yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-05 15:56

CODY skrev:
IngOehman skrev:Annars så får du välja exempel själv, vilken du vill. Känner du till en
inspelning som gjorts med hjälp av NS10, så tag då den som exempel!


allt får man göra själv. :D Alltid på språng och hjälpsam, ger CODY följande.

NS 10 kom 1978 och dess främste tillskyndare och i någon mån ansvarig för
dess popularitet är Bob Clearmountain. Du gillar inte musik från mellan 1983
och 1990, vad jag minns. Följande skivor har mixats av och/eller har C varit
tekniker på dem och är utgivna mellan 1980 - 1983. Det är vanliga skivor och
en person som fyllt fyrtio år har säkert i vart fall en av dem.

- Roxy Music: Flesh & Blood (H)
- Bruce Springsteen: the River
- Stones: Tattoo You (H)
- the Church: Of Skins & Hearts (H)
- D Bowie Let's Dance (H)

Såvitt jag vet är du inte släkt med vare sig Bob C eller någon av ovan
nämnda artister. Skulle så vara fallet och detta bereda dig svårigheter
i något enskilt fall, var inte rädd att tala om det.

Bokstaven H innebär att jag har ett ett på LP, vilket är det format de får
anses masterade för. På sätt kan man rensa exprimentet från a) dåliga
CD-utgåvor från åttiotalet och b) onödig remasters från nyligen.

Välj låtar själv och peka på ett instrument, en passus eller något annat
som inte är bra och förklara gärna vad NS 10 har med detta att göra. Vi vill
ju inte att du framstår som en snackpåse, eller endast intresserad av
diskussionen som sådan, vilket flera av de som oreserverat håller med dig
är. Skulle detta ge dig anledning att ytterligare utveckla dina ord om "kata-
strof", som någon var elak nog att framhålla, går det naturligtvis bra.

Jag har själv gjort exprimentet med Church och Stones skivan och har
följande observationer att delge (från mellanregsitret):

Stones: Gitarrerna låter som de skall och som på både tidigare och senare
Stones skivor. Ingen information synes ha förlorats och det låter naturligt.
Jag har sett Stones tre gånger och ej heller dettta ger upphov till någon iakttagelse.

Church: Gitarrerna låter jättebra, varmt och tulvsträngat men ändå sprött
och luftigt. Jag har sett Marty Willson-Piper spela och sjunga akustiskt
på Barowiak i Uppsala. Skivan låter som den ska.


Nämn en inspelning som drabbats av NS10 och hur det yttrar sig.


/CODY

Bra, om dessa exempel passar dig, så ta dem.

Hoppas det inte råder något tvekan om att de allihopa låter väldigt
långt ifrån hur bra de skulle kunna ha varit (kaske inte för dig men
för andra).

Det är heller ingen större svårighet att som övrkurs för den som är
lite extra intresserad, applicera en NS10-kompensation på dem (när
det gäller basområdet kan man köra både med och utan NS10-
kompensation), t ex den jag föreslagit (eller lyssna på dem i NS10)
och lyssna, och sålunda bättre förstå varför de tokiga valen gjorts.

(Alltså om man inte hör problemen hos dem utan en sådan jämför-
else. Detta är ju faktiskt ett exempel på att A/B-jämförelser kan vara
meningsfulla ibland. :o Det blir ju en sorts "E/F-lyssning")

Case closed.

(Men återkom gärna med dina egna erfarenheter efter att du testat
och jämfört. Kanske tycker du att alla de nämnda inspelningarna låter
fulländat och att det därför inte ens är meningsfullt för dig att under-
söka skillnaden mellan hur de är och hur de låter via NS10? Om så:
Fine! Det är ditt val/dina åsikter. Då är nog helt enkelt de ljudkvali-
tetsproblem som stör mig inget som är ett problem för dig. Jag kan
bara gratulera dig.)


Vh, iö

- - - - -

PS. Bra val av fonogram förresten! Jag har hört nästan alla av dem.
Bra således att de allihopa (de jag hört) är illaljudande, men är både
bra musik och bra produktioner "soundmässigt"!

Toppenexempel, tack!

Och tack för att jag slapp peka på dem.


PPS. Din kommenter om hur Stones lät när du hörde dem live, kan
möjligen vara en ledtråd till varför du inte har något att anmärka på
när det gäller fonogrammens ljudkvalitet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2009-11-05 16:09

poppop skrev:Depeche Mode - Some great reward

Låter rent ut sagt förjävligt...

De har dämpat ordentligt i de frekvenser som är överdrivna i frekvensspektrat på NS-10...

Bild


Den där skivan ser ju NS10-skadad ut, men det kan bero på nåt helt annat också. Jag har ingen aning om vad som har hänt i studion. Kollade tre låtar lite snabbt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10008
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2009-11-05 16:14

IngOehman skrev:PPS. Din kommenter om hur Stones lät när du hörde dem live, kan
möjligen vara en ledtråd till varför du inte har något att anmärka på
när det gäller fonogrammens ljudkvalitet.

nej, jag refererade till att jag inte ansåg att det var någon avgörande skillnad mellan Tattoo You eller tidigare/senare Stonesskivor. Såg Stones senast på Globen och det lät inte bra (ljudkvalitetsmässigt). Detta gav inte som jag skrev "upphov till någon iakttagelse", med avseende på ljudet på Tattoo You.

Edit stavfel
Senast redigerad av CODY 2009-11-05 16:59, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41143
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-11-05 16:51

celef skrev:
petersteindl skrev:Jag hittade detta dokument på NS10 i min dator. Jag vet inte om ni har det sedan tidigare, men det är en ganska utförlig rapport angående monitorer.

Yamaha NS10M

En gemensam nämnare mellan NS10 och Auratone skulle kanske kunna vara att söka i vattenfallsmätningarna i basen. De skiljer sig från andra högtalare på denna punkt. Om dessa vattenfallkurvor stämmer så finns det fog för att man kan tycka att det är torrare ljud i Yamaha NS10 och det gäller området kring 80-100 Hz i jämförelse med andra högtalare som är uppmätta i denna skrift. Vad gäller frekvensgången så är det väl bara att införa en baffelstegskompensation så är väl en stor del av problemet med höjningen kring 1-2 kHz löst.

Själv tycker jag att frekvensgång och distorsion från JBL LSR25 men även K&H 0198 verkar bra. Men om det är Step Response och Waterfall som är de viktiga parametrarna så särskiljer sig just Auratone och NS10.

Jag förmodar att det är baffelsteget som phon riktat in sig på i sin modifiering av NS10.

MvH
Peter


är inte det där samma dokument som på sidan 66?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... start=1950


Precis. Det är samma ser jag. Jag tycker den är välskriven. Den ger också en del frågeställningar som kan vara bra att klura på.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-05 17:06

Vill för protokollet påpeka att NS10 inte presterar en bättre vatten-
fallskurva än de flesta andra högtalarna över 100 Hz. Däremot så
är den självklart bättre under 100 Hz.

Det är inte förvånande på något sätt (vilket ju däremot motsatsen
hade varit) med tanke på att den inte återger det frekvensområdet.
Då blir det så.


CODY skrev:
IngOehman skrev:PPS. Din kommenter om hur Stones lät när du hörde dem live, kan
möjligen vara en ledtråd till varför du inte har något att anmärka på
när det gäller fonogrammens ljudkvalitet.

nej, jag refererade till att jag inte ansåg att det var någon avgörande skillnad mellan Tattoo You eller tidigare/senare Stonesskivor. Såg Stones senast på Globen och det lät inte bra (ljudkvalitetsmässigt). Detta gav inte som jag skrev "upphov till någon iakttagelse", med avseende på ljudet på Tattoo You.

Du skrev:

"...Ingen information synes ha förlorats och det låter naturligt.
Jag har sett Stones tre gånger och ej heller dettta ger upphov
till någon iakttagelse."

Jag förmodade att du med det menade att det du hörde live
inte fick dig att uppfatta några skillnader mot det du hör på
skivorna.

Något annat har jag svårt att få det till utan att tolka in saker
som du inte skrev.


En kommentar känner jag att jag missade dock - och det är
att man av din text att döma kan tro att du tror, att andra tror,
att huvudinvändningarna mot NS10 är att de resulterar i produk-
tioner där information gått förlorad. :o

Det är möjligt att det finns någon som har den uppfattningen,
och jag skall inte tala för dem, men jag är inte en av dem.

Det borde ha framgått för alla som läst det jag skrivit. Felen som
riskerar att "slippa med" eller i förekommande fall även skapas
(på grundval av vad man hör när man lyssnar med NS10) är ju i
huvudsak linjära fel, alltså klangfel, och att missljud missas (fram-
förallt då t ex lågfrekvent buller, och distorion i det för örat käns-
ligaste registret). Inte att information går förlorad.

Flera av felen är alltså reverserbara signalteoretiskt (även om de,
invävda i mixen, ofta ändå inte att göra något vettigt åt). Som
alltid är det bättre att göra rätt från början, än att försöka laga
fel som man upptäcker för sent.


Vh, iö

- - - - -

PS. Kan väl nämna att jag faktiskt tycker det är lättare att hitta
produktioner som är riktigt bra även ljudtekniskt, om man går
tillbaka i tiden, till tiden före NS10 intåg.

Dock är det självklart så att det finns möjligheter idag att göra
ljudkvalitesmässigt bättre inspelningar än någonsin förr. Men det
är ändå extremt sällsynt att man ser det hända. Det är som om
det är en strävan som mer eller mindre dog i början av 70-talet.

Märkligt nog ser man det när det gäller den klassiska musiken
också, även om den tagit sig en del alltsedan 80-talets slut, och
det idag inte är så ovanligt att man når ett totalresultat som kan
mäta sig med de man nådde under de senare delarna av 50-talet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-05 18:30

CODY skrev:I en artikel jag citerat förklarar en mycket känd ljudtekniker att an-
ledning till att han använder dem är just att de inte är särskilt bra, vilket -
enligt honom - gör att hans mixar blir bättre. Det har jag respekt för.



Och logiken i det är?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-05 18:33

perstromgren skrev:Som jag uppfattat det är det många här som verkar tro just det: att ljudet blir dåligt per automatik genom att ett par NS10 använts som monitorer. Tråden började med just den frågan:



Det tror jag ingen säger. Men det ger större problem och större risk för sämre arbete. Med tanke på att så mycket musik låter skit så finns det väl ingen, med välljudsanspråk, som anser det INTE är ett problem med inspelning/mixning/mastering av vanlig musik?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-05 18:36

perstromgren skrev:
CODY skrev:Nämn en inspelning som drabbats av NS10 och hur det yttrar sig.


Den önskan gjordes för två och ett halvt och har ännu inte fått något gehör. Att säga att de som vill ha exempel vägrar att se problemet tycker jag är på gränsen till personangrepp.



Ni verkar ha svårt att förstå. Vad är problemet? Har ju förklarats flera gånger redan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10008
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2009-11-05 18:36

subjektivisten skrev:
CODY skrev:I en artikel jag citerat förklarar en mycket känd ljudtekniker att an-
ledning till att han använder dem är just att de inte är särskilt bra, vilket -
enligt honom - gör att hans mixar blir bättre. Det har jag respekt för.



Och logiken i det är?


Läs artikeln.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-05 18:51

CODY skrev:Läs artikeln.



Ja, extremt ologiskt. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-05 18:56

Det Cody, Per verkar missa med sina "säg en skiva" är att svaret är inte enkel. Det är som att säga, "säg vem som är ansvarig för alla terrorister" eller andra komplexa frågor som INTE har ett enkelt svar. För vissa så kanske livet går ut på svart eller vitt, men verkligheten är sällan sån.

Hur många har skadats? Tja, alla som man använt NS10. Men skadan är inte lika på alla skivor. Det finns så otroligt många länkar i kedjan som påverkar, som t ex att, som jag förstår, så låter NS10 väldigt olika beroende hur man sitter. Personen kan kanske veta om bristerna och medvetet försöker minska på dom. Han kanske använder fler monitorer och mixar ett genomsnittligt ljud mellan dom. Sen skickas mastern till masteing där en annan person kan ha helt andra preferenser och utrustning.

Så det går inte att säga "den skivan är NS10 skadad" mer än alla som man använt NS10 har haft ett "filter" som försämrat möjligheten för bästa möjliga mixning och ljud.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör
 
Inlägg: 2677
Blev medlem: 2008-10-31

Inläggav mrk » 2009-11-05 19:16

subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:
CODY skrev:Nämn en inspelning som drabbats av NS10 och hur det yttrar sig.


Den önskan gjordes för två och ett halvt och har ännu inte fått något gehör. Att säga att de som vill ha exempel vägrar att se problemet tycker jag är på gränsen till personangrepp.



Ni verkar ha svårt att förstå. Vad är problemet? Har ju förklarats flera gånger redan.

Istället för att vara otrevlig kan du väl svara på frågan. Ett exempel skulle väl kunna ge en intressant fortsättning på diskussionen?

/mrk

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör
 
Inlägg: 2677
Blev medlem: 2008-10-31

Inläggav mrk » 2009-11-05 19:23

subjektivisten skrev:Hur många har skadats? Tja, alla som man använt NS10. Men skadan är inte lika på alla skivor.

subjektivisten skrev:Så det går inte att säga "den skivan är NS10 skadad" mer än alla som man använt NS10 har haft ett "filter" som försämrat möjligheten för bästa möjliga mixning och ljud.

Det går alltså inte att säga "den skivan är NS10 skadad"?
Men samtliga skivor där man använt NS10 är "skadade?

Vad betyder det i så fall - enligt dig - att en skiva är skadad?
Det är alltså ett tillstånd som vare sig kan mätas eller exemplifieras?

Jag har säkert missförstått något, kan du förtydliga hur du menar?

/mrk

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10008
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2009-11-05 19:29

subjektivisten skrev:Så det går inte att säga "den skivan är NS10 skadad" mer än alla som man använt NS10 har haft ett "filter" som försämrat möjligheten för bästa möjliga mixning och ljud.


nej,

Scheiner som liksom BC är en Guru anser att det blir bättre kvalitet om de
används. I verkligheten. Du påstår massa andra saker baserat på vad du
anser är logiskt. Du har fel.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2009-11-05 19:34

mrk skrev:
subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:
CODY skrev:Nämn en inspelning som drabbats av NS10 och hur det yttrar sig.


Den önskan gjordes för två och ett halvt och har ännu inte fått något gehör. Att säga att de som vill ha exempel vägrar att se problemet tycker jag är på gränsen till personangrepp.



Ni verkar ha svårt att förstå. Vad är problemet? Har ju förklarats flera gånger redan.

Istället för att vara otrevlig kan du väl svara på frågan. Ett exempel skulle väl kunna ge en intressant fortsättning på diskussionen?

/mrk


poppop skrev:Depeche Mode - Some great reward

Låter rent ut sagt förjävligt...

De har dämpat ordentligt i de frekvenser som är överdrivna i frekvensspektrat på NS-10...

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30030
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 19:34

CODY skrev:Du har fel.


Åtminstonde tycker du det ;)


Varför är det så viktigt att övertyga någon som inte har intresse av det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4712
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2009-11-05 19:37

Säg en skiva som inte skulle kunna låta bättre om inte NS-10 använts. :P

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30030
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 19:39

MichaelG skrev:Säg en skiva som inte skulle kunna låta bättre om inte NS-10 använts. :P

Hälsn. Michael
Varje skiva jag sjunger på. Det skulle bli exakt lika olyssningsbart :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2009-11-05 19:40

MagnusÖstberg skrev:
Varför är det så viktigt att övertyga någon som inte har intresse av det?


CODY har köpt rättigheterna till NS10 och drar i nästa vecka igång storproduktion av dem.

Han har dessutom lyckats försämra dom ännu mer, nästan omöjligt mycket.

Dessutom är CODY gift med Nakamuras systerdotter. 8O 8)
Senast redigerad av phon 2009-11-05 19:41, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32526
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2009-11-05 19:41

MichaelG skrev:Säg en skiva som inte skulle kunna låta bättre om inte NS-10 använts. :P

Säg en skiva som inte kunnat låta bättre överhuvudtaget?

Hela diskussionen är meningslös eftersom vi ändå inte kommer att få höra inspelningarna på nytt mixade med andra högtalare. Vi kommer aldrig få höra skillnaden och alltsammans blir bara meningslösa spekulationer.

Duktiga yrkesmän kan använda skräpverktyg, det är vi amatörer som behöver det bästa i utrustningsväg.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15337
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-11-05 19:42

Om man nu inte kan bevisa frånvaron av något och dessutom så kan man inte bevisa närvaron av NS-10 fel. Vad går då att bevisa?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10008
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2009-11-05 19:45

Harryup skrev:Om man nu inte kan bevisa frånvaron av något och dessutom så kan man inte bevisa närvaron av NS-10 fel. Vad går då att bevisa?

mvh/Harryup


Det är vetenskapliga lagar som styr det där. Förstår man inte dem så... :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30030
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 19:48

Harryup skrev:Om man nu inte kan bevisa frånvaron av något och dessutom så kan man inte bevisa närvaron av NS-10 fel. Vad går då att bevisa?

mvh/Harryup
Enkelt!

Man kan bevisa att oavsett så kommer små barn gråta och vuxna män ta livet av sig om de hör mig sjunga, oavsett högtalare som nyttjas för återgivningen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30030
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 19:49

phon skrev:Dessutom är CODY gift med Nakamuras systerdotter. 8O 8)


Jävla lyxost!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19245
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-11-05 20:19

IngOehman skrev:
CODY skrev:- D Bowie Let's Dance (H)
/CODY

Bra, om dessa exempel passar dig, så ta dem.

Hoppas det inte råder något tvekan om att de allihopa låter väldigt
långt ifrån hur bra de skulle kunna ha varit (kaske inte för dig men
för andra).



Väldigt är det viktiga ordet här ovan. Hr. Oehaman har uppenbart en helt annan måttstock för vad som är "väldigt långt ifrån hur bra de skulle kunna ha varit " jämfört med Max H.
Jag har nämligen fonogrammet ovan och vet därför hur det låter. Att det skulle kunna låta väldigt mycket bättre är helt orimligt med min måttstock.
Skivan låter nämligen bra redan nu, så utrymmet för förbättringar är helt enkelt inte så stort.

Antagligen är somliga mer petiga med ljudet också än andra, så en försämring som jag mer eller inte bryr mig kan få en annan person att stänga av helt med motiveringen att "ljudet är ju helt förstört".

Vidare: Jag menar att man kan anta ett skiva kommer att låta olika även om samma person mixar den, på samma utrustning, vid 2 olika tillfällen. Inte mycket kanske, men ändå.
Speciellt på rock/pop-produktioner där många av ljuden inte har existerat alls innan dom puttrar fram ur första bästa högtalare... Vad är korrekt där? Allt, eller inget.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LindeberG
 
Inlägg: 369
Blev medlem: 2009-03-13

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 20:28

IngOehman skrev:
PS. Kan väl nämna att jag faktiskt tycker det är lättare att hitta
produktioner som är riktigt bra även ljudtekniskt, om man går
tillbaka i tiden, till tiden före NS10 intåg.

Vilket knappast kan skyllas på NS10 utan nog mer beror på att det var ungefär då trummaskiner syntar sequencers och ännu mer elektronik gjorde intåg i studion. Dessutom lanserades då digital inspelningsteknik och ic-bestyckade mixerbord som inte höll samma höga ljudkvalitet som de äldre transformator & transistorbaserade mixerborden.
Dessutom var nog musikerna bättre förr, eller så brann de mer för vad de gjorda och studioteknikerna/musikerna var mer rutinerade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19245
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2009-11-05 20:37

LindeberG skrev:
IngOehman skrev:
PS. Kan väl nämna att jag faktiskt tycker det är lättare att hitta
produktioner som är riktigt bra även ljudtekniskt, om man går
tillbaka i tiden, till tiden före NS10 intåg.

Vilket knappast kan skyllas på NS10 utan nog mer beror på att det var ungefär då trummaskiner syntar sequencers och ännu mer elektronik gjorde intåg i studion. Dessutom lanserades då digital inspelningsteknik ...


Det var fina tider det! Flera av musikhistoriens Stora Album skapades i den här perioden, på det tidiga 80-talet. En fullständig teknisk-musikalisk explotion. Helt plötsligt gick det att göra musik som få tidigare knappt ens tänkt tanken att den var möjlig. Dom digitala reverben och digital delayerna gjorde ju också att det gick att göra smällfeta produktioner som tidigare inte heller varit möjliga.
Det är den här perioden som bland dom verkliga Finsmakarna brukar benämnas Dom Gyllene Åren.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-11-05 20:56

Bill50x skrev:
MichaelG skrev:Säg en skiva som inte skulle kunna låta bättre om inte NS-10 använts. :P

Säg en skiva som inte kunnat låta bättre överhuvudtaget?

Hela diskussionen är meningslös eftersom vi ändå inte kommer att få höra inspelningarna på nytt mixade med andra högtalare. Vi kommer aldrig få höra skillnaden och alltsammans blir bara meningslösa spekulationer.

Duktiga yrkesmän kan använda skräpverktyg, det är vi amatörer som behöver det bästa i utrustningsväg.


/ B


Det där sista håller jag inte med om alls. Om man skulle resonera så om musiker, för att ta en analogi: "Duktiga musiker kan använda skräpinstrument, det är vi amatörer som behöver de bästa intrumenten". Eller snickare: "Duktiga yrkesmän kan använda skräpverktyg, det är vi amatörer som behöver det bästa i utrustningsväg."

Det stämmer ju inte- goda musiker behöver de bästa instrumenten, för att få förutsättningar att kunna spela så bra talangen medger.
Likadant med skickliga snickare.
Och likadant borde det väl vara med inspelningsmonitorer, för skickliga inspelningstekniker.
Varför tror du att Bertil Alving inte använder NS-10 ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-11-05 21:03

CODY skrev:nej,

Scheiner som liksom BC är en Guru anser att det blir bättre kvalitet om de
används. I verkligheten. Du påstår massa andra saker baserat på vad du
anser är logiskt. Du har fel.



Logik verkar inte vara din gebit. Trotsboken lär vara perfekt för dig :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2009-11-05 21:11

CODY skrev:
IngOehman skrev:DU kanske inte tillhör dem som uppfattar att det finns ett ljudkvali-
tetsproblem, och då är det ju inte svårt att förstå att du verkar lite
vilsen i debatten - du förstår ju inte ens att det problem som andra
hör och pratar om finns.
(snip)
Tycker du borde ge alla andra samma rätt att ha sina uppfattningar.




Jag tycker att det kan finnas ljudkvalitetsproblem. Men jag är nyfiken på vilka
det är som orsakats av den japanska högtalaren. Vilka problem det är "andra
hör och pratar om"? Det går ju för sig att visa mätkurvor, men vad är det för
problem som den orsakat? Hur har det yttrat sig? Jag lyssnar just nu på en
skiva som är både producerats och mixats av Bob C. Hör inga problem.

Vad gäller vilsen verkar det inte vara så många som har hört högtalaren. Det
har jag i rikt mått.

Naturligtvis får alla ha sina uppfattningar. Fördomar också.


NS-10:s dåliga frekvensgång ( utan baffelstegskompensation och obefintlig bas) påverkar naturligtvis lyssningsresultatet negativt, om man lyssnar på neutrala grejor, hemmavid. Har man däremot en högtalare som påminner om ns-10 i hemanläggningen, så bör ju resultatet bli mycket bättre.

Vilka högtalare använder du själv, CODY?
Odogmatisk sekt- granskare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster