikel i franska Audiophile från 90-talet när de snöade in som värst på "termisk distortion". Visserligen inget reellt problem, men ändå.
/D
Edit: typos, slang